Hubble: Galaxisok térben és időben - A díjnyertes IMAX film készítése

Az emberek többsége filmcsillagokat nézni megy a moziba, de a legújabb IMAX film, a "Hubble: Galaxisok térben és időben" című magát az univerzumot mutatja be.

A produkciót a Hubble űrteleszkóp üzemeltetésével foglalkozó Space Telescope Science Institute (STScI) irodája készítette, és nagy felbontású képeket mutat be animálási technikákkal vegyítve egy 10 milliárd éves időutazás állomásait felidézve 3 percben.

Az STScI csapat célja az volt, hogy egy olyan rövidfilmet készítsenek házon belül, amely lenyűgözi a közönséget, és amelyet bemutathatnak a nagy felbontású filmszínházakban. Hogy ezt a tervet megvalósítsák, a csapatnak egy olyan megoldásra volt szüksége, amely révén a nagy felbontású felvételeket feldolgozhatták, és megtartva az eredeti minőséget, prezentálhatták a kész változatot. Az Amerikában népszerű IMAX filmszínházak megjelentő képességeinek végpontjára lett optimalizálva a mozgókép.

Két probléma, két megoldás
A csapat kettő komoly akadállyal szembesült a film készítése során. Az első a pénz volt. Az IMAX filmek készítése tipikusan több százezer dollárba kerül percenként, ami jóval több mint az intézet költségvetése.

Szerencsére Jim O'Leary a Marylandi Tudományos Központtól meggyőzően bemutatta a produkciót David Keighley-nek, a DKP 70MM Productions, Inc. IMAX filmekkel foglalkozó vezetőjének, aki felajánlotta a cég szolgálatait és eszközeit a produkció képkockáinak IMAX filmre optimalizálásához. Ez nagyban hozzájárult a produkció megvalósíátához.

Csillagmozaikok
A másik kihívás technikai volt: Hogyan készüljön egy 627 millió pixeles képből mozgókép? A megoldás erre a problémára az Apple Shake szoftvere volt.

A csapat nyersanyaga a Hubble Advanced Camera for Surveys (ACS) által rögzített képanyag volt. Az ACS-t a Columbia űrsikló legénysége szerelte fel a Hubble-re 2002-ben, és három fényképező képéből alkot egy képet. Egy nagy látószögű, egy nagy felbontású és egy ultraviola tartományt fényképező, a napfényre nem érzékeny kamera képezi az ACS-t, amely 4096x4096 pixel felbontású képet rögzít. (A HD felbontás 1920x1080 méretű.) Az STScI 16 ilyen képből készített egy-egy mozaikot a filmhez.

Greg Bascon, az STScI videó animátora így emlékszik: "Amikor az első ACS képek megérkeztek, komolyan elgondolkodtunk, hogy ezeket hogyan fogjuk megjeleníteni. Egyetlen ACS kép kitölt egy teljes IMAX képernyőt, és a mozaikká alakítás nyomán szerettünk volna még hatásosabb képeket megjeleníteni."

A film témája a Great Observatories Origins Deep Survey (GOODS) képeit dolgozta fel, amely a Hubble, a NASA X-ray Obervatory (röntgen csillagvizsgáló), a Spitzer Űrteleszkóp és számos földi csillagvizsgáló képeinek összessége. A képek az ég egy kicsiny szeletét vizsgálják, amely közel 30 ezer galaxis tartalmaz, amelyek egy része születő csillagok prototípusa 10 milliárd fényévnyi távolságra.

Az STScI csapat első, látszólag lehetetlen feladata a galaxisokat tartalmazó képek szétválasztása volt a 11000 képből. Aztán a Shake segítségével 2D-s modelleket készítettek. Ezután egy 3D-s modellezés formájában egy haladó űrhajó útját alkották meg a képeken IMAX felbontásban, ami 5500x4000 pixel.

"A Power Mac G5 és a macOS használata nyilvánvalóan nagy segítség volt. De 80-90%-ban a Shake funkcionalitása és kiforrottsága volt a kulcs."

Bacon már korábban is használta a Shake-et mozgó grafikus alkotáshoz és videó kompozitinghoz híradások és planetáriumi bemutatók anyagaihoz. Az IMAX produkciónál is tudta, hogy a Shake hatékony memória kezelése és erőforrás megosztási képességei révén a legjobb elérhető megoldás lesz ezeknél a felbontásoknál is.

"A Shake nélkül vélhetőleg nem tudtuk volna elérni ezt a felbontást. Váltogathattunk volna kis és nagy felbontás között néhány nagyfelbontású részlettel, de ezt nem szerettük volna." Ehelyett a csapat a Shake Multilayer Input Node-ját használta, egyesítve a különböző felbontású fényképeket a végső, nagy felbontású produkcióban. Az átmeneteket a Rotoshape segítségével alkották meg. "Azt akartuk visszaadni az embereknek, amit a Hubble lát, és bár jóval túlléptük a Shake ismert határait, de sikerült."

Utazás az univerzumon keresztül
A "Hubble: Galaxisok térben és időben" című alkotás vizuálisan és technikailag egyaránt lenyűgöző. A nyitó jelenetben Bacon a Sombrero galaxis belsejéből távolít kifelé, és a hatalmas színes galaxis a kép végére csupán egy a többezer távoli galaxis közül. A megoldás Shake segítségével készült, amely több kép egyesítésével és mozgóképpé renderelésével alkotta meg a filmet.

Még a vége főcím is Shake segítségével készült a designer John Godfrey ötletei alapján, aki Photoshopban stílusos grafikai elemeket készített, és a Shake segítségével hangulatban és látványban a filmhez igazította.

A "Hubble: Galaxisok térben és időben" című film elnyerte a legjobb rövidfilmnek járó díjat a Nagy Felbontású Filmek Szövetségétől és meghódította Kanada és az Egyesült Államok IMAX mozijait is.

Az STScI a jövőbeli terveibe is beleépítette a Shake-et, csakúgy, mint a DVD Studio Pro és Motion szoftvereket, amelyekkel szintén látványos eredmények érhetők el. "A Shake és a macOS amolyan igavonókká váltak nálunk" - meséli Bacon. "Több platformot is használok, mire a munkámat befejezem, de a legkényelmesebb a Power Mac G5."

A cikk forrása: Apple.com

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: