A megannyi csoda között, amely Kerry Conran bemutatkozó mozifilmjét, a "Sky Captain & the World of Tomorrow"-t (Ég Kapitány és a Holnap Világa) övezi, az egyik a készítés megközelítése: egyetlen személyi számítógép felhasználásával 1994-ben, amikor a személyi számítógépek még messze nem voltak alkalmasak az ilyesmire.

"Magamtól vágtam neki egy teljes mozifilm elkészítésének, egy Mac IIsi-n" - meséli Conran, "és nem érdekelt, hogy milyen sokáig fog tartani, mert tudtam, hogy meg tudom valósítani."

Mivel elképzelni könnyebb volt az ötletet, mint forgatni, így Conrannak újszerű módon kellett megközelíteni a témát. "Egészen mostanáig nagyon nehéz volt a '30-40-es évek kinézetét és hangulatát visszaadni a képernyőn. Mivel a helyszínek és a szereplők olyannyira fantasztikumnak tűnnek, így hát maga a kivitelezés is eléggé nehéznek tűnt egy független filmkészítő számára."

Mivel Conran a valós szereplőkkel történő filmezés mellett döntött, a produkció olyan technikákkal készült, amelyeket az animációs stúdiók használnak: DV felvételek és blue screen, számítógép generálta háttérrel.

Kerry Conran rendező >


"Olyasmivel próbálkoztam, ami abban az időben egyértelműen szokatlan megközelítés volt: a teljes filmet blue screen előtt forgattuk abban a reményben, hogy a kék hátteret számítógép generálta háttérre cseréljük. A számítógép tulajdonképpen egy optikai nyomtatóként kapcsolódott a folyamatba - és tette ezt eléggé gazdaságos költségekkel."

Mindehhez hozzájárult Conran testvérének, Kevinnek a segítsége, aki szerencsés véletlen folytán éppen profi média illusztrátor, és így a produkció képi világának megtervezője lett.

Mire a munka a gyakorlati fázisba jutott, az alkotáshoz használt, korábban drága hardver eszközöknek megjelent a szoftveres, digitális változata, ami hozzájárult a megvalósítási folyamat felgyorsulásához.

A film jellegzetes színvilággal idézi meg a korhangulatot. >

Amit Conran kihagyott a számításból, az a film kivitelezésének időtartama volt. A film gyakorlati készítésének első négy évében mindössze 6 percnyi használható anyag készült el - az akkor csúcs modellnek számító Mac Quadra 840 AV modell jóvoltából. "Az Electric Image programot használtam 3D-hez, a Photoshopot és az After Effects-et a grafikus kivitelezéshez és utómunkához, és ez nagyon-nagyon időigényes dolog volt. Öt percig tartott egyetlen képkocka renderelése! 5 perc csak azért, hogy lássak egy-egy változást egyetlen kockán."

Bár Conran a főhősei bátorságával dolgozott a produkción, az mégis akkor kapott nagyobb lendületet, amikor Marsha Oglesby filmproducer végignézte a hat perces demót. Ez olyannyira meggyőzte őt és kollégáját, Jon Avnetet, hogy nem sajnálták az erőforrásokat a film készítésének szponzorálására, sőt, megnyerte Jude Law, Gwyneth Paltrow és Angelina Jolie filmcsillagokat a főszerepek alakítására.

A tapasztalt színészeknek nem volt könnyű dolguk, hiszen semmilyen díszlet vagy helyszín nem segítette a munkájukat: a teljes produkciót blue-screen előtt kellett eljátszaniuk, amelybe aztán egy közel 100 fős animátor és kompozitor csapat vitt életet és hangulatot. Ez a teljesen újszerű megközelítés azt is lehetővé tette, hogy film helyett nagy felbontású (HD) digitális formátumban rögzítsék a filmet.

Mielőtt a valódi forgatás elkezdődött volna Londonban, a digitális kompoziting fővárosában, a teljes filmről készült egy előnézeti változat, amely azt a célt szolgálta, hogy mindenki átlássa a produkció szerkezetét, és a színészek számára is világosak legyenek Kerry Conran elképzelései.



A vágási és utómunka műveletek szinte teljes mértékben Mac munkaállomásokon zajlottak. "Kerry a legnagyobb Mac rajongó a világon" - mondja Darin Hollings, a különleges effektusok főszerkesztője. "Az elsődleges összeállításunk hét Final Cut Pro+After Effects PowerMac volt. A Final Cut Pro igazi áldás volt, hiszen az egész felvétel digitálisan készült." A film egyébként nem csak az újszerűségével, de költségvetésével is felhívta magára a figyelmet: az produkció hagyományos módszerekkel legalább 50 millió dollárral többe került volna, ami egyértelműen csak a nagy stúdiók kiváltsága. A Final Cut Pro és a Mac digitális megoldásai viszont a független filmes szakemberek számára is megnyitják a kaput a mozifilmek készítéséhez.

10 év munka után Conran elégedett az eredményekkel, bár nehezen törődött bele, hogy készen áll a produkció. Leginkább annak örül, hogy napjaink eszközeivel bárki könnyedén képes lehet a példáján megvalósítani az elképzeléseit egy Mac-en.

A cikk forrása Joe Cellini írása az Apple.com Pro rovatában. A címkép forrása a DigitalFilm Tree.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: