Arno Salters egy videóklip rendező, aki sikerét az élő akció és a állóképes felvétel közti játékos átmenet művészi kivitelezésével teremtette meg. Salters videói Mac-en készülnek Final Cut Pro segítségével, és a valóságtól elrugaszkodó kreatív stílust valósítanak meg élénk nézői hatást kiváltva.

"Amit el szeretnék kerülni, az a videóklipek fényes, steril, üzleti megjelenése, amibe a videó ipar süllyedt, és ahol minden ugyanúgy néz ki" - mondja Salters. "A hozzáértők látják, hogy az ipar válságban van, ezért a legtöbb lemezkiadó nem mer másféle lenni, így minden csak a másolata annak, ami már kinn van és bevált."

Salters munkája kiemelkedik ebből a sémából, mert ő a Mac alapú eszköztárával merészen vállalja a különbözést, amivel egy nem megszokott látvány világot ér el. Ez kifejezetten jellemzője egyik legutóbbi munkájának, a Mates of State nevű együttes 'Fraud in the '80s' című klipjének. "Az egyik legfőbb dolog, aminek az esztétikájára figyeltem a 'Fraud in the '80s'-ben, az a kameraeffektusok köre volt. Minden, ami speciális effektus van a klipben, az a kamera előtt zajlik, nincsen alkalmazva semmilyen számítógépes effektus. Ez számomra egy valódi megjelenést jelent. Benne van az emberi hiba tényező, ami sajátos vonzerőt ad a klipnek. Éppen az emberi tökéletlensége az, ami tetszik benne."

A 27 éves francia születésű rendező, aki Párizs és San Francisco között ingázik, büszke az ultra alacsony költségvetésű, független készítésű műveire. "Ezek a filmek ugyanúgy megállják a helyüket a nagyközönség előtt. A 'Fraud in the '80s'-t játszotta az MTVU, az MTV2, a Logo és a YouTube zenetévé, illetve megjelent az iTunes Music Store-ban is."

Saját filmgyártó cége, a Spy Entertainment irányelve, hogy alacsony költségek mellett magas színvonalú produkciókat készítsen. A 'Fraud in the '80s' készítésére Salters úgymond rávetette magát: "Nagyon tetszett a dal, és jó lehetőségnek tűnt helyi művészekkel dolgozni" (a Mates of State a San Francisco-öböl térségében honos). "Szóval írtam egy rövid karcolatot, hogy hogyan képzelem el a klipet, és három hét múlva már forgattunk."

A klip egy fiókos szekrény köré épül fel, amelynek fiókjai a dal ritmusával összhangban mozognak. Eközben zajlik a zenei előadás, aminek élő felvételei kombinálva vannak állóképes felvételekkel a fiókokban elhelyezett képekkel a zenekarról.

A produkció San Francisco-ban indult stúdiófelvételekkel, amelyek nagyjából egy nap alatt el is készültek. Salters ezeket a felvételeket a Final Cut Pro-ba importálta, majd összevetette a dal idővonalával az előadást, és kiválogatta a tetszetős élő felvételeket. A kiegészítő kreatív állóképek ennek megfelelően a fennmaradó képkockákban helyezkedtek el, és azokat hajszálpontosan meg kellett tervezni, hogy összhangban legyenek a zenével. A Final Cut Pro révén szerencsére lehetőség volt a képkockák pontos feltérképezésére.

Az állóképek digitális fényképek kinyomtatásával készültek el, és azokat maga Salters és felesége, Wendy vágták méretre. Ez nagyjából 2500 kép felszeletelését jelentette, hiszen a 4 perces klip minden perce 60x24 képkockát tartalmaz az együttesről, Kori Gardnerről és Jason Hammelről.

Az állóképeket Salters egy Canon digitális kamerával rögzítette 12-es képkocka rátával. "Ez azt jelenti, hogy minden képkocka kétszer szerepel. Ez végeredményben 24 fps, de kicsit döcögősebb a látványa. Európában ez a népszerűbb megoldás például rajzfilmekben is, mint a Wallace és Gromit. Előnye, hogy feleannyi türelmet igényel" - teszi hozzá némi cinizmussal.

A kész anyagot Salters a Final Cut Pro-ban készítette el egy iMac segítségével.

A 'Fraud in the '80s' teljes mértékben régies hatású, valóban azt a kort - vagy akár annál régebbit - idéz, amiről szól. És mindezt olyan költségvetésen, ami még a '80-as években is gazdaságos lett volna. A teljes stáb körülbelül 10 emberből állt, akiknek a többsége a világosításban segédkezett és a kamerákat kezelte.

"A Final Cut Pro és a QuickTime Pro meghatározó szerepűek voltak a produkcióban." Az állóképek felvétele után a kész anyagból QuickTime klipek lettek, amik a Final Cut Pro-ban kerültek feldolgozásra. "A Final Cut Pro egyik fő előnye, hogy milyen könnyen együttműködik a különböző forrásokkal - akár más platformok hasonló programjaiból származó anyagokkal is. Ez lehetőséget ad hibrid munkastílus kialakítására, ami vonzó lehetőség. Nagyon sok szerkesztő platformot kipróbáltam már, de a Final Cut Pro-ban érzem legkényelmesebben magam. Minden produkcióhoz ezt használom, és ami különösen jó érzés vele kapcsolatban, hogy úgy tudok viszonylag olcsó otthoni stúdiót fenntartani, hogy nem érzem, hogy ez a minőség rovására menne. Emellett lehetőség van kísérletezésre vele minden többletköltség nélkül."

A videóklip az iTunes Music Store-ban
A Mates of State weblapja

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: