Van egyfajta vonzereje a törött dolgoknak: egy szaggató régi filmfelvétel, egy dallam, amiből kimarad egy ütem, egy történet egy hiányzó lappal. Ez az az esztétikai irányzat, amelyet a londoni interaktív ügynökség, a Hi-ReS! képvisel, és amely visszaköszön a Sony, a Warner Bros., az MTV és a Bacardi napjainkban elhíresülő reklámjaiban - csak hogy néhányat említsünk az olyan művészek weblapjai mellett, mint Beck, Goldfrapp és a Massive Attack.

A Hi-ReS! összetetten tökéletlen alkotásokat épít, mélységes élményeket Apple alkalmazások használatával, mint az Adobe Creative Suite, a Final Cut Studio és a Logic Studio, illetve az Autodesk Maya. "A Mac-en minden a helyére kerül" - mondja a Hi-ReS! kreatív igazgatója, Florian Schmitt. "Az új MacBook Pro-val megvan az erő, hogy bármit bárhol elkészíthessünk. Legyen szó az After Effects-ről, a Mayáról vagy a Logic-ról, mind remekül fut - néha mind egy időben."

Florian Schmitt több mint kreatív igazgató a Hi-ReS!-nél - ő a vezető hangmérnök és zeneszerző is. Számára a Logic Pro jelenti a kiváló hangzásvilág kulcsát. A '80-as években Atarin indult a Cubase 1 szoftverrel, majd a '90-es években a zenei feladataihoz Mac-re váltott - ekkoriban volt elsődleges megélhetési forrása a The Clifford Gilberto Rhythm Combination nevű instrumentális együttes. "Egy kedves kis bézs G3 volt az első, ami hirtelen nagy változást hozott, mert míg az Atarival csak MIDI szekvenciákat rögzíthettem, addig a Mac-kel hirtelen nagy méretű zeneanyagokat tudtam rögzíteni."

Schmitt évekkel ezelőtt váltott a Cubase-ről a Logic-ra. "Mindenki javasolta, hogy adjak egy esélyt a Logic-nak. Kipróbáltam. Megszerettem. Az Apple Loops gyűjtemény jelenléte olyasmi, amire már nagyon régóta vártam." Hasonló célokra kiváló a Soundtrack Pro szoftver is. "Amikor a Final Cut Pro iránti igény felmerült, az egy csomagként volt elérhető benne a Soundtrack Pro-val, amit így elkezdtünk célirányosan, a mozgóképekkel összhangban hangulat felidézésére használni. ASoundtrack Pro-ban készített anyag aztán bevihető a Logic Pro-ba, ahol a saját zenémmel és szerzeményeimmel tudom kicserélni a loop-okat, ha épp úgy jobbnak látom a végeredményt."

"A hang kelti életre a produkciókat, így aztán különösen nagy hangsúlyt fektetek a tartalmak zenei hátterének."

A Lost sorozat információval teli oldalától kezdve a Dolce & Gabbana aktuális internetes kollekciójáig az ügynökség ízlésesen törött világa végtelen felfedezésre invitál. "Nyilván vannak olyan esetek, amikor minden működik, de amikor bizonyos dolgok nem működnek, az tűnik a leginkább élőnek" - véli Schmitt.

Schmitt és felesége, valamint kreatív partnere, Alexandra Jugovic 1999-ben alapították a Hi-ReS!-t. Azt megelőzően a filmiparban dolgoztak, valamint művészeti, termék tervezői és 3D modellezői előmenetelük is volt. A legelején a Silicon Graphics számítógépeivel dolgoztak. Amikor Schmitt - aki zenészként is tevékenykedik - leszerződött egy brit lemezcéggel, a pár Németországból Londonba költözött.

Schmitt és Jugovic új irányokat kerestek a közös tudásuk felhasználására. Ekkor már Mac-et használtak, és olyan produkciókban vettek részt az akkor még Macromedia, ma Adobe Flash szoftver használatával, mint a soulbath.com, egy kísérletező, határokat feszegető weboldal, amely nemzetközi médiavisszhangot is elnyert. A weblap felkeltette Darren Aronofsky érdeklődését, aki nemrégiben mutatta be a Pi című alkotását. Ő bízta meg a párost első munkájukkal, a Rekviem egy Álomért című film weblapjának elkészítésével.

"Az egész törött, nem működő vonal innen ered, ez összecsengett Darren elképzeléseivel" - mondja Schmitt. "A széteső, nem működő dolgok ötlete nagyrészt azonos volt a film alapgondolatával" - így Darren. A Hi-ReS! ezt követően számos másik mozgóképhez készített weblapot, mint a Donnie Darko, az Éjszaka a Múzeumban, és Aronofsky 2006-os The Fountain című művéhez is.

A Mac alapvető eszköz volt az ügynökség növekedésében. "A váltás a Silicon Graphics környezetről egy összeszedettebb és jobban átjárató rendszerre alapvető lépés volt afelé, hogy kettőnk munkáját ki tudjuk bővíteni, és közel 20 alkalmazott mellett is összehangoltan tudjuk végezni." A stúdió most Mac Pro, MacBook Pro és iMac modelleket használ, és persze Schmitt az elsők között állt sorba a Regent Street-en a világ legvékonyabbjáért, a MacBook Air mobil számtógépért. "Számomra ez maga a tökély - mindenhová magammal viszem, és észre sem veszem, hogy nálam van."

Emellett persze értékeli a MacBook Pro-ja erejét és hordozhatóságát is. "Korábban egy G5-ösön dolgoztam, aztán megvettem az első MacBook Pro-t, hogy legyen egy mobil számítógépem is.

Hamar felismertem, hogy gyorsabb, mint az addigi asztali gépem, úgyhogy összekapcsoltam az Apple Cinema Display 23"-emmel, és azt kezdtem elsődleges gépként használni. Ez volt az első olyan hordozható számítógépem, amely valóban lehetővé teszi, hogy egy asztali gép erejével dolgozzak, legyen szó grafikai munkától a durva 3D-s alkalmazásokig.
"

Több Hi-ReS! produkció úgy tűnik, mint egy korábbi munka mélyebb rétege, mint egy csatorna egy titokvilág belsejébe. Az egyik jó példa erre a Diesel ékszerek reklámja, amely Monsieur Rousseau-Fontaine kitalált ékszerészmester életében enged bepillantást. A Diesel "Cabinet of Visions" (látványszekrény) weboldala az első időkben a szürrealista filmalkotásokra hajazó fekete-fehér színvilágot idézte. A látogatók különböző fiókokat tudtak kinyitni, és felfedezni a bennük rejlő kincseket. A fiókos szekrény mellett animált rózsaszirmok hullottak, a háttérben egy Logic-ban komponált zene szólt, amelyet Schmitt maga szerzett.

"Minden animáció az After Effects programmal alkotott objektum, egyszerű állókép kivágás, a fekete-fehér villogást pedig a Flash segítségével készítettük "

A következő Diesel ékszer weblap a cég karácsonyi kínálatát mutatta be egy virtuális könyvön keresztül, amelyből egy igaz szerelem töredékes története, sárkányok és lovagok világa tárul fel részletekben. "Úgy határoztunk, hogy továbblépünk picit a Rousseau-Fontaine világon, mintha a képzeletbeli ékszerészünk írt volna egy karácsonyi történetet, és az ékszerek bemutatásával párhuzamban elmeséljük a történetet is."

Az első elképzelés szerint a tervezők egy igazi könyvet készítettek volna, aminek a lefilmezése képezte volna a weblap alapját, "de felismertük, hogy ez túl összetett feladat lenne, így aztán az egészet 3D-ben készítettük el a Maya segítségével." Az első, Photoshopban készült látványtervek után a 3D anyagokat a Flash segítségével rakták össze a szakemberek.

Schmitt MacBook Pro-ja alapeleme volt a Diesel ünnepi produkciónak. "A narrációt egy San Diego-i hotelszobában vettem fel vele - egy paplant vettem a fejem főlé, hogy kiszűrjem a környezet zajait, és a hangot egyenesen a MacBook Pro-m mikrofonjába mondtam. Őrült ötlet volt, de működött. Az intró animációt a MacBook Pro-m egy repülőgépen renderelte utazás közben."

Menedzselés Mac-kel…
A Hi-ReS! üzleti oldalát tekintve a cég nagy hasznát veszi az iWork és Messages / Üzenetek programoknak. "Mióta felfedeztem a Pages szoftver el sem indítottam a Word-öt" - mondja Schmitt. "Szenvedélyesen utálom a Word-öt, és szerencsére többé nem kell használnom. Az Excelt gyönyörűen kiváltotta a Numbers, a Keynote pedig már évekkel korábban felváltotta a PowerPointot. Nagyon sokat használjuk a vele készített prezentációkat, és a hatás sosem marad el. Elképesztően okos program."

"A Messages / Üzenetek ellenben a kedvenc programom. A munkatársaink egyértelműen többet iCsevegnek, mint amennyit beszélgetnek - szó szerinte az egymás közelében ülők is. Nagyon hasznos például a tervek átküldésekor, vagy például egy gyors kérdés feltevésére nem kell a többieket megzavarni. Egy közös hang alapú csevegésre pedig sokkal hatásosabb összeszedni az embereket, mint mindenkit telefonon elérni."

Schmitt számára a Mac jóval több, mint hardver és szoftver. "Elég jól ismerem a számítógépeket, és hosszú ideig használtam PC-ket. És mindig tartottam tőle, hogy ha túl messzire megyek, előbb vagy utóbb bajt fogok okozni. A Mac gépek esetén ilyen gondom sosincs. Nagyon sok közhely él a Mac-ekkel kapcsolatban felhasználóbarátság terén, de szerintem ennek szilárd alapja van: a rendszer barátságos, emberséges arca, amit más géptől nem kap meg az ember."

Forma és funkció
Akár a Flash-t vagy a Mayát használja, akár éppen 3D animációkat készít, vagy éppen egy Logic Studio-ban alkotott hanganyagot visz át a Final Cut Studioba, Schmitt több tudományágat lefedő munkája elképzelhetetlen lenne Mac nélkül. Voltaképpen a víziója az interaktív designról egybevág a Mac lényegével: "Nem elég a jó megjelenés, annak tökéletesen kell funkcionálnia is. Vicces persze részemről funkcionalitásról beszélni, hiszen rengeteg munkánk éppen arról szól, hogy ennek az ellenkezője."

Több év telt el webes tapasztalatokkal, amikor az első soulbath.com kísérletek Flash alapon megjelentek, de a Hi-ReS! felfogása és célja nem változott. "A mi munkánk olyan, mint egy zenei remix készítése. Kiválasztunk és felnagyítunk részleteket, szétszedjük és újra összerakjuk őket a magunk módján. A cél, hogy az emberek úgy érezzék, részesei voltak egy sajátos képvilágú utazásnak."

A Hi-Res! hivatalos weblapja: http://hi-res.net/

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: