BT számára a zene egyesek és nullák összessége. "A zene csak alkalmazott matematika, csakúgy, mint a vizuális művészet - ez mind kapcsolatban van, annyi különbséggel, hogy ott színek jelennek meg a hallható tartomány helyett." A zenész-zeneszerző-előadó BT számára az egész univerzum bináris. És a legutóbbi produkciója, a "This Binary Universe" című album művészetében tisztán ezt fejezi ki. Ez valójában nem csupán egy album, hanem zene és mozgókép összessége, ami az iTunes Boltból egészében tölthető le ajándék PDF könyvecskével.

A "This Binary Universe" album hét könnyed elektronikus dalt tartalmaz - aki ismeri BT-t, következtethet a stílusra. Emellett közel ugyanennyi mozgókép is található az összeállításban, amelyek együtt egy káprázatos audiovizuális élményt nyújtanak. "Nem igazán volt útmutatóm, hogy hogyan kell egy ilyen készíteni. Az egyik legnehezebb dolog volt az életemben a videó anyag elkészítése." Animátorok és rendezők bevonásával készült el a végső produkció, amely több mint egy tucat ember munkájának az eredménye, és amelynek a születésében csak Apple hardverek és szoftverek vettek részt.

BT bináris univerzuma nem egy ősrobbanással indul, hanem andalító muzsikával. "Az első szám, amit megírtam a Dynamic Symmetry volt. Ez úgy indul, mintha egy altatódal és egy pop szám keveréke lenne, majd egy vadabb irányba indul el, míg végül egy jazz-es hangulattal fejeződik be több mint 11 perc után. Eredetileg ez a szám nem megjelenésre készült, de annyira kellemesen sikerült, hogy végül rákerült az albumra."

A This Binary Universe ugyanazt a hangzási állandóságot nyújtja, mint a két sikeres első album, az "Ima" és az "ESCM", amelyek érzelmileg erősen töltött, táncos pop jellegű muzsikákat tartalmaztak. Az a fajta zene ez, amely az agyunk mindkét felére hat: a logikai gondolkodásra és az érzelmes gondolkodásra egyaránt. A "This Binary Universe" ezekhez a gyökerekhez tér vissza. A számok a klasszikus három-részes formában bontakoznak ki: az alaptéma megjelenése, az alaptéma módosulata, és a téma rövidített összefoglalása a dal végén. Ez egy nagyon alapvető zenei kompozíciós forma, már a barokk zene is hasonlóan épült fel, és azóta minden klasszikus is.

Ami újszerű BT-től, az a Logic Pro-ban nyíló lehetőségeknek köszönhető térhangzás. Ez a zenében nem jellemző forma, ami azonban megfelelő hang megjelenítő eszközökkel igazán nagy élményt nyújthat. "Hihetetlen környezetet kínál a Logic Pro, amivel páratlan alkotási lehetőség nyílik. Olyan felületet teremt, amit a nagy példaképeim, Stravinsky, Stockhausen, Penderecki és John Cage biztosan értékelnének ma. A segítségével elmeríthető a hallgató egy mély zenei hangulatba. Ez nekem, mint szerzőnek nagyon vonzó lehetőség."

Ahogy a dalok összeforrtak, a koncepció megszületett. "Elég sok filmhez készítettem zenét, így a daloknak van egyfajta filmes háttérhangulata." Ez a gondolat arra késztette BT-t, hogy ne csak a zenei élménybe mélyítse el a hallgatóit, hanem a mozgóképek világába is. Ehhez szüksége volt megfelelő szakemberekre, akik érteni tudták a zenét és az üzenetét.

Scott Pagano vizuális effektus készítő szakember kapott egy zenefájlt BT-től még 2005-ben egy üzenettel: "Kövesd az inspirációd!" "Megkaptam a fájlt, és az volt a kérés, hogy eresszem szabadon a gondolataimat. Izgalmas volt. A zene mozi hangulatú volt, de nem videóklipet akartam csinálni belőle, hanem inkább egy rövidfilmet" - mondja Pagano. BT elkezdett hasonló szakembereket keresni, és nagyjából másfél évvel később megvolt a produkció. "Fantasztikus volt együtt dolgozni ezekkel az emberekkel" - mondja BT. "Meghallgatták a zenét, és rengeteg ötlettel rukkoltak elő. Másfél év alatt a semmiből elkészült a teljes produkció."

A két legnagyobb teljesítményt igénylő munka az "1.618" című és a "The Anhtkythera Mechanism" című zenék videóinak elkészítése volt. "BT átadta a két dalt és néhány kulcsszót és kulcs figurát" - mondja Pagano. "Az eredeti ötlet szerint az "anhtkythera machanism" egy ősi technika. A történet arról szól, hogy az emberiség megtalálja ezt. Körülbelül két hét alatt készült el a karcolat (storyboard) Photoshopban, miközben folyamatosan ez a dal szólt az iTunes-ból ismételve."

Az "1.687" film készítése a Final Cut Pro és a Maya felhasználásával zajlott egy lenyűgöző 3D kijelzőn. A munkaállomás egy render farmhoz, illetve egy sok terabyte-macOSserve RAID-hez volt kapcsolva Fibre Channel hálózaton. Ez a rendszer észrevétlen sebességű 3D renderelést tett lehetővé, és hatalmas mennyiségű nyersanyag gyors elérését és felhasználását biztosította. "Művészként nagyon fontos, hogy a lehető legkisebb legyen a hibák lehetősége" - mondja Pagano. "A Mac és az Xserve ezeket az esélyeket a minimumra csökkenti. Nem kell összeomlások miatt aggódnom. A Fibre Channel kártya és az Xserve RAID pedig korlátlan tárhelyet biztosít, nem kell azzal foglalkoznom, hogy hol férnek el a munkák."

A Final Cut Pro segítségével Pagano képes volt egyesíteni a Maya renderelte anyagokat és egy Panasonic HD kamera felvételeit a kezdő és záró képsorban. "Nagy előny, hogy tucatnyi különböző médiaformátummal dolgozhatok egyszerre. A Final Cut Pro bármit fel tud dolgozni: HD-t, DV-t, teljesen felbontás független és minden szabványos kodeket támogat. Nélküle egyszerűen nem tudtam volna elkészíteni ezeket a munkákat."

Az "1.618" egy harmonikus szintézise a hangnak és a látványnak. Pillanatnyi pontossággal van szinkronba állítva minden képkocka és hang. "Több órát dolgoztunk ennek az egy számnak a szinkronba hozásával kockáról kockára" - mondja BT. "A munkát nehezítette, hogy bár többnyire szimmetrikus 4/4-es ütemmel szerzek zenét, ennél a produkciónál asszimetrikus 9/4-es, 7/8-os vagy 13/8-os ütemmel alkottam a zenéket."

A különleges hangokhoz és ritmusokhoz BT elkészítette a saját dobgép bővítményét a Csound programban, amit Break Tweakernek nevezett el. "A Break Tweakert az alapoktól építettem fel. Önálló program, de be tud épülni a Logic Pro-ba is. Van pár őrült funkciója: akár ezredeket vagy huszonnegyedeket is lehet vele szerkeszteni anélkül, hogy külön programozni kellene." Ez összhangban van a film képkockáinak számával.

"Számomra minden a Logic Pro-ban fejeződik be" - mondja BT. "A Logic-ot úgy tudom strukturálni, ahogyan az aktuális hangulatom megköveteli. Rengeteg önműködően betöltődő beállításom van a megjelenésre, külön a hang szerkesztésre, külön a zeneszerzésre." BT emellett natív Logic Pro hangszereket és bővítményeket is használ a munkája során. "A Szobrász (Scrulpture) nevű szintetizátor a legkirályabb dolog, amivel dolgoztam. Elkölthetnék dollár százezreket különböző analóg megoldásokra vagy külön megírt szoftveres bővítményekre, de ez akkor is jobban szólna."

BT turnézni is készül az albumával. "Rengeteg ember lehet, aki szereti az újszerű mozgóképes művészetet és az elektronikus zenét. Mindkét csoportot el akarom kápráztatni élő műsorokkal. Én Logic Pro-val fogok élőben alkotni, valaki pedig mozgóképi elemekkel játszik majd. Nem lesz két ugyanolyan műsor." A This Binary Universe album több szempontból is különleges: keveri a stílusokat, hiszen egyszerre nagyzenekari és elektronikus, klasszikus és eklektikus, és mindemellett többféle digitális formátum keveredik benne, ami eléggé periférikus stílusa a mai zenének. BT szerint ez az élmény nem a zene hallgatása és befogadása, itt éppen a zene fogadja be a hallgatót, és utazásra viszi egy gazdag képi és hangzás világba.

A cikk forrása: Apple.com

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: