Az ikonikus magazinok különszámai sokkal inkább egy kultikus élményt nyújtanak, mint sima olvasmányt. A TV Guide amerikai műsorújság Fall Preview nevű őszi különszáma hasonló célt szolgál - az éves új tévé sorozatok és műsorok megjelenésének hangulatát kívánja visszaadni, azon műsorokért, amelyek bemutató és pilóta epizódjai megjelennek tavasszal, és siker esetén őszre sorozatként köszönnek vissza.

"A Fall Preview nevű különszám a legnagyobb volumenű és legfontosabb kiadványunk az évben" - magyarázza Donna Bender, a TV Guide magazin vizuális főszerkesztője. "Ez arról szól, hogy miként mutatunk be egy-egy új műsort, és emiatt különösen nagy az olvasottsága."

A nagy példányszámban megjelenő különszám más téren is emlékezetes: harminckilenc tévésztár tizenöt műsorból, akiket négy fényképész örökít meg tizenhét napon keresztül több mint kétszázezer kép formájában.

A TV Guide fotó csapata szoros együttműködésben dolgozik a fényképészekkel, és technikai segédletes is nyújtanak a háttértechnika használatához. "Az Aperture a digitális svájci bicska, amely lehetővé teszi a több terabyte RAW kép elkészítését, címkézését, rendszerezését, értékelését, bemutatását, másolását és biztonsági mentését több különböző fényképész jópár kamera modelljéből" - mondja a lap vizuális szerkesztője, Godofredo Astudillo. "Lenyűgöző látni, hogy milyen egyszerűen birkózunk meg ezzel a rengeteg fényképpel ezáltal."



A TV Guide vizuális főszerkesztő-helyettese, Alyssa Adams kísérletet tesz arra, hogy elmagyarázza, miként is épül fel a Nyugat-Hollywoodban lévő Smashbox Studios kéthetes nyári fotózása. "A nyugati parti szerkesztőnk, Geraldine Agoncillo már hónapokkal korábban elkezdi szervezni a fotózást, a cikkek megírását, a kreatív tartalmat és a fotózási koncepciókat is ideje korán megálmodja. Ez az igazán NAGY produkció." Hogy mennyire nagy, azt az Apple helyszíni tudósítója, Joe Cellini is tapasztalhatta röpke félóra alatt: folyamatosan ütemes zene szól, több sikersorozat sztárjai teljes sminkben és öltözetben pózolnak egy egyszerű, de hatásos díszlet előtt - a látogatás során éppen a Heroes sorozat tagjai vettek részt a műveletben, akikről az illusztrációk is szólnak. Az előtérben zavarba ejtően nagy stáb dolgozik: sminkesek, díszletesek, a stúdió és a sztárok PR stábja, fényképészek, digitális technikusok. Egy-egy kép készítésekor több mint 20 személy együttműködése munkálkodik a háttérben.

A forgatókönyvírók sztrájkja kapcsán több pilóta epizód késve jelent meg, így a TV Guide cikkei és fotó elgondolásai is csúszva születtek meg, de a Fall Preview különszám nem késhet, így a nyári fotózásra minden résztvevő felpörög. A sztár fényképészeknek ez persze nem okoz gondot: a TV Guide magazin négy rutinos szakembert kér fel a képek elkészítéséhez, akik sokat dolgoztak már sztárokkal: Rodolfo Martinez, Andy Ryan, Rodelio Astudillo és Gari Askew végzik a képek alkotását.

A kész produkció minősége azonban nem enged látni semmit a munka kapkodásából és dinamizmusából. A díszletek is remekül mutatnak, és illeszkednek a sorozatok tartalmához: Simon Baker (The Metalist) egy gyilkossági jelentben tűnik elő egy ruhabábú gyárban, Molly Shannon és Selma Blair (Kath & Kim) egy '80-as éveket idéző konditeremben szerepelnek, Anna Paquin pedig a vámpír Stephen Moyer társaságában egy louisiana-i parkolóban jelenik meg a képeken.

"Meglepő és mutatós grafikai hátteret kívántunk alkotni minden sorozathoz" - mondja Astudillo. "Hihetetlenül áldozatkész művelet volt a stáb részéről a folyamatos építés-fotózás-bontás hármas ciklusa, de az együttműködésünk meghozta gyümölcsét, és úgy gondolom, hogy a céljainknak megfelelő képeket készítettünk."



A fotózás során három Mac volt egy negyedikhez kötve, amely a biztonsági mentésre használt tárhelyet is megosztotta a társai számára. Az Aperture számára nem jelentett kihívást, hogy Canon és Hasselblad fényképezők egyaránt előfordultak. A szerkesztők már a program Light Table funkciójának használatával próbálgathatták, hogy miként mutatnak a képek egymás mellett.

A képek elkészítése csak az első lépcső volt. Az Aperture komoly szerepet kapott a fotók válogatásában is. A munkafolyamatot Dan Busta technikus építette fel, aki már másodszor alkalmazta az Apple megoldásait a Fall Preview különszám készítésekor. "Minden fotós másféle kamerát használt, így nagyszerű volt, hogy az Aperture minden gép RAW formátumát képes volt megfelelően kezelni" - mondja Busta.

A folyamatosan forgó sztárok mellett alapvető volt a kategorizálás: Dan Busta a beérkezett memóriakártyákat letöltötte a mester gépre, ahol kulcsszavakkal látta el a sorozat alapján már az áttöltéskor őket, majd tovább finomította a képek adatlapját, hogy később könnyebben vissza lehessen azokat keresni. Egy Apple Thunderbolt Display megjelenítőn a szerkesztők bármelyike ránézhetett a már letöltött képekre anélkül, hogy a munkafolyamatot feltartotta volna.

Az Aperture a szerkesztés során is fontos szereplő volt: a színkezelés és a különféle fényesítési finomítások már a helyszínen megtörténtek. Néhány képet az Adobe Photoshop segítségével gondoltak tovább a szakemberek. Eközben piszkozat tervek is készültek az adott sorozat megjelenő képeinek elrendezéséről, hogy a lap szerkesztőinek egy előzetes javaslatot továbbítsanak a majdan felhasználásra kerülő képanyagról.

Az Apple iCloud szolgáltatásának használatával a képek kisebb méretű változatait a fotók elkészülése után röviddel már a New York-ban működő szerkesztőség is láthatta, és elkezdődhetett a válogatás, a majdani magazin megszerkesztése. A képek gyors feldolgozása révén a Fall Preview megjelenése előtti számok már címlapfotóként is használhattak néhányat az anyagból.



Dan Busta szerint a munka üteme és a képek mennyisége révén az Aperture alapvető elem volt a sikerben. "Ha nem az Aperture által felépített struktúra, kulcsszóval ellátás és szervezés szerint jelentek volna meg a képek, akkor hetekig csak a rendszerezéssel vesződtünk volna. Az Aperture tudását talán elérhetnénk öt különböző programmal, de éppen az a nagyszerű benne, hogy minden egy helyen van."

Évekkel korábban a TV Guide szerkesztése manuálisan zajlott: a fotók válogatását kinyomtatták, hogy ollóval kivágva rakták össze a terveket. "Két évvel ezelőtt szó szerint papírokkal és ollóval dolgozunk. Most már nyomtató sincs a stúdióban."

Forrás: Apple.com Pro rovat Cikk: Joe Cellini

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: