A Network Rail üzemelteti Nagy-Britannia vasúti hálózatát, amely Európa leggyorsabban növekvő vasút hálózata. A cég célja, hogy jobb, biztonságosabb és nagyobb kínálati teljesítményű hálózatot biztosítson a felhasználók számára.

A szervezet iPad és iPhone készülékek segítségével teszi hatékonyabbá dolgozói munkáját, akik saját készítésű iOS alkalmazással végzik a pályafenntartási feladatok dokumentálását és szervezését. Egy-egy pályahiba esetén így a lehető leggyorsabb az információ áramlás: egyrészt értesítik az adott irányban közlekedő vonatokat a bajról, másrészt a pályafenntartás szakembereit, akik így a leggyorsabban megkezdhetik a probléma elhárítását.

A Network Rail közvetlen felelőssége a Britanniában vonattal lezajló évi 1,6 milliárd különálló utazás pályavasúti biztonságának garantálása. 35.000 dolgozó segítségével végzi a kezelésében lévő 32.000 kilométer vasúti pálya napi szintű fenntartását, illetve tervezett karbantartását. A dolgozók közül 14.000 kifejezetten pályamunkás, aki a vonalakon tevékenykedik.

A vasútvonalak biztonságának fenntartása ma már többet igényel, mint néhány évtizede, amikor a vonalbejáróknak egy jó nagy csavarkulcs volt a fő eszköztára. A megnövekedett forgalom és a nagyobb pályasebesség okán szélesebb eszköztárra és jobb kommunikációra van szükség. Egy-egy pályahiba kijavítása sem várathat magára heteket, hiszen az tetemes késést eredményezne vonatok tucatjainál.

A Network Rail vezetése volt az első, amelyik kiaknázta az iOS nyújtotta előnyöket, így a fejlesztés fentről indult el lefelé. Egy egyszerű iPad alkalmazás feleslegessé tette a papírmunkát, amelyet addig alkalmaztak a vezetőségi találkozók során. Az iOS üzleti lehetőségei iPad és iPhone beszerzésekben kerültek kiaknázásra, a jó tapasztalatokat pedig tovább vezették lefelé a cég dolgozói körében. A cég fejlesztői csapata megalkotott egy alkalmazást, amelyet a pályamunkások is egyszerűen tudnak használni: fényképekkel és bizonyos szakmai pontokkal tudnak értékelni egy-egy pályahibát, majd dokumentálhatják annak elhárítását. Mindezt úgy, hogy a cég 22.000 iOS eszközén elérhetővé válnak az adatok, és így a lehető leggyorsabban jut el az információ a vonalon közlekedő járművekre is.

A vasútüzemeltetés sokféle előre tervezett beavatkozást és rendkívüli eseményeket is magában foglal. Vannak olyan pályaszakaszok, ahol a többinél gyakrabban cserélik a sínszálakat, mert például az ív viszonyok miatt gyorsabb a kopás, vannak útátjáró karbantartások, hiszen a vasút és közút találkozásánál a sínek sokkal jobban deformálódnak. És vannak persze váratlan események: időjárási károk, síntörések, betonalj repedések, amelyek igen veszélyesek, és amelyek a tervezeten kívüli azonnali reakciót igényelnek.

A Network Rail pályamunkásai egy Close Call nevű alkalmazással jelentik a vasúti közlekedésre veszélyes rendkívüli pályahibákat. Az alkalmazás segítségével fényképeket készíthetnek a helyszínről, és olyan szakmai javaslatokat tehetnek, mint a sebességkorlátozás mértéke. Kapcsolatba léphetnek a fődiszpécserrel, aki megszervezi a rendkívüli hibajavítást, hogy a probléma azonnal elhárításra kerüljön. Az iOS eszközök a képekhez pontos GPS információt is csatolnak, így a közelben lévő pályafenntartási telepről megindulhatnak a szakemberek elhárítani a veszélyt.

A Close Call alkalmazás minden dolgozó számára rendelkezésre áll, és nem csak munkában tudják használni, hanem ha például egy utazásuk alkalmával a vasúti közlekedést közép távon esetleg veszélyeztető öreg fát látnak a pálya mellett. Ezt is lefotózhatják, és a központ kiértékeli a veszélyességet, és megszervezheti a fa kivágását. Ezzel minden dolgozó a vasúti közlekedés biztonságának elősegítője lesz.

Hogy a bejelentések érthetőek legyenek, az alkalmazások tartalmaznak egy hibakód jegyzéket, amely alapján a bejelentéshez és a másik irányból a munka feladat kiadásához is egyértelműen azonosítható hibakódokat rendelnek. Így nem áll fenn a veszélye az elírásnak, félreértésnek, hanem egyértelmű és pontos definíció születik a hibáról és annak kijavítási metódusáról is.

A dolgozók készülékén fut a My Work nevű egyedi alkalmazás is, amelyben pontos paraméterekkel meghatározzák a munka helyszínét és a szükséges kellékeket. Például egy vasúti jelzőt ért graffiti kár esetén megadják, hogy eltávolítás és csere vagy újrafestés a feladat, az újrafestéshez milyen színű festékekre van szükség, és persze hogy hol található az adott jelző.



A dolgozó a My Work alkalmazásban rögzítheti, hogy mikor ért a helyszínre, és mikor fejezte be a munkát. Ezzel jobban szervezhetőek a feladatok, és az új feladatért nem kell feltétlenül bemennie egy központba, hanem megfelelően tervezve a napot takarékosabban tovább mehet a következő feladathoz. A My Work a bevezetését követően fél év alatt több mint félmillió leszervezett munkát rögzített. A jobb szervezés és a hatékonyabb kommunikáció révén ugyanaz a munkaerő állomány több feladatot tud ellátni túlórák nélkül.

A csapatok vezetőjének készülékén fut a Sentinel nevű alkalmazás, amely arra szolgál, hogy a vezető rögzítse, hogy mely dolgozók jelentkeztek egy-egy munkára, ezáltal meggyőződjön arról, hogy az adott személyzet megfelelően kvalifikált a feladat elvégzésére. Mivel a műveletek során sok esetben a biztosító berendezések bonyolult kábel rengetegéhez is hozzá kell nyúlni, mindenképpen fontos, hogy olyan személyzet legyen jelen, aki magabiztosan érti a dolgát, és nem okoz országos fennakadást egy véletlenül elnyírt kábellel. Természetesen a dolgozók életvédelme is fontos, és a Sentinel alkalmazás biztosítja azt is, hogy a dolgozók nem keverednek olyan területre, ahol személyes biztonságuk veszélyben lenne.

A csapatok számára rendkívül hasznos, hogy az iOS eszközök, különösen az iPhone készülékek bámulatosan jó minőségű kamerákkal rendelkeznek. Ennek köszönhetően kiváló minőségű dokumentációk készíthetőek a hibákról és azok kijavításáról is.

Az iPad és az iPhone a Network Rail számára segített egyfajta biztonsági kultúra megteremtésében” - mondja Simon Goodman, a cég informatikai stratégiai vezetője. „Az eszközök emellett jelentősen fokozták a hatékonyságot is.



 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: