Patrick Tighe szereti az ellentétek játékát. Az ifjú építész Fine Living: 2026 című koncepciójával lenyűgözte a látogatókat az első igazán komoly bemutatkozásán a 2006 NeoCon West kereskedelmi rendezvényen Los Angeles-ben. A 120 négyzetméteres makettet az L.A. Mart Design Center készítette, és meghódította a kaliforniai város építészeti magazinjait, és persze a közönséget is. Az azóta befutott és meghatározó kortárs építésszé vált, kézjegyét sokfelé ott hagyó Tighe a városi élet és munkavégzés metódusát alaposan átgondolta a 20 éves távlat keretében, terveiben pedig mélyen integrálta a technológiát.

Az installációja során Tighe többféle kontrasztra épített. „Két nagy eltérő formával kezdtük: érzéki ellipszissel és szögletes kupolával - párbeszédet kezdtünk közöttük, ezzel jött létre az élettér és a munkavégzés felülete. Csúcstechnikai és természetes alapanyagokat is felhasználtunk. A dekoráció során pedig olyan megoldásokat alkalmaztunk, mint elképesztő nagyítású vérsejtek vagy mikroszkopikus növényi szövetek, mert ezek szintén roppant absztrakt alakzatok, miközben a természet alkotásai.

Tighe 2006-os bemutatóján a drámai média falat 15 darab Apple Cinema Display alkotta, amelyek a kor csúcs teljesítményű Mac Pro asztali munkaállomása által meghajtva futottak. „Aki besétált az installációba, el volt varázsolva” - mondja Tighe. A hatalmas média fal egyrészt művészeti produktum volt, másrészt az installáció vezérlő központja is, amely olykor egyetlen nagy képet jelenített meg, máskor pedig képek eltérő sorozatát. Egy hasonló felépítésű Mac Pro és a hozzá tartozó kijelző szolgált a zenei háttérként, illetve látott el olyan alapvető szolgáltatásokat, mint a világosítás és a biztonsági kamerák vezérlése.

A látogatók akár saját maguk módosíthatták a fényeket a nyugodt árnyalatoktól a vibráns fényekig. A zenei háttér az iTunes segítségével volt elérhető a műsor ideje alatt. Az építész munkáját a Maya segítségével tette három dimenziós, aktívan mozgó vizuális tartalommá.

Úgy gondolom, hogy a modern technológia alapvető és belső része az építészetnek.” Ezt jól mutatta ez az installáció is. A Mac teljes mértékben integrálva volt az egész automatikusan működő rendszerbe.

Természetesen a Mac nem csak a megjelenítésben, hanem a tartalom megszületésében is kulcs szerepet töltött be. Tighe a Fine Living: 2026 című produkcióját a Maya segítségével saját Mac Pro munkaállomásán alkotta meg, amely aktívan épített a gép erőforrásaira.

Tighe a vázlatait papíron készíti el. Ezt követően beolvassa a Mac-re, majd a Maya és a PowerCADD segítségével készít belőlük digitális rajzokat, 3D modelleket, épülettervezési részleteket. „A végső produktum megjelenítéséhez a Quark és a PowerPoint tudását is igénybe vettük. A produkciót a munkafolyamat közben magunkkal is vittük mindenhová egy MacBook Pro tárhelyén.

Tighe a kisvállalkozását egy építész kollégájával és három tervező kollégájával indította el 2001-ben, és már a 2006-os siker előtt sokféle vonzó terve valósult meg, magával ragadva a szemlélő figyelmét. Az akkor még igen fiatal tervező meg is nyerte az AJA Young Architect Award nevű kitüntetését, valamint a kiemelkedő Rome Prize díjat, amely nem csak tárgy, hanem ösztöndíj olaszországi építészeti tanulmányok elvégzéséhez.

Tighe csapata több projekten is dolgozik egy időben, amelyek között vannak egész épületek, belső arculati tervek, olyan feladatok, amelyek a kreativitást maximálisan kiaknázzák. Olyan bolt belsőt is tervezett, amelyben Linda Loudermilk divattervező megmutathatja, mennyire fogékony a környezetvédelmi problémákra, és természetes, megújuló alapanyagai mellett bemutatja a “Luxury Eco” nevű, ellentmondásos marketing fogalomra építő életmód termékeit a nagyközönségnek, amely révén környezettudatosságot sugallhat a vásárlóinak.

A bolt Linda teljes filozófiájának kiterjesztése. Teljes mértékben LEED minősítésű zöld épületben helyezkedik el, a bútorzat és a berendezési tárgyak mind-mind megújuló alapanyagokból készülnek, a hűtést tetőkert is biztosítja, az épület pedig eltárolja és felhasználja az esővizet a növények öntözésére.

Tighe számára nagyon fontos, hogy az általa tervezett épületek teljesen akadálymentesek legyenek, vagyis bárki teljes értékűen tudja használni az épületeket. Emellett úgynevezett pro bono munkákat is végez ilyen célú épületek tervezésekor, vagyis például West Hollywood számára ingyenesen tervezett meg egy olyan épületet, amelyben mozgáskorlátozottak laknak. „Úgy gondolom, hogy az építészetnek az is a feladata, hogy javítja az emberek életkörülményeit.” Az említett ingatlan alsó szintje kereskedelmi tér, míg fölötte 42 megfizethetően árazott lakás található, amelyek egy bambusz liget körül helyezkednek el, amely kellemesen hűsíti a forró kaliforniai levegőt, és természetesen szintén felhasználja az értékes esővizet.

Tighe a cége arculatát úgy írná le, hogy „rendkívül design orientált, de szociálisan érzékeny is egyben. Olyan családban nőttem fel, ahol az volt az elv, hogy a bőkezűség megtérül.

Számomra mindig igazi álom volt a saját cégemben dolgozni. Remek dolog, hogy saját magam ura vagyok, és új, innovatív dolgokat hozhatok létre.” Tighe sok év távlatából már mosolyog a Fine Living: 2026 koncepción, hiszen az sosem volt hivatott kiállni a valóság próbáját, nem valós ügyfélnek készült, és persze sosem volt költségvetése. „Nagyon dekadens terv, bizonyos módon, hiszen csak a tervezésről szól, egyfajta design fantázia. De az alapelvei azonosak a valós munkákkal, ahol törekszünk megtalálni az egyensúlyt ezen gyakorlati paraméterekkel is. A mostani munkáink alapja is a design, de természetesen sokkal szilárdabb talajra épülnek - valós emberek számára készülnek, akiknek hasznára válik a jó design.

Példaként nézzük a megfizethető épület projektet. Azt remélem, hogy a jól tervezett épületek segítenek az embereknek, hogy boldogabbak legyenek a környezetükben, és segítsenek kiteljesedni benne. Eközben az építmény kapcsolat a várossal, része az urbánus anyagnak. És a Linda Loudermilk bolt esetén kiterjesztése a víziójának a fenntarthatóságról és a hozzáférhetőségről.

Úgy gondolom, hogy a tervezés lehet az általánosan vett jó. Az ország több pontján is elkezdtük érzékelni a jó tervezés hozadékait: átlátható sémák, élhető környezetek, és persze odafigyelés a környezetünkre - ezek rengeteget változtak az elmúlt 10 évben a jó irányba.

Ennek a folyamatnak az egyik katalizátora a technika, amely kisebbé teszi a világunkat. „A számítógépek és az internet nyújtotta kommunikáció révén több és több információnak vagyunk kitéve, amely hatással van a tervezésre, hiszen az emberek nap mint nap több és jobb terveket ismerhetnek meg.

A technika révén az építészek sokkal összetettebb módon dolgozhatnak. „Sokkal jobban át tudjuk adni az információt a kivitelezőknek és építőmérnököknek. A technika az eszköz erre. A mai bonyolultságú épületeket szinte lehetetlen lett volna papíron megtervezni, mert egyszerűen túl időigényes és bonyodalmas lett volna dokumentálni a megépítésükhöz a terveket.

Patrick Tighe gazdag életművének néhány kiemelkedő eleme az említett West Hollywood „megfizethető árazású épület projekt”, a Linda Loudermilk bemutatóterem a Melrose Avenue-n Los Angeles-ben, az ABL közösségi központ, a Penthouse New York 25 Central Park West címe alatt, a Trahan Ranch a texasi Austinban, az Oceanfront Walk Housing a kaliforniai Venice-ben, illetve a The Collins Gallery Los Angeles-ben.

Forrás: Apple.com
Cikk: Bija Gutoff


 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: