A perzsa kultúrát gazdagon átszövi a művészi célzatú alkotás. Az építészet, festészet, irodalom, zene, tánc és a keleti stílust leginkább jellemző perzsa szőnyegek mind-mind az ősi Perzsiát idézik. Nem véletlen hát, hogy a jellegzetes perzsa kertek - helyi nyelven pairidaeza - ihlették a földi paradicsom, azaz az Édenkert ábrázolását is ebből a gazdag forrásból. Ezek alapján nem nehéz elképzelni azt a kulturális táptalajt, amelyen Parish Kohanim fotóművész kifejleszthette művészetét.

A Shiraz városában született Kohanim klasszikus zenén, könyveken, irodalmon, művészeten és a kertek, hegyek és a fény tanulmányozásával töltötte ifjú éveit. Kohanim 300 dollárnyi vagyonnal 17 éves korában próbált szerencsét az Egyesült Államokban. Az elmúlt harminc év kitartó fényképezése nyomán napjainkra az egyik legelismertebb fényképésze, és reklámügynökségek, magazinok és design cégek szerződéses munkái mellett saját művészi kiteljesedésének is teret enged.

Minden képét egyetlen inspiráció vezeti: „Mániám az élet szépségeinek megörökítése” - mondja Kohanim. És annak ellenére, hogy napjainkban a művészi jelentőség az újszerű megközelítésben vagy éppen a megrázó megjelenítésben rejlik, Kohanim ragaszkodik ahhoz, hogy magát a szépet adja vissza a képein.

Számomra a szépségre fókuszálás egyfajta menekülés minden negatív és destruktív dologból, aminek a média révén ki vagyunk téve - illetve megmutatása mindannak, amit a média nem képes megmutatni, mégpedig azt, hogy a szépség mindenütt ott van körülöttünk. Csak ki kell nyitni a szemünket és odafigyelni.

Virágok, csendéletek és portrék
Kohanim egyre csak szélesíti a csodálatát. „Elképesztő mennyiségű felfedezni való van” - mondja. Festői képeket készít lumineszcens virágokról és elegáns szobrászati aktokról. Hatásosan kifejező csendéleteket készített, de miután elérte azt a luxust, hogy válogathat, immáron portrékat, divatfotókat és szépséget örökít meg.

Csendéleteket fényképeztem a karrierem kezdetén, mert az jól fizetett. Sokat tanultam általa: megtanultam a világítás tudományát, a türelem fontosságát, és azt a szakértelmet, amivel egy tárgyból a legtöbbet ki tudom hozni.

Visszatekintve nagyon boldog vagyok, hogy így tettem, mert értékes órák voltak, amelyeknek máig hasznát veszem.

Mint iparági belsős, Kohanim tisztában van a kereskedelmi fényképek vonzerejével. „A hirdetési iparban hozzá vagyunk szokva a tökéleteshez. De ez illúzió. Egyetlen modell sem néz ki úgy a való életben. A legjobb világítást és a legtökéletesebb sminket kapják: a retusáló szakembereket. És csak ezek a képességek együttesen érik el a tökéletes képet - amely azt a hamis üzenetet hordozza, hogy mindenkinek tökéletesnek kell kinéznie a mindennapokban.

Mindenkiben van valami csodálatos - külső vagy belső szempontjából. Számomra a kihívás az, hogy kirajzoljam ezt a szépséget a képre.

Dicsőség az Aperture számára
Kohanim stúdiója mindig is Mac alapú volt. „Szeretjük az Apple termékeket. Egyrészt az esztétikájuk miatt, másrészt pedig azért a sok dologért, amit meg tudunk valósítani velük.” Kohanim az Aperture lelkes felhasználója, amely révén gyorsabbá vált a munkavégzése, egyszerűbb a képek válogatása és utómunkája, webgalériák és bemutató albumok létrehozása, amely paraméterek alapvetőek a közte és ügyfelei közti kommunikáció során.

Imádom az Aperture-t. Az egyik legnagyszerűbb dolog, ami a fényképészet világában valaha történt, és minden egyes paraméterét kiaknázzuk. Az emberek azt hiszik, hogy a digitális fényképészet egyszerű. De amikor több száz képet készítesz, amelyek egyenként 50 MB-osak vagy nagyobbak, és olyan dolgok miatt kell aggódni, mint a fájlok kezelése, rögtön nem olyan egyszerű a folyamat. Az Aperture ezen rengeteget egyszerűsít. Sokkal szervezettebb lehet a fotógyűjtemény, és sokkal hatékonyabb a munka az Aperture segítségével. Remekül átgondolt program.

Egyik kedves funkciója a webgaléria készítés lehetősége, amely révén nagyon gyorsan képes fotók egy gyűjteményét feltöltenie. Az ügyfelek távolról is meg tudják nézni a képeket, kiválogatják a kedvenceiket. „A webgaléria kiváló, tökéletes funkció. Néhány kattintás, és máris elérhetőek a képek a megrendelő számára.

Az Aperture remek albumai Kohanim kedvenc marketing eszközei. „Nagyon szépek. Amikor órákat adok, mindig van nálam pár ilyen, és adok a közönségnek az előadás után megnézésre párat. Szeretem a kicsiket és az egészen nagyokat is. Kiváló promóciós ajándékot jelentenek.

Amikor épp nem egy ügyfél megbízásából dolgozik, Parish Kohanim a személyes érdeklődésének megfelelő témákat üldözi. Készített például remek képeket egy belorusz légi akrobatáról, aki a Cirque du Soleil tagja. A sorozatokból hajlamos könyveket létrehozni. „A képek sorozata megmutatja, mire vagyunk képesek mi emberek, a művészeten keresztül. Szeretek zenészeket és más előadóművészeket is fényképezni. És ez az akrobata lány olyan volt, hogy én is vele lebegtem - mindennemű drogok nélkül” - jegyzi meg viccesen. „Annyira gyönyörű volt, és annyira különleges tehetséggel van megáldva, rendkívüli élmény volt összekapcsolódni a digitális technikán keresztül ezzel a talentummal.

Kohanim számára a megragadó az akrobata teljes odaadása, amivel a feladatát végzi. „A válogatás során számos olyan képre figyeltem fel, amelyik pontosan elkapja azt a pillanatot, amikor megfeszülnek az izmok, zajlik a koncentráció, és látszik, hogy az akrobata a teljes testével a mutatványra koncentrál. Ha csak egy másodperccel később exponálok, lemaradok a képről.

Kohanim a Mac segítségével teszi lehetővé, hogy az ügyfelek vagy a modellek a fotózás közben is lássák az eredményeket. „A kijelző maga is egy művészeti alkotás. A képek bámulatosan tisztán és élesen jelennek meg rajta. Előfordul, hogy egyszerre tíz ember figyeli a fotók születését, és olyankor igazán előnyös ilyen jó minőségű és nagy kijelzőn látni az alkotásokat.

Kohanim a közelmúltban teljesített egy igen érdekes ötletet: gyermekeket fényképezett, amint felnőttnek vannak öltözve. A képek egy országos bevásárlóközpont kampányához készültek, és humoros megjelenést céloztak. „Imádok gyerekekkel dolgozni. Nagyon természetesek, és nincsenek rossz napjaik.

Kohanim a fotózás során az úgynevezett összekapcsolt módot használja, vagyis amikor a fényképezőgép egy szoftver segítségével közvetlenül a számítógépre menti a képet, így azonnal látható az eredménye. „Ha valami beállítási gond van, azonnal orvosolható, hiszen ott az eredmény a szemünk előtt. Az Apple technológia előnye a fotográfus számára, hogy elképesztő mennyiségű időt takarít meg.

Noha művészi világszemlélettel nevelték, Kohanim egyáltalán nem lett kultúrsznob. „Nagyon csodálom, amikor valaki tiszta szívvel és odaadással tekint a feladatára. Napjaink társadalmának a győztesei azok a szerencsések, akik azt csinálhatják, amit szeretnek, amire büszkék. És ez bármi lehet. A lényeg, hogy 100%-ban belülről jöjjön.

Kohanim szerény, ha a saját munkájáról kérdezik. „Az én munkám, a fényképészet, nem fogja megváltoztatni a világot. De az olyan képek, mint a virágok vagy az akrobaták táplálják a lelket és egyensúlyt sugároznak számomra - és reményeim szerint mások számára is.

Ez a fő kívánsága: a körülöttünk lévő szépség érzékelése mások számára is.

Parish Kohanim 1994 óta a Canon Expolerers of Light válogatottjának tagja, amely a világ 55 legjobb fényképészét foglalja magában. Több díja között szerepel a Clio Communications Ars kitüntetése, a One Show díja és műveit kiválasztotta a Graphis International Photo, Advertising and Design Annuals, a Print Design Annual és az Applied Art Annual is. Képei több címlapon is szerepeltek, és előszeretettel jelennek meg olyan kiadványokban, mint a Vogue, a Harper’s Bazaar, a Forbes, a Time és a Newsweek. Ügyfelei között szerepel az AT&T, a Canon, az egykori Cingular Wireless, a Coca Cola, a DeBeers Diamonds, a Fossil, a Hanes, a Kimberly Clark, a Kodak, a Polaroid, a Proctor & Gamble és a Sony - csak hogy a legnagyobb neveket említsük.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: