Az élet születésének helyszíne, a víz ma is a legcsodálatosabb időutazást kínálja a különböző élőlények kialakulását tanulmányozó fényképészeknek. Az elismert természetfotós, Frans Lanting lírai fényképészeti megközelítéssel járta végig a föld élőlényeinek megörökítésével járó időutazást.

Egy képes album, egy oktató weblap és az utazási felfedezés mellett Lanting produkciója egy eredeti multimédia anyagot is tartalmaz, ami az Egyesült Államok egyik legkedveltebb zeneszerzője, Philip Glass muzsikájára épül. A kész produkció meghódította az északi kontinens legtöbb filmfesztiválját a hatásos élő zenekari előadással a hátterében.

Az inspiráció a "Life: A Journey Through Time" című alkotáshoz a külsőre inkább egyetemi professzornak tűnő Lanting számára akkor született meg, amikor patkó rákok tengerből való kimászását fényképezte. Ehhez hasonló lények évmilliókkal korábban is éppen így másztak ki a vízből, és ez hozta az ötletet az időutazáshoz.

A következő hét évet Lanting a világ különböző részein való fényképezéssel töltötte, és rengeteg élőlényt és fosszíliát örökített meg olyan korokból, amikor még nem volt kék színű az ég. Eközben evolúció tudósokkal, paleontológusokkal, biológusokkal és geológusokkal értekezett. A munka során hajnal és naplementekor, vízben és levegőben, vagy épp víz alatt is dolgozott akár működő vulkánok közelében vagy a hideg tengervízben.

A legérdekesebb témának a korallzátonyok bizonyultak, ahol a vízi élet korai formái is megtalálhatók egészen látványos formákban.

Eleinte még analóg technikával készültek a fényképek, amelyek szkennelve Mac-en kerültek feldolgozásra és archiválásra. "A stúdióm Mac alapú, mióta az első Mac megjelent. De félúton eljutottunk oda, hogy az egész munkafolyamat filmtől független legyen, így váltottunk a digitális fotózásra."

Lanting akkor váltott digitálisra, amikor az már az analóggal megegyező minőséget elérte, és ugyanúgy lehetett dolgozni a digitális fényképezőgépekkel, mint analóg elődeikkel. A Nikon D2X sorozata gyakorlatilag azt a professzionális digitális színvonalat nyújtja, mint egy hasonló kategóriás analóg fényképezőgép, azzal az előnnyel, hogy egyszerre több képet lehet vele készíteni, mint egy filmes fényképezőre.

A külső helyszíneken Lating és felesége, a National Geographic szakírója és fényképésze, Christine Eckstorm egy MacBook Pro segítségével tárolják és dolgozzák fel a képeket. A gépet általában napelemes töltő megoldásokkal használják, hiszen amerre dolgoznak, nem jellemző a villanyáram. "A képek helyszíni megtekintésének és feldolgozásának lehetősége hatalmas előny. Többszáz tekercs exponált filmet szállítani az egyik helyszínről a másikra, hogy majd visszautazva kidolgozásra kerüljenek, nem volt kényelmes, viszont annál kockázatosabb. Most egyszerűen áttölthetők a gépre és egy külső merevlemezre, amit akár a fotózás helyszínének a közelében lévő városkából el lehet küldeni a stúdióba. Az, hogy már a helyszínen több biztonsági másolatot készíthetünk a fotókból, egy igazi forradalom."

Az otthoni stúdió szintén profi eszközökre épül: a nagy teljesítményű Power Mac G5-höz Apple Cinema Display csatlakozik, amelyen több profi program fut, mint az Adobe Creative Suite vagy az iView Media Pro. Az otthoni hálózat alapja egy Xserve szerver számítógép, amely egy nagy kapacitású Xserve RAID tárhely rendszerhez kapcsolódik, ahol biztonságos módon archiválva megtalálható Lanting szinte egész életműve.

A fényképezésről visszatérve Lanting egy 300 képből álló válogatást készített, amelyet elkezdett megkomponálni. Ekkor került kapcsolatba Philip Glass zeneszerzővel és Alexander Nichols-szal, aki ez Amerikai Balett Színház világosítója volt, és közreműködött a "Life: A Journey Through Time" koreografálásában. Glass egy régi kollégájával, Michael Riesman-nal alkotta meg a zenét. Riesman nagy tapasztalatokkal rendelkezik a zeneművek filmekhez igazításában, és 1974 óta együtt dolgozik Glass-szal, aki több sikerfilm zenéjét is szerezte.

"A zenék többsége 4-5 perces volt, a képek pedig 8-9 percig nyúltak egy-egy témában. De nem akartam egy meglévő dal meghosszabbításával a legegyszerűbb megoldást választani, úgyhogy egy kevert stílusú mixet készítettük el a forrás zenék és képek harmóniájából." Riesman MIDI számokat vett fel, amelyeket a Digital Performerben és a Pro Tools segítségével egy Power Mac G5-ön dolgozott fel.

"Egy igen nagy Mac gyűjteményem van otthon G4-es és G5-ös Power Mac-ekből, PowerBookokból, sőt, egy G3-as tornyom is van két DigiDesign kártyával" - mondja Riesman, akinek most elsődleges számítógépe egy Power Mac G5 Quad.

Riesman és Lanting QuickTime formátumú anyagok segítségével hozta összhangba a produkcióról szóló elképzeléseiket, amelyeket Alexander Nichols az Adobe After Effects segítségével alkotott kész produkcióvá egy Power Mac G5-ön.

"Egész életemben tánc és balett csoportokban terveztem koreográfiát és világosítást, úgyhogy a balett érzékeimet használtam ennél a produkciónál is. Az After Effects segítségével gazdag rétegekbe egyesítettem a képeket, hogy egy intenzív hangulatot alkossak a zenével összhangban."

Az alap tervezési fázis 640x480-as felbontásban készült, de a végső produkció 1920x1080 pixel méretű HD anyag lett. "A Mac az egyetlen eszköz, amivel ezt időre be lehetett fejezni. Amikor 80-90 kép mozog egy nyolcperces szegmensben rétegekkel, méret változással, akkor egyetlen képkocka renderelése igen hosszú tud lenni. A Quad képes volt ezt jelenetenként 3 óra alatt renderelni."

A "Life: A Journey Though Time" egyfajta összefoglalója Lanting eddigi életművének, hiszen 25 év utazás és felfedezés legjobb képei találhatók meg benne egy különleges elgondolás alapján szervezve. Lanting azonban telve van felfedező kedvvel, és a legutóbbi produkció sikere nyomán már Grönlandra készült, amely nem csak a sziget felfedezése szempontjából lesz emlékezetes, hanem mert itt kerül először éles bevetésre az Aperture szoftver is.

Forrás: Apple.com

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: