Szűk határidők, szigorú költségvetés, korlátozott erőforrások? Nem probléma. Az Apple technológia biztosítja a gerincét annak az ütőképes, költséghatékony munkafolyamatnak, amelyet a BBC használ a Full on Food című, gyakorta jelentkező főzös sorozat elkészítéséhez.
A BBC2 csatornán 2005 nyarától sugárzott Full on Food stúdió-alapú produkció volt, amelyet élőben rögzítettek. A sorozat hat programból állt, amelyek 18, egyenként körülbelül 6-12 perces, helyszínalapú rövidfilmet tartalmaztak.
Mi késztet egy műsorszolgáltatót radikálisan új koncepció megvalósítására a műsorgyártásban? Az egyik legkézenfekvőbb válasz a költségvetés, de ebben az esetben ennél sokkal többről volt szó. Minden intézménynek, legyen az állami vagy magánszervezet, hatékonyan kell működnie, hogy megfeleljen a médiaéhes közönség igényeinek; a módszereket a termelékenység akadályozása nélkül ésszerűsíteni kell, az erőforrásoknak és a készségeknek rugalmasnak és átadhatónak kell lenniük a kreativitás veszélyeztetése nélkül.
A műsorszórás jövőjének ez a víziója, valamint a fent említett költségmegtakarítások és szoros határidők motiválta a BBC-t arra, hogy úgynevezett „ragadozókat” – részben rendező, részben operatőr – használjon a Full on Food második sorozatához. És hogy segítse a ragadozókat e víziónak a megvalósításában, a BBC az Apple megoldásaihoz fordult; nevezetesen a Final Cut Pro videó utómunka alkalmazás tudásához, amelyet csúcs kategóriás Mac Pro munkaállomásokon futtatva Xsan fájlrendszeren tárolt, konkurens hozzáférést biztosító nyersanyag hozzáféréssel használnak a szakemberek.
Gary Hunter, a sorozat executive producere elmondta: „A Full on Food második sorozatát csökkentett költségvetéssel rendelték meg, de nem szerettem volna feladni a sorozat nézők által már megszokott minőségi ambícióit, különösen ami az alapüzentet illeti, hogy nagyszerű ételtörténeteket mutassunk be műsorról műsorra. A stúdióelemeket sem akartam radikálisan visszafogni. Ezért megvizsgáltam a pénz képernyőn tartásának más módjait – különösen alternatív felvételi és vágási módszereket.”
Az egyik ilyen módszer volt, ha a ragadozók saját felvételeiket forgatták. Hunter elmagyarázza: „Az a mód, hogy a rendező egyben operatőr is, lehetővé tette a rendezők számára, hogy erős, közeli, személyes látásmódot átadó felvételeket alkossanak, ami nagyon erőteljes stílust adott a sorozatnak. Ez azt jelentette, hogy nagyobb szabadságot kaptak a rendezők, és mindez hozzájárult a program tényszerű, közeli stílusához azáltal, hogy a rendező láthatatlanná vált egy kisebb kamera mögött.”
Egy-egy forgatás befejeztével a sokoldalú ragadozó koncepcióját összeadták egy erre a célra épített gyártási egységgel – az úgynevezett laborral –, amelyben a műsor rövid szegmenseit offline is mód volt szerkeszteni (ami a gyakorlatban vágási feladatok elvégzését jelentette), és természetesen online is hozzáférhetőek voltak (színkezelés, színbesorolás, effektusok, feliratok, exportálás és konvertálás, hangfájlok előállítása a hangszinkronhoz stb.).
Az egység két helyiségből állt – egy szerkesztőszoba a rendezők számára és egy másik online/befogadó szoba.
John O’Donovan, a BBC Factual and Learning részlegének vezető gyártástechnológusa ezt mondja: „Egyetlen digitális technikus dolgozott a projektben. Egymaga képes volt kezelni a médiát, a teljes feldolgozási folyamatot, és megbizonyosodni arról, hogy a fájlokat a megfelelő helyen tárolták, és mindent megfelelően digitalizáltak. Szerepe felbecsülhetetlen volt.” Ugyanakkor jól példázza a megoldás sokoldalúságát és az összetett technológiai háttér kiforrottságát, hogy egy személy képes volt összefogni a folyamatokat.
„A feldolgozási folyamat központosítása nagyon jelentős volt, mivel valóban megkönnyítette a munkafolyamat kezelését” – teszi hozzá O’Donovon. „Ráadásul a rendezőknek biztosított tárhely [elég volt] ahhoz, hogy a teljes program az egész produkció alatt online legyen, így bármihez hozzáférhettek bármely szakaszban. A központi média tárolás azt is lehetővé tette, hogy a rendezők bármelyik gép elé leülhettek, és felvehették a projektjüket – nem voltak egy adott géphez kötve”.
Az Apple Xsan tárolóterület hálózatkezelési megoldása a munkafolyamat középpontjában állt. A csapat két csúcs teljesítményű, rack kialakítású kiszolgálót használt óriási kapacitású tárhely megoldással, valamint egy Qlogic Fibre Switchet és két Asante Ethernet Switchet a hálózati kapcsolathoz. Az Xsan lehetővé tette a központilag tárolt adathordozók megosztását számos munkaállomás között – három Mac Pro számítógépen Apple Studio Display kijelzőkkel kiegészülve, Final Cut Pro szoftvert futtatva offline módban, és egy véglegesítő munkaállomáson, amely szintén Mac Pro a Final Cut Pro szoftverrel, Pro Display XDR kijelzővel és adásmonitorral.
A filmeket készítő produkciós csapatok egy, a koncepciót kidolgozó és a kezdeti előkészítéseket végző kutatóból, egy helyszíni, kamerával felszerelt rendezőből („„ragadozó”) és egy gyártási koordinátorból álltak.
Minden rendezőnek mindössze két hete volt az egyes filmek befejezésére – beleértve az utazást (néha távoli helyszínekre), a forgatást és az utómunkálatok ötnapos időszakát.
Ez utóbbi folyamat a Final Cut Pro köré épült, és három napos előzetes vágásból, egy piszkozat szerkesztővel végzett finomításból, valamint egy online szerkesztővel végzett véglegesítésből és fényelésből állt. A hangsávok befejezése és a hangfelvétel rögzítése szintén „házon kívül”, a helyszíneken történt.
A rendezők mobil szerkesztési lehetőségeit az Apple csúcskategóriás MacBook Pro mobil számítógépei biztosították. O’Donovan azt mondja: „A MacBook Pro nagyon népszerű kiegészítője volt a felszerelésnek. A rendezők különösen hasznosnak találták a dinamikus leszinkronizálást, az anyagok szerkesztését a laptopon, majd a módosítások visszaszinkronizálását a központi médiatárba. Hunter pedig megerősíti: „A MacBook Pro létesítmény jelentős volt, mivel lehetővé tette a rendezők számára, hogy otthon vagy akár vonaton dolgozzanak, és ez fontos volt, amikor hosszú órákat vágtak és szerkesztettek”.
Az Xsan fájlrendszer nagymértékben hozzájárult a hatékonysági hányadoshoz azáltal, hogy lehetővé tette a Full on Food csapat különböző tagjai számára, hogy egyidejűleg hozzáférjenek a műsorban többfelé használatos anyagokhoz és dolgozhassanak rajtuk; ugyanazok a médiafájlok egyszerre több különböző projektben is használhatók voltak a központi tárolás révén.
"A rendezők többnyire kiváló filmeket alakítottak olyan távoli helyszínekről, mint Vietnam, India, Tennessee és Etiópia, amelyek közül egyik sem lett volna lehetséges hagyományos forgatási módszerekkel."
Az Apple a BBC-vel együttműködve számos Final Cut Pro és Xsan kurzust rendezett, amelyek célja, hogy elmélyítsék a munkatársak ismereteit az Apple technológiájáról, illetve a sikeres vizsgákat követően szakmai tanúsítványokat is kiállítsanak. Ezenkívül az erőteljes tanulási tevékenység némi enyhítése érdekében a ragadozókat a Full on Food folyamat során egy Apple Certified Trainer támogatta.
A Final Cut Pro használatával kapcsolatosan O'Donovan azt mondja: „A rendezőknek különösen tetszett a hálózati tárolóról való szinkronizálási lehetőség és összességében a rendszer rugalmassága – az a tény, hogy be tudták állítani a rendszerüket úgy, hogy a számukra megfelelő módon működjön. Volt egy szerkesztőnk, akinek már volt tapasztalata az Avid eszközökkel való szerkesztésben, és ő gyorsan és egyszerűen áttért a Final Cut Pro szoftverre.”
Chris Godwin, a műsor másik ragadozója a következőket mondja: „A Full on Food előtt nem volt közvetlen tapasztalatom a szerkesztéssel kapcsolatban, és nagyon kevés időt tudtam a Final Cut Pro megismerésére fordítani, de így is könnyen használhatónak találtam a szoftvert – bizonyos funkciókat, például a narráció készítési képességet nagyszerűnek találtam”.
Néhány elkerülhetetlen apróbb fennakadást leszámítva a produkció a tervek szerint és az elvárt minőségben készült. A ragadozók által készített kisfilmek az egyes programok professzionális, színvonalas kiegészítőinek bizonyultak.
De ennek a teljes egészében Apple-alapú projektnek a sikere a BBC-nél messzebbre mutató hatásokat is elért. A BBC úgy döntött, hogy teljes mértékben az Apple videós megoldásait alkalmazza a későbbi saját gyártású produkciói esetén, így a Final Cut Pro mellett a Motion mozgó grafikus szerkesztőt és a Compressor kódoló alkalmazást is az úgynevezett „Creative Desktop” részévé teszi, amely elérhető a szervezeten belüli összes termelési egység, minden műsorkészítő számára.
A beruházás részeként csúcs teljesítményű asztali munkaállomások, rack kialakítású Mac Pro gépek és Xsan hálózati tárhely rendszerek kerülnek kialakításra. A Full on Food után a Culture Show következő évadát is a Final Cut Pro segítségével készítette a BBC stábja, és az Xsan ugyanazon munkacsoportos szerkesztési elv alapját képezte, amelyet a Full on Food olyan sikeresen alkalmazott.
Forrás: Apple Pro rovat
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: