A GarageBand szoftver mobil eszközökre készült változata rendkívül sokoldalú szerkesztő alkalmazás, amelyben az Apple szakemberei nem csak elnyomott szkeumorf vágyaikat élik ki a valóság virtuális leképezésével hangszerek, gombok és potméterek formájában, de olyan ötletekkel is élnek, amelyek semmilyen más felületen vagy alkalmazásban nem érhető el. Ilyen megoldás a Face ID kamerák használata a modern iPhone és iPad készülékeken, amely segítségével a billentyűs hangszereknél modulációt tudunk állítani, míg a gitárerősítőknél a Wah pedált tudjuk használni úgy, hogy a szánk kinyitásának mértékétől függ az effektus alkalmazása.



A Keyboard / Billentyűsök kategóriában elérhető egyes hangszerek esetén, ahol a moduláció állítása értelmezhető funkció (vagyis van MOD feliratú tekerőgomb), a középső sávon megjelenik egy arcot mintázó négyzet alakú gomb. Ennek bekapcsolásával azonnal láthatjuk, hogy a szánkat kinyitva a gombon lévő virtuális száj is nagyra nyílik, a modulációs tekerőgomb - amennyiben a billentyűnézetben vagyunk - megmozdul. Nagyobbra nyitott száj esetén csúcsértékre, finoman nyíló száj esetén finomabban.

A funkció azért hasznos a billentyűs játék során, mert bonyolultabb darabok előadása során esetleg nincsen arra szabad kezünk, hogy a modulációs tárcsát mozgassuk, ugyanakkor a modulációs pedál csatlakoztatása és használata extra szállítási és kábelezési igénnyel bírna. A szánk nyitásával azonban ezt a funkciót viszonylag egyszerűen helyettesíthetjük.

Hasonló funkció érhető el az AMP felületen elektromos gitár vagy basszusgitár kiválasztása esetén a Distorted / Torzított elem kiválasztásakor. Ennél a típusnál mód van arra, hogy különféle virtuális pedálokat alkalmazzunk a játék során. A Wah nevű pedál azért is viseli ezt a nevet, mert a húr megpendítésekor e hangutánzó szónak megfelelő hangzást kölcsönöz a húrnak, egyfajta ívet adva a pendülésnek.

Ha nincsen fizikai pedálunk csatlakoztatva a rendszerhez, amelyre egyébként iPad esetén is van lehetőség többféle külső hardver csatlakoztatásának eredményeként, akkor sem kell lemondanunk a Wah effektusról.

A Wah pedál hozzáadásához az erősítőt mintázó felület alatti üres helyre kell bökni, és ott hozzáadni a sorban utolsó, Wah effektpedált. Az előtte lévő effektet el is távolíthatjuk bökéssel, és a sor végén lévő áthúzott kör ikonra bökve. Egy effektusnak azonban mindenképpen kell lennie a sorban, hiszen a Distorted / Torzított virtuális hangszert választottuk a produkció létrehozásakor. (Az effektusokat azonban a virtuális kapcsoló segítségével bármikor ki tudjuk kapcsolni, tehát ha nem szeretnénk az effektussal élni, tudunk játszani anélkül, hogy azt használnánk.)



A gitárjáték során a jobb felső részen lévő gombsorban, a hangoló és a bemenet beállításainál találjuk az arcot mintázó gombot, amely az elektromos és basszusgitár esetén a Wah pedál működéséért felel, és amely az arckifejezésünk, illetve a szánk nyitásának mértéke alapján képes szabályozni az effektpedál működését.



A vidám és újszerű funkció meglepően jól működik, és a Face ID kamerában lévő lézeres letapogatás jóvoltából elképesztően gyors is. A hangszeren játszó tehetségek esetleges késés érzékelése esetén ráadásul mindenféle kihívás nélkül tudnak alkalmazkodni a játék során, hogy egy pillanattal korábban nyitják a szájukat, és alkalmazzák a virtuális pedál lenyomásának hatását. Az effektus működésének késése azonban annyira csekély, hogy rutinos gitárosok sem panaszkodnak késésre, sőt, a lábbal hajtott, klasszikus jack csatlakozós hardver érzékenységénél akár jobb eredményekről is beszámolnak a kipróbálás nyomán.

A külső szemlélőnek persze mókásan hat, hogy a játék során az előadó a száját nyitja az effektusokhoz, ám a megoldás rendkívül praktikus, hiszen hosszú kábelek és szállítási igénnyel bíró hardver komponensek nélkül érhetjük el ezeket az egyszerű funkciókat akár billentyűs hangszer, akár gitárjáték esetén.



© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. április 17.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: