Björk a gépiesített varázslat vitathatatlan királynője. A műsora pajzán vokálokat és kellemes dallamokat vonultat fel hangos élő hangszerekkel a háttérben, elektronikus ütősökkel és dinamikus digitális hangszereléssel. Ennek az összetett hangzásnak a megteremtésében Björk nincsen egyedül. Nagyszerű képességű zenészek, zeneszerzők és technikai szakértők támogatják a munkájában. Amikor turnézik, ilyen szakemberek segítik a víziója megvalósításában.

Az utóbbi tíz évben Alan Pollard technikai igazgató ennek a trösztnek a fontos szereplője volt. Björk legutóbbi turnéja, a "Volta" nevű sorozat alkalmával korszerűsítette a művésznő elektronikus zenekészítő zenekarát. Manapság a dalok, amiket írunk, több tucat samplert tartalmaznak. A hangszerek és a ritmus egy pár MacBook Pro-n áll össze, amelyek a Logic Pro-t és az Ableton Live programokat futtatják. "Ez a legegyszerűbb és legmodernebb rendszer, amit valaha turnékon használtunk", mondja Pollard. "Egyúttal a legrugalmasabb is, amely lehetőséget ad Björk és az együttes többi tagja számára, hogy a repertoár összes dalát eljátssza."

Az eszköztár azt is lehetővé teszi, hogy az izlandi énekes virtuóz élő zenészeket tudjon a produkcióba invitálni. Régebben a show több hárfást, vonóst és szólistát vonultatott fel. A Volta turné tíz kürt játékossal szólalt meg, az Izlandi Rezes Lányok személyében. Emellett élőben játszik Jonas Sen billentyűs és Chris Corsano dobos. Björk régóta kiváló kollégája, Mark Bell egy MacBook Pro-t vezérel, amelyen az Ableton Live fut. A technikai zseni Damian Taylor egy hasonló gépen dolgozik, és a dalok elektronikus vonalát vezérli a fellépés közben. Az végső hangzásvilág, amely a koncerten megszólal - akár az emberi, akár a szilícium oldala - minden területen Pollard kezében fut össze, pontosabban a MacBook Pro-ján futó Logic Pro szoftverben.

Pollard már az Atari korszak óta foglalkozik elektronikus hangszerekkel. "Egy zeneboltban kezdtem el dolgozni. Stúdió felszerelést árultam a MIDI kor hajnalán." A fiatal angol eladó álma az volt, hogy a BBC Radiophonic Workshop-ja számára készíthessen hang effektusokat, de a törekvés nem tartott sokáig. "Úgy tűnt, hogy nagyon sokáig a teafőző fiú szerepét kell elvállalni, mielőtt érdemi munkát végezhetne az ember." Aztán egy volt ügyfele szerződtette egy turnéra, hogy a hangszerek beállításával foglalkozzon.

"Nem sokkal később azon vettem észre magam, hogy számítógépeket állítok be a színpadon", mondja Pollard. A következő pár évben több híres együttesnek lett a színpadi technikusa, többek között a The Cure, a Human League, a Tears for Fears, a Psychedelic Furs együtteseknek, Annie Lennox-nak és Neneh Cherry-nek. 1996-ban Björkhöz csatlakozott a Post című turnéja alkalmával. A következő évtizedben az élő előadásai specialistájává vált, és csak vele dolgozott.

Björk produkciói üdítőek és látványosak szoktak lenni pirotechnikusok, lézershowk és páratlan világosítási megoldások jóvoltából. A hangzásuk szerver és élettel teli pusztán vokálok és rezonáns hangszerek szereplésével. "Az élő fellépései igen sokat fejlődtek. Odafigyel a részletekre, és aktívan részt vesz a munkában mindenkivel, hogy a legjobb műsort tudjuk prezentálni. Ilyen téren a Volta nem különbözik a többi turnétól."

Más területen azonban igen. Pollard most először rakta fel az összes Björk számot a MacBook Pro-jára. Nem egyszerű feladat. A zene bonyolult, és Pollardnak ki kell vennie a felvételből azokat a sávokat, amiket élő zenészek játszanak a koncert alatt. Végül lecsupaszított számokat játszik vissza, amire az együttes tagjai építeni tudnak.

"Mark és Damian igen sok extra hangzást adnak a zenéhez", amelyben a kürtök, billentyűsök, vokálok és a dobok egy része teljesen élőben szólal meg. "Néha csak két-három sáv fut a zenéből a MacBook Pro-n, a többi élőben csendül fel."

És mindenkinek összhangban kell lennie. Pollard a MIDI időkódot kiküldi a Logic Pro-ból Bell és Taylor számára, és az időzítéshez szükséges ritmikus kattogást a kürtös lányoknak. Emellett két digitális metronóm van a színpad két végén is elhelyezve. A felvillanó fényeik segítenek mindenkinek szinkronban maradni. "Kezdetben nehéz volt, mert a fúvósok számára ez teljesen új, és ezek igen összetett dalok. Aztán viszonylag hamar a különböző dolgok jól együttműködtek, és egészen gyorsan összeállt egy remek produkció." Pollard emellett AirPort Express bázisokat is használ a színpadon a gépek közötti adatcserére és kommunikációra, illetve a hotelszobákban az internet megosztására.

Pollard vizuális jelzőket is használ a műsor szinkronban tartásához. "Lebegő szöveges jelzőket használok a Logic Pro-ban, hogy jelezzem, milyen műveleteket kell végeznem egy-egy dallal a műsor közben. Ez igen hasznos. Az előadás forróságában, a füstgépek és villogó fényjátékban nagyon könnyű túlpörögni és elfeledkezni arról, hogy mi is zajlik." Ezek az egyszerű szöveges feljegyzések segítenek Pollardnak és az együttes többi részének abban, hogy végig képben maradjanak az előadás folyamán.

A nagyszerű szinkronizáltság kiválóvá teszi az előadást, de az improvizáció kulcsfontosságú egy élő műsorban. Viszonylag sok előre elkészített tartalommal nem lehet igazán megkavarni a dolgokat a Volta turnén. "Mindig problémát jelentett a sok szekvencelt anyag. Nem lehet a műsor közepén azt mondani, hogy ismételjük meg az utolsó két versszakot, mert ez mindent összekavarna." Így aztán Björk és csapata másképpen közelíti meg a témát. Nem változtatnak a dal struktúrán az előadás közben. Új hangokat és szabadon alakító jazz muzsikusokat vonnak be az előadásba.

"Damian sokszor felhasznál részleteket a teljes együttes produkciójából, effekteli őket és visszajátssza a gépéről. Gyakran hangmintákat is készít a produkció részeiből. Mark igen jól tudja újramixelni és újraértelmezni a hangokat. A tartalmai általában ritmus orientáltak. Chris, a dobos hangeffekteket és érdekes ritmusokat tesz a zene tetejére."

Aztán itt van a reacTable, egy újfajta elektronikus hangszer a barcelonai Universitat Pompeu Fabra Audiovisual Institute hangszerészeinek fejlesztése. A ragyogó felső asztallapja leolvassa a ráhelyezett blokkokat. Mindegyik blokk egy hangot, egy hangmintát vagy egy szűrőt reprezentál, és a hangzás folyamatosan gyarapodik, ahogyan blokkok kerülnek az asztallapra. A felhasználó változtathat a hangszínen, az időtartamon és a hangerőn a blokkok mozgatásával. "Okos jószág, mondhatni forradalmi", mondja Taylor. "Az egyetlen kihívás, hogy hogyan tűnjön úgy a használata egy koncert alatt, mintha hangszeren játszanánk." A digitális zenészek általában földöntúli félelmetes hangokat keltenek a reacTable-lel, és mivel vizuálisan is feltűnő, így Taylor produkcióit általában kivetítőkön figyelheti a közönség.

A műsor másik fő látványeleme hasonló elektronikus eszközökből ered: Bell és Taylor Korg KAOSS érintőpadot és JazzMutant Lemur vezérlőt használ. Mindkettő ragyogó érintésérzékeny képernyővel van felszerelve, és az Ableton Live-ot működteti. Az ezen eszközökön bemutatott "játék" szintén kivetítésre kerül a színpad körül. A műsor végeredményben mind hang, mind látvány terén figyelemreméltó, és egyben megismételhetetlen is.

"Körülbelül negyven dal van a listánkon, de az adott koncert napjáig nem tudjuk, mit fogunk játszani", mondja Pollard. "Ez változhat akár a koncert előtti órában is." Ez azt is jelenti, hogy Pollardnak gyakorlatilag pillanatok alatt rendelkezésre kell bocsátania egy-egy dalt. Általában csak a sorrendet kell állítania, de néha más módosításokra is szükség van. "Ezek a dalok bonyolultak, és nem lehet csak úgy megvágni őket, hogy például rövidebbek legyenek." A technikai csapat gyakorlatilag percek alatt képes átrendezni a műsor szerkezetét MacBook Pro-k segítségével. "Mivel minden a mobil gépeinken van, így hotelszobákban vagy bárhol másutt tudunk dolgozni. És a Logic Pro segítségével igen gyorsan véghez lehet vinni a változtatásokat."

Ennyi változással praktikus dolog a biztonsági mentés. Pollard néhány rack-be szerelt merevlemezzel biztosítja a redundanciát a műsor közben, így ha bármi gond történne a színpadon szereplő MacBook Pro-kkal, egy másik rendszer azonnal kiváltja a hibás gépet. Szükséges elővigyázatosságról van szó, bár Pollard elmondása szerint még sosem volt szükség, hogy hiba miatt a tartalék rendszerre támaszkodjanak. "Elég régóta csinálom ezt a szakmát a Logic Pro-val, és bár eddig sosem csúszott be hiba, nem árt a biztonság. Egy profi gitáros is elszakíthatja a húrját, ahogy a dobosok is törnek el ütőket néha. Megtörténik és alkalmazkodunk. Sosem tudunk teljesen tökéletes műsort csinálni, bár az is igaz, hogy Björk a maga veszélyes punk elemeivel nem is akarna teljesen tökéleteset."

Ennek ellenére a Volta turné teljesen hibátlan és zökkenőmentes volt a rajongók nagy örömére. Az együttes a nyár folyamán Kanadát, Skóciát, Ír-, Francia, Lengyel és Spanyolországot, Belgiumot, Hollandiát és Svájcot keresi fel. "Az egyik legjobb turné lesz, amiben valaha részt vettem", mondja Polard. "Most minden technikai adottság a legjobb és mindenki igazán összhangban van."

Björk.com

Forrás: Apple.com

 





 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: