A Final Cut Pro X többféle exportálási lehetősége közül az egyik modern megoldás a különféle videómegosztó portálokra való feltöltés opciója, amely napjainkban kimondottan elterjedt módja a demó anyagok vagy akár teljes produkciók széles kör számára történő publikálásának. Ezen megosztó portálok használatához általában ingyenes regisztráció szükséges, amelyet a Safari böngészőprogramunkban tudunk végrehajtani a szokványos információkkal, mint email cím és jelszó. (Egyes videó hossz esetén előfizetés vagy további személyes adatok megadása lehet szükséges.) A Final Cut Pro X gyárilag a YouTube, a Vimeo ás a Facebook kínálta tárhelyekre tudja feltölteni az elkészített tartalmakat, de a program nyitva áll más lapok fejlesztői előtt is, hogy bővítményekkel saját oldalaik elérését építsék be a program tudásába. Vannak továbbá különféle távol-keleti portálok is megadva, de ezek bemutatását cikkünk nem tartja relevánsnak.

A megosztás beállításai
A megosztás lehetőségeit a Final Cut Pro X a programablak jobb felső csücskében található Share (megosztás) gomra kattintva megjelenő menüben gyűjtötte össze: itt található a DVD írás és mesterfájl kiírás (alapértelmezett), a különféle visszajátszó eszközöket célzó formátumok (Apple Devices) kiválasztásának lehetősége, és a cikkben taglalt videómegosztó portálok listája is. Alapértelmezés szerint a menüben a DVD, a Master File, a YouTube, a Vimeo, a Facebook, illetve az Apple Devices 720p és 1080p menüelemek találhatóak meg. Ezek listáját tudjuk bővíteni a program egyéb tudásával a lentebb összefoglalt módon.

Tipp: Az Apple eszközök irányába történő megosztásról egy külön cikkünk számol be, összefoglalva például a 4K formátumú anyagok exportálásának és export előbeállításainak lehetőségét.

A Share menüben található egy Add Destination… (Célpont hozzáadása) menüelem, amely révén egyebek mellett a több kontóval rendelkező felhasználók számára kínál megoldást az Apple. Amennyiben például van privát és munkahelyi YouTube kontónk, mindkettőt hozzá tudjuk adni a listához, és nem kell az átjelentkezéssel vesződni. Az Add Destination… gombra kattintva a beállítások ablak jelenik meg, amit a Final Cut Pro X programmenü Preferences… menüpontjából is elérhetünk.


• Több kontó
Amennyiben több kontónk van, itt megadhatjuk az egyes kontók adatait, illetve kontónként kiválaszthatjuk, előre definiálhatjuk a preferált feltöltési és kódolási eljárást, hogy azt ne kelljen minden videónál egyesével megadni. Ha például mindig a legjobb minőségben kívánunk publikálni, akkor kiválaszthatjuk a kódolásnál a 4K (2160p) felbontást és a jobb minőséget (Resolution: 3840 x 2160 4K; Compression: Better Quality). Ezt minden kontónál előre elvégezhetjük a beállítások ablakban, így a tényleges publikálási feladatnál csak a videó adataival, leírásával kell foglalkoznunk, nincsen további beállítani való. (Ettől függetlenül persze egy-egy videót külön is testre szabhatunk.)

Megjegyzés: A Final Cut Pro X a publikálás előtt annak ablakában is lehetőséget ad arra, hogy kijelentkezzünk az adott kontóról, és átlépjünk egy másikra, vagyis nem kell újraírni a filmhez fűzött összes tartalmat, hanem egyszerűen a gombként megjelenő kontó névre kattintva átjelentkezve végre tudjuk hajtani a feltöltést a kívánt kontóról.



• A magánszféra védelme
A YouTube, a Vimeo és a Facebook oldalak egyaránt kínálnak lehetőséget arra, hogy a tartalmakat elrejtsük a nagyközönség elől, és csak a kiválasztott publikum számára tegyük elérhetővé. A YouTube esetén három lehetőség közül választhatunk: Private (privát, legyen ez a film csak számomra hozzáférhető, amely esetben csak a feltöltést végző, bejelentkezett felhasználó fér hozzá a filmhez), Unlisted (listázatlan, vagyis a kereséseknél és ajánlatoknál nem kínálódik fel a film, de bárki megnézheti, akinek elküldjük az elérését, és ő továbbküldheti az elérést másoknak is), illetve Public (nyilvános: bárki bármikor megnézheti). (Ez az alapértelmezett beállítások között, a Preferences ablakban megadható, de minden feltöltésnél külön is beállítható.)
A YouTube portált is üzemeltető Google magánszféra üzletpolitikája…

Mivel Vimeo igényességét tekintve inkább szakmai oldal, általában az Anyone (bárki) az ideális megoldás, de megadhatjuk azt is, hogy csak az általunk figyelemmel kísért felhasználók (People I follow on Vimeo), vagy senki más (Only me) ne láthassa a tartalmat. (Utóbbi esetnek látszólag nincsen értelme, valójában természetesen a film elérését elküldhetjük a kollégáinknak, ismerőseinknek, akik így hozzáférhetnek a tartalomhoz.) Újabb beállításként jelent meg a Vimeo esetén a jelszóvédettség, amikor is bárki megnézheti a filmet, aki egy bizonyos jelszóval rendelkezik, amellyel védjük a tartalmat attól, hogy bárki megtekintse (Anyone with Password).
Bővebben a Vimeo magánszférát védő beállításairól…



A Facebook esetén négyféle beállítás él: Public (nyilvános, mindenki hozzáférhet), Friends of Friends (a barátaink, és az ő barátaik széles köre láthatja a filmet), Friends (csak a barátaink láthatják a filmet), Only Me (csak a feltöltést végrehajtó, bejelentkezett felhasználó). Figyelembe véve, hogy a Facebook elsősorban privát oldal, a magán videókat célszerű a Friends paraméter szerint közzétenni. Amennyiben persze céges közösségi reklámoldalról van szó, a videó lehet nyilvános is.

Az Add Destination felület kiválasztásával tudunk olyan elemeket is hozzáadni a Share menühöz, amik alapértelmezés szerint itt nem szerepelnek. Ha például Blu-ray lemezeket írunk nagy gyakorisággal, akkor itt felvehetjük a listára azt a célt. A Preferences ablak Destinations felületén a különféle elemek sorrendjét szabadon, egérrel való húzással állíthatjuk: az elemek egymás alatti sora a menüben való megjelenésük sorát is meghatározza. A mínusz jelre kattintva el tudjuk távolítani a kiválasztott elemet, a plusz jelre kattintva pedig megjelennek a beépített opciók.

A megosztás folyamata
A Final Cut Pro X felületéről megosztani bármit tudunk - vágott és vágatlan klipeket, félkész vagy feldolgozott produkciókat, elemeket a Browser (böngésző) vagy a Timeline (idővonal) felületéről. Amit kiválasztunk, amin a kijelölés áll, azt fogjuk tudni megosztani, azaz esetünkben feltölteni a megjelölt portálokra. Mindez azért fontos információ, mert a Final Cut Pro X segítségével akár nyersanyagot is megoszthatunk anélkül, hogy bármi plusz munkát elvégeztünk volna az importáláson kívül.

A megosztási folyamatok során a Share gombra kattintva a felnyíló menüből azt a videó megosztót (vagy kontót) kell választanunk, amelyikre feltölteni kívánunk, és a Final Cut Pro X a Destinations felületen végrehajtott előbeállításaink nyomán már tudja, hogy milyen formátumban, minőségben és hozzáférési paraméterekkel tesszük ezt. Természetesen standard beállításainkat a Settings (beállítások) címkére kattintva tudjuk egyedileg módosítani az adott kontó publikálási ablakában.



A filmre vonatkozó címet, leírást és egyéb információkat (mint kulcsszavakat, illetve témát vagy kategóriát) az Info címke alatt tudjuk megadni. Ami hasznos, hogy a Final Cut Pro X a kulcsszavak (tags) közé automatikusan hozzáadja a programon belül a filmre vagy annak részleteire használt kulcsszavainkat, megspórolva ezzel némi időt. (Persze ilyenkor figyelni kell arra, hogy semmi személyes kulcsszót ne töltsön fel a program, amennyiben a munkafolyamat során ilyesmit alkalmazunk.) Hasonlóan megjelenik a nevünk is, mint szerző, amelyet természetesen át tudunk írni, ha például céges profilunkat használjuk, és egy cégnevet szeretnénk szerepeltetni.

Megjegyzés: A film megosztása során közölni kívánt információit az Inspector felületen a Share feliratra kattintva előzetesen is megadhatjuk, így nem szükséges minden publikálásnál kitölteni az adatokat. Ennek a felületnek a használatáról a cikk végén, más aspektusban, de ezen feladat kapcsán is hasznos tudással kiegészítve ejtünk szót.

A Next… gombra kattintva tudunk továbblépni, ahol a bejelentkezést kell megerősítenünk, majd a Publish gombra kattintást követően biztosítanunk kell a portált, hogy saját szellemi tulajdonunkat töltjük fel, és ezt követően tudjuk elkezdeni a kódolást, illetve végrehajtani a feltöltést.



Sajnos a fantasztikus minőségben feltöltött H.264 kódolású videóinkat minden közösségi oldal Flash videóvá konvertálja, illetve az oldalt működtető szerverek számára optimalizált H.264 tartalommá alakítja, ami persze elmarad az általunk közzétett videó minőségétől, de azért eléggé igényes látványt nyújt legjobb felbontásban egy iMac kijelzőjén.

A Publish gombra kattintva a Final Cut Pro X elkezdi a kódolási műveletet, amely a legtöbb Mac esetén a ventilátorok felbőgésével jár. A művelet első fele a kódolás, a második fele a feltöltés, így 50% kódolási állapot után a ventilátor aktivitás alábbhagy, hiszen onnantól a hálózati kapcsolat dolgozik, nem pedig a videókódolás folyamata zajlik. A Final Cut Pro X programablak felső részén lévő, a az importálástól és a kulcsszavak gombtól jobbra található renderelés kijelző folyamatosan tájékoztat az aktuális kódolási és publikálási állapotról, rákattintva pedig az úgynevezett Background Tasks ablak nyílik meg, ahol nyomon követhetjük, hogy egy művelet éppen milyen fázisban jár.

Tipp: A Background Tasks (háttérben futó feladatok) ablaka a Command + 9 billentyűparanccsal is megnyitható.

A Final Cut Pro X a feltöltés után értesítéssel tájékoztat arról, hogy a publikálás befejeződött. A legtöbb oldalon nem érhető el azonnal a feltöltött tartalom, hanem meg kell várni, amíg a szerver elvégzi a szükséges kódolást. Ez általában egy órán belül lezajlik. A feltöltés felbontása meghatározza, hogy az adott portálok milyen méretben teszik elérhetővé a felhasználók számára az adott videókat, tehát ha 1080p felbontással tettük közzé a videót, akkor a leendő nézők is ilyen maximális méretben férnek majd hozzá. A megnézés során a portál teszteli a felhasználó sávszélességét és az aktuális nézési felbontást, és ehhez igazítja a lejátszást is, vagyis ha egy Safari ablakban nézzük a videót egy MacBook felületén, akkor nem töltődik be az 1080p-s anyag, csak egy jóval kisebb, például 360p-s változat.

A Final Cut Pro X segítségével publikált produkciók megosztási paraméterei nyomon követhetőek a program felületét bemutató cikkben már megismert Inspector (vizsgáló) felület jóvoltából. Amennyiben egy produkciót választunk ki a Browser felületről, az Inspector tartalma az Info és Share feliratok által meghatározott kettősre vált, és a legutolsó Share (megosztás) felirat alatt tudjuk áttekiteni, hogy milyen publikálási célpontokra osztottuk már meg az adott anyagot. Itt megtalálható például a YouTube feltöltés ténye, amely nyomán a videót könnyedén felkereshetjük a böngészőprogramunk, például a Safari használatával.

A Share felület alatt egyébként a publikálást megelőzően is lehetőségünk van kitölteni a megosztandó anyag információit, adatait. Ha a felületet alaposan tanulmányozzuk, láthatjuk, hogy bizonyos elemek kék keretben vannak, mint a [Name] vagy a [Current User], míg más feületetek üresek. A Final Cut Pro X a film publikálás során használatos címéhez a produkció nevét helyettesíti be, ezért található ott a [Name] felirat - ezt nem szükséges beírnunk, mert a program intelligensen kiolvassa. A nem szükséges kifejezés azonban azt jelenti, hogy szabadon átírhatjuk, azaz a Title (cím) mezőt igény szerint kitölthetjük. Ugyanez a helyzet a [Current User] tartalmú Creator (létrehozta) mezővel, amelyet az macOS felhasználói információi alapján helyettesít be a Final Cut Pro X, de természetesen átírható más névre, akár kreatív stúdiónk, akár megrendelőnk nevére.

Az Inspector (Command + 4) felület Share részét tehát érdemes már a megosztás előtt megismerni és használni, hiszen jelentős mennyiségű időt spórolhatunk meg azzal, hogy a metaadatokat előzetesen kitöltjük.

A megosztást követően pedig nem csak nyomon követhetjük a megosztás tényét és időpontját, de a portálok neve utáni menüből felkereshetjük a weben a tartalmat (Visit), hírverést csaphatunk neki azáltal, hogy emailben értesíthetjük ismerőseinket, partnereinket a videóról (Tell a Friend), illetve eltávolíthatjuk a videót a portálról (Remove).

Külön-külön végigkövettünk a Final Cut Pro X egyszerű és célirányos megosztási lehetőségeit az elterjedt közösségi portálokra. A beállítások ablakban kalandozók azonban felfigyelhetnek egy Bundle / Csomag nevű elemre, amelyet egy mappa ikon jelöl az export beállítások között.



A Final Cut Pro megírásában részt vevő fejlesztők igazi Apple-ös gondolkodásmódjára vall, hogy alkottak egy olyan lehetőséget, amely révén össze tudunk kapcsolni többféle megosztást anélkül, hogy többször el kellene végeznünk ugyanazt a munkafolyamatot. A Bundle lehetőség lényege, hogy a megosztási célok között aktív elemekből szabadon szervezhetünk egy gyűjteményt, amelyet választva a program minden résztvevő felületre publikálja a produkciót.

A közösségi oldalak területén maradva például egy céges videót általában nem csak a YouTube-ra vagy a Facebookra töltünk fel, hanem szeretjük ezeket minden céges felületen megjeleníteni. Egy Bundle hozzáadásával (a mappa ikon behúzásával az export célok közé) abba fel tudjuk venni a YouTube, Facebook és Vimeo export célokat, a hozzáadása révén pedig elegendő a megosztásnál egyszer kiválasztani a csomagot a listából, a Final Cut Pro mindhárom helyre feltölti a produkciót.

A beállításhoz a Final Cut Pro X program Preferences felületének Destinations részét kell felkeresnünk, és ott az Add Destination elemet választani. A listából a Bundle elemre duplán kattintva tudunk a célok közé egy üres gyűjteményt felvenni.



Az üres gyűjteménybe az Alt billentyű nyomva tartása mellett húzhatunk be már beállított feltöltési célokat, így például a YouTube és Vimeo profilunkat, de az Add Destination felületről újabb elemet is húzhatunk be a Bundle tartalmába, amit akár egészen másként is beállíthatunk - külön választva például a magán és esetleges céges profilunkat.

A Bundle elnevezhető, amely azért is praktikus, mert többet is létrehozhatunk belőle - például 720p, 1080p és 4K felbontású párhuzamos exportálási igényhez. Ez elnevezéshez csak rá kell kattintani a nevére, és a kijelölt szöveget átírni. Ezt követően a megosztási menüben a többi cél között a Bundle is megjelenik, mint lehetséges exportálási irány.

© MacMag.hu | 2012. 11. 20-28. Cikk: Birincsik József
Frissítve: 2016. március 1-2. (10.2); 2017. augusztus 23. (10.3; Bundle)