
Final Cut Pro: SDR videó alkalmazása HDR produkcióban
(június 3.)
Nem győzzük eleget dicsérni az iPhone készülékek képminőségét. Bár mindenkinek természetes, az internetes influenszer közönség pedig minden héten újabb csodákat vár, elképesztő az a fejlődés, amit az iPhone az utóbbi évtizedben a videó rögzítés terén megvalósított a 4K 30 fps SDR videóktól a 4K 60 vagy akár 120 fps HDR videók irányába. Mielőtt még dilettáns műszakmaiságot sugallni hivatott vad rövidítésekkel ijesztenénk el a tisztelt olvasót, arról van szó, hogy az iPhone készülék nem csak páratlan minőségben képes 3840 x 2160 képpont felbontású mozgóképes rögzíteni másodpercenként 60, vagy akár 120 képkockányi információval, de ezt úgy is képes megtenni, hogy az emberi szem érzékeléséhez közelebb álló érzékenységgel, nagyobb fényerőt rögzít. A készülék hardvere nagy dinamikatartományban képes felvételt rögzíteni, vagyis míg a fényesebb területekről is megőriz részleteket, addig a sötétebb részek sem válnak láthatatlanul sötétté, hanem élvezhetően világosak maradnak. (Ezt az iPhone a jóízlés keretein belül teszi, vagyis nem szürreális jeleneteket örökít meg, hanem részletgazdag szép átlagot.)
Vannak azonban olyan képrögzítő megoldások, amelyek nem tudnak ilyen módon rögzíteni, ám ezek felvételeire is szükség lehet a produkcióban. Vannak olyan drónok, akciókamerák, de sokszor még az iPhone árkategóriájában kapható videókamerák is, amelyek nem tudnak HDR videót rögzíteni, csak SDR felvételeket. (Az Apple-nél előfordul, hogy az SDR, vagyis a standard dinamikatartományú felvételre 8-bites, míg a HDR, azaz nagy dinamikatartományú felvételre 10-bites rögzítésű videóként hivatkoznak.)
Amikor egy produkció során az eltérő dinamikatartományú felvételek között váltogatunk, az nem mutat jól. Emiatt gyakori, hogy a HDR videókat butítjuk vissza SDR videóvá, vagyis elveszik az a többlet, amit az iPhone hozzátesz a felvételhez. Ha azonban többnyire iPhone segítségével rögzítünk, de van egy-két részlet, amelyet kevésbé jó érzékelővel rendelkező kamerával, akkor az SDR felvételek nagyon sötétnek tűnnek a HDR videók között.
Erre jó példa, amikor a Mac-en vagy egy iPad Pro képernyőjén nézünk meg egy-egy ilyen videót: az iPhone segítségével rögzített tartalmaknál a kijelző jobban világít, mint a sima videók esetén. (Az Apple kijelzők képesek a HDR tartalmak megjelenítéséhez fényerőt növelni, ezzel is fokozva a megjelenítés élményét.)
A Final Cut Pro lehetőséget ad nem csak arra, hogy a kiváló minőségű HDR videókat SDR fényerejűre silányítsuk, hanem arra is, hogy az SDR videók fényerejét az ízlésesség keretei között megnöveljük, kvázi HDR videó paraméterei szerinti fény paraméterekkel lássuk el.
Ehhez a már idővonalra helyezett klipet az idővonalon kiválasztva az Inspector / Vizsgáló felületén lévő filmszalag ikonra kattintva elérhető szekció Color Conform / Szín alkalmazkodás részén az Automatic / Önműködő beállítás helyett a Manaul / Kézi menüpontot kell kiválasztanunk, és ott az SDR to 75% HDR (HLG) helyett az SDR to 100% HDR (HLG) opciót kell választanunk. Ez a videók jelentős részénél jól működő megoldás, és a segítségével az SDR rögzítésű videókból színvonalas HDR klipeket hozhatunk létre olyan produkcióban, amelyben többségben vannak az eleve nagy dinamikatartományban rögzített felvételek.
Az AppleInsider.com hitetlenkedő írása…
A Final Cut Pro alkalmazást bemutató ekönyvünk…
Kevin Hassett: A Trump adminisztráció nem akar ártani az Apple-nek
(június 3.)
Donald Trump elnök viszonylag egyértelmű irányvonalat határozott meg: véget szeretne vetni annak a gyakorlatnak, hogy az amerikai fogyasztók részére eladni kívánt termékeket külföldön, de főként Kínában gyártsák, és helyette az amerikai gyártást szeretné előtérbe helyezni. Ennek nyomatékosítására védővámokat vet ki a kínai importra, vagyis ha az iPhone kínai termék, akkor arra is. Számos gazdasági híroldal világvégét jósolt, megannyi buta lap 50-100%-os áremelkedésről beszélt. A valóság azonban jóval árnyaltabb: a vámot a termék behozatali nettó értéke alapj