Sokoldalú kiegészítő a nyugaton élők számára, kiaknázatlan fejlődési lehetőség a magyar piacon - a Maps alkalmazás az iOS után az macOS Mavericks rendszerben a Mac-en is bemutatkozott.

Illik-e kiforratlan megoldásokról írni egy új operációs rendszer új alkalmazásának bemutatásakor? Tekintve, hogy az Apple marketing gépezete magyarul is hangsúlyozza a Maps kiváló lehetőségeit, érdemes tenni egy próbát az alkalmazással.



A Maps szolgáltatást az hívta életre, hogy az Apple másként tekint a térképre, mint a korábban használt Google. A változtatás iránti igényben persze benne rejlik a két nagyvállalat megromló viszonya is, ami egyfajta kényszert teremtett az Apple számára az új térkép alkalmazásokra főként az iOS eszközökön. Talán emlékszünk még a botrányokra, amikor is kórháznak tűntek fel egész városok, ausztrál motorosok vesztek el, vagy éppen az útvonaltervező balra fordította az utast ott, ahol szintben eltérő utak keresztezték egymást… Tim Cook bocsánatot kért, a térkép csapatnak új főnöke lett, és sokat tettek annak érdekében, hogy a Maps alkalmazás megfeleljen egyfajta minőségi követelménynek.

Az ott futó térképet már késznek tekinti az Apple, így elérkezett az idő, hogy ebbe Mac-en is belekóstoljunk. Való igaz: Nyugat-Európában fantasztikus képességekkel rendelkezik az alkalmazás, Magyarországon hasonló a helyzet, mint amikor a Google Maps megjelent: várni kellett egy pár évet, hogy Keleten is hasonló színvona l legyen adott.

A Maps alkalmazás képes térkép, műhold és hibrid nézetben ábrázolni a térképet, és ami hatalmas előnye, hogy beépül egyéb alkalmazásainkba: ha például beírunk egy feljegyzést a Calendar alkalmazásba, hogy hol lesz egy találkozónk, akkor az aktuális helyszínünket felhasználva a Maps adatai révén a naptár eleve beleszámolja az eljutási időt az eseménybe, és képes arra is, hogy alternatív útvonalat adjon meg, ha az élő közlekedési információk alapján nem érnénk oda a megfelelő időre. Ez zseniális Apple-ös megoldás, és a program október közepi kipróbálása során magabiztosan jelezte, hogy Zürich és Winterthur városok között két helyen útépítés zajlik az autópályán, ami valóban zajlott is.

Az útvonaltervet át lehet küldeni az iOS eszközünkre, megoszthatjuk továbbá emailben, üzenet formájában, AirDrop segítségével, illetve a szokványos közösségi oldalakon is. De hozzáadhatjuk egy kapcsolathoz vagy akár Maps könyvjelzőt is készíthetünk belőle, amely révén később is elérhető lesz a Maps alkalmazásban. A navigációs képesség internet kapcsolatot igényel, vagyis nem úgy működik, mint egy Navigon az iOS eszközön, amelynek van egy térképe, és a GPS egysége segítségével vezérel.



Bámulatos megjelenést kínál a Flyover, amely elforgatható három dimenziós megjelenés - sajnos csak bizonyos nagyvárosok esetén elérhető. Párizs például megnézhető így, de mondjuk Zürich-nél marad a kevésbé nagyítható műholdkép. Az Eiffel-torony azonban valóban szinte kiemelkedik a kijelzőből, és bár a renderelés lehetne gyorsabb, el lehet tölteni néhány órát az efféle játékkal.



Felmerülhet a kérdés a tisztelt olvasóban, hogy mi oly lenyűgöző mindebben, amikor a Google térképét nem csak nagy részletességű műhold képek, de fényképek és utcai nézet is kiegészíti. Az Apple több év lemaradásban szállt be a térkép versenybe, a Google pedig e téren látványos kapacitással vette fel a harcot. Az utcai nézet még néhány hazai földúton is elérhető, de több vasútvonalon is végighaladt a Google kamerája.



E területen ismét csak hátrányban van az Apple Maps alkalmazása: nem csak nem mutat képeket, de nincsen tömegközlekedési útvonal tervezője sem, kizárólag az autós és gyalogos tervezésre alkalmas. Ez annak fényében súlyos hiányosság, hogy a Google Maps segítségével gyakorlatilag professzionális szinten megtervezhetjük Budapesten belüli, átszállásokban dús útvonalunkat úgy, hogy gyakorlatilag 1-2 perc pontossággal eltalálja a rendszer.



Még látványosabb az Apple lemaradása, ha kiruccanást teszünk a magyar vidékre: térkép még úgy ahogy van az utcákról, az útvonaltervezés az időt is viszonylag jól kiszámolja, de a műholdkép használhatatlan.

Azt már csak a maximális kukacoskodás kedvéért jegyezzük meg, hogy a Maps magyar térképében ugyanazok a hibák látszódnak feltűnni, mint amik a Google esetén 2008-ban jelen voltak: sok esetben 1980 körüli térkép adatbázisokat látunk feltűnni.

Ha netán nem autóval utazunk, a programmal ismerkedés közben tesztelt Eger környéki térségben megtaláljuk - hibás névvel - az 1972-ben megszűnt Töviskes vasúti rakodóhelyet, az 1980-ban megszűnt Mikófalva állomást, amerre már pálya sem vezet, de egy domboldalon a jó munkásemberekről elhíresült Kocsord is feltűnik Eger határában… A város legjobb és több évtizedes múlttal rendelkező étterme nem látszik a térképen, de van több olyan étterem és büfé, amely már hosszú évekkel ezelőtt megszűnt. Az iskolák össze vannak keverve: a Móra Ferenc Általános Iskola helyén az Eventus nevű középiskolát ábrázolja a térkép "Eventus Üzleti" elnevezéssel, amelyből egy gyanútlan térkép néző nem tudja meg, hogy mit takar az adott pötty a térképen, de az említett középiskola helyén az évtizede megszűnt Egervin Borgazdaság Boltja jelenik meg… Hogy a temetkezési vállalatok szerepeltetése miért alapértelmezett egy térképen, miért nem helyezhető el valamiféle extrák közt, vitatható, de talán a tisztelt olvasó sem tartja szerencsésnek, hogy az ilyen cégeket is villa és kés jelöli, mint az éttermeket… 

Természetesen tisztában kell lenni azzal, hogy egy szoftver első verziójáról van szó, ám az Apple magyarországi oldalán is oly hangsúlyos marketing élteti a Maps alkalmazást, hogy a felhasználó várakozásokkal nyitja azt meg.

Évek múlva a Maps bizonyosan kinövi magát egy olyan szintre, amikor ezek a kezdeti hiányosságok és hibák orvoslásra kerülnek. Addig is Nyugat-Európában, Amerikában és Ázsia egyes régióiban nagy hasznát vehetjük az alkalmazásnak, és remek együttműködési képességeinek az iOS eszközeinknek. Ha autós útvonal tervezésre vágyunk ingyen, a Mac-en átgondolt útvonal iOS-re szinkronizálása révén profi megoldást kapunk, látványosan jól becsült eljutási időkkel. A Maps fő vonzereje, a 3D nézet és a Flyover azonban Magyarországon még vélhetőleg jó ideig várat magára. Bízzunk benne, hogy a hazai Apple szakemberei - használva a programot - jeleznek az anyacégnek, ha hibákba ütköznek, és az Apple talán idővel frissebb térképet vásárol meg.



© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József, 2013. X. 20.