Amikor a digitális technika minden területet meghódít, forradalmasítja a zene terjesztését és hallgatását, van egy kicsit szubkultúra, amely tagjai ragaszkodnak a régies, kissé recsegős de hangulatos analóg hangzásvilághoz.

Tokyo egy elegáns városrészének, az Aoyama kerületnek egy mellékutcájában található Takeyuki Ishii kis antik boltja, az And Up, amely régi rádió készületékek feljavítására és forgalmazására specializálódott - emellett a bolt egy újszeű irányvonala az iPod értékesítés.

A bolt 50 éves tulajdonosa, Ishii egy iTrippel felszerelt iPod segítségével demonstrálja, mennyire kellemes élmény egy antik rádión zenét hallgatni. Az iPod úgy jön a képbe, hogy 2004-ben mi mást használnánk zenelejátszásra? Az antik pedig ugyebár a bolt profilja. És ezt a kettőt kapcsolja össze az And Up.

"Amit mi ajánlunk, az egy öreg és új módja a zenehallgatásnak" - mondja Ishii. "Manapság a hangszórók tiszták, élesek és pontosak. Az általunk forgalmazott régiségek többsége még csak nem is sztereó, és ritkán mondható tisztának. Olykor még kis recsegés is hallható, és ahol a csöves erősítő melegszik, a hangja is változik."

Ám Ishii szerint éppen ez az, ami egy kellemes melegséget nyújt, kicsit az '50-es '60-as évek hangulata élhető át, amikor ezek a rádiók mindenki számára a HiFi világ csúcsát jelentették. A lágyabb, nem annyira tiszta hangzás nyugtató, békés hangulatot áraszt.

Arról nem is beszélve, hogy a régi, gyenge minőségű felvételek, mint mondjuk a Király klasszikusai, vagy éppen Frank Sinatra korai dalai eleve gyér hangzásúak, és azt egy csúcs sztereón átélni inkább kellemetlen, mint nyugtató élmény. Ezeken a rádiókon viszont kicsit a kor hangulata szólal meg, és el is felejtjük, hogy a milyen a felvétel minősége.

Ishii akkor szeretett bele az iPodba, amikor az öregedő Mercedesében szerette volna a kedvenc zenéit hallgatni. Sajnálta volna kidobni a régi gyári kiszerelésű rádiót, hogy egy CD-s megoldásra cseréljen. Így került kapcsolatba az iPod+iTrip megoldással, amely nagyszeűen bevált. Nem csak remekül működött a megoldás, de nagyszeű hangzást is biztosított.

Az And Up 2004. márciusában indult el, de a sok-sok érdeklődő ellenére nem nagy üzlet Takeyuki Ishii számára, aki inkább rajongásból foglalkozik a témával. "Olykor betéved egy-egy középkorú ügyfél, és órákat mesél arról, mennyire nagyszeű a régi otthoni rádiója. De örülök, hogy az embereknek tetszik az ötlet, és hogy nagyon sok fiatal is megfordul a boltban."

Forrás: Wired.com (Nobuyuki Hayashi cikke alapján)

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: