
Final Cut Pro: SDR videó alkalmazása HDR produkcióban
(június 3.)
Nem gyÅ‘zzük eleget dicsérni az iPhone készülékek képminÅ‘ségét. Bár mindenkinek természetes, az internetes influenszer közönség pedig minden héten újabb csodákat vár, elképesztÅ‘ az a fejlÅ‘dés, amit az iPhone az utóbbi évtizedben a videó rögzÃtés terén megvalósÃtott a 4K 30 fps SDR videóktól a 4K 60 vagy akár 120 fps HDR videók irányába. MielÅ‘tt még dilettáns műszakmaiságot sugallni hivatott vad rövidÃtésekkel ijesztenénk el a tisztelt olvasót, arról van szó, hogy az iPhone készülék nem csak páratlan minÅ‘ségben képes 3840 x 2160 képpont felbontású mozgóképes rögzÃteni másodpercenként 60, vagy akár 120 képkockányi információval, de ezt úgy is képes megtenni, hogy az emberi szem érzékeléséhez közelebb álló érzékenységgel, nagyobb fényerÅ‘t rögzÃt. A készülék hardvere nagy dinamikatartományban képes felvételt rögzÃteni, vagyis mÃg a fényesebb területekrÅ‘l is megÅ‘riz részleteket, addig a sötétebb részek sem válnak láthatatlanul sötétté, hanem élvezhetÅ‘en világosak maradnak. (Ezt az iPhone a jóÃzlés keretein belül teszi, vagyis nem szürreális jeleneteket örökÃt meg, hanem részletgazdag szép átlagot.)
Vannak azonban olyan képrögzÃtÅ‘ megoldások, amelyek nem tudnak ilyen módon rögzÃteni, ám ezek felvételeire is szükség lehet a produkcióban. Vannak olyan drónok, akciókamerák, de sokszor még az iPhone árkategóriájában kapható videókamerák is, amelyek nem tudnak HDR videót rögzÃteni, csak SDR felvételeket. (Az Apple-nél elÅ‘fordul, hogy az SDR, vagyis a standard dinamikatartományú felvételre 8-bites, mÃg a HDR, azaz nagy dinamikatartományú felvételre 10-bites rögzÃtésű videóként hivatkoznak.)
Amikor egy produkció során az eltérÅ‘ dinamikatartományú felvételek között váltogatunk, az nem mutat jól. Emiatt gyakori, hogy a HDR videókat butÃtjuk vissza SDR videóvá, vagyis elveszik az a többlet, amit az iPhone hozzátesz a felvételhez. Ha azonban többnyire iPhone segÃtségével rögzÃtünk, de van egy-két részlet, amelyet kevésbé jó érzékelÅ‘vel rendelkezÅ‘ kamerával, akkor az SDR felvételek nagyon sötétnek tűnnek a HDR videók között.
Erre jó példa, amikor a Mac-en vagy egy iPad Pro képernyÅ‘jén nézünk meg egy-egy ilyen videót: az iPhone segÃtségével rögzÃtett tartalmaknál a kijelzÅ‘ jobban világÃt, mint a sima videók esetén. (Az Apple kijelzÅ‘k képesek a HDR tartalmak megjelenÃtéséhez fényerÅ‘t növelni, ezzel is fokozva a megjelenÃtés élményét.)
A Final Cut Pro lehetÅ‘séget ad nem csak arra, hogy a kiváló minÅ‘ségű HDR videókat SDR fényerejűre silányÃtsuk, hanem arra is, hogy az SDR videók fényerejét az Ãzlésesség keretei között megnöveljük, kvázi HDR videó paraméterei szerinti fény paraméterekkel lássuk el.
Ehhez a már idÅ‘vonalra helyezett klipet az idÅ‘vonalon kiválasztva az Inspector / Vizsgáló felületén lévÅ‘ filmszalag ikonra kattintva elérhetÅ‘ szekció Color Conform / SzÃn alkalmazkodás részén az Automatic / ÖnműködÅ‘ beállÃtás helyett a Manaul / Kézi menüpontot kell kiválasztanunk, és ott az SDR to 75% HDR (HLG) helyett az SDR to 100% HDR (HLG) opciót kell választanunk. Ez a videók jelentÅ‘s részénél jól működÅ‘ megoldás, és a segÃtségével az SDR rögzÃtésű videókból szÃnvonalas HDR klipeket hozhatunk létre olyan produkcióban, amelyben többségben vannak az eleve nagy dinamikatartományban rögzÃtett felvételek.
Az AppleInsider.com hitetlenkedÅ‘ Ãrása…
A Final Cut Pro alkalmazást bemutató ekönyvünk…
Kevin Hassett: A Trump adminisztráció nem akar ártani az Apple-nek
(június 3.)
Donald Trump elnök viszonylag egyértelmű irányvonalat határozott meg: véget szeretne vetni annak a gyakorlatnak, hogy az amerikai fogyasztók részére eladni kÃvánt termékeket külföldön, de fÅ‘ként KÃnában gyártsák, és helyette az amerikai gyártást szeretné elÅ‘térbe helyezni. Ennek nyomatékosÃtására védÅ‘vámokat vet ki a kÃnai importra, vagyis ha az iPhone kÃnai termék, akkor arra is. Számos gazdasági hÃroldal világvégét jósolt, megannyi buta lap 50-100%-os áremelkedésrÅ‘l beszélt. A valóság azonban jóval árnyaltabb: a vámot a termék behozatali nettó értéke alapján szabják ki, nem a bolti kiskereskedelmi ára alapján. Tehát a boltba 500.000 Ft-ért kerülÅ‘ iPhone esetén az Apple a 130.000 Ft-os gyártási költség után fizetne vámot, de mivel az üveg és számos más komponens amerikai, még ennél is kevesebb alapján kell 25%-ot fizetnie. Az tény, hogy a 25%-ot viszont be kell fizetnie, ami elemzÅ‘k szerint évi 900 millió dollár körül lehet - ez érezhetÅ‘, de nem szörnyen magas költség egy olyan cégnél, amely 2024-ben 93,74 milliárd dollár profitot realizált.
A Trump kormányzatnak éppen az a problémája, hogy mÃg az amerikai polgárok életszÃnvonala romlik, a belsÅ‘ adósság állomány hatalmas, a bérek vásárlóereje csökkent az elmúlt években, addig az óriásvállalatok úgy halmoznak fel rekord profitot fÅ‘leg az amerikai piacból, hogy nem adnak elég munkát az amerikaiaknak. Ezt nehéz kifogásolni, és az Apple csak egy példa ezek közül.
Ennek ellenére Kevin Hassett, a Trump kormányzat egyik tanácsadója, illetve a Fehér Ház Nemzetgazdasági Tanácsának igazgatója elmondta: az elnöknek nem célja az Apple erejének megtörése és az sem, hogy az iPhone készülékek drágábbak legyenek. Véleménye szerint az Apple nem fog árat emelni, és ezt annak ismeretében jelentette ki, hogy a 25%-os vám milyen összeget képezne a termékek nettó import értÃ