A GarageBand számos realisztikus hangszer virtuális modelljét kínálja számunkra, és ezek egyik izgalmas darabja az orgona. Ebből két helyen találunk lehetőségeket a szoftverben: egyrészt van egy Vintage B3 Organ nevű elem, amely a legendás Hammond B3 színpadi orgona virtuális modellje, másrészt pedig az Orchestral / Zenekari gyűjteményben találunk virtuális síporgonákat, amelyek ténylegesen a templomi orgonák hangját idézik fel a számunkra.
Az orgona roppant különleges hangszer, amely nem feltétlenül illeszkedik minden zenei műfajba, rendkívül sajátos hangja van, és roppant összetett szerkezetnek számít.
A klasszikus orgonák hatalmas méretű sípok bonyolult és műszakilag összetett légbefúvó berendezések együttműködésével képesek megszólalni, ahol is a billentyűk bizonyos szelepeket nyitnak meg, ezáltal levegő áramlik a sípokba. Ez a paraméter jelentősen korlátozta az orgonák alkalmazását, és ez is az oka, hogy ezekkel az egyébként régi eredetű hangszerekkel másutt nem lehetett találkozni.
Laurens Hammond amerikai feltaláló volt az, aki 1933-ban kísérletet tett arra, hogy a sípokat és ezáltal a szél generálásának igényét kiváltsa egy elektro-mechanikus berendezés segítségével. Ennek alapja egy szinkronmotor, amely szinuszevolvens fogprofillal ellátott lágyvas kerekeket forgat. Ezek az úgynevezett hangkerekek adják az orgona angol megnevezését: tonewheel organ, azaz hangkerekes orgona.
A Hammond orgona 91 darab hangkereket tartalmaz (C-F# hangokig), és mindegyik mögött egy-egy mágneses hangszedő található. A hangszedő elve ugyanaz, mint az elektromos gitárok esetén, csak sokkal bonyolultabb. A hangszedő által rögzített jel megfelelő huzalokon és kapcsolókon keresztül jut el egy csöves erősítőbe, majd abból külső aktív hangsugárzóba. A Hammond orgonák kapcsán itt alapvető a Leslie Rotor Cabinet bekapcsolódása a hangképzésben, amely egy erősítő és hangszóró nagy méretű, alapvetően fából készült megoldása, amelynek különlegessége, hogy úgy erősíti fel az orgona hangját, hogy a hangszórók előtt egy terelőkamrát (dob) forgat a mély hangok előállítása során, míg a magas hangok esetén kürtök kettősét forgatja. Ezáltal rendkívül sajátos, a templomi orgonák rezgését felidéző hangot tud elérni anélkül, hogy gigantikus méretű hangszert kellene építeni.
Laurens Hammond alapvetően templomok számára kívánta eladni a színpadi orgonáit, amelyek gyártása jóval olcsóbb és egyszerűbb megoldás volt, mint a templomi orgonák megalkotása. A megoldás egyszerűsége és megfizethetősége révén azonban dinamikusan terjedni kezdett a jazz, blues és gospel műfajokban, majd később a pop és rock világát is meghódította az elektromos színpadi orgona hangja. Számos legendás magyar együttes és előadó is használt a műveiben színpadi orgonát.
Az orgonák használatához a GarageBand esetén a Project Templates felületén elérhető Keyboard Collection billentyűs produkciót célszerű megnyitni. Választhatjuk a New Project elemet is, amelyet követően a MIDI elemet kell a következő felületen választani.
Billentyűs hangszerről lévén szó, a Vintage B3 Organ használatához is szükségünk van MIDI-billentyűzetre. Ezek közül az iJoe.hu kínálatában több IK Multimedia megoldás elérhető.
iRig Keys 2 termékcsalád…
iRig Key I/O termékcsalád…
A GarageBand ablak bal oldalán lévő Library felületen találjuk a Vintage B3 Organ elemet, amely további kilenc stílust kínál eltérő elnevezésekkel. Ezeknek alapjaiban eltérő a hangjuk, és természetesen kreatív igényeinkhez igazíthatóak, de előzetesen érdemes őket külön-külön meghallgatni.
Az orgona jellegzetes kezelőszervei a regiszterek, amelyek a GarageBand felületén is utánozzák az autentikus színpadi orgona megjelenést - a regiszterek egyébként a valódi síporgonák esetén is létező beállítási szervek, így itt ténylegesen a valódi hangszert utánozza a szoftver.
Megjegyzés: Az orgonák regisztereit kilenc felső tartomány, kilenc alsó tartomány és két pedál regiszter alkotja. A GarageBand a pedál és az alsó tartomány regisztereit kihagyja, a felső tartomány esetén biztosít testre szabási lehetőségeket.
A regiszterek vonórúdjai az adott hang arányát növelik az összképben: a GarageBand a 16’, 5 1/3’, 8’, 4’, 2’ 1 3/5’ és 1’ sípok virtuális megfelelőit és a hozzájuk kapcsolódó hangokat kínálja. (A láb megjelölés, amelyet az aposztróf jelöl, ténylegesen a síporgonák hosszára utal, és ez a mai napig számos hangszer esetén meghatározó mértékegység.)
A regiszterek arányának módosítását úgy kell tekinteni, hogy kintebb húzzuk az adott vonórudat, vagyis annak ellenére, hogy lefelé húzzuk a szoftver felületén a regisztert, annak értéke - ahogy a rajta lévő szám is mutatja - növekszik, ezáltal erőteljesebben van jelen a hangszer hangképében.
A regiszterek kívánatos beállítását az orgonisták nyelvén regisztrálásnak nevezzük, amely paraméter akár a játék közben módosítható, de a GarageBand módot ad arra is, hogy a játék után úgy vegyünk rá egy extra sávot az orgona hangszer sávjára, hogy abban végrehajtjuk a regisztrálás módosítását, vagyis például egérrel vagy ujjkövetővel mozgatjuk a regisztereket, ezáltal módosítva a már felvett orgonajáték hangját.
Ugyanilyen módon lehetőség van a hangerő változtatására is a sávon belül egy utólagos felvétellel. E két utóbbi lehetőséget automatizációnak nevezi a GarageBand, és ezekről az írásmű későbbi részében szót ejtünk.
Elsőként azonban ismerkedjünk meg a hangszer beállításaival, vagyis a regiszterek alatti és melletti kezelőszervekkel!
Amennyiben a Vintage B3 Organ kategórián belül eltérő hangot választunk, némileg különböznek ezek a kezelőszervek.
Ami standard, az a bal alsó részen lévő Rotation / Forgás kapcsoló, amelynek értékei a Slow / Lassú, a Brake / Fék (álló) és a Fast / Gyors. Ahogyan fentebb említésre került, a Leslie cég úgy tudta leginkább a síporgonák hangzását kisebb méretben és jóval olcsóbb kivitelben előidézni, hogy egy csöves erősítős kabinet hangszóróban a mélysugárzónál egy levágott sarkú négyzetes hasábot forgat egy mechanika, míg a magas hangokat kiadó kürtök önmaguk forognak. Ez a forgás az emberi fül számára olyan hatást vált ki, mint a síporgonák szél által keltett remegése (szélnek a hangszert megszólaltató légáramlást nevezzük az orgonák világában).
A GarageBand a hangszer kiválasztásakor az alsó Controls felüelten módot ad arra, hogy a Leslie forgó hangszórós erősítő forgási sebességét meghatározzuk, vagy a forgást kikapcsoljuk. Gyors forgás esetén a lenyomva tartott billentyűnél jól érezhető a fentebb említett hullámzó hatás, amely e kabinetnek az alapvető paramétere. A Leslie hangszóró viselkedési paramétereit akár a zeneszám közben is tudjuk módosítani, mégpedig a cikk későbbi részében bemutatott automatizáció segítségével.
A Chorus (kórus hatás) effektus teltebbé teszi a hangot azáltal, hogy azonos időben nagyon hasonló hangmagasságon többszörözött, a forrásból eredő hangok összeadódnak. Ezt a GarageBand esetén kapcsolóval tudjuk aktiválni, illetve deaktiválni.
Egyes hangszer modellek esetén a Chorus helyett Rotor kapcsoló található, vagyis itt külön mód van arra, hogy az adott modell hangja okán kikapcsoljuk a forgó hangszóró effektust. Ezen modellek esetén a jobb oldalon lévő potméterek is eltérőek, amelyről a későbbiekben bővebben szót ejtünk.
A Percussion effektus második és harmadik harmonikust ad a felső manuál (Upper) hangjainak felívelési (attack) fázisához. E harmonikusok rendkívül hamar kioltódnak, vagyis az adott vonórúd hangját nem befolyásolják a későbbi pillanatokban. Ez az effektus egy billentyű lenyomásakor adódik hozzá a hangképhez, de csak akkor szólal meg ismét, ha minden billentyű felengedésre kerül. Vagyis ha a játék során több hang is megszólal, csak az első billentyű lenyomáskor van hatása, a billentyűk kitartása esetén többet nem érvényesül. A Soft és Normal kapcsoló segítségével módosítható, hogy ez a hatás miként hat a játékra - itt fontos kiemelni, hogy ez nagyon rövid ideig érvényesülő effektus, tehát apró eltéréseket érünk el vele, nem pedig drámai változást a játék során.
A Distortion effektus egy túlvezérelt kétfokozatú csöves erősítőt hivatott megjeleníteni - ez alapvetően a fentebb említett Leslie által használt erősítő modellek hangulatát igyekszik felidézni. Ennek erősségét tudjuk szabályozni a Distortion potméterrel. Ezen effektusnak inkább a rock dallamoknál lehet előnye, kevésbé a pátoszos egyházi stílusú orgonajátéknál.
A Click / Kattanás olyan paraméterek, amelyet az Apple a GarageBand programban elérhető Vintage B3 Organ valósághűsége érdekében alkotott meg, és amely a virtuálisan megjelenített hardver eredeti változatának sajátosságaiból ered. A kattanás a billentyűk mechanikai elhasználódásának, egész pontosan billentyű végén lévő érintkező résznek a hangszedővel való koccanásakor hallható, kopásra és finom korrózióra visszavezethető hanghatás, amely a Hammond B3 színpadi orgonáknál az évek alatt megjelent, és teljesen egyedivé tette a hangszereket, hiszen minden orgonánál más az elhasználódás mértéke, illetve a billentyűk mechanikai egységei sem egyformán használódtak el.
Ennek a kattanásnak az erősségét tudjuk állítani a Click potméterrel a finoman hallhatótól az egészen erős, már-már javításra előjegyzett orgonáig. Aki hallott már élőben ilyen hangszert, vagy kellően jól kivehető hangot tartalmazó felvételt meghallgat, pontosan azonosítani tudja ezt a jellegzetes hangzáselemet, és igazán autentikus, hogy a GarageBand erre külön figyelmet fordít a számunkra.
Néhány hangszer almodellnél a Dirt / Piszok potméter található meg - ezek főként olyan zenei stílusoknál használatos orgona modellek, amelyek kevésbé hasonlítanak hangban a síporgonára vagy a klasszikus Hammond B3 színpadi orgona hangzásra. Itt a GarageBand a hangszedők koszolódásából adódó zajt szintjének növelését ajánlja a Click / Kattanás helyett, mert ezeknél a hangszereknél a kattanás nem érvényesül. Ezek a típusú hangszerek egy Delay / Késés potméterrel rendelkeznek, amely teljesen idegen a klasszikus orgona hangjától, hiszen ott ismeretlen a késés, a billentyű felengedésével a hang megszűnik. (Ennek oka, hogy a klasszikus síporgonáknál a billentyű lenyomás egy szelepet nyitott ki, amelynek hatására a szél, azaz a nyomás hatására áramló levegő megszólaltatta a sípot. A billentyű felengedésével a szelep bezárult, a szél megszűnt, a síp elnémult, tehát nem volt késés, nem volt hosszú leszálló ága a hangnak, mint egy húros hangszernél, ahol a húr rezgése fokozatosan oltódik ki.) A Dirt és Delay potméter mellett ezeknél a modelleknél egy Low Cut potmétert találunk még, amely az alsó hangtartományt vágja ki, és elsősorban a felső tartományt ereszti át. Ennek mértékét tudjuk szabályozni a potméterrel.
Az Organ Verb potméter segítségével egy egyszerű visszhangosítási, zengetési funkciót érünk el, amely egy szűkebb beltéri és egy teljesen nyitott helyszín visszhangosságát idézi fel. Ennél erőteljesebb hatással bír a Reverb potméter, amely szélesebb körű visszhangossági paramétereket biztosít. E paramétereknél fontos figyelembe venni a többi sávon megszólaló hangszert, és azokkal összhangba hozni a hatásokat, effektusokat, illetve az orgona hangerejét.
És itt visszakanyarodunk a fentebb említett lehetőséghez, mégpedig a GarageBand azon zseniális tudásához, hogy egy már rögzített játékra lehetőségünk van úgynevezett automatizációt rögzíteni, hogy a zeneszámunkban a leginkább kívánt hatás érvényesüljön.
Az automatizáció arra utal, hogy a már rögzített játékot a GarageBand a kérésünkre visszajátssza, és újabb felvételt készítve nem tényleges hangszerjátékot rögzítünk, hanem a meglévő sáv bizonyos paramétereit állítjuk. Ez lehet a hangerő időben eltérő alakítása a sávon lévő hangerő szabályozó csúszógombbal, vagy lehet magának a hangszernek a beállítása: vagyis például az időben előre haladva módosítjuk az orgona regiszter állásait, kapcsoljuk a Leslie rotor kabinet gombjait.
Ennek módja, hogy elsőként elkészítjük a felvételt a kívánt orgona sáv kiválasztásával, és a GarageBand felső eszköztárán piros körrel jelölt felvétel gomb használatával. A MIDI-billentyűzetünkkel eljátsszuk a kívánt dallamot, majd ennek végeztével a sáv elejére lépünk, és ismét elindítva a felvétel gombot ezúttal lehetőségünk van igény szerint, a játék visszahallgatása közben módosítani a vonórudak pozícióját, azaz a regiszter beállításokat.
A Vintage B3 Organ a GarageBand programban a következő regiszterek/harmonikusok sorát biztosítja: 1 (16'), 2 (8'), 3 (5 1/3'), 4 (4'), 6 (2 2/3') , 8 (2’), 10 (1 3/5’), 12 (1 1/3’) és 16 (1’). A Vintage B3 Organ hangját a szinusz kórusok eltérő szinten való összekeverésének eredője adja, így tudunk rengetegféle hangot építeni az orgona segítségével. Ez az úgynevezett additív szintézis egy klasszikus példája, amikor többféle hang összeadásával keletkezik hang.
A vonórudak helyzetét a játék előtt beállítva a kívánt hangon játszhatunk, de a felvétel gomb használatával ezt módosítani tudjuk a sáv időbeli előrehaladásával, amely a második rögzítés nyomán már eltárolódik a sávra vonatkozóan.
Ha ekkor újra lejátsszuk a felvételünket, akkor láthatjuk, hogy a lejátszás közben a második rögzítésnél végzett módosításaink nyomán a vonórudak beavatkozás nélkül állnak be a kívánt beállításaink szerint.
További lehetőség a GarageBand felületén, hogy az egyes sávok, egész pontosan a szoftveres hangszersávok hangereje módosítható az idő előrehaladtával, vagyis nem csak a sáv egészét tudjuk módosítani, hanem ha a zene során más hangszerek hangsúlyát vagy a vokált szeretnénk erősíteni, akkor finoman csökkenthetjük például az orgona hangerejét.
Ehhez ismét egy rögzítést kell elindítanunk, és a kívánt mértékben változtatva a hangerőt elvégezni a módosításokat. A harmadik felvételt követő visszahallgatásnál a GarageBand időben nem csak a regiszter beállításokat, hanem a sáv hangerejét is módosítja az elvégzett módosítások nyomán. E lehetőségeket nevezi a GarageBand automatizálásnak.
A hangerő változtatásának hatására a sávon függőleges csíkok jelennek meg, amelyek az aktuális hangerőt jelölik.
Ezeket a típusú felvételeket természetesen újra és újra megismételhetjük a kívánt hatás tökéletesítése érdekében.
A GarageBand felületén még egy helyen találunk síporgonákat idéző virtuális hangszereket, mégpedig a Library felület Orchestral gyűjteményének Pipe Organ gyűjteményében. Itt továbbá 11 típust találunk, köztük kifejezetten templomi orgonát és esküvői orgonát is idéző példányokat.
Ezek Controls felületén némileg kevesebb beállítást találunk: néhánynál kapcsolható a mélyhangzás lehetősége (Off, Bass 1, Bass 2), amely révén további mélytartomány aktiválható. Ezek mellett egy Low jelzésű mély, egy High jelzésű magas tartományra ható potméter, valamint egy, a sztereó térben a hangot szóró Ambience és egy visszhangosságot fokozó Reverb potméter található meg itt.
A GarageBand segítségével változatos hangszer kínálatból válogatva tudunk sokféle hangszínt megszólaltatni, az automatizálás révén pedig izgalmas testre szabhatósági lehetőségeket is biztosít számunkra a program a kívánt végeredmény eléréséhez.
© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. november 14-15.
A GarageBand alkalmazás legfrissebb változata része minden Mac gyári szoftverkészletének, a régebbi gépek tulajdonosai számára megvásárolható a Mac App Store-ból.
GarageBand alkalmazás a Mac App Store-ban…
A GarageBand sokoldalú mobil változata az iOS és iPadOS eszközeinkre is elérhető:
GarageBand alkalmazás az iOS rendszerekre…
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: