Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.
Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.
A Satechi egyik legnépszerűbb terméke a Mac mini modellekhez szánt alátét megoldás, amely kedvező árú tárhely bővítési opciót és archaikus USB-A csatlakozók széles választékát biztosítja a felhasználók számára. E terméknek a cég megalkotta a kis kerületű, aprócska termetű Mac mini modellekhez szánt verzióját, amely a mérete csökkenése nyomán szűkösebb port kínálattal rendelkezik, de az Apple által 1997-ben felkarolt USB-A kapuból továbbra is három darabot biztosít az előoldalon. Mellette egy SD-kártya nyílás is található, amelybe a nagy méretű memóriakártyát, illetve a mikró-SD kártyák mellé csomagolt adapter révén az aprócska adatkártyát is be tudjuk helyezni. A Satechi Mac Mini M4 Stand & Hub with SSD Enclosure az elődeihez hasonlóan USB 3.2 kapcsolaton illeszthető a Mac minihez, annak hátoldalán lévő egyik Thunderbolt kaput foglalja le a maga 10 Gb/s kapcsolatával. Ez azt is jelenti, hogy bármely paraméterében elmarad a Thunderbolt alapú eszközöktől, tehát aki professzionális használatra keres megoldást, annak a nagyjából kétszeres áron elérhető Thunderbolt alapú termékek között érdemes válogatnia. Az egység az USB-C kapcsolatát 8 centiméteres, elegánsan illeszkedő beépített kábellel biztosítja, amely az egyetlen külső kábel: az adatkapcsolat mellett a tápellátást is erről kapja a termék, a benne lévő SSD és a csatlakoztatott perifériák. A Satechi úgy alkotta meg a hardvert, hogy az precízen kövesse a Mac mini formavilágát, így a lekerekítettsége kvázi a gép folytatása. Nem illeszkedik teljesen össze annak érdekében, hogy a gép szellőzésének hagyjon némi esélyt, illetve a bal hátsó részén a bekapcsoló gomb hozzáférését biztosítandó egy ujjnyi kivágás is található a lekerekített négyzet alapú ívből.
A Satechi Mac Mini M4 Stand & Hub with SSD Enclosure…
Hatalmas a felhajtás az Apple Studios által készített Forma 1 film, az F1: The Movie kapcsán. Ezúttal a többszörös világbajnok versenyző legenda, a brit Lewis Hamilton foglalta össze élményeit a művel kapcsolatban. Mint a másfél perces, az X-en megjelent beszélgetésből megtudhattuk: a filmek nagy hatással voltak a versenyző életére, akár viselkedésmódok, akár öltözködés, akár példaképek témaköréről van szó. A film kapcsán kiemelte a rendkívül valósághű jeleneteket a versenyekről származó igazi nyersanyagok alkalmazása révén. A videóban Tim Cook is megjelenik, aki azt méltatta, hogy az Apple mindig a „liberális művészet és a technológia metszéspontjában volt megtalálható”. Az Apple aprócska iPhone kamerákat helyezett el több autóban, amely révén csúcs minőségű fedélzeti felvételeket tudtak készíteni, hogy valóban ott érezze magát a néző a verseny hangulatában.
A videó elérhetősége az X portálon…
Az Európai Unió Digital Markets Act nevű törvénykezése tovább szigorodott, és az Apple kénytelen alkalmazkodni hozzá a további büntetések elkerülése érdekében. Az Európai Bizottság szerény 500 millió euróra bírságolta az Apple-t, amiért nem alkalmazta a törvény pontos szövegét, amely nyomán nem csak az App Store-ban letöltött alkalmazásokban kell lehetővé tenni az alkalmazáson kívüli tartalmak elérését, hanem biztosítani kell, hogy bármilyen forrásból lehetőség legyen alkalmazások letöltésére.
Az Európai Bizottság ezen döntése a politikusok végtelen dilettantizmusának bizonyítéka: Az Apple fenntartja az App Store felületet, piacot kínál a fejlesztőknek, egyúttal komoly biztonsági garanciákat kínál a felhasználók számára, hogy az App Store-ból elért alkalmazások biztosan nem károsak és nem fenyegetnek adathalászattal és más biztonsági kockázatokkal.
A versenyt fokozni hivatott törvénykezés valójában semmit nem ad hozzá a versenyhez, hiszen az App Store nem monopólium: az Android rendszerű telefonokhoz nyilván az illetékes alkalmazás áruházban, az iOS eszközökre pedig az App Store-ban keresnek az emberek alkalmazást.
A böngészőből letölthető, semmiféle ellenőrzésen át nem esett alkalmazások remek lehetőséget nyújtanak majd a rutintalan felhasználók bankkártyájának lecsupaszításához, esetleg a készülékek optimalizálatlan használatához, amely az akkumulátor gyorsabb merülését hozhatja.
Az Apple meg van győződve arról, hogy a jelenlegi szabályok a minőségi alkalmazások kínálatát és a felhasználók érdekeit védik, így bár alkalmazkodnak a szabályokhoz, de fellebbezésre készülnek az eljárásban. Az EU szabályai azt is kizárják, hogy a felhasználók kikapcsolhassák annak a lehetőségét, hogy böngészőből vagy bármely, az App Store-on kívüli forrásból alkalmazás töltődhessen le a készülékükre, vagyis az európai felhasználóknak nagyobb odafigyeléssel kell intézni a digitális életüket, mert fizetett politikusaik veszélyeket szabadítanak rájuk.
Az Ars Technica összefoglalója a témában… Az Európai Bizottság 27 biztosa…
Az Aston Martin társulást követően több gyártó is lelkesnek tűnt a CarPlay Ultra élmény kapcsán, most azonban számos márka visszatáncol, és nem akarják „átadni az Apple-nek” a járművek kijelzőjét. A Mercedes-Benz, az Audi, a Volvo Cars, a Polestar és a Renault is kifejezte: nem tervezik a CarPlay Ultra lehetőségének meghonosítását az autóikban.
Az Apple az utóbbi években jelentősen fejlesztette a CarPlay lehetőségeit, és bár az illetékes YouTube influenszerek folyton ostorozzák a céget a határidőkből való kicsúszás és a fejlesztés lassúsága miatt, nem nehéz belátni, hogy a késések elsősorban az autóiparra vezethetőek vissza, amelyik hagyományosan lomhán reagál a piaci trendekre. A CarPlay kapcsán elérhető alkalmazás programozási interfészek rendkívül rugalmas megoldásokat kínálnak arra, hogy a gyártók az Apple élményvilágát megtartva az autó arculatához illeszkedő szoftveres megoldásokat kínáljanak.
A CarPlay Ultra lényege, hogy az Apple mélyebb integrációt alkalmaz az autó hardveres rendszerébe, amelynek oka, hogy a fentebb említett API-k jelenléte ellenére az autógyártók többsége nem kínált megfelelő színvonalú megoldásokat, így az Apple próbálja minél inkább a kezébe venni a feladatot, hogy kvázi az autógyártók helyett oldja meg a kérdéskört. Az autógyártók egy része azonban a megkönnyebbülés helyett a fejlesztés lehetőségének elvesztése miatt aggódik, és nem akar lemondani arról, hogy majd valamikor színvonalas CarPlay felületet alkossanak…
Az Apple célja, hogy a CarPlay Ultra révén a hardvert vezérlő kezelőszervek és a szoftverek megjelenése az iOS rendszerre emlékeztessen, vagyis kvázi az iPhone élménye terjedjen ki az autó rendszerére. Mivel az Apple a világon a legjobb grafikus felhasználói felületet gyártja évtizedek óta, alapvetően ez nem rossz ajánlat a vásárlók részére. Számos gyártó azonban ezt nem kívánt kötöttségnek, a fennhatóságukról való lemondásnak él meg.
Az európai piacról nincsen információnk, de az amerikai piacon az összes újonnan forgalomba kerülő autó 98%-a CarPlay képességű, és napi 600 millió alkalommal használják a sofőrök a CarPlay lehetőségeit.
Az Ars Technica összefoglalója a témában… Az Apple hivatalos közleménye a CarPlay Ultra kapcsán…
A The Wall Street Journal azt fejtegeti, hogy az F1: The Movie film sikere nyomán az Apple fontolgatja a saját filmforgalmazó részlegének létrehozását. A dolog többször felmerült már az elmúlt években, mivel számos szakértő úgy gondolja, hogy az Apple TV+ szolgáltatás önmagában nem lesz képes sosem profitra fordítani az elképesztő mértékű befektetéseket, amiket a cég a produkciókra fordít. Viszont a sorozatok játékjogának értékesítése a világ különféle televízió csatornái számára, valamint a vetítési joggal való élés a filmszínházakban való bemutatásra javíthatja a bevételi oldalt. Az F1: The Movie egyetlen produkció 250 millió dolláros költségvetéssel készült, így jogos az Apple részéről az igény, hogy ne csak az Apple TV+ amúgy is élő előfizetéseiből nem realizálható plusz bevétel és a szakmai elismerés, valamint a sztárok parádéja legyen a jutalom, hanem anyagi sikereket is hozzon a film. Ennek keretében a korábbiakban tervezettnél több IMAX moziban mutatják majd be, illetve sok-sok filmszínház is vetíteni fogja a produkciót, amelyekben eredetileg nem tervezték bemutatni a filmet.
Az F1: The Movie gyártása során Brad Pitt 20 millió dollárért játszott, amely ugyan kiugró mértékű juttatás, de az úgynevezett A listás színművészek esetén standardnak számít a hét számjegyű fizetés.
Az Apple nem kezeli a film világszintű forgalmazását, azt a Warner Bros. Pictures végzi, vagyis a bevételek eloszlanak. Az is tény persze, hogy a bejáratott kapcsolatokkal rendelkező filmes cégek valószínűleg hatékonyabban végzik a dolgukat, mint az Apple tenné zéró tapasztalattal. (Jó példa erre a Napóleon film, amelyet kiadtak az Amazon részére, ahol el is készült a magyar szinkronos változat, amely révén az Apple saját média szolgáltatásának magyar előfizetői gyengébb lehetőségekkel nézhették meg az Apple saját filmjét, mint egy rivális szolgáltató előfizetői…)
Az F1: The Movie 2025. június 27-én kerül bemutatásra a mozikban, és várhatóan ezt követően lesz elérhető az Apple TV+ szolgáltatás előfizetői számára. A film minden bizonnyal az Apple Vision Pro eszközön is izgalmas megjelenést kínál majd.
A Fal utcai folyóirat írása a témában…
Az ingyenes, ám európai felhasználók számára egyelőre valami okból el nem érhető Apple Sports iPhone-alkalmazás, amely a sportrajongók számára egyszerű és dinamikus hozzáférést biztosít valós idejű eredményekhez, statisztikákhoz és egyebekhez, szerdán felvette a teniszt a támogatott sportok egyre bővülő listájára.
A teniszrajongók élő eredményekhez férhetnek hozzá a Grand Slam® és az ATP World Tour Masters 1000-es tornákról, és nyomon követhetik a pontozást az összes női és férfi mérkőzésen, Wimbledontól kezdődően.
A rajongók folyamatosan naprakészek maradhatnak a játékosok fejlődésével a tornák során, az élő eredmények gyorsan frissülnek, ahogyan azt a rajongók más sportágak esetén megszokhatták az Apple Sports alkalmazásban, ráadásul minden mérkőzésről eredményeket kaphatnak az első fordulótól a döntőig. A rajongók követhetik a torna és a szezon összes eseményét. Az Apple Sports élő aktivitásaival valós idejű frissítéseket jeleníthet meg közvetlenül a felhasználó iPhone-jának zárolási képe
rnyőjén és Apple Watch karóráján.
Az Apple Sports ma vadonatúj kezdőképernyőt is bemutatott, amely könnyebbé teszi a rajongók számára kedvenc csapataik és bajnokságaik személyre szabását és követését. Az események és a mérkőzések ligák szerint vannak csoportosítva, könnyen használható vezérlőkkel a rajongók beállíthatják a kívánt sorrendet, biztosítva, hogy az érdeklődésükre számot tartó bajnokságaik jelenjenek meg elsőként. A kedvenc csapatok mindig felül jelennek meg, így a rajongók azonnal hozzáférhetnek a számukra legfontosabb eredményekhez és információkhoz.
(Az alkalmazás egyelőre nem érhető el a magyar App Store-ban.) Az Apple hivatalos sajtóközleménye……
Tömegeket ugyan nem érint, de kellemetlen probléma, hogy azon Apple Watch modelleket, amelyek az Hermès márkához kapcsolódó divatos szíjakat és számlapokat tartalmazzák, valami okból végtelen újraindulási ciklusba taszítja a watchOS 26 rendszer aktuális előzetese. A béták telepítése mindig rejt kockázatot, és bár nem gondolná az ember, hogy az Hermès márkához kapcsolódó óra hardveresen eltérő, de annyi különbség mindenképpen van benne, hogy tudja magáról, hogy Hermès témák vannak rajta.
A Shot on iPhone / iPhone-nal fényképezve reklámkampány olyan régen velünk van, hogy meg sem mondanánk, hogy 2015. elején indult. Az iPhone nagyszerű kameráinak fényképezésre, majd később videózásra alkalmas képességeit hirdető kampány nem csak YouTube reklámokban és az Apple weblapján jelent meg, de amerikai, ázsiai és nyugat-európai közösségi közlekedési helyszíneken is találkozhattunk művészi értékű fényképekkel, amelyek a fotós munkájának elismerése mellett az iPhone szerepét is kiemelték a kép megalkotása kapcsán. Az Apple alapgondolata, hogy bár a világon számos nagyszerű digitális fényképezőgép és kamera elérhető, a legjobb mégis az, ami mindig velünk van, amikor téma kínálkozik, ez pedig az iPhone.
A reklámkampányt a kezdetekből a TBWA\Media Arts Lab készítette, amelyet a 2025 Cannes Lions International Festival keretében kreatív hatékonyság nagydíjjal tüntettek ki Franciaországban a héten.
A díjazás kapcsán kiemelték a reklámok egyszerűségét, célirányosságát és ezáltal elért kifejezőségét.
Az Apple a kampány kapcsán Instagram oldalt is indított, és volt időszak, amikor az iPhone tulajdonosok is elismerésben részesülhettek a kiválasztott legjobb képeikért.
A Shot on iPhone kapcsán megjelent egyik sajtóközlemény képekkel illusztrálva… A nagydíj elnyeréséről szóló közlemény a díjazó lapján…
Ausztrália nyugati csücskében nyílik új Apple Store 2025. június 27-én, amely nem újabb üzlet lesz, hanem a régi helyszín bezár, és egy új helyen folytatja a helyi Apple üzlet a működését, komolyabb kiskereskedelmi élményt biztosítva a vásárlók számára a Forrest Place nevű bevásárló központban.
A helyszín tematikájához igazodva a régi/új üzlet hivatalos aloldaláról az Apple webhelyén letölthetőek tematikusan illeszkedő iPhone, iPad és Mac háttérképek stílusosan idealizált Apple logóval a közepükön.
Az ausztrál üzlet hivatalos webhelye…
A MacMag.hu 2002. február óta számol be a Mac világ friss híreiről. Régebbi írásaink a felnyíló menüből választhatók ki.