Tíz év szünet után a rendező legenda, Francis Ford Coppola egy egészen másfajta műfajban tér vissza megújult megközelítéssel a mozgókép alkotás világába. A Romániában filléres költségvetéssel forgatott Youth Without Youth című alkotás Mircea Eliade regényén alapszik, aki román vallástörténész volt, és a filmmé alkotott mű egy komoly felfedezés időben és tudatban nemzetközi helyszínek egzotikus világában egy thriller és egy szerelmi történet keverékeként.

Azok, akik a román Keresztapát várják a filmtől, kicsit csalódottak lesznek, de az igazi rajongók nagyra értékelik majd a Coppola-féle vizuális operát - a festménybe illő díszleteket, a mesterien kimunkált világítást, amely a hangulatot magával ragadja -, és persze a magas szintű színészi teljesítményt, különösképpen Tim Roth részéről, aki Dominic Mateit, egy öregedő professzort alakít a filmben, akit egy villámcsapás megfiatalít. A virtuóz képi világ összhangban van az összetett megjelenéssel és persze a jól kimunkált zenei háttérrel, amely szintén meghatározója a Coppola filmeknek.

Coppola több évtizedig küzdött, hogy nagy nevű stúdiók tetszését nyerje el, és ki tudja fizetni a nagy léptékű Zoetrope stúdiójának adósságait. Aztán az évek alatt megtalálta a maga stílusát, és saját akarata szerint kezdett filmeket készíteni. Eiade könyvét gyerekkori barátja, Wendy Doniger mutatta be neki, aki egy vallásprofesszor a Chicago-i Egyetemen. Miután régóta dédelgetett elgondolása, a Megalopolis című, jövőben játszódó utópia a 2001. szeptember 11-i események révén meghiúsult, Coppola ezzel a történettel kezdett inkább foglalatoskodni. "Hirtelen azt gondoltam: ebből tudok filmet csinálni. Nem beszéltem róla senkinek, hanem belevágtam" - mondja Coppola.

A rendező zseni elismeri, van hasonlóság közte és a főszereplő között: "66 évesen zavart kissé az ember: nyolc éve nem csináltam egyetlen filmet sem. Az üzleti dolgaim szépen gyarapodnak, de a kreatív életem kielégítetlen."

A produkció egyik fontos célja az volt, hogy Coppola külső hitelezők nélkül, saját maga által finanszírozva, a saját módján készítse el a filmet. A Keresztapa trilógia óta ezt könnyedén megengedheti magának, hiszen a sikerfilm által biztosított anyagi jólét nyomán minden későbbi filmjét saját maga finanszírozta. Kiválasztotta a helyszínt Romániában, egy többnyire román szakemberekből álló stábot állított össze, beleértve a színészek többségét is, és stúdióját berendezte egy Dodge Sprinter furgonba, ezáltal teljesen mobillá téve azt.

A forgatás 2005. októberében kezdődött és 85 napig tartott. A filmet két Sony 900S digitális kamera rögzítette. "Mindig úgy éreztem, hogy ha olyan filmen dolgozok, aminek a témája érdekel, maga a forgatás ténye új dolgok megtanulására késztet. Amikor először olvastam el a történetet, és elhatároztam, hogy filmre viszem, máris azon járt az agyam, hogy milyen módon fejezem ki az időt és az álomvilágot a mozivásznon. Filmet készíteni olyan dolog, mint feltenni egy kérdést, és amikor elkészül, az maga lesz a válasz."

Annak érdekében, hogy a válasz a legtisztább legyen, Coppola régi kollégájához, a háromszoros Oscar®® díjas vágóhoz és hangmérnökhöz, Walter Murch-hoz fordult, akinek munkáiról a MacMag.hu már több cikkben beszámolt. "Mindig hozzá fordulok" - mondja Coppola. "Walter egyedi tehetsége egy több rétegű filmes szakemberré avanzsálja őt: író, rendező, és egy hihetetlenül kreatív személy, aki meglátja a lehetőségeit annak, hogyan lehet egy még jobb módon elmesélni egy történetet - egy sokkal hatékonyabb, sokkal szokatlanabb módon."

Minthogy Murch éppen befejezte a munkáját a Bőrnyakúak (Jarhead) című háborús filmjén Sam Mendes-zel, amikor Coppola elkezdte a forgatást, így lehetősége volt csatlakozni a rendezőhöz, így a Youth Without Youth első kockái már Final Cut Pro-ban kerültek feldolgozásra. A román stáb vezető vágója Corina Stavila volt. "A felvételek HDSR 4-2-2 felbontásban készültek, de mivel a stáb egyetlen eszköze egy Mac Pro volt néhány terabyte kapacitással, így a vágás során DV felbontásban dolgoztuk fel a filmet."

Murch elmondása szerint a Final Cut Pro használata adott volt a költségvetés tekintetében. "Emellett Corina is ahhoz értett, és Francis is tisztában volt vele, hogy a Cold Mountain forgatása óta én is Final Cut Pro-val dolgozok. De nem konzultált velem a platform választásról, magától döntött a Mac és a Final Cut Pro mellett, mert hallotta a hírét."

Hogy Coppola összesen 170 órányi felvételét értékelje és áttekintse, Murch mindent részletesen végignézett. "Corina elhozta az anyagot San Francisco-ba, és a Lucasfilm Letterman filmszínházában végignéztük a teljes anyagot. Aztán pár napig egyeztettünk Francis-szel, Corinával és Osvaldo Golijov filmzeneszerzővel az elképzeléseinkről és hogy mit szeretnénk továbbvinni. Aztán Francis visszavonult öt hétre egy újabb forgatókönyv írása miatt, és én napi öt órányi felvételt néztem végig, és mindenről jegyzeteket készítettem."

Amellett, hogy a végső három órás anyagból sikerült két órányira szorítani a tartalmat, Coppola azon igényét is ki kellett elégíteni, hogy megfelelő narratív tartalom legyen a filmben ahhoz, hogy a regény eredeti metafizikáját a nézők megértsék. "Olyan sok cselekmény vonal fut egymás mellett - sokkal több, mint a film végső verziójában -, hogy szükség volt valamiféle egyszerűsítésre, de mindezt úgy kellett véghez vinni, hogy a film hű maradjon önmagához."

A San Francisco-ban zajló vágás a legnehezebb része volt a munkának: Sean Cullen asszisztens és Kevin Bailey vizuális specialista segítségével Murch és Coppola nekiálltak annak a műveletnek, amely révén a film megőrizte eredeti történet vonalát, cselekményét és hangulatát, amelyek kezdetben elragadták Coppola képzeletét, miközben olyan szintre lágyították az eredeti sztorit, amely révén a közönség a moziban a székekben marad. A vágás hat hónapig tartott, beleértve két hónapot Romániában a felvételek kezdeti időszakában.

A gyorsabb munka érdekében Murch a vágásokat DV felbontású anyagon végezte el, majd a vágás eredményeit alkalmazták az eredeti HD felbontású anyagon, így a végeredmény 1080p-s HD változat lett. A stáb öt Mac Pro-n Final Cut Pro szoftverrel dolgozott, és Xsan segítségével érték el a központi Xserve szerveren tárolt nyersanyagot. A végső változatot a Laser Pacific-nek küldték el, akik a színkezelést végezték el a mozgóképen.

"Az 1080p 24-es tömörített anyag kimondottan meggyőző eredményt produkált, szinte megkülönböztethetetlen volt a tömörítetlen változattól" - mondja Cullen.

"A Final Cut Pro egyik óriási előnye, hogy a munka során vegyíthetők benne a különböző felbontású nyersanyagok. A platform kiválasztásakor alapvető volt számunkra, hogy olyan eszközzel dolgozzunk, amely megfelelő módon tudja hasznosítani az erőforrásainkat."

A film egyik különlegessége, hogy a forgatás közben folyton változtak a vizuális effektusokról alkotott elképzelések. Murch szerint Coppola egy "folyamat orientált rendező", aki képes menet közben változtatni a döntéseken, és ebben különbözik az eredmény orientált rendezőktől, akik minden képkockát a storyboard alapján készítenek el.

"Az egyik ilyen döntés az álmok megjelenése volt, amely az eredeti forgatókönyv szerint bíbor színű lett volna, de Francis úgy vélte, hogy ez a megjelenés túlságosan eltér az általános valóságtól" - mondja Murch. "És egyik nap, amikor Francis megérkezett a forgatásra, a monitorra nézett és azt mondta, hogy vegyük fel fejjel lefelé a jelentetet. Minthogy digitális felvételről van szó, nyilván nem kellett megfordítani a kamerát, hanem a felvétellel volt lehetőség kísérletezni, így a Final Cut Pro-ban megfordítottuk a felvételt."

Kevin Bailey az alkalmazott 180 vizuális effektusból körülbelül hatvanat a Final Cut Pro-ban mutatott be előzetesen, a végleges változatokat pedig a Shake segítségével készítette. "A prágai székhelyű United Production Partners készítette az összes nehéz három dimenziós effektust, ami a film során felhasználásra került. Például ők alkották meg a hóeséseket, és ők vizualizálták a Himalája fölött szálló repülőgépet." A viszonylag egyszerű műveleteket maga Bailey végezte el a Shake segítségével a stúdiójában.

Cullen elmondása szerint a Final Cut Pro és a Shake együttműködése igen komoly előny volt, és bátorító hatású volt a kísérletezésre. "Kevin be tudta vinni a Final Cut Pro-ban vágott anyagot a Shake-be az összes időzítési információval, elkészítette az effektust, renderelte a kész anyagot, és az visszamásolódott az Xsan kiszolgálóra, ahol a stáb többi tagja egy órán belül hozzáférhetett."

Murch szintén a Final Cut Pro-t használta a hanggal való munkához is, amelyet Pete Horner végzett el a program 24 hangsávjának használatával. "Igen összetett, magas színvonalú hanganyagot készítettünk."

"Az utolsó lépésekkor a legnagyobb elérhető felbontásban dolgoztunk, így a színkezelést leszámítva minden fontosabb műveletet a Final Cut Pro-ban végeztünk - a Final Cut Pro így szó szerint a végső vágást jelentette."

A filmzene megvásárolható az iTunes Boltból…
A film bemutatója a YouTube-on…

Forrás: Joe Cellini, Apple.com

 




 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: