A MacMag.hu oldalt az
iJoe.hu Apple Kereskedés tartja fenn.

Cikkek, termékek a Mac világból:



Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.






Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.


Boot Camp és Windows 10 a Mac-en
Hány kijelzőt kapcsolhatok a Mac-re?
Apple videóadapterek kompatibilitása
Numbers: Képletek és függvények Aktuális szervizprogramok listája Apple termékek tisztítása



Ajánlataink:







Kapcsolat:
Birincsik József
Email: ijoe@ijoe.hu


Verziószámok helyett évszámok - újra feltalálva
(június 2.)

A számítástechnika hőskorában a verziószámoknak jelentése volt: a fejlesztők le nem írt megállapodást kötöttek arról, hogy a főverziók akkor lépnek előre, ha valóban jelentős fejlesztés történik, azon belül pedig vannak alverziók, amelyek verzióváltásnál kisebb volumenű, de jelentős újdonságokat hordoznak, és ezeknek is lehetnek további alverziói, amelyek a hibajavítások, apróbb módosítások jelzései. A marketing aztán ezt felülírta: Az eladhatóságot hangsúlyozó újdonság varázsa érzet okán a cégek elkezdtek mindenféle következetesség nélkül lépdelni a verziókban, akár kihagyva több számot, vagy éppen annyira nem szembetűnő újítások okán teljesen új verziót mutatva be, hogy a felhasználó nem tudja megmondani, mint a különbség a 3.0 és a 8.0 között… 
E téren az Apple is úttörő volt: A Numbers program úgy lett 10.0, hogy sosem volt 4.0, 5.0, stb változata, egyszerűen rögtön 10-re ugrott, miközben egyébként látványos fejlesztéseket nem csomagolt bele az Apple az alap tudásához képest. De ha a tisztelt olvasónak meg kellene mondania, hogy a watchOS 6 és a watchOS 10 között mi a 3 fő különbség, valószínűleg a Google kereséshez kellene fordulnia.
A verziószámok elvesztették a jelentőségüket, amikor a cégek elkezdtek arra építeni, hogy évente adjanak ki új verziót anélkül, hogy egyébként érdemi munkával ezt sokszor alátámasztanák. (Itt a negatív példa mindig a Parallels Desktop, amely évente növeli a verziószámot, lesápolja a felhasználókat, és nagyjából annyit tesz, hogy kompatibilitást biztosít az újabb macOS rendszerrel, sokkal többet nem.)
Az Apple minden bizonnyal felismerte azt, hogy idővel a számok növelése már nem bír igazi jelentés- tartalommal: iOS 18… macOS 15… A negatív szereplő a watchOS, amely mindig egy lépéssel az aktuális óra verzió előtt jár, hogy abszolút zavart keltsen: „bemutatjuk az Apple Watch Series 10 modelleket a watchOS 11 rendszerrel…” Ha hinni lehet a pletykáknak, akkor idén a számok képezte káosz véget ér, és az Apple az évszámok alapján fogja elnevezni a verziókat, ez alapján a 2025-ben bemutatott rendszerei a 26-os számot viselik majd - mivel nem január 1-jén mutatják be őket, így 2026. első felében sem mutatnak rosszul a rendszer jelölések, 2025-ben pedig kvázi megelőzik a korukat.
Számos oldal az újdonság varázsaként ünnepli ezt a lépést, pedig az Apple-nél nem volt olyan régen, hogy évszám alapú elnevezésekkel illették a termékeket: gondoljunk csak az iLife ’04, az iWork ’09 csomagokra, amelyekből néhány olvasónknál biztosan van még szobadíszként eltéve. De a Microsoft Office is évszámokkal volt jelölve a bérlési konstrukciók megjelenése előtt, illetve a Windows operációs rendszerből is volt 95 jelzésű, amely az 1995-ös évre utalt.



Bár a baráti média rendre továbbítja az Apple marketing gépezetének hangsúlyos elemeit, a verzióváltások mellett manapság ritkának mondható az a típusú átütő fejlesztés, mint ami mondjuk 20 évvel ezelőtt jellemző volt, hogy megjelent egy-egy új alkalmazás, ami nélkülözhetetlenné vált, vagy bemutattak 2-3 olyan újdonságot a rendszerben, ami hiánypótló zseniális újítás volt. Nem szabad alábecsülni a fejlesztők munkáját, hiszen ha a WWDC belső videóit végignézzük, látható, hogy milyen komoly munka folyik akár csak egy időjárás jelentő alkalmazás vagy egy óra számlap megalkotása során, ám az Apple ezek kiemelésére jóval kevesebb hangsúlyt fektet a kommunikációban, mint amennyit megérdemelnének az érintett területek. Ennek kapcsán igyekszünk majd az előző évekhez megszokott részletességgel beszámolni a fontosabb, nem hangsúlyozott újításokról, amelyek mögött látványos munka található.
Az AppleInsider.com írása a 26-os verziókról…
A WWDC 2025 hivatalos lapja…

Jony Ive lesz az OpenAI arculati tervezője
(június 2.)

Jönnek a megfejthetetlen funkciójú fehér gombok és az olvashatatlanul vékony feliratok a ChatGPT felületén - kommentálhatnánk cinikusan a hírt, miszerint Sir Jonathan Ive és cége, a LoveFrom veszi át az OpenAI kreatív és arculati irányítását. Az OpenAI természetesen több, mint a ChatGPT, még ha arról is a legismertebb. A bejelentésnél Sam Altman és a háttérben fejét felé döntő Jony Ive látható, kezét a szakember vállára helyezve, monokróm kidolgozásban.
Jony Ive több évtizedig volt az Apple főtervezője, és nevéhez olyan sikerek kötődnek, mint a legtöbb iPhone vagy MacBook Air megtervezése, az eredeti színes iMac G3 és az azt követő szinte összes iMac, az iPod modellek jelentős része, az egész Apple Watch termék megálmodása, illetve olyan kudarcok, mint a fehér MacBook modellek letörő széle, a vékonyság miatt megnyomódó és foltosódó MacBook Pro kijelzők, a belül porosodó iMac kijelző panelek, vagy éppen a cserét megnehezítő ragasztott akkumulátorok, a szériánként elforgatott rögzítésű billentyűk.
Jony Ive kapcsán az első kritikák akkor fogalmazódtak meg, amikor már Tim Cook vezetése alatt megkapta az operációs rendszerek interfész tervezését, és az úgynevezett szkeumorf, a valóságot a digitális világgal egyesítő, ezáltal könnyebben azonosítható megjelenés helyett a fehér alapon erősen idealizált fekete szimbólumok világába vitte el az operációs rendszerek arculatát, megnehezítve az átlag felhasználók életét. A Music / Zene alkalmazás azóta sem heverte ki azt a csapást, amit az iTunes áttervezésével Ive-nek köszönhetően elszenvedett, és néha még a rutinos felhasználóknak is okoz meglepetést a logikája.
Jony Ive 2019-ben hagyta el az Apple-t, de már Steve Jobs halála után rosszul érezte magát, és az Apple Watch Edition kudarca, valamint a divat irányú pozicionálásának totális felsülése is rontotta a hangulatát. Az általa tervezett új Apple Parkba sosem költözött be: kezdetben a régi Apple központban, az Infinite Loopon érintkezett a csapatával olykor több hónap kihagyással, vagy éppen kiszámíthatatlan megjelenéssel heti, két heti rendszerességgel, aztán egy ingatlant bérelt a megbeszélésekre, ahol volt úgy, hogy csak 2 óra késéssel jelent meg, míg kollégái kinn várakoztak viszonylag magas órabér mellett… Távozása nem volt kérdés, csak az idejére kellett várni.
Ive a LoveFrom mellett létrehozott egy mesterséges intelligencia arculati céget, az io nevűt, amelyet az OpenAI 6,5 milliárd dollárért most felvásárol, és vele együtt 55 mérnök, kutató, tudós, fizikus és termék fejlesztő szakember is átkerül a vállalathoz, amely akár fizikailag fogható terméket is alkothat ezt követően, amely a mesterséges intelligencián alapul. (Eleinte telefonról pletykáltak, majd robot is felmerült.)
A LoveFrom működése ettől függetlenül fennmarad, Ive továbbra is vállal design bedolgozást nagy cégek számára.
A hírt alapvetően azért kapták fel az Apple szaklapok, mert Jony Ive korábban az Apple meghatározó szereplője volt. 2019-ben azonban elhagyta a céget, és láthatóan ez nem ártott, hanem inkább használt az Apple-nek, amely meg tudta haladni a „minden évben picit vékonyabb és kevésbé funkcionális” irányvonalat, és jelentősen emelte a minőséget.
Az ArsTechnica írása a témában…

A Fountain of Youth a legnézettebb sugárzott filmtartalom
(június 1.)

Bár az Apple bejelentette, hogy a költséges filmek egyszeri sikere helyett inkább a folyamatos érdeklődést hozó sorozatokra koncentrál, készül azért az Apple Studios révén jópár nagyszerű film is, amelyek egyikét, a Fountain of Youth címűt május 23-ától nézhetik az érdeklődők, és máris a legnézettebb lett a moziban be nem mutatott, csak médiasugárzókon elérhető filmek körében.
A Fountain of Youth több szempontból is nagy várakozásokat támasztott a nézőkben: a szereplőgárda kiváló, Guy Ritchie filmjei pedig nem csak a képi világuk, operatőri megvalósításuk, hanem tipikusan fordulatos, eredetiséget sugalló történetük okán is nagyszerűen szoktak lenni.
Ez a film nagyjából a négyötödik hozza ezt a formát: akciódús, olykor váratlan, néhol humoros, aztán a sztori befejezését mintha határidőre kellett volna elkészíteni, és egy modern CGI megvalósítású Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag befejezés történne egyiptomi díszletbe és indokolatlanul harsány filmzenébe csomagolva.
Vélhetőleg ez a paramétere is az oka annak, hogy az IMDB-n mindössze 5,7/10 az értékelése - de van olyan filmszakmai oldal, ahol csak 2,7/10 a pontszáma.
A nézettségi adatai azonban igen jól alakulnak, sok néző kíváncsi rá, és rossznak semmiképpen nem mondható a film, még ha a sztori végkifejletébe fért volna némi eredetiség.
A Cult of Mac összefoglalója a témában…
A filmelőzetes az Apple TV YouTube csatornáján…


Javítható iPad modelleket vásárolhatunk
(május 29.)

Az iPad készülékeket az elmúlt években nem volt lehetőség semmilyen szinten javítani: bármilyen hiba történt, az Apple a teljes készüléket cserélte. Ennek nyilvánvalóan voltak előnyös paraméterei, hiszen egy akkumulátor gyengélkedés esetén 65.000 Ft-ért kaptunk egy teljesen új iPad modellt, így ha karcos hátú készülékünket szerettük volna jó áron eladni, akkor csak meg kellett várni, amíg az akku 80% alá gyengül. Ez azonban most változni látszik, mert bár a mostani iPad modellek hasonlóan összetettn