A téli olimpia fényképészeinek nem osztottak érmeket, de bárki, aki az első amerikai érmet megörökítő Vincent Laforet fényképész 22 kg tömegű felszereléssel felpakolt egy mérföldes futását látta, nyilván azt hihette, hogy a Chad Hedrick gyorskorcsolyázót követő fotós egy új sportág ígéretes képviselője.

A Palavela nevű csarnokban 50 szerencsés fényképész kapott helyet a jégen, hogy testközelből örökíthessék meg a sportolók viadalát, és küzdelmet vívjanak egymással és a sportolók teljesítményével. "Azok a fényképészek, akik erre a helyre kerülnek, mind profik és nagyjából egyenlően jó képességűek. Ami megkülönböztet minket, az a fényképek elkészítésének sebessége, hogy egységnyi idő alatt hány fotót tudunk készíteni."

Laforet klasszikus olimpiai fotós, és a 2006-os torinói eseményre a legkiélezettebb felszereléssel készült. Bár minden esetben digitális technikával dolgozik, ezúttal szerette volna elkerülni azt a problémát, amit a digitális fényképezés a fotóriporterek számára elkerülhetetlenül okoz: a fényképek áttöltésére, szerkesztésére és válogatására töltött értékes idő elvesztését. "A klasszikus analóg korszakban a fényképész munkája azzal véget ért, hogy átadta a film tekercset. Manapság a fotósok nagyon kevés időt töltenek a fényképezéssel, helyette archiválnak, importálnak, szerkesztenek… Kb. a munkánk 5% a fényképezés, a többi minden más."

A fényképezésre fordított nagyobb arány érdekében Laforet - az Aperture egy korai befogadójaként - úgy döntött, hogy idén megosztja a munka egy részét az Apple technológiákkal. "Azt szerettem volna elérni, hogy csak a fényképezéssel és az áttöltéssel kelljen foglalkoznom, és valaki távolról dolgozza fel ezeket a képeket anélkül, hogy le kellene ülnöm a gép elé. Hogy csak be kelljen dugnom a memóriakártyát a gépbe, és mehessek vissza fényképezni - ez volt a kulcs."

A macOS alapvető funkcióinak használatával az Apple megoldások szakértői kidolgoztak egy olyan, Aperture alapú munkafelületet, ahol a fényképek internet kapcsolat segítségével áttölthetők a PowerBookra, és a kapcsolat túloldalán lévő szerkesztő máris feldolgozhatja a fényképeket.

A rendszer hibamentesen működött az események során: Laforet számára a munka megszakítása mindössze annyit jelentett, hogy kicseréli a memóriakártyákat a fényképezőben és a PowerBookban, és visszatér dolgozni. A PowerBookon Image Capture segítségével bemásolták a képeket egy Automator szkript jóvoltából. Mivel az ADSL kapcsolat feltöltési sebessége szokatlanul lassú volt a New York Times szakemberei számára, a szkriptet kiegészítették egy kicsinyítő megoldással is, így először a képek előnézeti változata töltődött fel a Times szerverére, ahonnan kiválogatva a jobb képeket, a nagy méretű nyersképeket át tudták tölteni.

Néhány mérfölddel arrébb, a sajtóépületben Jeremiah Bogert, a Times szerkesztője fogadta a képeket az egyik Aperture munkaállomáson - egy Power Mac G5 Quad és egy 30 hüvelykes Apple Cinema Display összeállításán -, és az Apple technikák használatával máris feldolgozhatta a publikáláshoz a fényképeket. Bogert az Aperture több kép megjelenítését kínáló funkcióját találta a leghasznosabbnak, amely révén egymáshoz lehetett igazítani a különböző fotók fény- és színbeállításait.

A megoldás igen egyszerűen volt megoldható a macOS jóvoltából: az Image Capture képes a csatlakoztatás után önműködően áttölteni a kártya tartalmát, és lehetőség van a befejezés után programot indítani vagy épp szkriptet lefuttatni. Ez a szrkipt átmásolta a JPEG és RAW képeket két külön mappába, majd a másolás után a képekből egy harmadik mappába a Public mappán belül létrehozott egy, a kis méretű képeket tartalmazó mappát, amiből az internet kapcsolat segítségével a szerkesztő letölthette a készült fotókat. Ezek közül kiválogatta a legjobbakat, és ezeket átmásolva az Aperture segítségével feldolgozta. Ezt követően a Fetch FTP kliens segítségével a kész anyagot a New York Times szerverére töltötte fel.

Laforet számára a megoldás elhozta azt, amit elvárt: nem kellett a képek áttöltésével és feldolgozásával vesződnie, képes volt kizárólag a munkájára koncentrálni, ami a fényképezés. És míg mások csodálkozva figyelték, hogy ő nem dolgozza fel a képeit, addig ő rekord mennyiségű nyersanyagot biztosított a megbízó New York Times számára, ezáltal pedig a tudósítások egyik főszereplőjévé vált a képeivel - Apple megoldások révén.

Forrás: Apple.com/pro