Alapvető munkaeszköz szerepe mellett a Mac komoly szerepet játszott a művész, filmes, tervező és építész Nigel Coates szakmai életében. A bámulatosan tehetséges arculattervező munkájában a modern technika mellett a hagyományos technológiának is fontos helye van, ezáltal igazán különleges és egyedi stílust alkotva - meghatározva a következő generációs brit építészet irányait.

Nigel Coates számára a Mac technológia nem csak lehetővé teszi az ötletek megvalósítását, de olyan formák megalkotását is biztosítja, amelyek korábban lehetetlenek lettek volna. „A 3D modellezés révén másképpen látjuk a teret” - mint mondja - „most olyan dolgokat rajzolhatsz, amiket azelőtt soha, mert az emberi képzelet nem tudta volna behatárolni a lerajzolt kép látványát.

Hála a Macintosh egyszerű használatának és a grafikus képességeinek (OpenGL, Quartz Extreme, Core Image) kiegészülve a több és több Mac-es 3D szerkesztő szoftverrel, a Macintosh régóta az építészeti tervezés alap platformja: „része a kultúrának”, ahogy Coates mondja. Legújabb Ecstacity című prodzsektjében Coates kitágítja a Mac funkcióit és rugalmasságát egy multimédiás megközelítésével a tervezésnek és építészetnek.

Az Ecstacity először 1992-ben jelent meg az Építész Szövetség egy kiállításán Londonban, és témája a városi élettér, az ember viszonya az építészet formáihoz - és nem funkcióihoz, anyagaihoz, stílusaihoz. 2003 szeptemberétől mindenki számára elérhető Coates könyve, a Guide to Ecstacity, miközben egy rövid bemutatófilm is készül - mindez a hathetes kiállítással párhuzamban - és teljes mértékben Macintosh alapokon. A téma elsősorban arra fókuszál, hogy miként változik az emberi élettér a mulitkulturális befolyás hatására. „A könyv készítése során folyamatosan egy grafikussal dolgoztunk együtt, aki - az építészethez hasonlóan - minden lapot egy térnek fogott fel, amelynek megvan a maga rendezett felépítése. A könyv végiglapozása olyan, mintha egy városon mennénk végig - minden oldalon más-más formák, terek, vonalak.

Napi munkájában Coates jónéhány szoftvert használ a Power Macintosh-án és szeretett PowerBookján, köztük a form Z, a Freehand és a Poser programokat. Nikon Coolpix fényképezőinek termékét a Photoshop
és a Fotostation szoftverekben dolgozza fel, alakítja összetett mégis logikus grafikus élménnyé.

Mint az építészeti tervezés professzora a Királyi Művész Főiskolán arra biztatja a diákjait, hogy éljenek a modern technika eredményeivel. Ettől függetlenül a munkájának szerves része a papír: tervek születésekor, piszkozatok megalkotása alkalmával szinte kizárólag papírra dolgozik, amelyet aztán a Macintosh-on csiszol tökéletesre. „A munka elején a jó öreg vázlat füzetembe dolgozok” - mint mondja, „Ezután kerül csak a számítógépbe a dolog, ahol aztán tesztelni kezdem, elkészítem a formát, a teret, és folyamatosan visszatérek a vázlatok közé a további fejlesztések során.

Az elérhető megannyi program révén többféle szempont és perspektíva szerint van lehetőség letesztelni egy-egy ötletet. A Mac révén maga a fizikai legyártás is megvalósítható, mint az történt a londoni Millennium Dome egyik épülete esetében. „Egyszerű rajzokból, digitális vázlatokból, több rétegű tervekből és 3D modellezésből felépítve, folyamatosan teret engedve az új ötleteknek és hatásoknak alakul ki a végleges Ecstacity. És a Macintosh arra ad lehetőséget, hogy leteszteljünk, kipróbáljunk megannyi új ötletet és teret engedjünk újszerű hatásoknak.”

Nigel Coates a Wikipedia.org oldalon…

Forrás: www.apple.com/uk/pro Cikk: 2003. ősz

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: