A torontói székhelyű Soho VFX cég komolyan lobbizott, hogy Mr. Fantastic nyúló effektusait elkészíthesse a "Fantastic 4" című produkcióhoz. De egy évvel azután, hogy elkezdték a nyúló végtagokkal teli jeleneteket egymáshoz kapcsolni, még mindig komoly figyelmet kellett fordítani annak, hogy a karakter túllépheti a nézők befogadó készségét.

"Ezek az effektusok, amiket a Fantastic 4 kapcsán készítettünk, a legkomolyabb kihívást jelentették a cég történetében" - mondja Allan Magled produkciós vezető. A nyár egyik legsikeresebb filmje, a képregény alapján alkotott Fantastic 4 többezer speciális effektust tartalmaz, amelyek közül a Mr. Fantastic féle nyúló effektusokat kizárólag Power Mac G5 számítógépeken renderelték a Shake szoftver futtatva.

"A néző mindig valami újszerűt keres a filmekben, olyasmit, amit még nem csináltak azelőtt, mert már majdnem mindent megvalósítottak" - mondja Magled, "Mr. Fantastic a maga nyúló kinyúlni képes tagjaival még sosem jelent meg filmben. És igyekeztünk a legjobban megjeleníteni elsőre."

A sok effektust tartalmazó filmek tipikus munkamegosztó színterén a torontói Soho a négy nagy egyikeként jelent meg a VFX piacon 35 dolgozójával. És bár a Fantastic 4 megbízást egy korábbi ismeretség révén kapta a cég, az egyedi kreatív és technológiai kínálata segített abban, hogy meg tudjanak felelni a filmmel kapcsolatos szakmai kihívásoknak.

"Mindig is egy olyan céggé akartunk válni, ahová a megbízó behoz és képsorozatot, és pontosan tudja, mit fog kapni érte, és pontosan időre el is készül a munka." A Soho egyik legfontosabb eszköze ehhez a szolgáltatáshoz a Shake szoftver, amely nem csak a kompoziting feladatkörhöz kapcsolódik, de a munkafolyamat integrálásának is alapvető eszköze. "A Shake-nek mélyebb lehetőségei vannak, mint ami elsőként látható, mert szkriptek segítségével programozható. A Fantastic 4 készítésekor a Shake programnyelvén külön eszközöket készítettünk, amely segítségével 15-20 felvételt tudtunk gyorsan végigjátszani és szerkeszteni."

A produkción belül az egyszerűbb feladatok mellett makrók segítségével tették kényelmesebbé a nagyszámú réteg és kép feldolgozását. A Shake-ben létrehozott "Soho" címke alatt a cég saját szkriptjei találhatók, amelyeket különböző animátorok és kompozitorok saját munkájuk során hatékonyan használhatnak.

Berj Bannayan hangsúlyozza a macOS előnyeit a Shake futtatására: "Mivel Linux alapú fájlszervereket használunk, a hálózati lemezek felcsatolása a Mac gépekre nagyban segítette a munkánkat. A macOS révén minden egységes és nagyon jól együtt működik."

A felvételek negatívját a stáb Cineon digitális fájl formátumban szkennelte be, amely után a Soho lineárissá tette a színeket a Shake segítségével. A szkennelt anyagról egy kompozitor eltávolította Reed Richards (Mr. Fantastic) karjait, és mögötte csak a tiszta háttér maradt, a karok pedig készen álltak a különböző 3D trükkökre, ami Mr. Fantastic esetében a nyújtást jelenti.

Ezután animátorok megalkották a testrészeket, és elvégezték a filmhez szükséges fényesítés és világosítás műveleteit, megalkották a pontos színeket a 3D CG képhez.

Aztán a kompozitorok megtervezték a karok mozgását a különböző jelentekben, és élő akciókra alkalmas módon renderelték az anyagot. Végül a megfelelő mozgásokkal újraalkotott karok filmjét egyesítették az eredeti felvétellel, amelyen így már a nyúló karok jelentek meg.

A munkát a Fantastic 4 stábjának konkrét elképzelései miatt rendkívül precíz tervek alapján kellett elkészítenie: külön oda kellett figyelni arra, hogy egy-egy jelenetben miként hatnak az erők és légáramlatok a bőrre, hajra, végtagokra, arcra Mr. Fantastic nyúló képességeivel összhangban.

A film egyik legkomolyabb kihívása meglepő módon nem egy küzdelmes jelent volt, hanem az a rész, amikor Mr. Fantastic az ajtó alatt átnyúl, hogy kinyissa a belülről zárt zárat. "Egy tipikus effektus 2 másodpercig tart a vágások között, ez a jelenet viszont 40 másodperc tömör vizuális effektus. Ha megnézzük napjaink fantasztikus filmjeit, sokban összesen nincs 40 másodperc vizuális effektus, míg itt az az egy jelent csupán ennyi" - mondja Berj Bannayan.

"Ez volt az első alkalom, ahol fotorealisztikus bőrt animáltunk, tehát ez minden más közül a legkomolyabb jelent volt" - mondja a Soho vezető kompozitora, Shervin Shoghian, aki értékeli a Shake csomópont alapú kezelőfelületét a sokrétegű munka leegyszerűsítése kapcsán.

"Az ajtó alatti átnyúlás során legalább 20 réteggel dolgoztunk csupáncsak a kézzel: világosítás, bőr, árnyékok, tükrözödések. És legalább 10-15 másik réteg volt az üveg, fa és padló rajzolata. De a Shake kezelőfelülete révén ez az erősen összetett anyag kiválóan átláthatóan jelent meg a kompozitoraink előtt."

A végeredmény meggyőző lett: "Büszkék vagyunk a munkánkra. A nézők imádták az effektusokat. A csapat nagyon boldog."

Forrás: Apple.com Pro rovat

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: