A MacMag.hu oldalt az
iJoe.hu Apple Kereskedés tartja fenn.

Cikkek, termékek a Mac világból:



Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.






Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.


Boot Camp és Windows 10 a Mac-en
Hány kijelzőt kapcsolhatok a Mac-re?
Apple videóadapterek kompatibilitása
Numbers: Képletek és függvények Aktuális szervizprogramok listája Apple termékek tisztítása



Ajánlataink:









Kapcsolat:
Birincsik József
Email: ijoe@ijoe.hu


Feltartózhatatlan innováció: Éjfekete HomePod mini!
(július 15.)

Váratlan újítást jelentett be az Apple a HomePod mini termékvonalnál: a fekete színű példányt lecserélték a nagyobb HomePod modell második generációjánál már megismert, enyhén kékes árnyalatú éjfekete modellre. Már több hete hiány volt a HomePod mini fekete változatából, ám a többi színt gond nélkül szállítja az Apple, tehát sejthető volt, hogy nem termékfrissítés van terítéken. A hiány oka az volt, hogy az Apple némileg egységesítette a szín kínálatát, és az iPhone modellek után MacBook Air és a HomePod terméknél is megkedvelt, kékes feketére cserélte a kis hangszóró legsötétebb árnyalatát.



A HomePod mini 2020. novemberében jelent meg eredetileg a most kifutott fekete és a változatlan formában elérhető fehér változat képében, amelyekhez 2021-ben három további szín, a narancssárga, a kék és a citromsárga jelent meg. A mostani módosítás nyomán így kétféle kék és kétféle sárga HomePod mini kapható a fehér modell mellett. A változtatás nem mondható drámainak, látványosan nem módosult a szín, inkább csak árnyalatnyi finomításról van szó, amely egyúttal arra is utalás, hogy idén nem várható termékfrissítés a HomePod vonalon.
A HomePod mini hangszóró…
A HomePod okos hangszóró…
Az Apple hivatalos sajtóközleménye…

SwitchEasy Origami iPad Pro 11" M4 tokok
(július 13.)

A SwitchEasy Origami Protective Case sokféle iPad felhasználói igényre reagál: a merev és stabil hátoldal erőteljes védelmet nyújt az iPad Pro 11" számára, míg a sokféleképpen hajtogatható, ezáltal praktikus, dőlésszögekben változatos tárolást kínáló előlap a cég tervezőinek kreativitását példázza. Mivel manapság sokak számára alapvető az Apple Pencil használata az iPad Pro mellé, az Origami tok erre is megoldást nyújt, és szorosan a táblagéphez rögíti az Apple Pencil Pro modellt.



A SwitchEasy Origami Protective Case az iPad Pro 11" (2024) M4 processzoros modell méretének megfelelő vastagságot és kialakítást képvisel, ezzel az egy modellel kompatibilis. A tok háromféle elegáns színben vásárolható meg a készlettől függően: a tökéletes kék fantázianevű verzió a forró nyári Balaton üde megjelenését kínálja, míg a alaszkai kék változat inkább a hóvihar előtti téli égboltot idézi fel. A fekete pedig eleganciájával és visszafogottságával kínál univerzálisan alkalmazható megjelenést. Természetesen alapvető funkció, hogy a felnyitáskor a tok felébreszti, lecsukáskor elaltatja bármelyik iPad Pro 11” modellt. A SwitchEasy Origami Protective Case praktikus megoldás azok számára, akik nem szeretnének billentyűzetes tokot, ám meg kívánják védeni az iPad Pro 11” készüléküket, és terveznek Apple Pencil Pro kapacitív ceruzát is használni a termék mellé.
A SwitchEasy Origami iPad Pro 11" M4 tokok…
Az iPad Pro termékcsalád…
Az Apple Pencil Pro kapacitív ceruza…

Immáron Európában is hódít az Apple Vision Pro
(július 12.)

Elkezdte az Apple Vision Pro forgalmazását az Apple Nagy-Britanniában, Németországban és Franciaországban. A dolog érdekessége, hogy az egységes Európai Uniós piacot még mindig nem érti az Apple, vagyis nyilván fognak Ausztriában is vásárolni a németországi Vision Pro modellekből, és azok heteken belül valószínűleg Magyar- országon is megjelen- hetnek. A termék ára 3999 euró lett, vagyis áfával a 3499 dolláros termék nagyjából pontosan annyira kerül, mint Amerikában. (A dollár árat áfával növelve is kb. 1,6 millió forint a végösszeg, míg az eurós árat átváltva.) A vásárlás élménye nem lett más, mint Amerikában: interneten való rendeléshez képet kell feltölteni magunkról iPhone vagy iPad segítségével, vagyis egy Mac-en a rendelés körülményes, képek áttöltésével történik. Ezt követően az Apple megtalálja az ideális méretű pánt opciót, és azzal értékesíti a terméket. Az Apple Store-okban hasonló módon egy bemutatót foglalva van mód vásárlásra, bár nem tudni, mennyire veszik szigorúan a brit vagy francia piacon a korlátozást, a német mentalitással kapcsolatban természetesen nem is merül fel, hogy ne kellene végigülni a teljes bemutatót.



Ha a forgalmazás alapja az Apple Store megléte, számos egyéb európai országban is elindíthatta volna az árusítást az Apple, bár interneten vásárolva azért nem lenne nagy mutatvány a fejméret azonosítása akár egy magyar bolt esetén sem. Arról nem beszélve, hogy az árba talán beleférne mondjuk kétféle fejpánt méret, és akkor az egész nehézkeskedést ki lehetne hagyni a vásárlási élményből.
Az Apple Vision Pro lassan, de határozottan bővíti a piacát. Az ugyanakkor látható, hogy a termék iránti érdeklődés kisebb, mint amire az Apple számított, bár az újdonságokra fogékony európiai és ázsiai piac vélhetőleg okoz majd pozitív meglepetéseket az Apple számára.
Eközben az Ars Technica arról ír, hogy drámai mértékben csökkent a fejlesztők érdeklődése a visionOS iránt, és a megjelenése óta töredékére csökkent az új alkalmazások kiadása - jelenleg egyébként 2000 darab natív, a térbeli képességeket kiaknázó alkalmazás van a visionOS rendszerre. Az Ars Technica cikkében leírja, hogy az iPad rendszerre ugyanennyi idő alatt több mint 20.000 natív alkalmazás jelent meg.
Az Apple hivatalos sajtóközleménye…
Az Ars Technica írása a csökkenő fejlesztői érdeklődésről…
Néhány hónapos videó az Apple Vision Pro brit élményeiről…


Tim Cook és Eddy Cue a Sun Valley Conference eseményen
(július 12.)

Sportos megjelenéssel fotózták le az Apple ügyvezetőjét pénteken a meghívásos Sun Valley Conference esemény helyszínéül szolgáló szálloda bejáratánál. Az Apple részéről ő, és a nyilvánvalóan kevésbé sportos Eddy Cue jelennek meg a konferencián, amelynek tematikája nem mindig kerül a nyilvánosság elé - vélhetőleg az amerikai elnökválasztás is szóba kerül majd a milliárdosok részéről a mesterséges intelligencia mellett. Az eseményen Cook és Cue az Amazon ügyvezető Jeff Bezos, az Apple TV+ felületre is tartalmat készítő Oprah Winfrey, az Apple Intelligence kvázi külső behivatkozásaként az Apple világban is érdekeltté vált Sam Altman OpenAI ügyvezető, a Microsoft részéről Bill ates, a Salesforce munkaerőközvetítő ügyvezetője Mark Benioff, a Tim Cook táskáját és cipőjét nyilván megdicsérő Nike ügyvezető John Donahoe, valamint természetesen az Alphabet (Google) ügyvezetője, Sundar Pichai és a Facebook vezetője, Mark Zuckerberg is jelen lesz.
A MacRumors.com rövid összefoglalója…

Kuo: Az iPhone 17 Pro Max minden kamerája 48 megapixeles lesz
(július 11.)

Továbbfejlesztett közelítési képességekkel kiegészülve lényegesen összetettebb és profibb kamera rendszerrel szereli majd az Apple az iPhone 17 Pro Max termékcsaládot - véli Ming-Chi Kuo, aki szerint a 2025. szeptemberében megjelenő iPhone modellek csúcs- kategóriájának minden lencséje 48 megapixeles érzékelővel egészül majd ki, ezáltal még kiválóbb képminőség rögzítésére lesz alkalmas. Az idei év kapcsán az iPhone 15 Pro utódja fejlődhet, amely várhatóan megkapja azt a tetraprizma rendszert, amely révén az iPhone 15 Pro Max 5x-ös optikai közelítésre alkalmas, és ezáltal az iPhone 16 Pro is kiegészül majd ezzel a tudással.
A MacRumors.com foglalkozik a témával…

IDC: Biztató Mac eladások, lehangoló Vision Pro forgalom
(július 11.)

Az IDC szerint az Apple Vision Pro csak akkor kezd majd elterjedni, ha a cég kiad egy olcsóbb változatot, amely várhatóan kisebb tudással rendelkezik, tehát vonzereje kisebb lesz. Noha az elemzők 300-500.000 darab eladására számítottak az idei naptári évben, az IDC szerint a termékből még 100.000 darab sem kelt el, és a februári bejelentését következő negyedévben 75%-os visszaesés jellemezte a forgalmát az Amerikai Egyesült Államokban - ezért is lett motivált az Apple, hogy a világpiacon is szerencsét próbáljon a termékkel. Az Apple szemmel láthatóan nem idegeskedik, és nem tervezett több millió eladást a termékből, az IDC azonban kételkedik abban, hogy az év végéig sikerülne 500.000 darabot eladni az eszközből. (Ennek némileg ellentmond, hogy számos gyártó és szolgáltató ugrott rá a Vision Pro felhasználói körére, tehát az eszköz valamennyire azért már most megmozgatta a piacot. Fontos azonban kiemelni, hogy az IDC becslésekre épít, nem egzakt eladási adatokat közöl.)



Az IDC arra is kitér, hogy a számítógép eladások éves szinten 3%-os növekedést produkálnak 2024-ben, és ennek egyik győztese az Apple, amely 21%-os eladási bővülést élvezhet az idei évben az eddig statisztikák szerint. A dologban szerepet játszik a MacBook Air modellek közelmúltban lezajlott frissítése M3 processzorral, valamint a MacBook Pro modellek általános népszerűsége. Az Apple mögött a második az Acer, amely 14%-ot növekedett.
A Patently Apple írása a Vision Pro forgalmáról…

Apple Watch: A great call for kids - A szülőket szólítja meg az Apple
(július 10.)

A fiatalok körében az Apple Watch némileg veszített a népszerűségéből az utóbbi években. Az Apple a menőségi faktor helyett inkább az egészség funkciókra épített, amely más korcsoportot fogott meg, a fiatalok többsége számára teljesen érdektelenek ezek a képességek. A gyengülő piaci statisztikák okán az Apple most a szülőket próbálja megszólítani, és például arra hegyezi ki az Apple Watch GSM képességű modellek erejét, hogy a szülő be tudja állítani ezeket akkor is, ha a gyermeknek nincsen saját iPhone készüléke, és lehetőség van nyomon követni, hogy hol tartózkodik a gyermek, illetve kommunikálni is lehet vele. Az idevágó, elkészült weblap alapvetően marketing célú, és összefoglalja azt a tudást, amellyel az Apple Watch régebb óta rendelkezik, de a cél az, hogy egy újabb közönséget szólítson meg az Apple, és potenciálisan a szülők vegyenek a gyermekeiknek Apple Watch eszközt.
Az Apple A great call for kids lapja…


Tovább használják az emberek a Mac és iPhone termékeket
(július 10.)

A CIRP készített összefoglalót arról, hogy miként változott a felhasználók birtokában lévő Apple termékek kora az utóbbi években, és a statisztika azt mutatja, hogy egyre nagyobb hányad használja tovább akár az iPhone készülékét, akár a Mac-et. A Mac esetén ráadásul nagyobb a frissítési kedv, mint az iPhone esetén, amelyet most már 2-3 évente cserélnek le a felhasználók. Míg 2020-ban a felhasználók 40%-a rendelkezett 3 évnél öregebb Mac géppel, 19%-uk 2-3 éves, 23%-uk 1-2 éves és 19%-uk új, egy évnél nem öregebb gépet használt, addig 2024-re ez az arány látványosan változott: csak 13%-nak van egy egy évnél fiatalabb gépe, 1-2 éves eszközt a felhasználók 19%-a használ, míg 2-3 éves géppel szintén 13% rendelkezik. A felhasználók 56%-a azonban 3 évnél régebbi Mac-et használ. Az Apple az operációs rendszer politikájával és az Apple Intelligence szolgáltatásokkal törekszik arra, hogy az embereket frissítésre motiválja - a cég jelentős, 40% körüli növekedésre számít az iPhone 16 széria esetén az Apple Intelligence megjelenésének köszönhetően.



A folyamat több módon is kihat egyébként a piac alakulására: akik évente cserélték a gépet beszámítással, most szignifikánsan alacsonyabb beszámítási árakra számíthatnak a 2-3 éves gépek esetén. Egyúttal a használt piacon is ritka a viszonylag fiatal, versenyképes Mac, és inkább a régi, szinte biztosan garancián túli eszközök jelennek meg a piacon. Az Apple úgy marad a profitjánál, hogy viszonylag magas lett az ára a MacBook Pro modelleknek, így a hosszabb használat ellenére is képesek nagy profitra szert tenni kevesebb hardver eladása mellett. A jelenség ugyanakkor a kiskereskedelemben okoz nehézségeket, hiszen a hagyományosan az árversenyből élő, szakmai hátteret nem biztosító, általában multinacionális óriásáruházak már nem számíthatnak arra, hogy a vásárlóik évente cserélik a gépeket, így az elaprózott haszonból nem lesz „sűrű fillér”, hanem csak ritka fillér marad, amely persze az Apple számára nem probléma, hiszen az amerikai cég már eladta azt a termékét, amely a kereskedőknél áll raktáron, de idővel elképzelhető, hogy ezek a típusú, az Apple-höz szorosan nem kötődő, csak a felfutást meglovagoló, kizárólag az áraikkal hódító cégek durva negatív mérleget realizálhatnak majd az Apple forgalomból.
A CIRP kiemeli, hogy egy ma megvásárolt Mac egy átlagfelhasználó számára általában mindenre elég, így valóban nem lesz jellemző az a típusú tömeges csereigény, ami mondjuk egy évtizede jellemezte a piacot. Sokkal valószínűbb, hogy csak a nagy teljesítményt igénylő kreatív szakemberek részéről várható gyakoribb csere, akik kimutathatóan többet tudnak termelni a nagyobb teljesítményű Mac segítségével.
A CIRP tematikus összefoglalója grafikonokkal…

Megjelentek a sötét színű ikonok a béta rendszereken
(július 9.)

Elsőre kissé szokatlan az iOS és iPadOS újabb béta verziójában megjelent, a sötét témához kapcsolódó fekete alapú ikonok arculata. A WWDC-n vagánynak tűnt, hogy ilyen módon is alakul a rendszer és igazodik a sötét témához, de pár nap használat után kifejezetten terhessé vált, hogy nem a megszokott ikon megjelenést látja az ember, és a ritkábban használt alkalmazások megtalálása ilyen módon kifejezetten nehézkes lett.



Pozitívum, hogy számos külső fejlesztő is elkészítette az alkalmazása sötét témájú ikonját, amelyet a rendszer el is ér, ha az alkalmazásban ez a grafikai elem megtalálható. A YouTube és Rumble médialejátszók, Google Maps, de még a hazai MÁV alkalmazás is eltérő, a sötét témához igazodó ikonnal jelenik meg - ráadásul a MÁV alkalmazást külön elismerés illeti azért, mmert nem egyszerűen befeketítették a fehér részt, hanem a világos témánál kék szín került a szárnyas kerékbe, az alapból kék rész pedig fekete lett, hogy még jobban illeszkedjen az alkalmazás az iOS és iPadOS irányaihoz. A megjelenés nyilván megszokható és megkedvelhető, míg az iPad Pro kijelzőjén talán el is fogadható, de az iPhone esetén úgy hatott az egész, mintha valami hamisított iOS futna az eszközön, így ott inkább a világos téma győzedelmeskedett az első nekifutást követően.
Az iOS 18 és az iPadOS 18 az ősszel jelenik meg, és az Apple egyik fontos fejlesztése, hogy a sötét témához immáron az ikonokat is sötétíti. (Emellett egyénileg választott áttetsző árnyalatok szerint is szabályozhatjuk az ikonokat, ahol a fehér, illetve sötét téma esetén fekete részek helyett eltérő alapszín fog érvényesülni. Ha valaki kevésbé ortodox, mint e sorok szerzője, bizonyára izgalmas alapszíneket kikeverve teheti rendkívül egyedivé a rendszereinek megjelenését.)
Az iPhone termékcsaládot ősszel éri el az iOS 18…
Az iPad termékcsaládon ősztől tesztelhetjük a megjelenést…

Final Cut Pro gyorstipp: Command ⌘ + Option ⌥ + 2
(július 9.)

A Browser felületén való dinamikus, rátekintés alapú keresgélés során hasznos lehetőség, hogy a Filmstrip View / Filmszalag nézet és a List View / Lista nézet között váltani tudjunk. Erre a program egy menüpontot kínál a View > Browser > Toggle Filmstrip/List View formájában, ám ennek van egy könnyen lenyomható billentyűparancsa is, a Command ⌘ + Option ⌥ + 2.



A Command ⌘ és az Option ⌥ gombot általában bal hüvelykujjal könnyedén lenyomhatjuk, a kettes pedig ebben a kézhelyzetben egyszerűen hozzáférhető, vagyis az Apple is felismerte, hogy az ilyen típusú váltásnak lehet előnye a klip keresgélés során. A váltás révén az elnevezéseket megjelenítő lista nézet helyett a klip tartalmába tudunk belepillantani a filmszalag nézet képi megjelenése révén. Ezzel gyorsabban megtalálhatunk egy-egy klipet, amit éppen keresünk, de a neve alapján nem találjuk meg. A billentyűparanccsal aztán visszaválthatunk a lista nézetre, amellyel több elemet látunk át a listán.



A Final Cut Pro alkalmazást bemutató cikksorozat…
A Final Cut Pro alkalmazásról szóló még részletesebb ekönyvünk…

Július 13-án zár a svéd Apple Väla Centrum
(július 8.)

Januárban derült ki, hogy az Apple nem újítja meg a bérleti jogviszonyát a svéd Väla Centrum nevű plázában Helsingborg város közelében, helyette majd egy új boltot nyit a Mall of Scandinavia nevű, Stockholmtól nem túl messzi külvárosi helyszínen.



Végső soron marad a három svéd Apple Store, ám az új bolt egyelőre nem nyílt meg, aki szeretné még működésben látni a régebbi svéd üzletet, július 13-áig teheti meg, az lesz ugyanis az utolsó olyan nap, amikor a bolt még nyitva lesz, utána végleg bezár. A Helsingborg környéki svéd vásárlók egyórás vonatozással juthatnak el a legközelebbi, Malmöben lévő Apple Store-ba.
Michael Steeber szakirányú Apple kiskereskedelmi hírlevele…

Gurman: Útkeresés az Apple Watch termékvonalnál
(július 7.)

Mark Gurman szokásos hétvégi PowerOn hírlevelében az Apple Watch termékvonalat övező pletykákról foglalta össze információit. Ezek egyike alapján az Apple próbálkozik a semleges piaci szerepet betöltő Apple Watch SE felpörgetésével. A környezetbarát alumínium helyett Gurman arról ír, hogy az Apple az iPhone 5c modelleknél megismert színes műanyag házakat fogja alkalmazni ennél a terméknél, és ezzel párhuzamban olcsóbbá teszi az órákat. Itt kell kiemelni, hogy az elmúlt években az Apple Watch ára az európai piacon oly mértékben emelkedett meg, hogy ma már az Apple Watch SE újonnan közel annyiba kerül, mint a megjelenésekor az Apple Watch alap alumínium változata került. Emiatt az Apple termékek kapcsán általában a funkciókat és kiemelkedő minőséget választó vásárlók ritkábban, de megvásárolják a maguk óráit, míg az Apple Watch SE nem igazán mozgatja meg a vásárlók fantáziáját a 134.990 Ft-os induló árán. Nem tudni, hogy a szemétként végző polikarbonát mi módon illeszkedik majd az Apple karbonsemleges üzenetébe, de a természetes alapanyagú, bőr termékek száműzését követően megjelent FineWoven fantázianevű anyag is teljes mértékben műanyag, vagyis az Apple-től nem idegen a műanyagok használata - ezt úgy adják el környezetbarátként, hogy újrahasznosított műanyagból dolgoznak, tehát átmenetileg, néhány évre kivonnak műanyagokat a hulladékok közül. Később persze ezen termékek sorsa is az ipari hulladékká válás lesz, de arról nem beszél senki, tehát a probléma tulajdonképpen nincs is. Az Apple a fém elvetésével árat fog csökkenteni, hogy a 249 dolláros induló ár 199 dollárra vagy akár az alá is süllyedhet.
A másik terület, amivel Gurman rendszerint foglalkozik, és most sem mulasztott el írni róla, az Apple Watch Series 10, amit szerinte nem fognak X-nek nevezni, és nem lesz igazán áttörés: információi szerint az Apple kezében nincsen újabb egészségügyi innováció, emiatt a bevált recepthez nyúl majd: nagyobb kijelzővel nyűgözi le a felhasználókat, és gyorsabb processzor kerül a termékbe, illetve a watchOS 11 újdonságaival lesz összemosva a hardver néhány funkciója, kvázi újdonságként adva el a képességeket.
Gurman határozottan állítja, hogy sem vérnyomás mérési képesség, sem vércukorszint ellenőrzési tudás nincsen olyan kiforrott állapotban az Apple birtokában, hogy ezeket az újdonságokat bemutathassa, vagyis ezek várhatóan nem kerülnek az órákba szeptemberben.
Gurman gondolatai a Bloomberg hasábjain…
Az Apple Watch termékcsalád jelenleg…
Kedvező áron elérhető bontott csomagolású Apple Watch SE modellek…

watchOS 11 - Integrált Shazam dalfelismerő
(július 4.)

A watchOS 11 operációs rendszer újdonságaként az eddig külön alkalmazásként, az iPhone segítségével letölthető Shazam immáron beépített képessége lesz az órának, és a Smart Stack gyűjteményben is megjelenik majd. A szolgáltatás némi furcsasága, hogy a béta állapotban legalábbis megjelenik még egy Shazam ikon az Apple Watch felületén. A Smart Stack integráció révén a Shazam új változata a digitális korona elfordításával beépülhet a használati élménybe. Az új alkalmazásban a Tap to Shazam helyett a Tap to Recognize felirat lesz látható, vagyis az Apple némileg elvonatkoztat az alkalmazás múltjától, és azt inkább rendszerfunkcióként tekinti. A szolgáltatás használatához bele kell egyeznünk, hogy az Apple Watch hangot rögzít a környezetünkből és azt elküldi az Apple számára a felismeréshez. Ezt követően az alkalmazás ugyanúgy működik, mint elődje, ám az új funkció be tud épülni a digitális korona fordításakor elérhető okos kötegek közé.
A MacRumors.com rövid írása a témában…

HDMI Passthrough - Jobb Dolby Atmos minőség a macOS Sequoia rendszerben
(július 3.)

A macOS Sequoia operációs rendszerben az Apple lehetőséget ad arra, hogy a Dolby Atmos és más Dolby Audio formátumok a Mac beavatkozása, kódolása, újrakódolása nélkül, változatlan formában kerüljenek átjátszásra. Vagyis a forrást kvázi közvetlenül tudjuk az erősítőnkre küldeni, amely a dedikált digitális jelfeldolgozó (DSP) révén az elvárható legjobb végeredményt hozza ki a hangból.



Az HDMI Passthroug opció számos helyen megjelenik a rendszerben, így a Music / Zene és TV alkalmazásban is. E célra az Apple egy külön Passthrough / Átmenő [magyarul: átjátszás] beállítási felületet hozott létre az érintett programok Settings / Beállítások ablakában, ahol az Off / Ki és Prefer Passthrough / Átmenő előnyben részesítése opciók közül választhatunk. A beállítás alatt van egy rövid leírás a funkcióról, és egy egyelőre még nem működő webes hivatkozás, ahol részletesebb leírást kapunk az HDMI Passthrough előnyeiről.
A Music / Zene alkalmazásról szóló cikksorozat…

watchOS 11: Edzés intenzitás és célok alakulása
(július 2.)

A watchOS 11 egyik újítása a Training Load nevű mérés, amely során az életkorunkat és számos testi adatot is figyelembe véve történik gépi tanulás útján egy értékelés arról, hogy egy-egy edzés mennyire volt megerőltető. Ennek használatához az elején az edzésekhez utólag tudunk szubjektív jelzéseket tenni arra vonatkozóan, hogy hogyan éltük meg: könnyű, átlagos, megterhelő vagy „ami a csövön kifér”. E jelzések nyomán akár már egy hét után kialakul egyfajta grafikon, amely súlyozza az edzéseinket, majd ez követően 7 és 28 napos ábrázolás mellett van mód megfigyelni, hogy az egyes edzéseink miként illeszkednek a teljesítmény elgondolásokhoz. E funkció lényege egyrészt, hogy lássuk a fejlődésünket, illetve hogy kiugró teljesítmény esetén az óra segítsen odafigyelni arra, hogy ne erőltessük meg magunkat, adjunk időt a szervezetünknek a pihenésre, regenerálódásra is. A dolog velejárója, hogy minden edzés után értékelnünk kell az adott edzést, amely kapcsán az óra képes arra, hogy úgynevezett Post-Workout Reminder / Edzés utáni emlékeztető üzenet formájában segítsen. (Nem szükséges ezt a plusz bökést aktiválni, és akár napokkal később is lehetőségünk van értékelni az adott edzést, ha emlékszünk rá.) A kardio edzések esetén még erre sincs szükség, mert az Apple Watch magától feldob valamilyen értékelést, amely szerinte a teljesítményünkkel összefügg, amelyet természetesen mód van változtatni, vagyis ha az óra úgy látja, hogy annyira dolgozott a szívünk, hogy extrém terhelésnek voltunk kitéve, de valójában ezt úgy éltük meg, hogy éppen csak bemelegítés volt, akkor manuálisan mód van szubjektív értékelést menteni. A watchOS 11 a gépi tanulás révén összefüggést épít ki az értékelésünk és a testünkről rögzített adatok alapján, amely a későbbiek során az automatizáció alapja lehet.



A funkció révén személyre szabott elemzéseket és grafikonokat láthatunk a teljesítményünkről, amely segíthet kiválasztani a bevállalható fizikai teljesítményeket, illetve értékelni a teljesítményünk alakulását az idő múlásával, valamint más paraméterek összefüggésében.
Az elemzés az Apple Watch felületén is látható kisebb méretben, de igazán látványosan az iPhone tudja ábrázolni a Fitness alkalmazásban.
Az Apple Watch termékcsalád…

Szócsata az EU és az Apple között
(július 2.)

Az Apple késlelteti az Apple Intelligence bevezetését az Európai Uniós piacokon, mivel a cég szerint időbe telik úgy kialakítani a képességet, hogy a Digital Markets Act szabályozásainak tökéletesen megfeleljen, ugyanakkor az Apple adatvédelmi céljait is elérje. Erre az EU trösztellenes csúcsvezetője, Margrethe Vestager úgy reagált, hogy az Apple ezen lépése is azt mutatja, mennyire versenyellenes és monopóliumra törekvő cégről van szó, amely akár a vásárlóit is kellemetlen helyzetbe hozza azzal, hogy egyes piacokon kevesebb szolgáltatást biztosít a termékeihez. Vestager asszony szerint a Digital Markets Act röviden annyit jelent, hogy a platformoknak nyitva kell lennie a versenytársak számára.
Az Apple Insider rövid összefoglalója a témában…
Margrethe Vestager teljes előadása a Forum Europa eseményen…


New York City kitiltaná a telefonokat az iskolákból
(július 1.)

Az okostelefonok jelentős károkat okoznak a fiatal generáció szellemi, lelki és szociális fejlődésében, de egyelőre erre nem sikerült megoldást találni. (Akár a testi fejlődést is ide lehet sorolni, hiszen a szabadidős mozgás helyett a görnyedt telefonnézés nem kifejezetten építi a testet.) New York City radikális lépésre készül: a tanárok nagy többségével egyetértésben egyszerűen ki szereték tiltani az okostelefonokat az iskolákból.



Szakmailag azzal indokolják ezt, hogy kutatások készültek arról, hogy a telefonok zavarják a tanulást, megtörik a diákok figyelmet és koncentrációját, rontják azt a képességüket, hogy végig tudjanak vinni egy adott feladatot. (A kutatást a Pew Research Center végezte a témában, és ezt használja forrásként az érintett tankerület is.) New York nem az első a területen, bár elsőként alkalmazhatja a tiltást: Los Angeles kicsit korábban hozott tiltó döntést, de az csak 2025. januártól lép életbe. A New York Cityben meghozott döntés több mint egymillió diák életét érintheti, és még 2024. júliusában életbe lép - az Amerikai Egyesült Államokban nincsen még nyári szünet, vagy ebben a tanévben is jelentős számú diák életére lesz kedvező hatással.
Az okostelefon gyártók közül az Apple nyíltan beszél arról, hogy a túlhasználatnak káros hatásai vannak. Tim Cook egy WWDC utáni interjúban is gondolatokat osztott meg arról, hogy nem céljuk uralni az emberek szabadidejét, hanem olyan eszközöket kívánnak biztosítani, amelyekkel képesek megvalósítani dolgokat, amiket az eszközök nélkül nem, vagy csak nehezebben. Cook kiemelte a szülői felügyelet opciók fontosságát, amellyel nyilván át lehet tolni a felelősséget, de ez a szülőkre hárít rengeteg plusz feladatot. Természetesen sok múlik az egyénen, de egy iskolás korú gyermektől a belátás nehezen várható el, főleg úgy, hogy tömeges jelenségről van szó, így a határozott kitiltás az iskolákból helyesnek tűnő irány lehet.
A dolog hátulütője, hogy számos esetben a szülő számára biztonságérzetet jelent, hogy a gyermeket el tudja érni, a nála lévő telefon helyzetét láthatja a Find My / Lokátor segítségével. Így a tiltás az a fajta megoldás, amelynek mérlegelésénél több pozitív, mint negatív hozadék várható, és emiatt lehet előnyös.
A telefonok kitiltásának egyébként más területeken is van már hagyománya: Norvégiában bizonyíthatóan javultak a jegyek, miután tilos volt telefont hordani a diákoknak.
A Patently Apple írása a témában…

Apple Pay üzemzavar: Az Apple elkezdte a visszatérítéseket
(július 1.)

A múlt héten történt meg az a több ezer magyar felhasználót érintő jelenség, amely során az Apple számos régebbi App Store vásárlás összegét újra leterhelte a felhasználók kártyájáról, amennyiben az Apple Pay be volt állítva az App Store kontójukhoz fizetési módként. Amit tudni lehet a dologról, hogy csak Magyarországon tapasztalták, minden bankot érintett, és olyan vásárlásokra vagy előfizetésekre vonatkozóan fordult elő, amelyek az App Store-on keresztül kerültek korábban, akár 3 évre visszamenőleg végrehajtva.



Az Apple ugyan nem részletezte a hiba okát, amely mögött nyilvánvalóan valami súlyos informatikai probléma állt, de július 1-jén, hétfőn, elkezdték visszatéríteni a tévesen levont összegeket a felhasználók számára. A hazai bankszektor azt ígéri, hogy áll ügyfelei rendelkezésére és szükség esetén további segítséget nyújt, ha a levont összegek nem jelentek volna meg jóváírásként a bankszámlákon.
Az Apple Newsroom magyar oldala, ahol nem olvashatunk tájékoztatást a problémáról…

A MacMag.hu 2002. február óta számol be a Mac világ friss híreiről. Régebbi írásaink a felnyíló menüből választhatók ki.