Az összes hangszer közül az egyik legnépszerűbb a gitár: számos zenei műfaj él a lehetőségeivel, az elektromos gitár megjelenése pedig teljesen új hangokat és ezáltal új műfajokat, stílusokat és zenei csillagokat hívott életre. Az elektromos gitár olyan hangszer, amelynek hangzását akár dedikált hardverekkel, akár azok digitális reprodukciójával képesek vagyunk módosítani, torzítani, gazdagítani, kiterjeszteni és természetesen hangosítani. A minden Mac alapvető részét képező GarageBand szoftver ezen feladatkörökre gazdag lehetőségeket kínál kultikus hangzások, legendás korszakok stílusából és hardvereiből. A Mac teljesítménye révén pedig ezeket érzékelhető késés nélkül, valóban élőben elérhetjük.

Tipp: A gitár fizikai csatlakoztatásáról a Mac-hez egy külön írásunk ad tippeket…



Az erősítőket és hangszórókat a gitárhoz biztosító, hang képzésben alapvető felületet, az Amp Designer nevű felületet az ablak alján, a Controls felülettől balra lévő Plug-ins részen érhetjük el. Ez alapból fel van csukva, de lenyitva hozzáférhetünk az Amp Designer elemhez, amelynek közepére kattintva érhetjük el a modellek választására szolgáló palettát.

A GarageBand Amp Designer felületén 26 híres gitárerősítő és kabinet hangszóró legendás összeállítása, kombinációja érhető el, illetve tehető egyénivé számos beépített hangszínszabályzó használatával. A 26 erősítő és 26 hangszóró modell természetesen keverhető is egymással, vagyis nem kötelező a beépített kombinációkat használni, ha kreatív igényünk ettől eltér.

A GarageBand a következő virtuális erősítő modelleket kínálja a számunkra:
• Small Tweed Combo
A Tweed az 1950-es és 1960-as évek amerikai blues, rock és country zenéjének meghatározó erősítő és kabinet hangszóró összeállítása volt. Meleg, összetett, tiszta hangok jellemzik. Stílusuk a mai napig meghatározó. A GarageBand ezen változata egy 12 hüvelykes nagy hangszóró virtuális hangképét biztosító szettet kínál (ezért nevezi Combónak az összeállítást), amellyel remek eszközt találunk a blues és rock stílusokhoz.



• Black Panel Combo
Az 1960-as évek amerikai rock kultúrájának művei termelték ki a különféle színekkel jelölt panel kombókat, amelyek közül a fekete színű buja, visszahangzásban gazdag dallamok megszólaltatását célozza, kifejezetten jó választást nyújtva a szólózáshoz. Az erősítőhöz 4 darab 10 hüvelykes virtuális hangszóró generálta hangkép tartozik.



• English Combo
Ez az erősítő nem valódi gitárerősítőt mintáz, hanem az 1960-as évek brit rockzenéjének hangulatát hivatott felidézni illeszkedő virtuális kabinet hangszóró élménnyel.



• Vintage Stack
Az 1960-as évek egy bizonyos 50 wattos erősítőjének érzetét nyújtó megoldás, amely rendkívül erőteljes, finoman torzuló gitárhangot kelt. Alapvető hangélménye a rockzenének.



• Modern Stack
Az 1980-as és 1990-es évek hard rock és metal stílusaihoz alkotott erősítője, amely mélyebb és tisztább hangokat biztosít az alsó és felső végeknél, míg a közép tartomány hiányosabb.



• Stadium Stack
A brit alternatív erősítők 1970-es évekből származó terméke erős közép hangzással. A nevének megfelelően nagy terekben való játékra alkották, és eredetileg 4 darab 12 hüvelykes átmérőjű kabinet hangszóró hangosította a gitárt. Olyan műfajoknál ajánlatos a használata, ahol erőt és tisztaságot szeretnénk megjeleníteni.



• British Blues Combo
Az 1960-as évek brit rockzenéje meghatározó volt a XX. század zenei fejlődésében. Ez az erősítő hangos, agresszív dallamok létrehozására képes. Virtuális hangszórója két darab 12 hüvelykes átmérőjű hangsugárzót jelenít meg. Magas erősítési érték és jó torzíthatósági paraméter jellemzi, így általában pedálokkal egészítik ki a gitárosok.



• Sunshine Stack
Nagyon erős közép tartomány határozza meg az 1960-as évekből származó Sunshine erősítőket. Ez az összeállítás hangos, agresszív, így kiváló a szólózáshoz, a nagy terek bezengéséhez. Ezt az erősítőt az 1990-es évek rock együttesei újra felfedezték, így régisége ellenére újabb zenékben is találkozhatunk vele. Ha a mélysége túlzott, a Treble lehetőséggel finomítható a hangja. A brit alternatív erősítők kategóriájába soroljuk.



• Small Brown Panel
Az 1960-as évek amerikai rock kultúrájának művei termelték ki a különféle színekkel jelölt panel kombókat, amelyek közül a barna színű sima, de hangzásában gazdag, részleteit megtartó gitárjátékot tesz lehetővé. Egy darab 12 hüvelykes átmérőjű hangsugárzó virtuális képét biztosítja.



Minden virtuális gitárerősítő esetén megtaláljuk a potmétersort, amellyel a játék hangképe szabályozható, változtatható.

Elsőként fontos, hogy értelmezzük a hangerőre vonatkozó paramétereket! A Gain potméter a bemeneti hangra vonatkozik, vagyis a hardver irányából érkező digitális jel erősségét tudjuk itt állítani, ezáltal módosítva a jelet, amit a GarageBand feldolgoz.

A sor - amelyben a feldolgozás valóban lineárisan történik - végén találjuk a Master elemet, amely a GarageBand virtuális erősítőjén átfutó hang jelének erejét képes szabályozni a kimenet irányába. Az Output a sor végén a tényleges kimenet, ahogyan a fejhallgatónkon vagy csatlakoztatott külső hangszórón a gitárjáték megszólal. Fontos, hogy a Master és Output elemeket alacsony értékről kezdjük el állítani, mert együttesen a hallásunkban és a hangszórókban is képesek kárt tenni.

A gitárerősítők első eleme a hangszínszabályozók sora: a Bass elem a mélyek intenzitását szabályozza, a Mids a közepet, a Treble pedig a felső szólamokat képes erősíteni. Egyes virtuális erősítők esetén ezek használata indokolt, ám számos előbeállítás, amit a Sound Library kínálatából érünk el, ezekre eleve hatással van. A hangszínszabályozók alkalmazása rendkívül eltérő mértékben módosítja a hangképet.

A Reverb paraméter a gitár esetén az úgynevezett zengető, egyfajta visszhangzás élmény, amely gazdagabbá, érdekesebbé képes tenni a gitárjátékot.

Tipp: Az IK Multimedia AmpliTube X-SPACE zengetőpedálja 300 különféle zengető beállítást kínál, és a segítségével még a digitális továbbküldés előtt lehetőségünk van arra, hogy a zengetett, effektelt hangot vigyük be az iPad készülékre.

Kettő potmétert (Depth / Mélység, Speed / Sebesség) kínál a Tremolo beállítás. A tremolo az olasz reszketés, remegtetés effektusát jelenti, amelyet a kottában is jelölni szokás, és amely az elektromos gitárok használatával rendkívül megszokott játékmód, és az amplitúdó váltogatásával érik el a gitárosok. A mélység itt az amplitúdó különbségre, a hatás intenzitására, a sebesség pedig a váltogatás dinamizmusára vonatkozó paraméter. Az alacsonyabb potméter értékek simább, hullámzó hatást érnek el, míg a magasabb értékek pergős, vibráló hatást.

A Presence értékkel azokat a hangokat tudjuk erősíteni, amelyek a felső harmadok (Treble) fölött találhatóak.

Az elektromos gitárjátékhoz virtuális effektpedálokat is alkalmazhatunk a GarageBandben, amelyeket rövidesen részletesebben összefoglalunk, de előbb még áttekintjük a basszusgitár erősítőkre vonatkozó ismereteket.

A GarageBand a basszusgitárok számára három híres gitárerősítő modellt kínál, amelyek kapcsolódó virtuális kabinet hangszórók hangjával társulnak.

• Classic Amp
Egy 300 wattos csöves erősítőt idéz fel ez a modell 1969-ből, amelyhez nyolc darab 10 hüvelykes hangsugárzó is tartozott. Ideális a nagy erejű, fundamentális mélyhangok megszólaltatásához.



• Modern Amp
1989-ből származó, tizenkét csöves, 360 wattos erősítőt idéz, amely számos zenei stílushoz ideális, és jó választás a kifejező basszusgitár hangzás előidézéséhez. Háromutas virtuális hangszóró rendszerrel egészül ki.



• Flip Top Amp
Ez a modell egy 1960-ban bemutatott, hat csöves erősítő modell hangját idézi, amely egy darab nagy méretű, 15 hüvelykes átmérőjű hangszóróval egészül ki. Sokféle stílushoz ideális a hangképe.



A három erősítő modellen szintén elérhetőek potméterek. A Gain potméter a bemeneti hangra vonatkozik, vagyis a hardver irányából érkező digitális jel erősségét tudjuk itt állítani, ezáltal módosítva a jelet, amit a GarageBand feldolgoz.

Hangszínszabályozókat is elérünk: a Bass elem a mélyek intenzitását szabályozza, a Mids a közepet, a Treble pedig a felső szólamokat képes erősíteni. Basszusgitárok esetén ezeknek természetesen egészen más az értelmezése és a hatása, mint az elektromos gitár játék esetén.

A Compressor paraméter segítségével a dinamikát tudjuk tömöríteni, amelynek alapvetően a zajcsökkentés és a pontosabb hangzás a célja. Az erőteljes tömörítés ugyanakkor túlzottan sima, üveges hangot kölcsönöz a basszusnak, amely nem mindig előnyös, de bizonyos stílusoknál kívánatos lehet. A kompresszor használata távolabb viszi a basszusgitárt a pengetős hangszertől, és mélyebbre az elektronikus hangzás világába.

A GarageBand a Compressor használata kapcsán három lehetőséget biztosít: az Off / Ki állásban nem kerül alkalmazásra ez a dinamika tömörítés. Ennek továbbá lehet Soft / Lágy és Hard / Kemény állása. Ez kétféle tömörítési algoritmust jelent: a Soft / Lágy állás esetén a basszusgitár dallama kicsit finomabb, a felfelé ívelő fázis (attack) lassabb, míg a kitartás rész (sustain) hosszabb. A Hard / Kemény beállítás esetén könnyebben illeszthetjük a basszusgitárt a többi hangszer közé, egyszerűbben állíthatjuk az értékeit, a jelszintjét, mivel kevésbé színes a hangja.

A tömörítési szintet a Comp potméterrel állíthatjuk. Emellett található egy újabb Gain potméter. Erre azért van szükség, mert a kompresszor alkalmazása szükségszerűen csökkenti a hangerőt is a dinamika tömörítésével. A Gain érték növelésével a lecsökkent hangerőt tudjuk fokozni, hogy a Master potméter felé továbbküldött hang ereje megfelelő legyen.

A sor - amelyben a feldolgozás valóban lineárisan történik - végén találjuk a Master elemet, amely a GarageBand virtuális erősítőjén átfutó hang jelének erejét képes szabályozni a kimenet irányába. Az Output a sor végén a tényleges kimenet, ahogyan a fejhallgatónkon vagy csatlakoztatott külső hangszórón a gitárjáték megszólal. Fontos, hogy a Master és Output elemeket alacsony értékről kezdjük el állítani, mert együttesen a hallásunkban és a hangszórókban is képesek kárt tenni.

A basszusgitárjáték során lehetőségünk van az úgynevezett közvetlen bevitel (direct input vagy direct inject) alkalmazására, amikor effektelés, illetve erősítők módosító tónusának hatása nélkül, pusztán a basszusgitár előerősített jelének bevitelét szeretnénk elérni esetleges hangszínszabályzással kiegészítve. E célra szolgál a sorban az erősítők után következő Direct Box.



Ez a tiszta jel rögzítésén túl képes azt erősíteni a Boost potméter módosításával. Emellett rendelkezik egy, alapvetően a zaj csökkentését szolgáló HF Cut funkcióval.

Tipp: A jobb felső részen lévő jack csatlakozó ikonra bökve elérhetjük a bemeneti beállításokat, ahol a GarageBand szintén kínál egy Noise Gate / Zajvágó funkciót, amely a bemeneti jel zajcsökkentésére szolgál. Ez csúszógombbal szabályozható.

A Tone potméter hat állással rendelkezik, kapcsolóként működik, amelyet egyrészt az alatta lévő On gombbal be kell kapcsolni a használathoz, ezt követően pedig hat különféle hangszínszabályozót érhetünk el a segítségével, amelyek számozva vannak.

1 - Mínusz 6 decibel csökkentést hajt végre a 100 Hertz és 10 kHz közötti tartományban, legerősebben hagyva a 800 Hz körüli tartományt.
2 - Kifejező mínusz 24 decibel visszavételt alkalmaz 100 Hz és 10 kHz között V alakú visszavétel formájában, és legerősebben a 800 Hertz körüli frekvencia tartományt hagyja.
3 - Mínusz 3 decibel visszavételt érvényesít 100 Hz és 10 kHz közt, és legerősebben a 800 és 1200 Hertz közötti tartományt hagyja.
4 - Összetett hangszínszabályozó, amely egyrészt mínusz 3 decibellel gyengítő az 1 kHz és 10 kHz közti tartományt, főként 8 kHz környékén. A 60 Hertz és 1 kHz közti tartomány 1 vagy 2 decibellel erősödik megtartva a hangok elkülönülését. A 10 kHz fölötti hangok 3 decibel erősítést kapnak. Ez a hangszín jól illik az akusztikus és vonós hangszeres zenékhez.
5 - Erőteljesen felfelé ívelő hangszínszabályzó, amely 10 Hertz-nél -24 decibellel gyengíti a jelet, 900 Hertzet elérve viszont már 3 decibellel erősíti, a kettő között pedig szép ívet ír le.
6 - Szintén látványos ívű hangszínszabályozó görbe, amely 10 Hertznél -24 decibellel gyengít, 900 Hertz környékére pedig már 3 decibellel erősíti, közte pedig ívelt. 10 és 20 kHz között 6 decibelnyi ívelt eséssel éri el a nulla értéket. Basszusgitár esetén ez a leginkább kézenfekvő beállítás.



A gitárjátékot - akár az elektromos gitár, akár az elektromos basszusgitár hangját - effektpedálok virtuális kínálatával tudjuk színesíteni. Egyszerre négy ilyen pedált tudunk bekapcsolni.

A Wah effektust szabályozó virtuális pedál képes az arckifejezésünk értelmezésével működni, amelyet egy külön írásmű mutat be részletesen…

A szoftveres pedálok lábbal történő kapcsolására az IK Multimedia az iRig Stomp I/O terméket alkotta meg…

A GarageBand a következő virtuális effektpedálokat biztosítja a számunkra:
• Phase Tripper
A modulációs effektusok körében a fázisváltó pedálok közé tartozó alapvető eszközről van szó. A Rate potméterrel a moduláció ereje állítható Hertzben, illetve a jobb alsó részen lévő Sync gomb lenyomásával a dallam ütemével szinkronban. A Depth az effektus erejét állítja. A Feedback pedig az effektelt jel visszahatását a forrás jelre, amely a dallam színét, kifejezésmódját állítja.



• Vintage Drive
A nagyon régi, szilárdtest erősítők térhatású tranzisztorának torzítását emuláló effektus, amely régiessége révén melegebb hangzást biztosít a gitárnak. A Tone potméterrel a hangszín állítható: a magasabb értékek élesebb hangokat eredményeznek. A Drive potméterrel a bemeneti jelhez adott lüktetés értéke szabályozható. A Level potméter a kimeneti jel erősítésére vonatkozik, míg a Fat kapcsolóval az alacsony frekvenciás hangok vastagíthatóak, erősíthetőek fel.



• Hi-Drive
Túlvezérlésen alapuló torzító effektus, amely a magas frekvenciájú tartalmak hangsúlyát emeli. A Level potméterével a kimeneti, effektelt jel erősségét tudjuk szabályozni, míg a Treble/Full kapcsolóval azt, hogy csak a felső harmadokat érintse az effektus, vagy a teljes hangskálát.



• Fuzz Machine
Amerikai fejlesztésű torzító effektus, amely pezsgést kölcsönöz a gitár hangjának. Három potméteres segítségével egyrészt a bemeneti jelet tudjuk erősíteni (Fuzz), vagyis nagyobb arányú bemeneti jelet érint az effektus, míg a Level potméterrel a kimeneti jelet szabályozzuk, vagyis hogy a továbbküldött, effektelt hang minden erejű legyen. A Tone potméterrel a felső szólamokat tudjuk erősíteni (Treble), egyúttal az alacsony frekvenciákat csökkentjük.



• Heavenly Chorus
Gazdag, édeskés hangzású, kellemes kórus effektus, amely vastagítja a hangot. A Rate potméterrel az effektus erejét tudjuk szabályozni alapértelmezés szerint Hertzben, vagy a jobb alsó sarokban lévő Sync gomb lenyomásával a játék üteméhez igazítva. A Depth potméterrel az effektus erejét tudjuk szabályozni, míg a Bright kapcsolóval a pedál egy belső hangszínszabályzója hangsúlyt helyez a felső tartományra, erősíti a magasabb hangok szerepét, amely funkció az alsó frekvenciatartományt nem érinti. A Feedback potméterrel azt tudjuk szabályozni, hogy az effektus kimeneti jele visszahasson, kölcsönhatásba kerüljön a forrással, amely révén egyfajta önmodulációs hatás érzékelhető, amely erősebbé teszi az analóg jelleget.



• Robo Flanger
A flanger effektus azt jelenti, hogy az alap sáv mellett egy nagyon pici késéssel ismétlődik meg ugyanaz a sáv finom hanghajlítással, és ez finoman használva nagyon kellemes hangzásélményt nyújt. Ez a pedál is a modulációs kategóriába tartozik. A Rate potméterrel a moduláció sebességét tudjuk szabályozni Hertzben megadva, illetve a Sync gomb (bal alsó sarok) bekapcsolásával a dallam üteméhez igazítva. A Depth az effektus erejét szabályozza, a Feedback az effektus visszahatását az alap jelre, amely még színesebbé teszi a hangzást. Ez az analóg világra hajazó stílus nagyon természetessé teszi a digitálisan reprodukált effektust. A Manual potméter késést tud előidézni a nyersanyag és a flanger effektussal színezett hang között, amely egyfajta kórus effektus hatást is kölcsönöz a hangnak.



• The Vibe
A klasszikus és nagy múltú Hammond B3 orgona Scanner Vibrato effektusát idézi fel digitálisan a The Vibe nevű modulációs effektus, amely megjelenésében is ezt a régi technikát idézi. A Rate segítségével a sebességet állíthatjuk Hertzben, illetve a Sync gomb lenyomásával az ütemhez igazítva, a Depth pedig az effektus hatását erősíti. A Type potméter egy kapcsoló, amely segítségével a V1, V2, V3 paraméterek vibrato effektust alkalmaznak, a C1, C2, C3 pedig kórus effektust.



• Auto-Funk
Ez egy önműködő Wah effektus, amelyet nem a művész szabályoz, hanem automatikusan adódik hozzá a gitárjátékhoz a beállításainknak megfelelően. E célra az érzékenység (Sensitivity) potméter szolgál, amely az effektus kereteit határozza meg. A Cutoff potméterrel a vágási frekvencia állítható, amely központi tartomány, és az azon kívüli - alatti és fölötti - hangokat nem érinti az effektus. A BP és LP kapcsoló a Bandpass és Lowpass beállításra utal: előtti esetben a vágási frekvencia érték (Cutoff potméter) alatti és fölötti hangokat szűri az effektus, a Lowpass esetén csak az alatta lévő frekvenciatartományt szűri. A Hi/Lo kapcsolóval a szűrő előbeállítás ellenállása kapcsolható. Az Up és Down kapcsolóval a Wah effektus modulációjának irányát tudjuk szabályozni, vagyis hogy az negatív vagy pozitív legyen.



• Blue Echo
Egyszerű késleltetőpedál, amelyen három potmétert és két kapcsolót találunk a középen lenn lévő bekapcsoló gomb mellett. A Time / Idő potméter segítségével a moduláció sebességét tudjuk meghatározni, amely Hertzben értendő, de ha a jobb alsó sarokban lenyomjuk a Sync / Szinkron gombot, akkor a dallam üteméhez igazodik. A Repeats / Ismétlések potméterrel a késleltetett megismétlések mértékét tudjuk szabályozni, míg a Mix / Keverék potméter a forrás és az effektus jelek keveredésének mértékét és arányát szabályozza. Alattuk egy Tone Cut kapcsoló is található. Ez hatással van arra, hogy az alacsonyabb vagy magasabb frekvenciájú hangokat vágjuk ki a késleltetett dallamból, vagyis hogy az effektus csak a magasabb hangokra hasson, vagy csak az alacsonyabbakra. Kikapcsolt állásban nem történik kivágás.



• Squash Compressor
Egyszerű tömörítő effektus, amely a jel dinamikáját csökkenti, hogy egyszerűsítse a hangot. A Sustain potméter itt nem a kitartásra vonatkozik, hanem egy küszöbértéket határoz meg: e jel fölötti hangok erejét csökkenti az effektus. A Level potméter a kimeneti jelet szabályozza, erősíti. Az Attack kapcsoló pedig akkor bír jelentőséggel, ha más hangszerrel szeretnénk nagyon jó átfedésbe helyezni a gitárt - például basszusgitárt. A Fast értéken a dobokhoz, a Slow értéken például a vonós-húros hangszerekhez illeszkedik jól a gitárjáték.



• Wah
A hangutánzó szó egyben az effektus jellegét is meghatározza. Modulációs kategóriába soroljuk.



© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. november 18.

A GarageBand alkalmazás legfrissebb változata része minden Mac gyári szoftverkészletének, a régebbi gépek tulajdonosai számára megvásárolható a Mac App Store-ból.
GarageBand alkalmazás a Mac App Store-ban…

A GarageBand cikkben taglalt változata az iOS eszközeinkre elérhető:
GarageBand alkalmazás az iOS rendszerekre…





 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: