Az Apple termékek kapcsán gyakorta merül fel az úgynevezett P3 színskála alkalmazása, amely alapvetően azt jelenti, hogy a Mac gépek és az iOS eszközök kijelzője több színt képes megjeleníteni a klasszikus monitor szabványoknál, ennek köszönhetően részletgazdagabb képet látunk, valósabb zöld, kék és piros árnyalatok jelennek meg a szemünk előtt.
A P3 színskálát a Digital Cinema Initiatives (DCI) filmes szakszövetség definiálta és szabványosította a Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE) EG 432-1 és RP 431-2 lajtsomszámain. AZ SMPTE 2010-ben és 2011-ben publikálta a szabvány kritériumait, és a cél az, hogy szélesebb körben elterjesztve a szabványt, a mozgóképek megjelenése a televíziókban látványosabb, gazdagabb színvilágú legyen.
A P3 színskála az összes színinger 45,5%-át képes megjeleníteni, illetve az irányadónak számító Pointer színskála 86,9%-át. A korábbi szabvány sRGB az összes színinger 41,7%-át jeleníti meg, és a Pointer skála 85,5%-át. Ebből érzékelhető, hogy nagyjából 25%-kal több árnyalatot nyúj a P3 skála a klasszikus sRGB skálához képest.
Az Apple hagyományosan úttörő a kijelzők minőségével kapcsolatosan. Az iMac számítógépek immáron évtizedek óta több millió színt képesek megjeleníteni. A cég elsőként szabványosította a TFT kijelzőket, és alkotta meg a Retina kijelzőt, amely a normál felbontás négyszerese, és gyakorlatilag láthatatlanná teszi a képpontokat, folytonossá téve a kép élményét.
Nem meglepő tehát, hogy az Apple az iMac 27” Retina 5K kijelzőben mutatta be elsőként a P3 színskálát. Ezt később az iPhone, iPad Pro és MacBook Pro modellek követték, vagyis az Apple határozott lépéseket tett annak érdekében, hogy termékei megfeleljenek a P3 szabvány színképének, és mind a kreatív szakemberek, mind a felhasználók élénkebb, valósághűbb színeket érzékeljenek a számítógépeiken. A leglátványosabb különbség a P3 skála kapcsán a zöld színek és a narancssárga-piros árnyalatok körében érzékelhető.
2016-ban az UHD Alliance bejelentette az Ultra HD Premium nevű specifikációt, amelynek célja, hogy javítsa a televíziók minőségét. Ez az előírás azonban nem követeli meg a P3 színskála támogatását, hanem elengedőnek tekinti a P3 skála 90%-ának megjelenítési képességét - vagyis a televízió gyártók felhígították a DCI és az SMPTE kezdeményezését, ám összességében így is javul a kijelzők színképe, még ha a televíziók nem is érik el az Apple nyújtotta képminőséget.
Az Apple után több gyártó, például a Samsung és a Microsoft is fontosnak tartotta a P3 színskála támogatását, így a Samsung táblagépei és mobiltelefonjai, míg a Microsoft cégnek a Surface Studio nevű terméke jelent meg 100%-os P3 támogatással.
Forrás: Wikipedia.org; Technicolor.com; Apple Support
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: