Az elektromos gitár és basszusgitár felhasználók számára a GarageBand mobil változata számos izgalmas lehetőséget kínál, amely révén akár egy iPad segítségével nem csupán rögzíthetik a játékot akár töb sávban, de látványos effektusokkal is elláthatják azokat, illetve a hangképben felidézhetik évtizedekkel ezelőtti legendák stílusát.

A mobil GarageBand felületén az AMP opcióra lapozva három lehetőséget találunk: Clean / Tiszta, Distorted / Torzított és Bass / Basszus. Ezek alapvetően lerövidítik a produkció létrehozásának lépéseit, de bármikor adhatunk effektust a tiszta gitárjátékhoz is, illetve válthatunk basszusgitár beállításokra a művelet során.



A sor végén találjuk a More Sounds / További hangok gombot, amely segítségével az Apple által a GarageBand alkalmazáshoz utólag kiadott, ingyenesen letölthető hangminták, beállítás csomagok érhetőek el. A gitárok esetén ez nem feltétlenül új erősítőket és pedálokat jelent, hanem a meglévő eszközök egyéni hangolású beállításait, így ezeket nem kell kikísérleteznünk, hanem egy-egy téma nyomán rendelkezésünkre állnak ezek az előbeállítások.

Tipp: A GarageBand a gitárjáték esetén erőteljesen épít más alkalmazások hangjának bekapcsolására, továbbá képes külső alkalmazásokból effektusokat elérni és használni. E téren az IK Multimedia számos megoldást kínál, alapvetően az AmpliTube és Tonex márkanevek alá gyűjtve érhetünk el sokféle lehetőséget.

Hangszer csatlakoztatása az eszközhöz
A hangszer beállításra bökést megelőzően alapvető feladat, hogy összekapcsoljuk a gitárt a készülékkel. Az elektromos gitár és basszusgitár is tipikusan nagy méretű, 6,3 mm-es jack csatlakozóval küldi a jelet, vagyis ennek hangját kell előerősítve bejuttatni a feldolgozó egységbe - szerencsés esetben egy iPad készülékbe.

E célra többféle hardver is elérhető, és az IK Multimedia e területet igen gazdagon lefedi számos képességű gitáros megoldással az egészen kedvező árú termékektől a rendkívül összetett tudású, profi megoldásokig.



Amennyiben az analóg kapcsolattal rendelkező, TRRS kábelvéggel működő iRig 2 terméket kívánjuk csatlakoztatni a Lightning csatlakozós iPhone vagy korábbi iPad készülékre, akkor egy Apple Lightning 3,5 milliméteres minijack adapter (MMX62ZM/A) beiktatása szükséges a folyamatba. Ha ugyanezzel az egyszerű hardverrel iPad Pro, iPad Air (4. generációs vagy újabb), iPad (10. generációs) vagy iPad mini (6. generációs vagy újabb) modellhez kívánunk kapcsolódni, akkor egy Apple USB-C 3,5 milliméteres minijack adaptert kell használnunk, vagy például a Satechi USB-C Power Delivery Audio Adapter terméket, amely a hang bevitel közben töltést is képes fogadni azonos időben.
Az IK Multimedia iRig 2 gitárerősítő megoldása…
Az Apple Lightning 3,5 milliméteres minijack adapter…
Az Apple USB-C 3,5 milliméteres minijack adapter…
A Satechi USB-C Power Delivery Audio Adapter…

Amennyiben a csatlakoztatáshoz komolyabb megoldást keresünk, amely kiemelkedő minőségű digitális jelet továbbít a rugalmas feldolgozás érdekében, az IK Multimedia többféle termékét tudjuk alkalmazni:
AXE I/O…
AXE I/O Solo…
iRig HD 2…
iRig Pro I/O…
iRig Pro Duo I/O…
iRig Stream…
iRig Stream Pro…

Némelyik eszköz esetleg csak USB-A csatlakozós kábelt tartalmaz. Ezekhez kitűnő megoldást nyújt az LMP USB-C mikró-USB kábel.

Tipp: Egyes kiegészítők komolyabb teljesítmény igénye merítheti a gazda eszközt, így az iPad modellek esetén alkalmazhatunk USB-C elosztó egységet, amelyen több csatlakozó is található, vagy akár Thunderbolt dokkot, amely több kapcsolatot és töltést is biztosít.
iRig PowerBridge…
USB-C elosztók és Thunderbolt dokkolók…

A hang bevitelének hardveres megfejtése és az esetleges tápellátási igények megoldása után kezdődhet a játék a GarageBand könnyedén kezelhető felületén!

Gitárjáték a GarageBand képességeinek használatával
A beállítások előtt érdemes egy rövid próbát tenni a gitár hangereje kapcsán: a GarageBand felületén a jobb felső részen lévő jack csatlakozó fölött zöld színű pötty jelzi a határérték alatti hangerőt, sárga a túl nagy hangerőt, piros pedig a torzuló hang jelet. Amennyiben a gitárból fogadott jel a sárga vagy piros tartományban van, akkor a bemeneti hangerőt, vagyis az előerősítés mértékét a hardveren állítani szükséges, mert ebben az esetben túlvezérelt lehet a hang, amely élvezhetetlen végeredményt produkál.



Ha szükséges, a hangvillára bökve akár hangolni is tudjuk a gitárt, amely egy jól érzékelhető vizuális felületen jelenik meg a számunkra. A GarageBand gitárhangoló megoldása egészen pontos, így segítségünkre lehet, hogy élvezhető, pontos gitárhangot rögzítsünk.

A GarageBand a következő virtuális erősítő modelleket kínálja a számunkra:
• Small Tweed Combo
A Tweed az 1950-es és 1960-as évek amerikai blues, rock és country zenéjének meghatározó erősítő és kabinet hangszóró összeállítása volt. Meleg, összetett, tiszta hangok jellemzik. Stílusuk a mai napig meghatározó. A GarageBand ezen változata egy 12 hüvelykes nagy hangszóró virtuális hangképét biztosító szettet kínál (ezért nevezi Combónak az összeállítást), amellyel remek eszközt találunk a blues és rock stílusokhoz.



• Black Panel Combo
Az 1960-as évek amerikai rock kultúrájának művei termelték ki a különféle színekkel jelölt panel kombókat, amelyek közül a fekete színű buja, visszahangzásban gazdag dallamok megszólaltatását célozza, kifejezetten jó választást nyújtva a szólózáshoz. Az erősítőhöz 4 darab 10 hüvelykes virtuális hangszóró generálta hangkép tartozik.



• English Combo
Ez az erősítő nem valódi gitárerősítőt mintáz, hanem az 1960-as évek brit rockzenéjének hangulatát hivatott felidézni illeszkedő virtuális kabinet hangszóró élménnyel.



• Vintage Stack
Az 1960-as évek egy bizonyos 50 wattos erősítőjének érzetét nyújtó megoldás, amely rendkívül erőteljes, finoman torzuló gitárhangot kelt. Alapvető hangélménye a rockzenének.



• Modern Stack
Az 1980-as és 1990-es évek hard rock és metal stílusaihoz alkotott erősítője, amely mélyebb és tisztább hangokat biztosít az alsó és felső végeknél, míg a közép tartomány hiányosabb.



• Stadium Stack
A brit alternatív erősítők 1970-es évekből származó terméke erős közép hangzással. A nevének megfelelően nagy terekben való játékra alkották, és eredetileg 4 darab 12 hüvelykes átmérőjű kabinet hangszóró hangosította a gitárt. Olyan műfajoknál ajánlatos a használata, ahol erőt és tisztaságot szeretnénk megjeleníteni.



• British Blues Combo
Az 1960-as évek brit rockzenéje meghatározó volt a XX. század zenei fejlődésében. Ez az erősítő hangos, agresszív dallamok létrehozására képes. Virtuális hangszórója két darab 12 hüvelykes átmérőjű hangsugárzót jelenít meg. Magas erősítési érték és jó torzíthatósági paraméter jellemzi, így általában pedálokkal egészítik ki a gitárosok.



• Sunshine Stack
Nagyon erős közép tartomány határozza meg az 1960-as évekből származó Sunshine erősítőket. Ez az összeállítás hangos, agresszív, így kiváló a szólózáshoz, a nagy terek bezengéséhez. Ezt az erősítőt az 1990-es évek rock együttesei újra felfedezték, így régisége ellenére újabb zenékben is találkozhatunk vele. Ha a mélysége túlzott, a Treble lehetőséggel finomítható a hangja. A brit alternatív erősítők kategóriájába soroljuk.



• Small Brown Panel
Az 1960-as évek amerikai rock kultúrájának művei termelték ki a különféle színekkel jelölt panel kombókat, amelyek közül a barna színű sima, de hangzásában gazdag, részleteit megtartó gitárjátékot tesz lehetővé. Egy darab 12 hüvelykes átmérőjű hangsugárzó virtuális képét biztosítja.



Minden virtuális gitárerősítő esetén megtaláljuk a potmétersort, amellyel a játék hangképe szabályozható, változtatható.

Elsőként fontos, hogy értelmezzük a hangerőre vonatkozó paramétereket! A Gain potméter a bemeneti hangra vonatkozik, vagyis a hardver irányából érkező digitális jel erősségét tudjuk itt állítani, ezáltal módosítva a jelet, amit a GarageBand feldolgoz.

A sor - amelyben a feldolgozás valóban lineárisan történik - végén találjuk a Master elemet, amely a GarageBand virtuális erősítőjén átfutó hang jelének erejét képes szabályozni a kimenet irányába. Az Output a sor végén a tényleges kimenet, ahogyan a fejhallgatónkon vagy csatlakoztatott külső hangszórón a gitárjáték megszólal. Fontos, hogy a Master és Output elemeket alacsony értékről kezdjük el állítani, mert együttesen a hallásunkban és a hangszórókban is képesek kárt tenni.

A gitárerősítők első eleme a hangszínszabályozók sora: a Bass elem a mélyek intenzitását szabályozza, a Mids a közepet, a Treble pedig a felső szólamokat képes erősíteni. Egyes virtuális erősítők esetén ezek használata indokolt, ám számos előbeállítás, amit a Sound Library kínálatából érünk el, ezekre eleve hatással van. A hangszínszabályozók alkalmazása rendkívül eltérő mértékben módosítja a hangképet.

A Reverb paraméter a gitár esetén az úgynevezett zengető, egyfajta visszhangzás élmény, amely gazdagabbá, érdekesebbé képes tenni a gitárjátékot.

Tipp: Az IK Multimedia AmpliTube X-SPACE zengetőpedálja 300 különféle zengető beállítást kínál, és a segítségével még a digitális továbbküldés előtt lehetőségünk van arra, hogy a zengetett, effektelt hangot vigyük be az iPad készülékre.

Kettő potmétert (Depth / Mélység, Speed / Sebesség) kínál a Tremolo beállítás. A tremolo az olasz reszketés, remegtetés effektusát jelenti, amelyet a kottában is jelölni szokás, és amely az elektromos gitárok használatával rendkívül megszokott játékmód, és az amplitúdó váltogatásával érik el a gitárosok. A mélység itt az amplitúdó különbségre, a hatás intenzitására, a sebesség pedig a váltogatás dinamizmusára vonatkozó paraméter. Az alacsonyabb potméter értékek simább, hullámzó hatást érnek el, míg a magasabb értékek pergős, vibráló hatást.

A Presence értékkel azokat a hangokat tudjuk erősíteni, amelyek a felső harmadok (Treble) fölött találhatóak.

Az elektromos gitárjátékhoz virtuális effektpedálokat is alkalmazhatunk a GarageBandben, amelyeket rövidesen részletesebben összefoglalunk, de előbb még áttekintjük a basszusgitár erősítőkre vonatkozó ismereteket.

A GarageBand a basszusgitárok számára három híres gitárerősítő modellt kínál, amelyek kapcsolódó virtuális kabinet hangszórók hangjával társulnak.

• Classic Amp
Egy 300 wattos csöves erősítőt idéz fel ez a modell 1969-ből, amelyhez nyolc darab 10 hüvelykes hangsugárzó is tartozott. Ideális a nagy erejű, fundamentális mélyhangok megszólaltatásához.



• Modern Amp
1989-ből származó, tizenkét csöves, 360 wattos erősítőt idéz, amely számos zenei stílushoz ideális, és jó választás a kifejező basszusgitár hangzás előidézéséhez. Háromutas virtuális hangszóró rendszerrel egészül ki.



• Flip Top Amp
Ez a modell egy 1960-ban bemutatott, hat csöves erősítő modell hangját idézi, amely egy darab nagy méretű, 15 hüvelykes átmérőjű hangszóróval egészül ki. Sokféle stílushoz ideális a hangképe.



A három erősítő modellen szintén elérhetőek potméterek. A Gain potméter a bemeneti hangra vonatkozik, vagyis a hardver irányából érkező digitális jel erősségét tudjuk itt állítani, ezáltal módosítva a jelet, amit a GarageBand feldolgoz.

Hangszínszabályozókat is elérünk: a Bass elem a mélyek intenzitását szabályozza, a Mids a közepet, a Treble pedig a felső szólamokat képes erősíteni. Basszusgitárok esetén ezeknek természetesen egészen más az értelmezése és a hatása, mint az elektromos gitár játék esetén.

A Compressor paraméter segítségével a dinamikát tudjuk tömöríteni, amelynek alapvetően a zajcsökkentés és a pontosabb hangzás a célja. Az erőteljes tömörítés ugyanakkor túlzottan sima, üveges hangot kölcsönöz a basszusnak, amely nem mindig előnyös, de bizonyos stílusoknál kívánatos lehet. A kompresszor használata távolabb viszi a basszusgitárt a pengetős hangszertől, és mélyebbre az elektronikus hangzás világába.

A GarageBand a Compressor használata kapcsán három lehetőséget biztosít: az Off / Ki állásban nem kerül alkalmazásra ez a dinamika tömörítés. Ennek továbbá lehet Soft / Lágy és Hard / Kemény állása. Ez kétféle tömörítési algoritmust jelent: a Soft / Lágy állás esetén a basszusgitár dallama kicsit finomabb, a felfelé ívelő fázis (attack) lassabb, míg a kitartás rész (sustain) hosszabb. A Hard / Kemény beállítás esetén könnyebben illeszthetjük a basszusgitárt a többi hangszer közé, egyszerűbben állíthatjuk az értékeit, a jelszintjét, mivel kevésbé színes a hangja.

A tömörítési szintet a Comp potméterrel állíthatjuk. Emellett található egy újabb Gain potméter. Erre azért van szükség, mert a kompresszor alkalmazása szükségszerűen csökkenti a hangerőt is a dinamika tömörítésével. A Gain érték növelésével a lecsökkent hangerőt tudjuk fokozni, hogy a Master potméter felé továbbküldött hang ereje megfelelő legyen.

A sor - amelyben a feldolgozás valóban lineárisan történik - végén találjuk a Master elemet, amely a GarageBand virtuális erősítőjén átfutó hang jelének erejét képes szabályozni a kimenet irányába. Az Output a sor végén a tényleges kimenet, ahogyan a fejhallgatónkon vagy csatlakoztatott külső hangszórón a gitárjáték megszólal. Fontos, hogy a Master és Output elemeket alacsony értékről kezdjük el állítani, mert együttesen a hallásunkban és a hangszórókban is képesek kárt tenni.

A basszusgitárjáték során lehetőségünk van az úgynevezett közvetlen bevitel (direct input vagy direct inject) alkalmazására, amikor effektelés, illetve erősítők módosító tónusának hatása nélkül, pusztán a basszusgitár előerősített jelének bevitelét szeretnénk elérni esetleges hangszínszabályzással kiegészítve. E célra szolgál a sorban az erősítők után következő Direct Box.



Ez a tiszta jel rögzítésén túl képes azt erősíteni a Boost potméter módosításával. Emellett rendelkezik egy, alapvetően a zaj csökkentését szolgáló HF Cut funkcióval.

Tipp: A jobb felső részen lévő jack csatlakozó ikonra bökve elérhetjük a bemeneti beállításokat, ahol a GarageBand szintén kínál egy Noise Gate / Zajvágó funkciót, amely a bemeneti jel zajcsökkentésére szolgál. Ez csúszógombbal szabályozható.

A Tone potméter hat állással rendelkezik, kapcsolóként működik, amelyet egyrészt az alatta lévő On gombbal be kell kapcsolni a használathoz, ezt követően pedig hat különféle hangszínszabályozót érhetünk el a segítségével, amelyek számozva vannak.

1 - Mínusz 6 decibel csökkentést hajt végre a 100 Hertz és 10 kHz közötti tartományban, legerősebben hagyva a 800 Hz körüli tartományt.
2 - Kifejező mínusz 24 decibel visszavételt alkalmaz 100 Hz és 10 kHz között V alakú visszavétel formájában, és legerősebben a 800 Hertz körüli frekvencia tartományt hagyja.
3 - Mínusz 3 decibel visszavételt érvényesít 100 Hz és 10 kHz közt, és legerősebben a 800 és 1200 Hertz közötti tartományt hagyja.
4 - Összetett hangszínszabályozó, amely egyrészt mínusz 3 decibellel gyengítő az 1 kHz és 10 kHz közti tartományt, főként 8 kHz környékén. A 60 Hertz és 1 kHz közti tartomány 1 vagy 2 decibellel erősödik megtartva a hangok elkülönülését. A 10 kHz fölötti hangok 3 decibel erősítést kapnak. Ez a hangszín jól illik az akusztikus és vonós hangszeres zenékhez.
5 - Erőteljesen felfelé ívelő hangszínszabályzó, amely 10 Hertz-nél -24 decibellel gyengíti a jelet, 900 Hertzet elérve viszont már 3 decibellel erősíti, a kettő között pedig szép ívet ír le.
6 - Szintén látványos ívű hangszínszabályozó görbe, amely 10 Hertznél -24 decibellel gyengít, 900 Hertz környékére pedig már 3 decibellel erősíti, közte pedig ívelt. 10 és 20 kHz között 6 decibelnyi ívelt eséssel éri el a nulla értéket. Basszusgitár esetén ez a leginkább kézenfekvő beállítás.

A gitárjátékot - akár az elektromos gitár, akár az elektromos basszusgitár hangját - effektpedálok virtuális kínálatával tudjuk színesíteni. Egyszerre négy ilyen pedált tudunk bekapcsolni.

A Wah effektust szabályozó virtuális pedál képes az arckifejezésünk értelmezésével működni, amelyet egy külön írásmű mutat be részletesen…

A szoftveres pedálok lábbal történő kapcsolására az IK Multimedia az iRig Stomp I/O terméket alkotta meg…



A GarageBand a következő virtuális effektpedálokat biztosítja a számunkra:
• Phase Tripper
A modulációs effektusok körében a fázisváltó pedálok közé tartozó alapvető eszközről van szó. A Rate potméterrel a moduláció ereje állítható Hertzben, illetve a jobb alsó részen lévő Sync gomb lenyomásával a dallam ütemével szinkronban. A Depth az effektus erejét állítja. A Feedback pedig az effektelt jel visszahatását a forrás jelre, amely a dallam színét, kifejezésmódját állítja.



• Vintage Drive
A nagyon régi, szilárdtest erősítők térhatású tranzisztorának torzítását emuláló effektus, amely régiessége révén melegebb hangzást biztosít a gitárnak. A Tone potméterrel a hangszín állítható: a magasabb értékek élesebb hangokat eredményeznek. A Drive potméterrel a bemeneti jelhez adott lüktetés értéke szabályozható. A Level potméter a kimeneti jel erősítésére vonatkozik, míg a Fat kapcsolóval az alacsony frekvenciás hangok vastagíthatóak, erősíthetőek fel.



• Hi-Drive
Túlvezérlésen alapuló torzító effektus, amely a magas frekvenciájú tartalmak hangsúlyát emeli. A Level potméterével a kimeneti, effektelt jel erősségét tudjuk szabályozni, míg a Treble/Full kapcsolóval azt, hogy csak a felső harmadokat érintse az effektus, vagy a teljes hangskálát.



• Fuzz Machine
Amerikai fejlesztésű torzító effektus, amely pezsgést kölcsönöz a gitár hangjának. Három potméteres segítségével egyrészt a bemeneti jelet tudjuk erősíteni (Fuzz), vagyis nagyobb arányú bemeneti jelet érint az effektus, míg a Level potméterrel a kimeneti jelet szabályozzuk, vagyis hogy a továbbküldött, effektelt hang minden erejű legyen. A Tone potméterrel a felső szólamokat tudjuk erősíteni (Treble), egyúttal az alacsony frekvenciákat csökkentjük.



• Heavenly Chorus
Gazdag, édeskés hangzású, kellemes kórus effektus, amely vastagítja a hangot. A Rate potméterrel az effektus erejét tudjuk szabályozni alapértelmezés szerint Hertzben, vagy a jobb alsó sarokban lévő Sync gomb lenyomásával a játék üteméhez igazítva. A Depth potméterrel az effektus erejét tudjuk szabályozni, míg a Bright kapcsolóval a pedál egy belső hangszínszabályzója hangsúlyt helyez a felső tartományra, erősíti a magasabb hangok szerepét, amely funkció az alsó frekvenciatartományt nem érinti. A Feedback potméterrel azt tudjuk szabályozni, hogy az effektus kimeneti jele visszahasson, kölcsönhatásba kerüljön a forrással, amely révén egyfajta önmodulációs hatás érzékelhető, amely erősebbé teszi az analóg jelleget.



• Robo Flanger
A flanger effektus azt jelenti, hogy az alap sáv mellett egy nagyon pici késéssel ismétlődik meg ugyanaz a sáv finom hanghajlítással, és ez finoman használva nagyon kellemes hangzásélményt nyújt. Ez a pedál is a modulációs kategóriába tartozik. A Rate potméterrel a moduláció sebességét tudjuk szabályozni Hertzben megadva, illetve a Sync gomb (bal alsó sarok) bekapcsolásával a dallam üteméhez igazítva. A Depth az effektus erejét szabályozza, a Feedback az effektus visszahatását az alap jelre, amely még színesebbé teszi a hangzást. Ez az analóg világra hajazó stílus nagyon természetessé teszi a digitálisan reprodukált effektust. A Manual potméter késést tud előidézni a nyersanyag és a flanger effektussal színezett hang között, amely egyfajta kórus effektus hatást is kölcsönöz a hangnak.



• The Vibe
A klasszikus és nagy múltú Hammond B3 orgona Scanner Vibrato effektusát idézi fel digitálisan a The Vibe nevű modulációs effektus, amely megjelenésében is ezt a régi technikát idézi. A Rate segítségével a sebességet állíthatjuk Hertzben, illetve a Sync gomb lenyomásával az ütemhez igazítva, a Depth pedig az effektus hatását erősíti. A Type potméter egy kapcsoló, amely segítségével a V1, V2, V3 paraméterek vibrato effektust alkalmaznak, a C1, C2, C3 pedig kórus effektust.



• Auto-Funk
Ez egy önműködő Wah effektus, amelyet nem a művész szabályoz, hanem automatikusan adódik hozzá a gitárjátékhoz a beállításainknak megfelelően. E célra az érzékenység (Sensitivity) potméter szolgál, amely az effektus kereteit határozza meg. A Cutoff potméterrel a vágási frekvencia állítható, amely központi tartomány, és az azon kívüli - alatti és fölötti - hangokat nem érinti az effektus. A BP és LP kapcsoló a Bandpass és Lowpass beállításra utal: előtti esetben a vágási frekvencia érték (Cutoff potméter) alatti és fölötti hangokat szűri az effektus, a Lowpass esetén csak az alatta lévő frekvenciatartományt szűri. A Hi/Lo kapcsolóval a szűrő előbeállítás ellenállása kapcsolható. Az Up és Down kapcsolóval a Wah effektus modulációjának irányát tudjuk szabályozni, vagyis hogy az negatív vagy pozitív legyen.



• Blue Echo
Egyszerű késleltetőpedál, amelyen három potmétert és két kapcsolót találunk a középen lenn lévő bekapcsoló gomb mellett. A Time / Idő potméter segítségével a moduláció sebességét tudjuk meghatározni, amely Hertzben értendő, de ha a jobb alsó sarokban lenyomjuk a Sync / Szinkron gombot, akkor a dallam üteméhez igazodik. A Repeats / Ismétlések potméterrel a késleltetett megismétlések mértékét tudjuk szabályozni, míg a Mix / Keverék potméter a forrás és az effektus jelek keveredésének mértékét és arányát szabályozza. Alattuk egy Tone Cut kapcsoló is található. Ez hatással van arra, hogy az alacsonyabb vagy magasabb frekvenciájú hangokat vágjuk ki a késleltetett dallamból, vagyis hogy az effektus csak a magasabb hangokra hasson, vagy csak az alacsonyabbakra. Kikapcsolt állásban nem történik kivágás.



• Squash Compressor
Egyszerű tömörítő effektus, amely a jel dinamikáját csökkenti, hogy egyszerűsítse a hangot. A Sustain potméter itt nem a kitartásra vonatkozik, hanem egy küszöbértéket határoz meg: e jel fölötti hangok erejét csökkenti az effektus. A Level potméter a kimeneti jelet szabályozza, erősíti. Az Attack kapcsoló pedig akkor bír jelentőséggel, ha más hangszerrel szeretnénk nagyon jó átfedésbe helyezni a gitárt - például basszusgitárt. A Fast értéken a dobokhoz, a Slow értéken például a vonós-húros hangszerekhez illeszkedik jól a gitárjáték.



• Wah
A hangutánzó szó egyben az effektus jellegét is meghatározza. Modulációs kategóriába soroljuk.



A gitárjáték felvétele
Miután csatlakoztattuk az iPad készülékhez a gitárt, kiválasztottuk a megfelelő erősítő modellt, illetve az esetleges effektpedálokat, indulhat a játék felvétele!

Amennyiben még nincsen más hangszerjáték rögzítve az adott számban, akkor a gitárjáték lesz a kizárólagos. Amennyiben egy többsávos felvételt készítünk, és már vannak más hangszerrel készült sávok, akkor a bal felső részen lévő, sávokat modellező gombra bökve érhetjük el a GarageBand több sávját, és a felhallgató ikonra bökve tudjuk azt beállítani, hogy csak a gitárhang hallatszódjon, a többi hangszer ne.

A felvételt a piros kör gombra bökve indíthatjuk el négy másodperc visszaszámlálást követően. Igény szerint ki tudjuk kapcsolni a metronómot, amely alapbeállítás szerint adja az ütemet a játék közben.



Felvétel közben érdemes figyelni a jack csatlakozó ikon melletti LED-et, és ügyelni arra, hogy az folyamatosan zöld maradjon. Ha pirosra vált, a torzulás miatt ott rossz lesz a sáv.

Leállítani a négyzet alakú Stop gombra bökve tudjuk a felvételt.

A felvétel után: hangsávok kezelése
Amikor a rögzítés megtörtént, a bal felső sarokban lévő hangszer választó gomb melletti, sávokat ábrázoló szimbólumra bökve tudjuk elérni a klasszikus idővonalat. Itt nem csak a fentebb említett Solo gombot találjuk meg, de minden sáv külön elnémítható, illetve a sáv egyedi hangerő szabályzó csúszógombjai is itt találhatóak, amellyel a különböző sávok hangerejét szabályozhatjuk külön-külön a mixnek megfelelő módon és mértékben.

A GarageBand a hangszereket típustól függően különböző színekkel ábrázolja: a valódi hangszer lila, a hangminta (loop) kék, a virtuális hangszer pedig zöld színű.



A sávokat lehetőség van egyedileg szerkeszteni, nyújtani és rövidíteni: a gitárjátékunkból például hozhatunk létre ismétlődő hangmintát, ha rábökünk, és a megjelenő menüből a Loop opciót választjuk. Ugyanitt található a Split elem, amellyel az adott lejátszófej pozícióban kettévághatjuk, a bal és jobb oldalán megjelenő redős felülettel pedig rövidíthetjük terjedelmét (Trim).

Az idővonali szerkesztésre az iPhone kijelzője már eléggé kicsinek tűnik, ám az egyes sávok finomhangolása intelligensen van megoldva: ha kiválasztunk egy sávot, és a bal felül a sáv felületet megjelenítő gombra bökünk, akkor az adott hangszernek (sávnak) megfelelő szerkesztő felület jelenik meg: a gitárnál visszatérünk az erősítő beállításokra, amelyeket utólag is tudunk módosítani, akár teljesen más hangzást kölcsönözve a játéknak, a hangminta esetén annak szerkesztő felülete, míg a virtuális hangszer esetén az adott hangszer feljátszásának felülete jelenik meg.

© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2013. március 7.
Frissítve: 2015. július 11.; 2023. május 19-22. (iPadOS 16)


A GarageBand alkalmazás legfrissebb változata része minden Mac gyári szoftverkészletének, a régebbi gépek tulajdonosai számára megvásárolható a Mac App Store-ból.
GarageBand alkalmazás a Mac App Store-ban…

A GarageBand cikkben taglalt változata az iOS eszközeinkre elérhető:
GarageBand alkalmazás az iOS rendszerekre…





 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: