
Az AirPods Max piacra kerülése több szempontból is fontos mérföldkőnek számít a fejhallgató iparág, illetve az Apple és a zenerajongók szempontjából is.
Az árszínvonal elfogadása - csalódások története
Akik nyomon követték az iJoe.hu tevékenységét az elmúlt évtizedekben, emlékezhettek arra, hogy voltak idők, amikor egészen jelentős fejhallgató kínálatunk állt rendelkezésre. Aztán másfél évtizede, 2008. körül bekövetkezett egy minőségi törés a termékek piacán. Már nem azért küzdöttek a gyártók, hogy minél kisebb méretbe a lehető legjobb hangzást zsúfolják bele, hanem hogy a termékeik ne tartsanak örökké, újra és újra vásároljunk. A fejhallgatók garanciás statisztikái drámaian romlottak, és bizony szépen lassan indokolttá vált a termékkör kivezetése a kínálatból.
Amikor az AirPods Max megjelent, az Apple ízlésvilága iránti bizalom okán nem volt kérdéses, hogy a hangzása kiváló lesz és jól működik majd az Apple ökoszisztémába való illeszkedése. Az ára azonban sok-sok kérdést felvetett, amelyek megválaszolásához ismernünk kell az eggyel fentebbi bekezdésben leírtak által képezett előtörténetet. Az AirPods Max 234.990 Ft-os ára vitathatatlanul magas, még akkor is, ha az integrációja páratlan. Bizakodásom alapja azonban az ár ismeretében az Apple által meghatározott kiviteli és anyagminőség.
Az elmúlt évtizedben számos fejhallgatót próbáltam ki: a Harman/Kardon CL termék megjelenését imádtam, de a szétmálló műbőr fejpárna és annak elképesztően nehézkes csere lehetősége kiábrándító. Elvileg lehet rendelni alkatrészként cseredarabot, de a hazai szervizek nem tudtak ilyet beszerezni. Ráadásul a fém fejpánt rögzítése a hangsugárzókhoz egy remek műanyaghenger, ami el tud pattanni… Az AirPods Max előnye a területen a teljes fém kivitel, a rugalmas elemek fémből vannak, a fülhallgató párnák pedig kereskedelmi forgalomban lévő termékekkel cserélhetőek. Adtam esélyt egy magasabb kategóriás JBL fejhallgatónak, amely gyönyörű fehér színét legalább 4-5 napig élveztem, amikor is pusztán a levegővel érintkezve elkezdett igénytelenül sárgulni, így kapcsolatunk rövid lett. Az AKG K550 már drágább modell volt, és bár az AKG design nekem sosem jött be igazán, a hangzása meggyőző volt - körülbelül másfél évig, amikor is a mély hangok megszűntek. Ez több ismerősnél is előfordult, vagyis arról lehet szó, hogy az anyagok valamelyike, amely a membránban alkalmazásra került, elérett, és nem vett már részt a hangképzésben, vagy nem úgy, ahogyan azt a gyártó eredetileg elképzelte.
Voltak kalandjaim a Beats márkával is, ha már az Apple felvásárolta. Ugyan sosem szimpatizáltam a gyártóval, az üzenete abszolút nem érintett meg, és a design sem igazán nyerte el a tetszésemet, a számomra kényelmetlen EP mellett a Beats Pro vezetékes fejhallgatóval is tettem egy próbát. A termék fülhallgató párnája nem cserélhető, cserébe a „bőr” alapanyagúnak hazudott műanyag fejpárnák nagyjából 14 hónaposan szétváltak a forrasztásnál, és mint kiderült, a gyártástechnológia okán nem cserélhetőek, csak a teljes egységgel együtt. A 130.000 Ft-os fejhallgatót kb. 103.000 Ft lett volna fizetősen cserélni azért, mert egy műanyag forrasztás szétjött…
Hasonló abszolút mélypontot jelentett a Klipsch márka: a dobozra nagy betűkkel felrótt 2 YEAR WARRANTY felirat nem igaz. A gyártó ezt csak akkor vállalja, ha az ő internetes áruházából lett véve a termék. Az írásban valótlant állítás már önmagában kiírja a Klipsch márkát abból a körből, amellyel foglalkozni érdemes, de a pár hónap után szétmálló, szintén „fejhallgató bőrnek” hazudott, ám valójában poliuretán, azaz műanyag fejhallgató párnák nem cserélhetőek, így a bolti demó készülékünk is vállalhatatlan állapotúvá kezdett válni. A Harman esetén bevált képlet szerint a Klipsch is igyekezett törékeny műanyag elemeket tenni a feszülő részekre. Sajnos számos esetben nem sikerült kiszámítani, hogy a termék csak a 25. hónapban repedjen el, így megannyi garanciás gond keletkezett volna, ha nem merő hazugság a 24 hónapos garancia, a hibával simán lepattintott a gyártó, de legalább most hasznos fényképeket tudok mellékelni a szemetéről a cikkhez!
Az egyetlen pozitív színfolt talán a Marshall volt, amely hangzásban egészen jó, dinamikában szintén kiváló, ám a kivitel szorította a fejemet, nem volt elég kényelmes a számomra. Ráadásul örök gond volt a vezetékes termékeknél a hangerő szabályozás hiánya. Valamiért ezt a gyártók nem tudták megoldani a fejhallgatóikon.
A Harman/Kardon vezetékes fejhallgató ára 69.990 Ft volt, de két éven belül egyszer eltörött, a fejhallgató párnák pedig szintén két éven belül csúnyává váltak. A Klipsch vezetékes termék 49.990 Ft-ba került, belőle még most is hullanak darabkák a fülembe hallgatásnál, a vezeték nélküli példány 84.990 Ft-os áron 15 hónaposan eltörött. A Beat Pro 129.990 Ft-ba kerül, szintén vezetékes kivitelben, de két évnél tovább nem lehetett vele tervezni, mivel szétnyílt a párnája.
Mindezek ismeretében úgy érzem, hogy az AirPods Max ára mellékes, mivel a masszív, stabil, fém alapanyagú konstrukció alapján nem egy évre vásároljuk, és a terméknek van egy olyan paramétere, amely révén 24 hónapig biztosan nyugodtak lehetünk: mivel 100.000 Ft fölötti az ára, így magyarországi fogyasztók részére 2 év garancia jár hozzá. Ez a két év garancia pedig olyasmi, amit megad a cég, és nem hivatkozik béna kifogásokra. További vonzó paraméter, hogy a fejhallgató párnák kereskedelmi kiszerelésű egységekkel cserélhetőek, vagyis ha két év után elhasználódnak a párnák, tudunk venni újakat. Ráadásul ha az akkumulátor megy tönkre, az Apple viszonylag barátságos áron kínál főegységcserét, amely szintén nagyvonalú.
Szóval a magas ár elfogadásában számomra komoly segítséget jelentenek az utóbbi másfél évtized tapasztalatai: a silány minőségű szemét, mint a Klipsch vagy a Beats néhány olcsó kivitelű, arcátlanul túlárazott modellje, az elvi szinten cserélhető, de a szervizben nem rendelhető Harman/Kardon komponens esete. Egy Apple terméknél ilyen problémák nem lépnek fel, mert egyrészt a képek, a sajtóanyag és a szétszedési videók alapján is páratlanul masszív, használatra tervezett, átgondolt a kivitel, és mert van terméktámogatás, szervizháttér, ha valami baj adódna.
Aki számára nagyon nehezen emészthető az AirPods Max ára, érdemes visszagondolni a korábbi fejhallgatójához kötődő tartósság élményre, illetve azokra a költségekre, amelyeket mondjuk a 2-3 évente szükséges újabb beruházások jelentettek.
Az Apple és a zene - újra egymásra találás
Az AirPods Max egy fontos eleme annak a folyamatnak is, amely révén az Apple újra egymásra talál a zenével. Steve Jobs idején ez a dolog magától értetődő volt: ő nem csak zenerajongó volt, hanem egyfajta „rock sztár” is. Ha akart valamit a zene területén, az lett. Nem kellett Jimmy Iovine és Andre Young, hogy ötleteket merítsen, mert egyszerűen voltak intuíciói, amik szinte mindig összecsengtek a vásárlók érzéseivel. Jobs létrehozott egy olcsó zeneáruházat akkor, amikor a lemezeladások döglődtek, és az illegális letöltés vették át a zeneforgalmazás szerepét. Bemutatott egy iPod termékcsaládot akkor, amikor mindenki vágyott a mobil zenehallgatásra, de nem igazán volt hozzá termék. Kiadott egy iPod Hi-Fi nevű hangszórót, amikor már mindenkinek volt iPodja, hogy Apple hangszórón élvezhessék az Apple-től vásárolt, az Apple lejátszójával megszólaltatott tartalmakat. Amikor a GarageBand alkalmazásban felmerült a zeneoktatás ötlete, egyszerűen felhívta Stinget, hogy magyarázza el, hogyan pengeti a Fragile közben a gitárt.
Tim Cook vezetése alatt az intuíció nem volt adottság. Az Apple mellett szépen elment a zene világ, miközben volt erőlködés a U2-val, elhangzott, hogy a „zene a DNS-ünkben van”, stb. Cook alatt meghalt az iPod termékvonal, miközben a piacon megjelentek nagy felbontású lejátszók, amelyeknek lehetett volna az iPod a zászlóshajója. Az iPod touch évek óta csak erőltetett kötelező frissítéseket kap meg, hogy egyáltalán kompatibilis maradjon a friss iOS rendszerrel. Cook 3 milliárd dollárt fizetett a Beats márkáért, hogy vele együtt megnyerje magának a cég két alapítóját, és azok zenei kapcsolatai révén elindítsa az Apple Music szolgáltatást, amely azóta is a Spotify mögött lohol, és főként az iPhone elterjedtségének köszönhető a stabil növekedése.
Voltak azonban jó döntések: az AirPods megjelenése, a Beats márkától független Apple fülhallgatók piacának létrehozása óriási ötlet volt! Az Apple mérnökei felismerték, hogy aki Apple termékeket használ, nem feltétlenül az a kör, aki Beats fülhallgatókat fog hallgatni. Az AirPods, mint egyetlen termék népszerűbb lett, mint a Beats márka úgy összességében. Újra hangszórója lett az Apple-nek a HomePod formájában, amely végre ismét elhozza azt, amit Jobs idejében az iPod Hi-Fi tudott: az Apple által kínált zenét (Apple Music, iTunes Store) hallgathatjuk Apple hangszórón az Apple eszközeinkről. Az AirPods és a HomePod is illeszkedik az Apple ökoszisztémába, vagyis bármely eszközünkről tudunk hallgatni rajtuk zenét.
Ezen lépések segítségével az Apple nagyjából 2017-re jutott el oda, ahol Steve Jobs révén már 2005. körül is járt.
Szerencsére azonban a Tim Cook vezette cégnek megvan az az előnye, hogy sokkal több ember dolgozik ott, mint Steve Jobs idején. Ennek köszönhetően elképesztően komoly és elismert hangtechnikai mérnökök is vannak az Apple-nél. Ebből következett tehát, hogy a kínálatban tátongó durva rést, a fejhallgatók területét is betölti a vállalat.
Van tartalmunk az Apple-től: Apple Music, mint előfizetés, iTunes Store, mint vásárlási felület, illetve az iTunes utódja, a Music / Zene alkalmazás, amelyben a régi letöltéseink, CD-ink tartalma megtalálható. Mindehhez kapcsolódik egy Apple ID alapú lehetőség arra, hogy ezeket a zenéket akár a felhőből elérhessük minden eszközünkön. Van otthoni hangszórónk, amelyet bármelyik Apple eszközünkről elérhetünk, hiszen AirPlay képességű, illetve akár Apple eszköz nélkül, pusztán az Apple Music előfizetésünk ismeretében hallgathatunk. És van fülhallgatónk, az AirPods, amelyen órákig beszélgethetünk az iPhone-on, illetőleg valódi élmény a zenehallgatás. Aki még jobb minőségre vágyik, az AirPods Pro révén hallójárati változatot is használhat.
Egyedül a fejhallgató hiányzott még ebből a körből, és az AirPods Max bemutatásával végre az Apple erre a területre is kínál saját terméket. Elmondhatjuk, hogy teljes körűvé vált a zenei termék- és szolgáltatáskínálat.
A kissé hosszúra nyúlt bevezető célja az volt, hogy ne csak egy szép terméket lássunk az Apple palettáján, hanem elhelyezzük azt az Apple zenei világában!
Csomagolás - Amiben az Apple világelső
Az AirPods Max bemutatásakor az Apple még egy olyan paraméterét is bedobta, amiben jó: a színek kínálatát. Ha csak ezüst és asztroszürke fejhallgató lett volna a kínálatban, akkor nyilván kibontom az ezüst példányt, és élvezem a hangját. A kék, zöld és rózsaszín megjelenésével azonban lett kettő olyan szín, amely szintén vonzerővel bírt. Mivel a vásárlók körében a kék szín kevésbé népszerű, így a kék fejhallgató került kiválasztásra és kibontásra.
A termék csomagolása önmagában kívánatos - maximálisan megvan az az élmény, amely az Apple termékekhez évtizedek óta kötődik, és aki AirPods Max fejhallgatót vásárol, az örömmel tapasztalja majd az illatot, amely a kibontás után érezhető. Régebben minden új Apple terméknek volt egy jellegzetes illata, amely hagyomány aztán elkopott. Az AirPods Max esetén - vélhetőleg a bőrtokja miatt - újra átélhető ez a paraméter.
A csomagolás egyébként funkcionális: a termék itt is a tokjában van, ahol használaton kívül tárolnunk kell, hogy az akkumulátora ne merüljön le hamar. A tok finoman rázáródik a fejhallgatóra, mágnesesen záródik, és ez a záródás jelzi az AirPods Max részére, hogy nem kell Bluetooth kapcsolaton elérhetőnek maradnia, mert épp használaton kívül van. Ha a tokot levesszük, a mágneses érzékelés révén a Bluetooth kapcsolat aktiválódik, és máris érzékelik az eszközeink a terméket.
A csomagban található Lightning USB-C töltőkábel, de ez érintetlenül ott is maradt, mivel a töltésre hagyományosan másféle kábeleket használok, mint az AIINO Helmet USB-C Lightning kábel. E téren egyelőre számos gyártó gyárt jobb megoldást, mint az Apple. Az iPhone 11 Pro vagy iPhone 12 szériájú telefonunkhoz biztosított adat- és töltőkábel segítségével is tölthetjük egyébként a fejhallgatót, de bármely Lightning forrásról feltöltődik.
Mivel van egy régi, 2002-es iPod készülékem is, amelynek elégedett felhasználója vagyok, így az Apple által az AirPods Max mellé bemutatott Lightning 3,5 mm minijack kábelből is beszereztem egy példányt. Ez a rendkívül vékony kivitelű kábel magán viseli az Apple kábelek jellegzetességét: eléggé sebezhetőnek tűnik, és szokatlanul vékony például a Lightning töltőkábelhez viszonyítva is - de ez már egy külön termék, amely nem kapcsolódik szorosan az AirPods Max csomagolásához.
Kényelem
A fület körül ölelő kivitel révén a fejpánt kisebb állítása nyomán az AirPods Max eszközt fejre téve nem érezni semmi különlegeset - és ez így jó: a fémpánt nem akar összezáródni, nem préseli két oldalról a fejet, nem nyomja a fület, puha, légies. Ez az az élmény, amely a kulcsa annak, hogy hosszú távon használjuk a terméket!
Aki sokféle fejhallgatót kipróbált, ismeri azt az élményt, amikor a fülre ülő megoldások nyomják a fül bizonyos részeit, és 20-30 perc után már zsibbasztó, később fájó érzést kölcsönöznek. Az AirPods Max párnái révén a fül körül a koponyára ül, és a fülünk csak a zene gyönyörét kapja, nyomást nem.
A fém fejpánt számomra kényelmesen kihúzható, és pár célszemély szintén úgy tapasztalta, hogy elég jó a mérete. A széléig kihúzva a pántot azonban érzékelhető, hogy véges a hossz, így akinek sűrűbb nagy haja van, vagy erőteljesebb formátumú a koponyája, nem biztos, hogy elég hosszúnak találja a pántot. Nyilván ez az árkategória mindenképp olyan termék, amelyet érdemes vásárlás előtt kipróbálni, de ez a méret megtapasztalása miatt amúgy is indokolt.
Vezetékes üzemmód - régi iPod tulajdonok számára
Ahogyan fentebb említettem, van az eszköztáramban olyan 2002-es iPod modell, amelyet máig szívesen hallgatok. Az iPod alapú zenehallgatásban az a nagyszerű, hogy nem csipog bele semmilyen alkalmazás, tényleg kettesben lehet lenni a zenével. Az Apple felkészült erre a feladatra, és amellett, hogy a stúdió használatot segítse, az ilyen régebbi, Bluetooth nélküli eszközökkel való használathoz is alkotta meg Lightning 3,5 mm minijack kábelét fehér vagy fekete színekben, amely révén régi iPod, iPod shuffle vagy bármely Bluetooth nélküli forrás megszólaltatható az AirPods Max felületén.
A kábel további célja, hogy az AirPods Max mikrofonjának használatával a Bluetooth késése nélkül tudjunk hangot felvenni például podcast készítéshez. Vannak élethelyzetek, ahol a vezetékes kapcsolat jobb, mint a vezeték nélküli, és ezt szerencsére az Apple is támogatja egy hivatalos, gyári kiegészítővel.
Az AirPods Max akkuja ilyenkor is használatban van, hiszen az aktív zajszűrés és a térbeli hangzás processzor működést igényel, de Bluetooth nélkül lényegesen tovább bírja.
Az olyan régi eszközök, mint a 2002-es iPod, nincsenek ellátva hangerő korláttal, így akár hangosabban is lehet döngetni bizonyos kedvenc zenéket a kábeles összeköttetés révén. Mindenesetre tetszik annak lehetősége, hogy a cég 20 évvel ezelőtt csúcs lejátszóját össze lehet hozni minden kihívás nélkül a mostani csúcskategóriás fejhallgatóval.
Mi több, nem csak működik, de mind az iPod hangerő szabályozója, mind az AirPods Max felületén lévő hangerő szabályozó önállóan működik, így beállíthatjuk a számunkra ideális hangerőt az egyiken, hogy utána csak a másikon kelljen szabályozni. (A Mac esetén a Music / Zene alkalmazásból hallgatva a muzsikát három különálló hangerő szabályozó segíti a finomhangolást: az alkalmazás saját hangerő csúszógombja, a rendszerhangerő és az AirPods Max digitális koronája révén szabályozható hangerő.)
Kábelen csatlakoztatva az AirPods Max mindig rendkívül alacsony hangerőn szólal meg, vigyázva a hallásunkra, így nem kell megijedni, hogy rossz a kábel, csak fentebb kell tekerni a hangerőt!
Vezeték nélküli élmény
Az AirPods Max az archaikus termékekkel való együtt használat lehetőségén túl természetesen ultramodern vezeték nélküli eszköz. Így teljesedik ki igazán minden okos és előre mutató funkciója.
A tokjából elővéve az iOS eszközeink éppen aktív darabja máris feldobja a párosítás lehetőségét, amely mindössze a Connect / Kapcsolódás gomb lenyomásával végrehajtható. Az Apple feltételezi, hogy a párosításhoz a fejünkre tettük a terméket, így rövid demonstrációt tart a térbeli hangzásról és a zajszűrésről, amelyet bármikor ki- és bekapcsolhatunk.
Magán a terméken találhatóak vezérlő gombok: az Apple Watch felületéről kölcsönzött Digital Crown / Digitális korona, illetve egy nyomógomb, amelyek segítségével számos vezérlési mód elérhető, ám azokat szoftveresen is tudjuk kapcsolni akár az iOS eszközeinken, akár a Mac-en.
A digitális korona forgatva hangerőt szabályoz, röviden megnyomva megállítja vagy elindítja a lejátszást, illetve bejövő hívás esetén fogadni tudjuk a beszélgetést, vagy meg tudjuk azt szakítani. Duplán megnyomva tovább léptethetjük a számot, míg triplán megnyomva visszalépünk a szám elejére, vagy újból megnyomva az előző számra. Ezeket a funkciókat az iPhone vagy a Mac felületén egyszerű bökésekkel vagy kattintásokkal, illetve gombnyomásokkal elérjük, így saját tapasztalatom alapján ritka az, hogy a fejhallgató felületén matassak, de a lehetőség rendelkezésre áll.
A hosszúkás másik gomb segítségével kapcsolhatjuk ki és be a zajszűrést, illetve az áteresztő módot. Ezeket azonban szintén könnyedén elérjük például az iOS rendszeren a Control Centre / Vezérlő központ felületén, míg a Mac-en a hang menüben az AirPods Max lehetőségeinek felsorolásakor.
A zenei formátumok iránt érdeklődők számára fontos kérdés, hogy milyen kodeket támogat az AirPods Max. Az Apple ökoszisztémához illeszkedően a termék kizárólag az AAC alapú Bluetooth hang átvitelt támogatja, tehát az úgynevezett audiofil megoldások, mint a Sony által jegyzett LDAC és az Apple-lel olykor rosszban lévő, de neki milliárdos értékben beszállító Qualcomm által fejlesztett aptX-HD átvitelt nem támogatja a termék. Ezzel alapvetően nincsen baj, hiszen az AAC egy roppant kiforrott, akadástól mentesen üzemelni képes formátum, amely a másik két, magasabb minőséget ígérő megoldásról nem mondható el. Az Apple természetesen nem kockáztat olyan formátumokat, amelyek nem működnek tökéletesen, másrészt pedig hagyományosan nem is igyekszik kitekinteni a saját felhasználói körén és ökoszisztémáján. Ebből a paraméterből a Mac-ről, iPhone-ról, iPod touch-ról, Apple Watch-ról vagy iPadről zenét hallgatók semmit nem fognak érzékelni, ám a nagy felbontású, hifi kategóriás zenelejátszók rajongói kénytelenek lesznek az AAC formátummal beérni a nagyobb felbontású formátumok helyett.
Vannak a terméknek még olyan finomságai a vezeték nélküli használat mellett, mint a lejátszás önműködő megszakítása, ha a fejhallgatót levesszük a fejünkről, vagy akár csak az egyik oldalát felemeljük: ilyenkor az egység intelligensen feltételezi, hogy valami külvilági hangra szeretnénk figyelni, és a lejátszás leáll. Ami még kedvező, hogy visszahelyezést követően folytatódik is bizonyos iőd kereten belül, tehát nem kell az elindítással foglalkoznunk.
Zajszűrés, áteresztő mód vagy csak sima fejhallgató
Az AirPods Pro és az AirPods Max esetén is az egyik legtöbbet emlegetett funkció az aktív zajszűrés. Az AirPods Pro fülhallgató esetén ez kézenfekvő dolog volt, hiszen gyakorlatilag füldugóról van szó, miért ne szűrhetné ki teljesen a külső zajokat.
Az AirPods Max esetén ritkább talán az az eset, amikor az utcán sétálunk vele, de például munkahelyen vagy közösségi közlekedésen utazva jogosan merül fel az igény, hogy teljesen kizárjuk a külvilágot, és arra tudjunk koncentrálni, amivel éppen foglalkozunk.
Az aktív zajszűrés meglepően jól működik: vonatozás közben tökéletesen kioltja a zajokat, egy-két kitérőn való áthaladás harsányabb koppanásának töredéke jut be a fülünkbe, de azok hirtelen hangok és nem monoton háttérzajok. Maga a haladás hangja teljesen eltűnik, a klíma halk zúgása teljes mértékben kizárható. A budapesti bolti háttérzajok közül szintén nagy hatékonysággal volt elzárható a külső hangzás, egyedül a megkülönböztetett jelzésű autók kíméletlen erejű hangja szűrődött be, de minden egyébbel jól megvívott a zajszűrő képesség.
Ami hosszabb távon furcsa volt, hogy a zajszűrés közben olyan élménye lett a fülemnek, mintha vákuumban lenne. Ez teljesen irracionális gondolat, hiszen a zajszűrés pusztán fizikai hanghullám keltés bizonyos hangok kioltására, ám mégis az volt az érzésem, hogy felüdülés volt picit megemelni, és levegőt engedni be alá. Később ez az élmény zavaróvá vált, és rájöttem, hogy maga a fejhallgató konstrukció is elég jól kizárja a külső zajokat - természetesen nem annyira, mint az aktív zajszűrés -, így kikapcsoltam ezt a képességet. Az AirPods Pro esetén a zajszűrés mellett nem tapasztaltam ilyesmit, de az AirPods Max esetén valamiért ez a fura élmény társult a zajszűréshez, amely bizonyosan egyedi eset, de a használati tapasztalathoz hozzátartozik.
Az AirPods Pro esetén sem voltam rajongója az áttetsző módnak, és ez a véleményem az AirPods Max esetén sem változott. Az Apple biztonsági céllal, például városban sétálás, kocogás közben való használatra alkotta meg a Transparent Mode / Áttetsző mód lehetőségét, amely a zajszűrésnél is használt külső mikrofonok segítségével a fejhallgató természetes szigetelését is kiiktatva hangokat juttat be a fülünkbe.
Ez a funkció úgy működik, hogy a külső mikrofonok jelét a fejhallgató feldolgozza, és az éppen hallgatott produkcióba belejátssza, amely sokszor bizarr élmény, hiszen például egy beszédhang esetén egészen más a hang, mintha levennénk a fejhallgatót, vagy azon átszűrődne. Érződik a digitálisan feldolgozott hangkép, és ez némileg furcsa.
Természetesen ha olyan élethelyzetben használjuk a fejhallgatót, mint utcai zenehallgatás, akkor bizonyára indokolt a dolog, de összességében nem természetes az így bejátszott hang, és ez a képesség nem olyasmi, amit hosszabb távon szívesen hallgat az ember. Való igaz, hogy tea- vagy kávéfőzés esetén jó dolog, ha halljuk a fütyülést vagy kotyogást, és nem csak 20 perccel később a páratartalom növekedése vagy a szétfröcsögött kávé beszivárgó illata révén jut eszünkbe, hogy valamit elfelejtettünk. A funkció tehát alkalmi jelleggel tényleg hasznos, de azt nem tartom életszerűnek, hogy valaki huzamos ideig így használja a fejhallgatót - már akár kocogás vagy biciklizés közben is zavaró az, hogy a külső hangokat feldolgozva, nyersebben halljuk, mint a valóság.
Így aztán a fejhallgatót úgy használtam, ahogyan arra eredetileg is számítottam: a digitális különlegességek nélkül, sallangmentesen, csupán a fejhallgató párna anyagának köszönhető zajszűréssel. Így valóban több részlet szivárog be a külvilágból mondjuk egy vonaton vagy egy főútvonal melletti munkahelyen, de a fülem békességben élvezte a zenét ilyen formán, és még az akkumulátorral is takarékoskodhatok.
A hangzás
Annyi egyéb tulajdonsága van az AirPods Max terméknek, hogy a hangzás csak ennyire későn kerülhet szóba az írásműben!
Nehéz volna megfogalmazni, hogy milyen hangja van a terméknek, ugyanis az Apple éppen olyan módon csiszolta tökéletesre, hogy ne legyen alkalmazható rá olyan jelző, mint „mélytöbbletes”, „hangosítva elvész a dinama”, stb.
Van az a fajta fejhallgató élmény, amikor az ember használatba veszi a terméket, és szimplán csak élvezi, nem akarja levenni, mert nem fárad ki a füle. Az AirPods Max nem kifejezetten harsány, nem kifejezetten hangos, nem esik szét magas hangoknál, halkan és hangosan is szépen szól. A legjobb szó, amit a hangjára alkotni tudnék, az a kiegyensúlyozottság: a cikk születésének két hónapja alatt néztem rajta mozgóképet, hallgattam saját felvételt a Final Cut Pro felületén, és természetesen számtalan zenét iPod, iPhone vagy Mac forrásból. Nem volt olyan hang, aminél azt éreztem volna, hogy kevés vagy gyenge lenne.
Talán ezzel fedezte fel az Apple a tökéletes fejhallgató kulcsát: nem tudunk kiemelkedő erősségeket vagy kirívó hiányosságokat felsorolni, mert a fejhallgató minden körülmények között stabil, hosszú távon tartós hangzásélményt biztosít.
Ez azért furcsa élmény, mert a korábbi fejhallgatóknál volt egy-két erősség: a Marshall esetén nem esett szét a dinamika nagy hangerőn, így jól lehetett keményebb stílusokat hallgatni, a Harman/Kardon CL nagyon tiszta hangzású volt, remek volt komolyzenére és vokális produkcióra, a Beats legendásan és ízléstelenül túlhúzott mélyhangjai a populáris és elektronikus műfajoknál nyújtottak jó hangot. Ezek a fejhallgatók azonban más műfajoknál nem voltak annyira élvezetesek.
Az AirPods Max úgy nyújt érezhető és erőteljes mélyhangokat, hogy azt nem érezzük mesterkéltnek, nincsen színezve a hang. Ugyanakkor egy női vokál is finoman cseng a fülünkbe, és minden része tiszta, kellően hangsúlyos. A komolyzene közép és mélyközép hangzásvilága testes, nincsen olyan élményünk, hogy nem előttünk játszik a zenekar, hanem egy rossz minőségű olcsó CD-t hallgatunk, hanem megvan az az élmény, mintha ott lennénk a nézőtéren.
Az Apple tehát az AirPods Max esetén azzal nyűgöz le, ha nem akar csak egy műfajnál lenyűgözni, nem akar „valamilyen” fejhallgató lenne, hanem „a” fejhallgató akar lenni. Ez megnehezíti a termék ajánlását, ha valaki azt kérdi, hogy milyen műfajhoz jó igazán, mert nincsen olyan műfaj, amit ne lenne élmény hallgatni rajta.
Vannak azonban olyan extrák, mint a Spatial Audio / Térbeli hangzás, amely révén például a Dolby Atmos térhatású filmek még különlegesebb élményt biztosítanak. Azt nyilván említenem sem kell, hogy a filmnézés terén nincsen késés a Bluetooth kapcsolat mellett sem a hangban, ezen a téren is kiváló szolgáltatást nyújt az AirPods Max.
Kettő dolog, amit nem tudtam megszeretni
A pozitív élmények mellett természetesen felmerült két olyan dolog, amelyet nem tudtam megkedvelni a használat során, de egy teszt cikknek feltétlenül része az ilyen tapasztalás is. Mindkettő a tokhoz kapcsolódik.
Az egyik dolog maga a tok. Jó dolog, hogy van tok, de a használat fontos és kényelmetlen eleme, hogy a tokból ki kell venni és oda vissza kell tenni a fejhallgatót. Amikor zenére alszok el, kifejezetten kellemetlen élmény félálomban azt tapogatni, hogy a tok a paplan alá bújt be, lecsúszott az ágyról vagy harmadik helyen van. Míg más fejhallgatókat ilyenkor szimplán leraktam az ágy mellé abban a reményben, hogy reggel nem taposok rá, az AirPods Max igényli, hogy a tokjába rakjuk vissza, hiszen ha a tokon kívül van, akkor Bluetooth kapcsolaton folyamatosan hirdeti magát a potenciális eszközöknek, és hallgatás nélkül is lemerül.
A másik borzasztó élmény a tokból kivétel: a fejhallgató pánt beállításom okán kissé szét van húzva a pánt, mivel a legszűkebb pozíció nekem kicsi. Így a tokból elővéve a fejhallgató két oldala fémesen összekoccan. Még nem kopott meg két hónap alatt a fejhallgató egyik fém része sem, de tartok tőle, hogy ez nem lesz mindig így. Általában csak akkor jut eszembe, hogy erre figyelni kell, amikor már megtörtént a koccanás, és felszisszentem a hangtól. Ez nyilván műanyag fejhallgatók esetén nem lenne gond, de itt a fémnek valóban nagyon kellemetlen koccanása van, és aki szeret vigyázni az eszközeire, azt az őrületbe tudja kergetni a fémes koccanás hang.
Természetesen meg lehet tanulni óvatosan kivenni a tokból a fejhallgatót, de az Apple is ügyelhetett volna a tervezésnél arra, hogy picit gyengébben szorítsa befelé a pánt a fejhallgató két oldalát, hogy az elővéve ne koccanjon össze.
Megosztás - Elegáns Apple módszer a párosított eszközökön túli források megszólaltatására
Vezetékes fejhallgató használóként hozzászoktam, hogyha valaki meg akar hallgatni valamit a fejhallgatón, vagy mondjuk a boltban ki akarja próbálni, akkor egyszerűen a kezébe adom, és használni tudja. Az AirPods Max páratlanul jól vált az eszközeim között: az Apple Watch a rajta tárolt zenéket megszólaltatja, az iPhone és iPad Pro kiválóan kapcsolódik hozzá, és a Mac is rögtön szól, ha a közelben érzékeli, amely Apple ID alapú zseniális szolgáltatások. Klasszikus Bluetooth fejhallgatók esetén azonban általában itt kimerülnek a lehetőségek.
Igen ám, de az Apple intelligens módon képes volt megoldani, hogyha valaki szeretné kvázi megosztani a saját zenéjét egy másik W1 vagy H1 chipes fül- vagy fejhallgatóval, akkor arra a rendszer lehetőséget biztosít akkor is, ha nem ugyanaz az Apple ID használja a készüléket. Vagyis nem kell újrapárosítani az AirPods Max fejhallgatót, ha valaki szeretné kipróbálni, nem szükséges törölnünk az eszközünkről, ha valaki egy kollégiumban kölcsön kívánja adni a szobatársának a fejhallgatót, vagy csak családon belül szeretné kölcsönözni. Egyszerűen a zenehallgatás során az AirPlay menüből a saját fejhallgatónkon túl mód van a Share Audio… / Hang megosztása… menü segítségével egy fogadó AirPods Max fejhallgatóra küldeni a hangot, így olyan is tudja hallgatni, akinek a készülékéhez nincsen párosítva.
Ez egy igazán lenyűgöző képesség, hiszen sem az újrapárosítás kényelmetlensége, sem a kölcsönadás megtagadásának negatív hangulata nem merül fel, mert más is tudja használni az általunk épp nem használt fejhallgatót. Ez egy olyan apró zseniális szoftveres megoldás, amelyre az Apple-nél valaki gondolt, és végül is hasonlóan kényelmes megoldást alkotott, mintha csak a vezetékes fejhallgatónkat adtuk volna kölcsön!
(A párosítás törlését egyébként úgy tudjuk elvégezni, hogy a hosszúkás zajszűrés gombot és a digitális koronát 15 másodpercig nyomva kell tartani.)
Összbenyomás
Bő két hónap használatot követően az AirPods Max rendkívül jól bekapcsolódott a mindennapokba: összehajtva viszonylag szűk mérete révén a hátitáskás életformához jól igazítható, vezetékes és vezeték nélküli csatlakoztatási módja okán pedig sokféle forrással együtt jól használható. Nem tolakodó, minden műfajjal kiegyensúlyozottan remek hangja abszolút szerethető. Az akkumulátora sosem merült le használat közben, hiszen úgyis érintkezik töltővel a termék két hosszabb hallgatás között. Az illata ugyan pár hét után elmúlt, komponensei, fejpántja aktív használat mellett sem kezdett el romlani, nem színeződött el, nem kopott meg, tehát a tartóssággal kapcsolatos kezdeti reményeim is beigazolódni látszódnak.
Az AirPods Max ára ugyan elsőre és másodikra is nehezen befogadható, de ha összevetjük akár egy szintén Apple tulajdonú Beats termék kiviteli és hangminőségével, nincsen tovább verseny.
Részletes technikai paraméterek
Kapcsolat: Bluetooth 5.0
Akku élettartam: 20 óra zenelejátszás, 3,5 óra teljes feltöltési idő
Alapanyag: alumínium, rozsdamentes acél, szilikon, műbőr
Mikrofonok: 6 darab zajszűréshez használt mikrofon, 2 darab megosztott mikrofon (beszélgetéshez és zajszűréshez), 1 darab mikrofon beszélgetéshez
Hangsugárzók: 40 mm-es dinamikus, saját tervezésű, kiegészülve csúcskategóriás számítással támogatott hangzással
© MacMag.hu | 2021. február 13-április 22.
Cikk: Birincsik József

Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: