1995-ben a frissen végzett Ed Burns 25 ezer dollárból elkészített egy filmet "The Brother McMullen" címmel, elment vele a Sundance Film fesztiválra, és a zsűri nagydíjával tért haza. A film 10 millió dollárt hozott Burns-nek, és a következő ígéretes amerikai filmkészítő szerepébe predesztinálta őt. Burns forgatókönyv-író, rendező és színész szerepekben is részt vesz a film elkészítésében. A filmjeinek általában a jellem áll a középpontjában, és nem feltétlenül a tömegeknek készül, mint inkább a sajátos látásmóddal rendelkező embereknek.

Ez volt akkor. Tizenegy évvel később Burns már túl van kilenc sikeres filmen, és manapság a munka számára egyre megterhelőbb. Nem azért, mert kifogyna az ötletekből, hanem mert a stúdiók egyre kevésbé érdeklődnek a sajátos látásmódok iránt, és egyre nehezebb producert találni és egy jó filmet elkészíteni.

Jó példa erre a 2006-os alkotása, a "The Groomsmen / Esküvő, rock, haverok", aminek Burns az írója, rendezője és főszereplője, és rajta kívül a cikk születése óta tragikusan fiatalon elhunyt Brittany Murphy, John Leguizamo és Jay Mohr játszanak benne főszerepeket. A sztori a Tribeca Film Fesztivál keretében került bemutatásra, és a komédia-filmdráma keverékének szereplői egy házasság előtt álló vőlegény (Burns), a terhes felesége (Brittany Murphy), és a négy jóbarátja, akik hallani sem akarnak az elkötelezettségről.

"Lehetetlennek tűnt megvalósítani…" - mondja Burns, aki végül a Bauer Martinez Entertainment képében talált szponzort a filmhez, amely még újnak mondható a filmszakmában. "Végül 3 millió dollárból tudtuk elkészíteni a filmet, ami a fele az eredeti költségvetésnek. Őszintén szólva ha Brittany nincsen velünk, akkor biztosan nem tudtuk volna megcsinálni. A producer úgy gondolta, hogy ha Brittany esküvői ruhában egy DVD címlapjára kerül, akkor ott biztos a siker."

Burns szerint manapság a producerek egyre kevésbé szeretnének független filmek készítésében részt venni, mert megvan a siker receptje: elegendő csupán tini komédiákat készíteni, és minimális kockázattal lehet legalább nullára kijönni a végén.

A The Groomsmen / Esküvő, rock, haverok forgatókönyve egyéni élmények alapján készült, de stílusában felidézi Burns kedvenceit is (Fellini "I Vitelloni" és Barry Levinson "Diner" című művei). "A filmjeim nem kimondottan művészfilmek, eléggé közérthetőek, és bár nyilvánvalóan nem kimondottan kereskedelmi célúak, azért visszahozzák a befektetett pénzt a producereknek."

A költségekkel való egyensúlyozás közben Burns felismerte, hogy nincsen középmezőny: kisfilmek vannak és nagyfilmek. Burns a Sundacen Fesztiválon való bemutatkozása óta alapvetően kisfilmeket készített, amelyek viszont annál sikeresebbek voltak. A költségek lefaragásának több lépése létezik: például ugyanazzal a stábbal és ugyanazokkal a szereplőkkel dolgozik már évek óta. "Minden színész 11 ezer dollárt keresett ezen a filmen." Hogy a feldolgozás folyamatán is a lehető legtöbbet lehessen spórolni minőség veszteség nélkül, Burns úgy állapodott meg a Bauer Martinez produkcióval, hogy a filmet a Final Cut Pro segítségével vágják meg. "A nagy különbség, hogy korábban a film szerkesztéshez kibéreltünk egy Avid célrendszert, de a Final Cut Studioval a saját munkaállomásunkon tudtunk dolgozni. Már itt rengeteg költség szabadul fel."

A Final Cut Pro hordozhatósága már ott nagyon előnyösnek bizonyult, hogy a forgatási napok után Burns azonnal szembesülhetett a napi eredménnyel. A kiteljesedést az jelentette, amikor a Long Island-i házának vendégszobájába költözött az utómunka stúdió. Itt a vágó Jamie Kirkpatrick és a segédje, Will Lehman összeállították a rendszert. "Eddie alap elképzelése a jó filmről, hogy a történetet egyszerűen de hatékonyan mondjuk el, és ez áthatja az egész filmkészítő filozófiáját" - mondja Kirkpatrick, aki az az első Final Cut Pro élménye során éppen 55 órányi felvételt alakított Burns vízióinak megfelelővé.

Kirkpatrick a Logic Pro segítségével végzett a véglegesítés előtti hang keveréseket és a Final Cut Próval írta meg rendszeresen a napi felvételek anyagát.

Burns a forgatás után mintegy hobbiból a film egyik betétdalához videóklipet is forgatott: "A The Blue Jackets-szel dolgozunk, és úgy gondoltuk, ha már mindenki filmes a csapatban, akkor miért ne készítsünk egy utlra alacsony költségvetésű klipet. Fogtunk egy kamerát, felvettünk négy órányi anyagot, és iMovie-ban megvágtam a filmet a MacBook Pro laptopomon. A klipet ugyan nem adja le egy zenecsatorna sem, de az interneten fellelhető bárkinek, és mindössze négy óra felvételbe és további négy óra vágásba került."

A The Groomsmen / Esküvő, rock, haverok már a nézőket hódítja a tengerentúlon, és Burns lassan a következő kettő film produkciójára készül, amelyek hasonlóan beszédes és érdekes karakterekről szólnak majd. "Azt hiszem, a jövőben is Ed Burns filmeket készítek majd. És amennyire nehéz megszervezni egy film megszületését, annál kielégítőbb érzés a készítésében részt venni: nincsen mögöttem egy döntéshozó, aki beleszól a dolgokba, kiválaszthatom, hogy milyen szerepet játszok a filmemben, milyen zenét használok fel hozzá, és ezek igen kellemes részei egy film készítésének."

Nagyon kellemes pozitív visszhangja volt a The Groomsmen / Esküvő, rock, haverok című filmnek a Tribeca Film Fesztiválon, ami arra utal, hogy a film jól fog szerepelni. "Ha a nyitó hétvégén jók vagyunk, akkor nyert ügyünk van. De mivel ez egy kisebb film a nyár kellős közepén, a független filmes világban ilyenkor is összekulcsoljuk az ujjainkat."

A The Groomsmen / Esküvő, rock, haverok hivatalos bemutatója

Cikk: Apple.com, Joe Cellini




 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: