A MacMag.hu oldalt az
iJoe.hu Apple Kereskedés tartja fenn.

Cikkek, termékek a Mac világból:



Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.






Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.


Boot Camp és Windows 10 a Mac-en
Hány kijelzőt kapcsolhatok a Mac-re?
Apple videóadapterek kompatibilitása
Numbers: Képletek és függvények Aktuális szervizprogramok listája Apple termékek tisztítása



Ajánlataink:







Kapcsolat:
Birincsik József
Email: ijoe@ijoe.hu


WSJ: Önálló filmforgalmazó üzletág létrehozását fontolgatja az Apple
(június 26.)

A The Wall Street Journal azt fejtegeti, hogy az F1: The Movie film sikere nyomán az Apple fontolgatja a saját filmforgalmazó részlegének létrehozását. A dolog többször felmerült már az elmúlt években, mivel számos szakértő úgy gondolja, hogy az Apple TV+ szolgáltatás önmagában nem lesz képes sosem profitra fordítani az elképesztő mértékű befektetéseket, amiket a cég a produkciókra fordít. Viszont a sorozatok játékjogának értékesítése a világ különféle televízió csatornái számára, valamint a vetítési joggal való élés a filmszínházakban való bemutatásra javíthatja a bevételi oldalt. Az F1: The Movie egyetlen produkció 250 millió dolláros költségvetéssel készült, így jogos az Apple részéről az igény, hogy ne csak az Apple TV+ amúgy is élő előfizetéseiből nem realizálható plusz bevétel és a szakmai elismerés, valamint a sztárok parádéja legyen a jutalom, hanem anyagi sikereket is hozzon a film. Ennek keretében a korábbiakban tervezettnél több IMAX moziban mutatják majd be, illetve sok-sok filmszínház is vetíteni fogja a produkciót, amelyekben eredetileg nem tervezték bemutatni a filmet.



Az F1: The Movie gyártása során Brad Pitt 20 millió dollárért játszott, amely ugyan kiugró mértékű juttatás, de az úgynevezett A listás színművészek esetén standardnak számít a hét számjegyű fizetés. Az Apple nem kezeli a film világszintű forgalmazását, azt a Warner Bros. Pictures végzi, vagyis a bevételek eloszlanak. Az is tény persze, hogy a bejáratott kapcsolatokkal rendelkező filmes cégek valószínűleg hatékonyabban végzik a dolgukat, mint az Apple tenné zéró tapasztalattal. (Jó példa erre a Napóleon film, amelyet kiadtak az Amazon részére, ahol el is készült a magyar szinkronos változat, amely révén az Apple saját média szolgáltatásának magyar előfizetői gyengébb lehetőségekkel nézhették meg az Apple saját filmjét, mint egy rivális szolgáltató előfizetői…)
Az F1: The Movie 2025. június 27-én kerül bemutatásra a mozikban, és várhatóan ezt követően lesz elérhető az Apple TV+ szolgáltatás előfizetői számára. A film minden bizonnyal az Apple Vision Pro eszközön is izgalmas megjelenést kínál majd.
A Fal utcai folyóirat írása a témában……

Az Apple Sports teniszt „szervál” - épp időben a Wimbledonra
(június 25.)

v Az ingyenes, ám európai felhasználók számára egyelőre valami okból el nem érhető Apple Sports iPhone-alkalmazás, amely a sportrajongók számára egyszerű és dinamikus hozzáférést biztosít valós idejű eredményekhez, statisztikákhoz és egyebekhez, szerdán felvette a teniszt a támogatott sportok egyre bővülő listájára.
A teniszrajongók élő eredményekhez férhetnek hozzá a Grand Slam® és az ATP World Tour Masters 1000-es tornákról, és nyomon követhetik a pontozást az összes női és férfi mérkőzésen, Wimbledontól kezdődően. A rajongók folyamatosan naprakészek maradhatnak a játékosok fejlődésével a tornák során, az élő eredmények gyorsan frissülnek, ahogyan azt a rajongók más sportágak esetén megszokhatták az Apple Sports alkalmazásban, ráadásul minden mérkőzésről eredményeket kaphatnak az első fordulótól a döntőig. A rajongók követhetik a torna és a szezon összes eseményét. Az Apple Sports élő aktivitásaival valós idejű frissítéseket jeleníthet meg közvetlenül a felhasználó iPhone-jának zárolási képe rnyőjén és Apple Watch karóráján.
Az Apple Sports ma vadonatúj kezdőképernyőt is bemutatott, amely könnyebbé teszi a rajongók számára kedvenc csapataik és bajnokságaik személyre szabását és követését. Az események és a mérkőzések ligák szerint vannak csoportosítva, könnyen használható vezérlőkkel a rajongók beállíthatják a kívánt sorrendet, biztosítva, hogy az érdeklődésükre számot tartó bajnokságaik jelenjenek meg elsőként. A kedvenc csapatok mindig felül jelennek meg, így a rajongók azonnal hozzáférhetnek a számukra legfontosabb eredményekhez és információkhoz.
(Az alkalmazás egyelőre nem érhető el a magyar App Store-ban.)
Az Apple hivatalos sajtóközleménye……

Shot on iPhone - Díjazták az Apple reklámkampányát
(június 20.)

A Shot on iPhone / iPhone-nal fényképezve reklámkampány olyan régen velünk van, hogy meg sem mondanánk, hogy 2015. elején indult. Az iPhone nagyszerű kameráinak fényképezésre, majd később videózásra alkalmas képességeit hirdető kampány nem csak YouTube reklámokban és az Apple weblapján jelent meg, de amerikai, ázsiai és nyugat-európai közösségi közlekedési helyszíneken is találkozhattunk művészi értékű fényképekkel, amelyek a fotós munkájának elismerése mellett az iPhone szerepét is kiemelték a kép megalkotása kapcsán. Az Apple alapgondolata, hogy bár a világon számos nagyszerű digitális fényképezőgép és kamera elérhető, a legjobb mégis az, ami mindig velünk van, amikor téma kínálkozik, ez pedig az iPhone.



A reklámkampányt a kezdetekből a TBWA\Media Arts Lab készítette, amelyet a 2025 Cannes Lions International Festival keretében kreatív hatékonyság nagydíjjal tüntettek ki Franciaországban a héten.
A díjazás kapcsán kiemelték a reklámok egyszerűségét, célirányosságát és ezáltal elért kifejezőségét.
Az Apple a kampány kapcsán Instagram oldalt is indított, és volt időszak, amikor az iPhone tulajdonosok is elismerésben részesülhettek a kiválasztott legjobb képeikért.
A Shot on iPhone kapcsán megjelent egyik sajtóközlemény képekkel illusztrálva…
A nagydíj elnyeréséről szóló közlemény a díjazó lapján…

Új Apple Store Perth-ben - letölthető háttérkép grafikával
(június 19.)

Ausztrália nyugati csücskében nyílik új Apple Store 2025. június 27-én, amely nem újabb üzlet lesz, hanem a régi helyszín bezár, és egy új helyen folytatja a helyi Apple üzlet a működését, komolyabb kiskereskedelmi élményt biztosítva a vásárlók számára a Forrest Place nevű bevásárló központban.



A helyszín tematikájához igazodva a régi/új üzlet hivatalos aloldaláról az Apple webhelyén letölthetőek tematikusan illeszkedő iPhone, iPad és Mac háttérképek stílusosan idealizált Apple logóval a közepükön.
Az ausztrál üzlet hivatalos webhelye…

Küzd az Apple a koreai térképekért
(június 18.)

Európai lakossokként megszokhattuk, hogy csúcsminőségű nézetet biztosító térképeken van lehetőségünk megismerni a közeli és távolabbi területeket akár pontos utcanézettel kiegészülve. Dél-Korea ezzel szemben nemzetbiztonsági okokból utasítja el mind az Apple, mind a Google törekvéseit arra, hogy a térképeik ennyire jó minőségűek legyenek. Korea lépése érthető, hiszen az 1953-ban tűzszünettel félbeszakított katonai konfliktusban a mai napig nem történt békekötés, és pár havonta vannak apróbb villongások a tengeren vagy a határokon. Észak-Korea továbbá olyan fegyvereket fejlesztett, amelyek révén megfelelő műholdképekkel nagyon pontos csapásokat tudna mérni kritikus déli létesítményekre - természetesen ennek újabb erőteljes háború lenne az eredménye, amely Észak-Koreát is felőrölné, de a feltüzelt helyi vezetők nem mindig a racionális döntést hozzák meg egy-egy helyzetben.



Ami tény: Az Apple szeretne 1:5.000 méretarányú térképeket felhasználni, és hajlandó arra, hogy bizonyos területeket kisatírozzon, eltakarjon vagy rossz minőségben tegyen elérhetővé. (A Google csak a kisatírozásra hajlandó.) Az Apple-nek vannak szerverei Koreában, amely jó pont lehet egyes elemzők szerint, mert biztonsági fenyegetés esetén azonnal le tudják állítani a szolgáltatást. A kormány szeptemberre ígér döntést az Apple kérésére, addig pedig marad a gyenge minőségű térkép a koreai felhasználóknak.
A Patently Apple írása a térképészeti helyzetről
A koreai háború a Wikipedia oldalon…

Bemutatták az F1 filmet a stáb és sztárok részére
(június 17.)

Celebritások tengerében mutatták be az Apple Studios által jegyzett, a Warner Bros. Pictures által forgalmazott F1 filmet, amelynek Brad Pitt a főhőse, és amely Damson Idris társszereplő szerint a legautentikusabb film a Forma 1 versenykörülményeiről. A Radio City Music Hall helyszínen lévő eseményen a film stábja mellett számos Forma 1 versenyző is jelen volt.



Tim Cook a napokban már megjelent egy cikkben Lewis Hamilton többszörös világbajnok brit sztárral, emellett, a bemutatón ő is lelkesen nyilatkozott a filmről, amely kapcsán a stáb számos versenyt végigkísért, hogy hitelesen tudják átadni a csapatkommunikáció hangulatát, a versenyek háttérfolyamatait, a csapatok szakembereinek belső küzdelmeit. Továbbá Jerry Bruckheimer, Lewis Hamilton, Jeremy Kleiner, Dede Gardner és Chad Oman, a produkció executive producerei Daniel Lupi, Stefano Domenicali és Toto Wolff is a vendégek között volt - számos név kapcsán átfedést láthatunk a Forma 1 csapatok meghatározó tulajdonosai, főnökeinek nevével. Az Apple részéről Eddy Cue szolgáltatási alelnök, Zack Van Amburg és Jamie Erlicht videó tartalom készítési irányítók kísérték Tim Cook ügyvezetőt. A sok-sok férfi szereplő, versenyző közt a mű női főszereplője, Kerry Condon „fényesen ragyogott a filmcsillagok garmadájában” - ahogyan az Evoke magazin fogalmazott.



A produkció 2025. június 27-től lesz megtekinthető világszerte a nem celebritások számára IMAX mozikban és más filmszínházakban.
(A képek forrása az Apple TV+ sajtószoba az Apple.com oldalon.)
A film premierjéről szóló hivatalos sajtóközlemény…
A bemutató vendégeiről készített összeállítás a YouTube-on…

macOS Tahoe 26: Live Activites / Élő tevékenységek
(június 17.)

A macOS Tahoe 26 egyik újdonsága lesz, hogy az Apple Watch felületéről inspirált, az iOS és iPadOS rendszereken is bemutatott Live Activites / Élő tevékenységek felület a macOS rendszer felső menüsorán is megjelenik. Bár sok alkalmazás nem adott hozzá ilyen tudást a működéséhez, főként az időtartamra érzékeny példányoknál van mód arra, hogy minden fölött, külön erőfeszítés nélkül lássuk a folyamatait. Ezt a rendszer igyekszik intelligensen kezelni, és valóban az élőben futó folyamatokat emeli ki, illetve olyan információkat helyez a felhasználó elé, amelyeknek aktualitása van. Ilyen például a taxi rendelésnél az autó közeledéséről szóló frissítéseket tartalmazó jelzések, egy futárszolgálat kézbesítési információi, vagy éppen az edzésünk adatai. Ezek egy része természetesen a Mac-en is értelmező, de való igaz, hogy például a kerékpározásunk adatainak kijelzése furán mutat a Mac menüsorán - legfeljebb arra jó, hogy ha az óra még nem érzékelte az edzés végét, akkor magunktól le tudjuk zárni az edzést.
A Mac felső menüsorán megjelenik az edzés típusa, valamint az idő adat. Kattintva nagyobb méretben láthatjuk ezt, és tudjuk szüneteltetni az edzést.
Az ötlet hasznos, és nyilván nem a Workout / Edzés alkalmazás lesz a legkedveltebb példája a macOS rendszerben, de számos alkalmazásnál láthatunk a felső menüsorban olyan információkat, amelyeket értékelünk majd.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…
A macOS Tahoe 26 újdonságainak előzetes listája…

corespotlightd: Amikor süti a Mac a combot
(június 16.)

A Mac használata során ritkán fordul elő makacs hiba, de olyankor olyasmi, amit a laikus felhasználó nem tud könnyedén megoldani. Az Apple angol nyelvű fórumain pedig a szakértők minden második javaslata a tiszta telepítés. Való igaz, hogy a tiszta telepítés sokféle dolgot megold, ám ha megismerjük a Mac rendszer működését, rájöhetünk arra, hogy nem kell félnünk letörölni a rendszer által generált fájlokat, és ezzel sok esetben el tudjuk hárítani a makacs hibákat - ráadásul ezek tiszta telepítés és visszaköltözés után általában ugyanúgy visszaköltöznek az új rendszerre is.



A corespotlightd egy olyan úgynevezett daemon, amely a keresőindexelésben, vagyis a Spotlight motor működésében hivatott besegíteni. Maga a daemon olyan rendszerháttérfolyamat, amely felhasználói beavatkozás nélkül, magától fut a háttérben. Önműködően indul és pihen le - ha minden rendben zajlik.
Az operációs rendszerek működése azonban nem mindig zavartalan. Természetesen gondolhatnánk, hogy a jól megírt, zárt rendszer többnyire hiba nélkül működik, és ez így is van, ám ettől még előfordulhat olyan hiba, ami miatt valamelyik folyamat megszakad, és beragadva csak azt vesszük észre, hogy a mobil Mac jobban merül, az ölünkben tartott MacBook Pro alja melegebb, és az Activity Monitor / Tevékenységfigyelő felületén néhány szál durván csúcsra van járatva.
A corespotlightd ugyan a rendszer folyamata, de mivel az adott felhasználó privát tartalmait indexeli, így a saját Library / Könyvtár mappánkban található. Ezt azt is jelenti, hogy nincsenek különleges jogosultságai, illetve szabadon letörölhetjük, mert a rendszer újra legyártja a szükséges tartalmakat, ha nem találja azokat.
A daemon által létrehozott és használt tartalmak tehát a felhasználói fiókon belül találhatóak, mégpedig ezen elérési úton:
~ / Library / Metadata / CoreSpotlight



Az itt talált összes tartalmat kijelölthetjük (Command ⌘ + A) és a kukába dobhatjuk (Command ⌘ + Backspace). Ezzel a folyamat leáll, majd újraindul, és immáron a zavart okozó hiba nélkül fut a háttérben. A corespotlightd üzemelése normál rendszerműködés, és olykor-olykor pár másodperc erejéig felpörgetheti a processzort, hiszen indexeli az újonnan létrejött tartalmakat, leveleket, üzeneteket, stb. A letörlést akkor érdemes megpróbálni, amikor huzamosabb ideig, percekig nem csillapodik a működés intenzitása.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…

WSJ: Interjú Craig Federighi és Greg Joswiak alelnökökkel
(június 15.)

Joanna Stern beszélgetett a WWDC 2025 után az Apple két alelnökével, amelynek keretében számos olyan kérdés is elhangzott, amelyen most rugózik a sajtó, és persze olyanok is, amelyek újszerűnek mondhatóak. Az interjú azért volt jobb a többinél, mert nem a rajongásról szólt, hanem valódi kérdéseket tett fel.
A fő téma természetesen az volt, hogy az Apple Intelligence tavalyi bejelentései, a továbbfejlesztett, okos Siri számos ígérete nem vált valósággá, és nem is volt szó róla a mostani bemutatón.
Mind Federighi, mind Joswiak többször kifejezte, hogy nem szeretnének chatbotot fejleszteni - nem is lenne értelme, hiszen az OpenAI egy évtizeddel megelőzte az Apple-t e téren, és más fejlesztőknek vannak fejlett termékei e téren, akik kifejezetten ennek a szoftvernek a fejlesztésével foglalkoznak. Az Apple nem egy szoftvercég, amely egyetlen termékre koncentrál. Mások a funkciói az intelligens megoldásoknak: kiegészítik a termékeket, fokozzák az elégedettséget.
Szó esett a Mac és az iPad egyesítéséről, amelyet sokan alátámasztva látnak a mostani iPadOS fejlesztésekről. Az Apple elzárkózott ilyesmitől, és Greg Joswiak marketing alelnök egyértelműen kifejezte, hogy a két termékkör másra való, az egyik nem váltja ki a másikat, nem is érdemes összehasonlítani őket. Nyilván számos átfedés van, de a használat módja terén alapvető az eltérés.
Arra a kérdésre, hogy az Apple most felfelé vagy lefelé ível, azt válaszolták a szakemberek, hogy az Apple egy jó időszakban van. Joswiak, aki éppen 39 éve dolgozik a cégnél, kiemelte, hogy annak idején Steve Jobs filozófiája az volt: jó termékeket kell készíteni, és azok majd eljutnak az emberekhez. Joz szerint ma is ez a cég filozófiája. (Ezt egyébként alátámasztja, hogy az influenszerekkel és média szereplőkkel ellentétben az Apple nem tűnik idegesnek, kapkodónak, inkább magabiztos, nyugodt és céltudatos lépésekkel fejlesztenek.)
A hirtelen kérdések között felmerült az összehajtható iPhone kérdésköre, amiről nem derült ki információ, a Severance és a Slow Horses közül az első jött ki győztesen, de mindkettőt imádják a szakemberek. Az iPad vagy Mac kérdés kapcsán nem született érdemi válasz, mindkettőt választották.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…
A macOS Tahoe 26 újdonságainak előzetes listája…


macOS Tahoe 26: Gyönyörű „üveg” Safari élmény
(június 12.)

A macOS Tahoe 26 operációs rendszer fejlesztői előzetesének telepítésével még nem érdemes kísérletezni, mert képmegjelenítési, képernyő szemetelési hibái még gazdagon akadnak. Ami viszont már most látható, hogy a Safari fokozott áttetszősége nagyon mutatós, még inkább háttérbe kerülnek az interfész elemek a böngészőben, és a tartalomé a főszerep. A képen a SpaceX hivatalos oldalán a magyar űrhajóssal indulásra készülő Axiom Mission 4 küldetés járműve látható: közben pedig megfigyelhetjük, hogy a kék háttér miként tölti ki az egész ablakot, beleértve annak felső részét és címsorát is. (A görgetősáv még a fejlesztői előzetes rendszerre jellemző hiba, ami nyilván nem fog látszódni a végleges verzióban.) Egyúttal az is látható, hogy az ablak lekerekítése íveltebbé, kerekebbé vált, mint sok más a 26-os rendszerekben.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…
A macOS Tahoe 26 újdonságainak előzetes listája…


Ilyet még senki nem csinált: Remeg az iPhone a filmelőzetes hangjától!
(június 11.)

Amikor már éppen elszenderedne a Kárpát-medencében élő felhasználó, az X értesítése nagy fényerővel villan fel, hogy Tim Cook ügyvezető és Greg Joswiak marketing alelnök is megosztott valamilyen tartalmat az Apple vonatkozásában. Az F1 című filmmű, amely páratlan látványú és hangú mozgóképnek ígérkezik a közhelytengerek elkerülhetetlen gazdagságát is magában hordozva, már huzamosabb ideje kiemelt helyen szerepel az Apple kommunikációjában. A tény, hogy a WWDC 2025 megnyitóját nem valamilyen szoftveres vagy hardveres fejlesztés, hanem az Apple által készített film hangulata határozza meg, erőteljesen kifejezi, hogy mennyire büszke a Cook vezetés arra, hogy egy ilyen nagy múltú globális sportágról készítettek most várhatóan sikerfilmet. Hogyan lehet még fokozni a várakozásokat? Az iPhone készülékek rezgő motorjának kiaknázásával az előzetest megtekintve az autók hangja rezegteti a telefont a kezünkben, vagyis a fil