A táncművészet évezredek óta a zenére épül, a balett táncosok hosszas gyakorlás nyomán megtanulják, hogy a zene bizonyos vonulatára milyen testhelyzettel reagáljanak - harmóniát teremtve dallam és mozgás, látvány és hangzás között.
Mark Coniglio, egy New York-i alternatív művész, zeneszerző és filmes úgy gondolta, hogy megfordítja a zene és mozgás viszonyát: Troika Ranch nevű, New York-i székhelyű táncos csapata mozgásérzékeny ruhákat visel, amelyek a mozgást digitálisan leírva hatnak arra, hogy milyen zenei és mozgóképes effektusok övezik a táncot. Szerettük volna, ha az élettelen média elemek is átveszik azt a dinamizmust, vitalitást, élénkséget, amely a táncosokat áthatja.
Az újszerű művészet hátterét egy nagy teljesítményű duál.processzoros Power Mac G5 biztosítja, amelynek az a dolga, hogy feldolgozza a táncosok testéről beérkező jeleket, és azok alapján a forrásmédia felhasználásával bizonyos keretek közé szorítva egyedülálló képi és hangzásvilágot prezentáljon az előadásokhoz. Mivel a forrásmédia anyaga igen bő, így a Troika Ranch nem tart két ugyanolyan előadást. Mint gyakorlott balett néző tudom, hogy megtöri a harmóniát, amikor a táncosokban több a lendület, mint a zenében, amire táncolnak, ilyenkor erőltetniük kell a lassabb mozgást.
Ezzel szemben a Troika Ranch előadásain a táncosok dinamizmusa hat a zenére, és az lendületesebbé válik.
Coniglio 16 évesen kezdte a szakmát programozóként, aztán zeneiskolát végzett és komponálni kezdett. A zeneiskolában ismerkedett meg Dawn Stoppielloval, aki a Troika Ranch koreográfusa lett. Egy olyan stílust akartunk teremteni, ami nem színtiszta tánc, hanem tánc, színház és új média. Mindhárom másképp szól a közönséghez: a tánc a mozgásvilágával, a színház szövegesen, a MIDI zene hangzásában, a film pedig látványvilágával, és ezáltal a közönség egy összetett esztétikai élményben részesül.
Amikor az első fellépésünket láttam, teljesen megigéződtem - mondja Coniglio. Érezhető volt valami a táncban, a testek térbeli mozgásában, amit nem szavakban fejeztek ki, mégis kifejező és hatásos volt. És elkezdtünk zenéket írni a tánchoz, a kitalált koreográfiához alkottuk meg a képi és hangzásvilágot. A termék neve MidiDancer lett, amely egy olyan rendszer, amely érzékeli a testmozgásokat nagy részletességgel, a mozgások adatait egy, a színfalak mögött elhelyezett Power Mac G5 érzékeli, amely a korábban Digital Performer szoftverrel szerzett dallamokat a Native Instruments KONTAKT szoftverével a tesmozgásokkal harmóniában lejátssza. A legonfosabb elem pedig Coniglio saját szoftvere, az Isodora, amely lehetővé teszi, hogy a hangok, videó- és fényjelenségek valós időben reagáljanak a mozgásokra. A szoftver, amelyet a modern zene megalapozójáról, Isodora Duncanről nevezett el a készítője, lehetővé teszi, hogy valós időben módosítsák a videóanyagokat is: egy bizonyos mozgásra annak erejétől, dinamizmusától függően másként reagál a szoftver, fenntartva a harmóniát mozgás és média, élő és digitális között. A videóanyagba a felvétel élő jelenetei is bekerülnek, amely a G5-ös processzor valós idejű számítási képességei is fontos szerepet játszanak.
Mivel a koreográfia zene nélkül születik meg, és a tánchoz készül el a hangzásvilág, rendkívül felkészült, profi táncosokra van szükség. A Troika Ranch táncosai között olyan hírességek, olyan állandó tagok vannak, mint Michou Szabó, Sandra Tillett és Danielle Goldman. Coniglio külön fénymérnököt is alkalmaz, aki megtervezi a tánccal leginkább harmonizáló fényvilágot. A Troika Ranch közel egy évtizedes működése alatt több díjat is kapott, és világszerte felléptek a legnagyobb tánceseményeken, mint a Monaco Dance Forum. Mark Coniglio pedig újszerű gondolkodásával, a tánc és a hozzá kapcsolható médiák fordított megközelítésével 21. századi művészeti irány alapjait fektette le - Macintosh technikai háttérrel.
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: