Örök közhely: az az adat, ami egy helyen van meg, nincsen meg. A professzionális világban ez többszörösen igaz, hiszen ott egy hiba miatt hatalmas anyagi vonzattal járó veszteséget okozhat egy adattartalom elvesztése.
A Final Cut Pro éppen ezt szem előtt tartva már a médiaanyagok behozatalánál lehetőséget ad arra, hogy még mielőtt bármit beolvastunk volna a memóriakártyáról, máris készítsünk a nyersanyagról egy biztonsági mentést például egy külső tárolóra. Ez gyorsabb, mintha a Time Machine-re várunk akár egy órát, és biztonságos, hiszen egy az egyben a kártya tartalmát menti le - az elvégzett munkát aztán a Time Machine majd archiválja csendben a háttérben.
A professzionális világ mellett a funkció olyan élethelyzetben is hasznos, amely bárkivel előfordulhat: a memóriakártyán drámaian fogy a hely, viszont nem szeretnénk, hogy betelne, de még nem importáltunk minden tartalmat. Ilyenkor a legkényelmesebb módszer, hogy a Final Cut Pro X segítségével létrehozunk egy kamera archívumot, amely aztán majd úgy viselkedik, mintha a memóriakártya lenne csatlakoztatva, vagyis nem kell a 2 perc érdemi jelenetet tartalmazó 48 perces videót teljes terjedelmében megtartanunk, hanem később, amikor időnk engedi, az importálás átgondolt és aprólékos feladatát úgy végezhetjük el, mintha azt a memóriakártyáról tennénk.
E célra a program Media Import ablakának bal alsó sarkán található Create Archive… (Archívum létrehozása) gombra. Erre kattintva kiválaszthatjuk, hogy hol és milyen néven kívánjuk létrehozni a memóriakártya tükrözését. A mentés helye függ attól, hogy mi a célunk: ha biztonsági mentés, akkor praktikusan egy külső meghajtón tároljuk az anyagot, amely a géptől külön áll; ha a memóriakártyát szeretnénk gyorsan felszabadítani, akkor természetesen a belső lemez is tökéletes cél.
Fontos beállítási lehetőség az Add Camera Archive to Favorites opció a létrehozás ablakának alján. Ha ez ki van pipálva, akkor később a Media Import ablakban nem kell keresgélnünk a fájlrendszerben a kamera archívumot, hanem azonnal hozzáférhetünk, mert megjelenik a forrásanyagok között.
Megjegyzés: A Final Cut Pro X 10.2 előtti verziókban a kamera archívumok e kritéium nélkül, maguktól is megjelentek a forrás listában, ha a gép lemezén voltak. Ezen a gyakorlaton változtatott az Apple, így most már csak azok az archívumok jelennek meg itt, amelyeknél kérjük, hogy a kedvencek között szerepeljenek.
A Camera Archive egy lemezkép fájl, amelynek elegáns páncélszekrény ikonja van, és hasonlatosan is viselkedik, mint egy memóriakártya. Előnye, hogy a feldolgozást és archiválást követően bármikor újra felhasználhatjuk a nyersanyagot - belőle a Final Cut Pro képes ismét importálási műveletet végrehajtani.
Ha az importálás során csak bepillantottunk a felvételekbe, de nem volt időnk arra, hogy megvárjuk a tényleges importálást, akkor módunk van a kamera archívumról befejezni a műveletet. Erre szolgál a Final Cut Pro X File > Import > Reimport from Camera Archive… parancsa. Ez a parancs csak olyan videóknál él, amelyek importját megkezdtük, de a Browser felületen csak hivatkozás található rájuk, tényleges importálásuk nem történt meg.
A kamera archívumokról történő médiaanyag behozatal hasonlatosan történik, mint az importálás másfajta műveletei a Final Cut Pro alkalmazásban. Annyi különbséggel, hogy magát a kamera archívum fájlt a Finder mapparendszeréből kell felkutatnunk a Media Import ablakon belül. Amennyiben a létrehozáskor a kedvencekhez hozzáadtuk a kamera archívumot, az megjelenik bal oldalon a forrás lista Favorites felirata alatt. Ekkor nem kell felkutatnunk, mert amíg nem töröljük le, addig ott megtaláljuk.
A kamera archívumról való tervezett importálás azért optimálisabb, mint a sietve végrehajtott válogatás nélküli importálás, mert a segítségével lehetőségünk van az esetleges felesleges tartalmakat kizárni az importálásból, ezzel helyet takarítva meg, és az értékes tartalomra szorítkozásával később is áttekinthetőbb marad a nyersanyagaink listája. A kamera archívumról történő import egyenértékű a memóriakártyáról történő importálással, vagyis ugyanúgy kiválaszthatók szakaszok, és ugyanúgy kihagyhatók értéktelen részletek.
©2013. MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2013. 06. 02.
Frissítve: 2015. július 14.; 2016. július 18.; 2023. március 1. (10.6.5)
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: