A GarageBand mobil változata számos létező hangszer virtuális modelljét kínálja számunkra, és ezek egyik izgalmas darabja az orgona, amelyet akár a kijelzőn lévő virtuális billentyűk segítségével, akár külön csatlakoztatott MIDI-billentyűzettel is tudunk játszani.
Amennyiben az iPad felületén lévő billentyűzettel játszunk, úgy e hangszernél előny lehet a nagyobb iPad kijelző, így mindenképpen célszerű az iPad mini modellnél nagyobb méretű készüléken játszani. Természetesen bármelyik eszköz alkalmas az ilyen jellegű használatra, de ha könnyebben boldogulunk, ha nagyobb felületet láthatunk.
Amennyiben MIDI-billentyűzettel kívánunk játszani, az iJoe.hu kínálatában több IK Multimedia megoldás elérhető.
iRig Keys 2 termékcsalád…
iRig Key I/O termékcsalád…
Első lépésként hozzunk létre egy Keyboard / Billentyűs produkciót a GarageBand mobil változatában - itt a More Sounds / További hangok opcióra bökve eleve kikereshetjük a Keyboards / Billentyűsök gyűjteményből a valódi orgonák nyomán létrehozott modellek valamelyikét: Soul Organ, Classic Rock Organ, Fixer Upper Organ, Heavy Metal Organ. Ezeket görgetéssel tudjuk kikeresni a hangszerek hosszú kínálatából a betűrendben megjelenő sorból.
A GarageBand mobil változatában két helyen találunk orgonát: a fentieken kívüli másik lehetőség az Alchemy kínálata, ahol különböző orgona kategóriára sorolt virtuális hangszerek, szintetizátorok találhatóak meg. Ezek a nevükben viselik az orgona elnevezést, de nem valódi hangszer leképezései, hanem teljesen virtuális szintetizátorokról van szó.
A fentebb elsőként felsorolt példányok azonban a Hammond B3 színpadi orgona néhány modellje nyomán létrehozott virtuális hangszerek, amelyek igyekeznek felidézni az eredeti eszköz hangját, másrészt számos olyan beállítási lehetőséggel és kezelőszervvel is rendelkeznek, amivel a Hammond színpadi orgonák.
Laurens Hammond amerikai feltaláló volt az, aki 1933-ban kísérletet tett arra, hogy a hatalmas méretű, és ezáltal korlátozott felhasználási lehetőségeket kínáló templomi síporgonákat kiváltsa egy elektro-mechanikus berendezés segítségével. Ennek alapja egy szinkronmotor, amely szinuszevolvens fogprofillal ellátott lágyvas kerekeket forgat. Ezek az úgynevezett hangkerekek adják az orgona angol megnevezését: tonewheel organ, azaz hangkerekes orgona.
A Hammond orgona 91 darab hangkereket tartalmaz (C-F# hangokig), és mindegyik mögött egy-egy mágneses hangszedő található. A hangszedő elve ugyanaz, mint az elektromos gitárok esetén, csak sokkal bonyolultabb. A hangszedő által rögzített jel megfelelő huzalokon és kapcsolókon keresztül jut el egy csöves erősítőbe, majd abból külső aktív hangsugárzóba. A Hammond orgonák kapcsán itt alapvető a Leslie Rotor Cabinet bekapcsolódása a hangképzésben, amely egy erősítő és hangszóró nagy méretű, alapvetően fából készült megoldása, amelynek különlegessége, hogy úgy erősíti fel az orgona hangját, hogy a hangszórók előtt egy terelőkamrát (dob) forgat a mély hangok előállítása során, míg a magas hangok esetén kürtök kettősét forgatja. Ezáltal rendkívül sajátos, a templomi orgonák rezgését felidéző hangot tud elérni anélkül, hogy gigantikus méretű hangszert kellene építeni. A GarageBand mobil változatának felső részén a farács mögött forgó szerkezet a Leslie Rotor Cabinet kürt párja.
Laurens Hammond alapvetően templomok számára kívánta eladni a színpadi orgonáit, amelyek gyártása jóval olcsóbb és egyszerűbb megoldás volt, mint a templomi orgonák megalkotása. A megoldás egyszerűsége és megfizethetősége révén azonban dinamikusan terjedni kezdett a jazz, blues és gospel műfajokban, majd később a pop és rock világát is meghódította az elektromos színpadi orgona hangja. Számos legendás magyar együttes és előadó is használt a műveiben színpadi orgonát.
A GarageBand felületén megjelenő orgona nagyobb részét a billentyűzet teszi ki. Amennyiben nem használunk MIDI-billentyűzetet, úgy ezen tudunk játszani. A GarageBand polifonikus, vagyis egyszerre több billentyűt is lenyomhatunk és nyomva tarthatunk. Tapasztalni fogjuk, hogy az orgona sok más hangszerrel szemben a billentyűk felengedése után azonnal elhallgat, amelynek okairól a későbbiekben ejtünk szót.
Az orgona jellegzetes kezelőszervei a regiszterek, amelyek a GarageBand felületén is utánozzák az autentikus színpadi orgona megjelenést - a regiszterek egyébként a valódi síporgonák esetén is létező beállítási szervek, így itt ténylegesen a valódi hangszert utánozza a szoftver.
Megjegyzés: Az orgonák regisztereit kilenc felső tartomány, kilenc alsó tartomány és két pedál regiszter alkotja. A GarageBand a pedál és az alsó tartomány regisztereit kihagyja, a felső tartomány esetén biztosít testre szabási lehetőségeket.
A regiszterek vonórúdjai az adott hang arányát növelik az összképben: a GarageBand a 16’, 5 1/3’, 8’, 4’, 2’ 1 3/5’ és 1’ sípok virtuális megfelelőit és a hozzájuk kapcsolódó hangokat kínálja. (A láb megjelölés ténylegesen a síporgonák hosszára utal, és ez a mai napig számos hangszer esetén meghatározó mértékegység.)
A regiszterek arányának módosítását úgy kell tekinteni, hogy kintebb húzzuk az adott vonórudat, vagyis annak ellenére, hogy lefelé húzzuk a szoftver felületén a regisztert, annak értéke - ahogy a rajta lévő szám is mutatja - növekszik, ezáltal erőteljesebben van jelen a hangszer hangképében.
A regiszterek kívánatos beállítását az orgonisták nyelvén regisztrálásnak nevezzük, amely paraméter akár a játék közben is módosítható. Ennek tipikus módja, hogy jobb kézzel játszunk, bal kézzel pedig a regisztereket tudjuk húzni, illetve kapcsolhatjuk a Rotation feliratú forgó kabinet hangszóró sebességét is, , amelynek értékei a Slow / Lassú, a Brake / Fék (álló) és a Fast / Gyors. Ahogyan fentebb említésre került, a Leslie cég úgy tudta leginkább a síporgonák hangzását kisebb méretben és jóval olcsóbb kivitelben előidézni, hogy egy csöves erősítős kabinet hangszóróban a mélysugárzónál egy levágott sarkú négyzetes hasábot forgat egy mechanika, míg a magas hangokat kiadó kürtök önmaguk forognak. Ez a forgás az emberi fül számára olyan hatást vált ki, mint a síporgonák szél által keltett remegése (szélnek a hangszert megszólaltató légáramlást nevezzük az orgonák világában).
A modell nevétől jobbra elérhető Percussion effektus második és harmadik harmonikust ad a hangszer által keltett hangok felívelési (attack) fázisához. E harmonikusok rendkívül hamar kioltódnak, vagyis az adott vonórúd hangját nem befolyásolják a későbbi pillanatokban. Ez az effektus egy billentyű lenyomásakor adódik hozzá a hangképhez, de csak akkor szólal meg ismét, ha minden billentyű felengedésre kerül. Vagyis ha a játék során több hang is megszólal, csak az első billentyű lenyomáskor van hatása, a billentyűk kitartása esetén többet nem érvényesül.
A Chorus (kórus hatás) effektus teltebbé teszi a hangot azáltal, hogy azonos időben nagyon hasonló hangmagasságon többszörözött, a forrásból eredő hangok összeadódnak. Ezt a GarageBand esetén kapcsolóval tudjuk aktiválni, illetve deaktiválni.
A Distortion effektus egy túlvezérelt kétfokozatú csöves erősítőt hivatott megjeleníteni - ez alapvetően a fentebb említett Leslie által használt erősítő modellek hangulatát igyekszik felidézni. Ennek erősségét tudjuk szabályozni a Distortion potméterrel. Ezen effektusnak inkább a rock dallamoknál lehet előnye, kevésbé a pátoszos egyházi stílusú orgonajátéknál. A potméter működése során láthatjuk, hogy bár van hét pötty az állásoknál, ezek közé is beállítható a torzítás, amikor akár kettő pötty is világít, vagy egy haloványabb, a másik erőteljesebb.
Néhány hangszer almodellnél a Dirt / Piszok potméter található meg a Distortion / Torzítás helyett - ezek főként olyan zenei stílusoknál használatos orgona modellek, amelyek kevésbé hasonlítanak hangban a síporgonára vagy a klasszikus Hammond B3 színpadi orgona hangzásra. Itt a GarageBand a hangszedők koszolódásából adódó zajt szintjének növelését ajánlja.
A GarageBand felülete az iPad készülék kijelzőjén véges, ezért aztán mód van több olyan használati lehetőségre, amely a kijelzőt némileg növeli: a Glissando játékmód helyett választhatjuk a Scroll funkciót, amikor is az ujjunk felemelése nélküli áthúzás a szomszéd hangja nem eredményezi a szomszéd hang megszólalását, hanem görgeti a virtuális billentyűket, hogy fentebbi vagy lentebbi tartományt érjünk el.
Oktávot egyébként válthatunk a regiszterek alatti található balra és jobbra mutató nyíllal: balra -1 oktávnyit tudunk ugrani a C1 MIDI-jegyig, jobbra ugorva pedig nem a C2 jeggyel indul a billentyűzet, hanem a C3-mal.
A mobil GarageBand jobb oldalán, a billentyűk fölött találjuk a kis billentyűzettel szimbolizált gombot arra a célra, hogy eltérő virtuális billentyűzetet kapjunk: alapból széles, egysoros billentyűzetünk van viszonylag kis billentyűkkel. Ez igény szerint akár kétsorosra is állítható - ekkor nem látszódnak a regiszterek és az effektus beállítások -, illetve kisebb, a három helyett kettő vagy kettő és fél oktávos billentyűzetet is beállíthatunk, ha az kényelmesebb a játékmódunk számára. Amennyiben nem kívánunk a regisztereken módosítani, úgy természetesen a kétsoros orgona is ideális lehet - az igazi síporgonát és a színpadi orgonát is kettő manuálon játsszák, ráadásul pedállal kiegészítve, tehát igen összetett a játék a virtuális leképezéshez képest.
Emellett találjuk az Arpeggiator nevű funkciót, amely úgy ad ki több hangot, hogy csupán egy billentyűt nyomunk le, ezáltal nagyon dinamikussá, dússá teszi a dallamot. Ennek lényege, hogy egy választott ütemben az adott hangot megismétli a beállítás szerint ugyanazon az oktávon (1), egy oktávval lentebb (2), a két szomszédos oktávban (3), vagy egy oktávval lentebb és a két fölötte lévő oktávban (4). Ez azt jelenti, hogy ekkor ténylegesen ennyi hang fog megszólalni, vagyis egy felvételnél úgy tűnik, mintha rendkívül dinamikusan játszanánk a hangszert, valójában azonban az arpeggiator van a segítségünkre.
(Az arpeggio olasz eredetű szó, és sorozatot jelent, utalva az azonos hangok eltérő oktávú sorozatára.)
Végül az orgonák esetén is elérhetőek az akkord csíkok (chord strips), amelyek egyrészt újszerű játékmódot kínálnak az érintőfelületen, másrészt az ablak bal felső részén lévő Autoplay funkció négyféle dallam kombinációt kínál arra a célra, ha nem túl összetett, mégis kellemesen hangzó, pontosan játszott háttérzenét szeretnénk rögzíteni különösebb játék tehetség nélkül. Ezeket az önműködő dallamokat az akkord csíkok egyszerűsített felületén bökdösve tudjuk módosítani, illetve a Rotation kapcsoló segítségével a Leslie Rotor Cabinet hatását is változtathatjuk.
A GarageBand ezen virtuális hangszere tehát a valódi Hammond B3 orgona különböző lehetőségeit idézi fel számunkra jól használható érintőfelületen.
A felvételt szükség esetén a bal felső részen található gombok harmadik elemére bökve tudjuk sáv nézetre váltani, és esetleges aprólékosabb szerkesztéseket elvégezni, vagy további sávokat hozzáadva komplett zeneszámmá alakítani.
Megosztani akkor tudjuk a produkciót, ha a bal felső sarokban lévő első gombra bökve visszalépünk a projekteket áttekintő felületre, és ott az éppen befejezett produkción hosszan nyomva tartva az ujjunkat a Share / Megosztás elemet választjuk. Ekkor önálló zeneszámként, csengőhangként vagy a GarageBand Mac alatt futó változatában megnyitható állományként is megoszthatjuk a létrehozott anyagot.
Megjegyzés: A Share / Megosztás menüpont alatt a Delete / Törlés található, amellyel azonnal töröljük a produkciót, ha véletlenül nem pontosan bökünk, így kellő körültekintéssel használjuk ezt a menüt!
© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. november 14-15.
A GarageBand alkalmazás legfrissebb változata része minden Mac gyári szoftverkészletének, a régebbi gépek tulajdonosai számára megvásárolható a Mac App Store-ból.
GarageBand alkalmazás a Mac App Store-ban…
A GarageBand sokoldalú mobil változata az iOS és iPadOS eszközeinkre is elérhető:
GarageBand alkalmazás az iOS rendszerekre…
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: