"A Kentucky Derby dicsőségről és erőről szól. Látványos és méltóságos. Sár és csillogás egyszerre jellemzi" - mondja a díjnyertes Sports Illustrated fotós, Bill Frakes. "Egyúttal jó mintája egész Amerikának egyetlen arénában. Vannak emberek a látvány közelében, akik keveset fizettek a jegyükért, és vannak vendégek a díszpáholyokban, akik egy vagyont fizettek a helyért, és mindannyian remekül érzik magukat. Mindenkinek tartogat valamit a Derby."

A Kentucky Derby-t a sport legizgalmasabb két percének tartják. Frakes számára ez a közhely meglehetősen igaznak hat, még 20 évnyi fényképezés után is. Számára ez az időszak az év legfelemelőbb időszaka, egyúttal a legösszetettebb elfoglaltsága is. "Rengeteg előkészületet igényel, és csak egy esély van arra, hogy a megfelelő képet készítsük el." Frakes felszerelését a pálya mellett és fölött helyezi el, és távolról vezérli, ahogy a verseny elindul. A fényképezők percenként többezer képet készítenek, és mindegyik azonnal a MacBook Pro-n futó Aperture képtárba kerül, ami a legjobb mód a kategorizálásra és a későbbi felhasználásra.

"Az Aperture eléggé egyszerűen és véleményem szerint a leghatékonyabban közelíti meg a professzionális fényképészek igényeit. Többféleképpen meg tudom találni a képeimet, gyorsan és hatékonyan. Sok olyan kép van, amit nehéz lenne utólag megtalálni, ha nem az Aperture-t használnám."

Frakes számára nem újdonság a komplex események fényképezése. Az utcákat járta a Miami Herald megbízásából, amikor az Andrew hurrikán lecsapott a városra. 1992 óta fényképez a Sports Illustrated számára, és szerinte semmi nem olyan nagy kihívás, mint a Derby.

"Nagyon sok számítást és tervezést igényel. Elsőre úgy tűnik, hogy könnyű az egész - csak el kell helyezni a fényképezőket a pálya körül. De valójában nem egyszerű. A lovak egész más utakon mozoghatnak. Nehéz kiszámítani a sebességeket és a fókusz pozíciókat, hogy megfelelően tudjuk elhelyezni a fényképezőket." Frakes több helyen készít maga képeket. Többek között a célvonalnál. A többi helyre fényképezőket helyez ki, amiket távolról kezel. Menet közben figyelni tudja az eseményeket, és a megfelelő pillanatban ellőni a fényképezőt. 2007-ben több mint 40 tükörreflexes gépet használtam, mindegyik előre fókuszálva dolgozott. "Némi tapasztalat után tudni lehet, hogy merre vágtatnak el a lovak, és így a megfelelő módon lehet beállítani a fényképezőt."

Az egész matematika. Frakes tudja, hogy nagyjából milyen gyorsan vágtat egy versenyló, és hogy milyen hosszú a pálya. Ezek alapján ki tudja számolni, hogy mikor hol jár majd a ló, és mikor kell elkészíteni a fényképet. Frakes csapata a MacBook Pro-hoz kapcsolja a fényképezőket, és automatikus időzítést állít be. "Hagyunk némi hézagot az időben, és a Mac automatikusan elkezdi használni a fényképezőket a beállításnak megfelelően." Az idei évben az is komoly kihívás volt, hogy számottevő esőzés nehezítette a munkát. Így Frakes és segédei kézzel hordozták végig a felszerelést, és többnyire manuálisan fotóztak a javarészt letakart felszereléssel.

"Általában nincsen különleges elképzelésem a fényképezésről a Derby előtti napokig. Olyan képet akarok csinálni, amit még senki nem látott előtte, és természetesen egy megfelelő képet akarok a győztesről. De nem hiszem, hogy ez egy átlagos munka, így aztán hónapokkal korábban elkezdek készülni."

Amikor a versenynek vége, a stáb MacBook Pro gépekre tölti le a fényképezők memóriakártyájának tartalmát, és külső merevlemezekre archiválják a tartalmat. Frakes a legjobbakat azonnal DVD-n küldi el a Sports Illustrated részére.

Ezután a meta adatok hozzáadása következik. Minden kép már az importálásnál el van látva bizonyos kulcsszavakkal, helyszín, dátum és EXIF adatokkal. Frakes kettő DVD-t ír a képekből, hogy duplán meg legyenek a biztonsági mentések. "Ezután kezdődik a feldolgozás."

Frakes fényképezői többezer képet készítenek. Ez 2007-ben száz kiválasztott képet eredményezett, amelyek megjelentek különböző sajtó termékekben. Az összes képről készül biztonsági mentés, mégpedig egy Xserve RAID tárhelyen, ahol többszörösen biztonságban lehet minden tartalom akár 10 TB-os tárhelyen. "A távoli kamerákat azelőtt elkezdjük használni, hogy a lovak odaérnének, és utána is fotóznak, hogy a versenyzők elhaladtak. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 20 képből kettő lesz fókuszban és használható állapotban. Vannak tartalék fényképezők is olyan helyeken, ahol általában nem történik semmi, de rendkívüli esetekben értékes képeket tudnak ellőni. Általában ezeknek semmi érdemi értéke nincsen, de néha zseniális témákat tudnak megragadni."

A legjobb képeket Frakes közvetlenül az Aperture-ből tölti fel a PhotoShelter szervereire. Az ország több pontján lévő szerverekre kerül biztonsági mentés, így tökéletes biztonságban vannak a legértékesebb képek. Már a helyszínről VPN kapcsolattal az otthoni Xserve szerver számítógépen keresztül a rákapcsolt Xserve RAID-re is felkerülnek a legjobb fotók. A PhotoShelter egyúttal Frakes weblapjának is alapjául szolgál, mint a fényképek webes elérési lehetősége.

A Derby Frakes számára nagyjából hajnal négy körül ér végét, amikor is befejezi a képek feltöltését, és néhány óra alvás után a következő megbízatásra indul. A munkája további részét a floridai stúdiójában végzi, amelynek alapszoftvere az Aperture. "Könnyen megtalálom a régi képeimet is az Aperture segítségével a szerverhez kapcsolt Xserve RAID tárhelyen." Az Aperture képtár a hálózatban lévő bármely számítógépről elérhető Ethernet vagy AirPort kapcsolaton keresztül.

A képek áttöltése után Frakes az Aperture segítségével állít expozíciós és színtulajdonságokat. Köszönhetően a nem destruktív szerkesztési lehetőségnek az eredeti RAW képek érintetlenül maradnak. "Ez nagy dolog azt figyelembe véve, hogy mennyi munka van egy-egy kép elkészítésében. Senki nem akarja elveszteni, amit készített. Könnyedén lehet élesíteni, színeket állítani, retusálni anélkül, hogy az eredeti kép módosulna. Így később, ha szükségét látom, másféleképpen is módosíthatom az alap képemet."

Az Aperture Frakes számára az alapvető archiváló eszköz is egyben. Ezt használja a beszkennelt filmek szervezésére is, és itt dolgoz fel minden régi képet. "Az Aperture egy klasszikus Apple alkalmazás: stílusos, hatékony és megbízható is."

Forrás: Apple.com

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: