"Glen egy kétméteres falábú skót, akivel egy észak-grönlandi eszkimó túrán találkoztam. Egy helyi bordélyház szaunájában pihentünk egy Szukme nevű lány társaságában" - írja Eric Idle, előszóként "A tehenek titkos élete" című könyvhöz. A Monthy Python és a Spamelot hírességénél ki más írhatna jobb előszót Glen Wexler abszurd humorú fotó kiadványához, a "The Secret Life of Cows"-hoz? Idle munkája során egyébként közeli kapcsolatba került egy tehénnel a Monthy Python és a Szent Grál című filmben, ahol egy katapult segítségével próbálnak átdobni egy szarvasmarhát egy várfalon.

Idle nem aggódja túl az előszót. "Mondjuk ki. Elsőre egyáltalán nem fogod viccesnek találni ezeket a fotókat. Ennek az ellenkezőjéről semmilyen előszó nem tudna meggyőzni."

A könyv vicces és gyönyörűen van megtervezve. De mielőtt tehénfejekkel tett volna tele egy könyvet, Wexler korának egyik legeredetibb fotósává vált, és komoly marketing kampányokban is érintett volt, illetve jópár együttes album borítóját tervezte meg. A Hollywood Media District területen lévő stúdiója telis-tele van Mac gépekkel, és egy tucatnyi alkalmazott - világosítók, stylist-ok, sminkesek és modellek - sürög-forog, lépést tartva a megrendelői igényekkel.

Egy ilyen sikeres kreatív fotós hogyan jut el oda, hogy tehenekről készít egy könyvet?

Az egész a csirke naptárral kezdődött, amely 1300 éttermet jár végig, és a baromfi ételekre specializálódik. "A kiadvány reklámjában tehenek biztatják az embereket a csirke ételek fogyasztására, miközben megkönnyebbülnek, amiért nem őket eszik meg, hanem a csirkéket." A népszerű reklám sorozat az Egyesült Államokban több éve a felszínen van, és évről évre új téma alapján naptárakat is adnak ki a tematikus fotókból. 2004-ben a szarvasmarhák szuperhős ruhában voltak, 2005-ben titkos ügynöknek öltözve, fekete garbóban és napszemüvegben. A dolog sikerét mutatja, hogy kétszer annyi tehenes naptár kelt el, mint a Sports Illustrated fürdőruhás naptárából… Ez 2,3 millió darabot jelent.

Wexler képei annyira eredetiek, hogy szinte már hihető világba viszik el a nézőjüket. "Mindig is úgy közelítettem meg a szakmát, hogy nincsen lehetetlen kép. Ezért sikerül ezeket az ultra-szürreális témákat valós, hihető fénykép formájában visszaadnom." Nem kétséges, hogy Wexler profi a fantázia világ megörökítésében. De az eladások sikerét és az emberek hosszú távú érdeklődését a naptárak minőségével magyarázza. "A képek viccesek, és a legmagasabb minőségi elvárások szerint készülnek. Ezt teszi lehetővé az Apple eszköztára."

A naptár pedig annyira sikeressé vált, hogy gyakorlatilag önállóan életképessé fejlődött az eredeti marketing prodzsekttől függetlenül. A sikeres reklám kulcsa éppen az, amikor a reklám világa más formában továbbél és a köztudatban marad. Ebben az esetben nem csak a köztudatban maradt a reklám, de nemzetközileg is terjedt a híre, egészen Új-Zélandig. Egy ottani kiadó, a PQ Blackwell kereste fel Wexlert, és felajánlotta neki első könyve kiadását egy jól összeválogatott tehenes fotósorozatból.

A könyv több mint egymillió dollár kiadási költséget, ötven napnyi fényképezést és hatszáz óra utómunkát foglal magában. Hogy minden elképzelését megvalósítsa, Wexler olyan stábot hívott össze, amely igazi hollywoodi színvonalat vonultatott fel: az Emmy díjas látványtervező, Anthony Tremblay, a Muppet show díszlet tervezője, James Hayes és a Függetlenség napja pirotechnikusa, Joe Viskocil vettek részt a valósághű fotózás megvalósításában.

Egy pillanatig felmerült igazi tehenek bevetése, de még a jól képzett hollywoodi szarvarmarhák sem annyira együttműködőek, hogy egy ilyen produkcióhoz alkalmasak legyenek a munkára. Néhány illusztráló és távoli képen ugyan vetettek be igazi állatokat, de a képek legnagyobb többségén és a közeli felvételek összességén egyharmad méretarányú, tehénnek beöltözött statiszták szerepelnek.

Wexler régóta Mac felhasználó. "A platform számomra alapvető, a Mac kulcs szerepet tölt be a munkámban. A rendszer rugalmassága és teljessége nagyon sok kreatív lehetőséget megnyit."

A könyv készítésénél Wexler analóg és digitális fotókat is készített, a filmeket dobszkenner segítségével digitalizálták, és ugyanúgy dolgozták fel, mint a RAW képeket a digitális fényképezőgépekről, Wexler kettő Power Mac G5-ös toronygépén, és a hozzájuk kapcsolt 30 hüvelykes Apple Cinema Display-ekkel. Utóbbiakat a Preview-ban megnyitva válogatták össze azokat a képeket, amelyek a könyvbe érdemesek voltak. A könyv tényleges elkészítése Adobe Photoshopban kezdődött meg. "A Photoshopban csak javítottunk a képeken, erősítettük a fényt, ilyesmik, de mindegyik kép fotografikusan került megalkotásra, és semmilyen durva digitális manipulációt nem alkalmaztunk rajtuk."

Wexler nem csak a könyvet készítette el, hanem egy animált bevezetőt is a könyv weblapjához. A kisfilmet az Adobe After Effects segítségével állították össze, a filmzenét pedig Logic Pro, GarageBand és ProTools segítségével alkották meg. "A film vicces, és egyértelműen a Monthy-Python inspirálta."

A többszáz forrásanyaggal való munkát kettő harminc hüvelykes Apple Cinema Display tette áttekinthetővé. "Elképzelni sem tudok más eszközt, mint a 30 hüvelykes Apple Cinema Display-eket. Hihetetlenül élesek, és a színhűség lenyűgöző."

"A korai kilencvenes évektől az Apple óriási alkotói szabadságot tett lehetővé a karrieremben. Szimbolikus kapcsolat van az Apple és a kreatív vízióm között. Húsz éve lépésről lépésre, kézzel és papírral kellett megalkotni egy összetett, fotó alapú alkotást. Most gyakorlatilag semmi olyan feladat nincs, amit ne tudnánk sokkal gyorsabban, tisztán fotografikusan megvalósítani."

A weben: Glen Wexler weblapja

Forrás: Apple.com

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: