A régi hangszerkészítők tudnak dolgokat” – mondja Holger Obenaus. „Claudio Pagelli meg tudja mondani, miért fontos olyan fát használni, amelyet a Hold adott fázisában vágtak ki. Benno Streu megtalálta a hibát egy olyan gitárban, amelyik nem szólt jól – megtörötle a kezét, miközben lejátszott egy hangot, és a hang alapján tudta, hova kell fát rakni vagy elvenni a javításhoz.

Ez az a rejtélyes tudás, amelyet a zenész Obenaus át kíván adni az utókornak a The Best Luthiers című DVD-sorozatában. „Célunk egy audio-vizuális lexikon létrehozása a gitárkészítés örökségének megőrzése érdekében” – mondja Obenaus. „Szeretnénk leróni tiszteletünket azon nagyszerű hangszerek előtt, amelyek megváltoztatták a zene hangját, és azon tehetséges kézművesek előtt, akik az egykori lantkészítő mesterséget művészeti formává emelték.

Megjegyzés: A középkorban a lantkészítők örökösei dolgoztak aztán más húros hangszereken, így az angol nyelvben a francia eredetű luthier megjelölésük utal erre. A magyarban a hangszerkészítő vagy gitárkészítő szó nem utal ilyesmire.

A dokumentumfilmek elkészítéséhez Obenaus és csapata az azóta már legendává vált, üstökösként feltűnt majd elveszett Gourmet Guitarsnál a Mac gépekre, azokon pedig a Logic Pro zenei stúdió szoftverre és a Final Cut Pro alkalmazás tudására támaszkodik. „Az új idők tipikus gyermekei vagyunk” – mondja boldogan Obenaus. „A zenei produkciós létesítményünk és a videószerkesztő programunk évek óta az Apple szoftvereiben teljesedik ki, és el sem tudjuk képzelni, hogy mást használjunk.

A fa énekel
Manapság az emberek nem tanulják meg, hogyan kell kézzel csinálni a dolgokat” – mondja Obenaus. „Van egy számítógépes eszköztáruk, ami nem ugyanazt a hatást hozza létre. Mert nem lehet csak annyit mondani, hogy mérd le a fát annyi ezred milliméterre, és jó lesz. Ezt érezni kell. Az öregek a fára koppintottak, hogy eldöntsék a gitár pontos vastagságát. Tudták, hogyan kell hangzani. És megmutatják, hogyan kezd el énekelni a fa, amikor minden paramétere megfelelő.

Obenaus sürgősnek érzi az ehhez hasonló titkok megragadását. „Minél jobban beugrik a számítógépes gyártás a gitárgyártásba, annál kevésbé támaszkodnak a régi tudásra” – mondja. „A szakemberek, akik mindezt kézzel csinálták, a hetvenes-nyolcvanas éveikbe járnak, és szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy amit tudnak, ne vesszen el.

Így Obenaus számára óriási izgalom volt, hogy egy hetet forgatással tölthetett José Romanillos Següenza műhelyében, aki 79 évesen az egyik utolsó nagy spanyol klasszikus gitárgyártó. – „Ő egy legenda.” mondja tisztelettel Obenaus. – És muszáj volt lefilmeznünk, amikor befejezte utolsó gitárjának elkészítését.

Az öreg hangszerkészítő mesterek szívesen részt vettek Obenaus projektjében. „Nem tartanak vissza semmit” – mondja. „Azt mondják nekünk: Azt akarom, hogy az emberek emlékezzenek arra, mire 20 évbe telt, mire rájöttem. Sokan álmodoztak valaha arról, hogy könyvet írjanak, de nem engedhetik meg maguknak, vagy nincs idejük.” Ezért döntött úgy Obenaus, hogy létrehozza Gourmet Guitars DVD-sorozatát.

Európai dalszerzők
Obenaus és két partnere – Cindy Newman (felesége), aki a marketinggel, valamint a DVD-menükkel és borítókkal foglalkozik, valamint Norbert Zucker, aki a forgatásban, a feliratozásban, a vágásban és a háttérzenében segít – sikeres dalszerzők, zenészek és producerek Európában. Az elmúlt évtizedben közös munkájukból több mint kilencmillió albumot adtak el.

Ki akartunk próbálni egy új kihívást” – mondja Obenaus, aki az interjúkat készíti, a videókat rendezi, és a vágás nagy részét végzi. A sorozat célja szerinte nem kevesebb, mint az amerikai popkultúra gyökereinek megőrzése. „A gitár nélkül az általunk ismert popzene nem lenne ugyanaz” – mondja. Az akusztikus és elektromos gitár az amerikai zene ikonja.

Mindent a zenéről
A Gourmet Guitars stábja reméli, hogy a sorozat széles közönséghez fog szólni. „Nemcsak a gitárkészítőkről van szó – mondja Obenaus –, hanem mindenkiről, aki tudni akarja, hogyan készül – vagy csak egy jó történettel akar szórakoztatni.”

A sorozat minden DVD-je három kiváló hangszerkészítő művészt, mesteri minőségű hangszereiket és a rajtuk játszó sztárokat mutatja be – valamint rengeteg zenét. „Végül minden a zenéről szól” – mondja Obenaus. A dokumentumfilmek olyan világszínvonalú zenészektől származó klipeket tartalmaznak, mint Woody Mann, Louisiana Red és Robbie McIntosh, akik Norah Jonesszal turnéztak.

Fókuszban Rick Turner
Obenaus Rick Turner gitárkészítő mestert „az elmúlt 30 év egyik legbefolyásosabb gitárgyártójának” nevezi. Turner volt a felelős a Grateful Dead jellegzetes hangjának megalkotásáért; ő építette a szóló- és basszusgitárokat, amelyeken Phil Lesh játszott, cége, az Alembic pedig a Dead hangstúdióját tervezte, és egyedileg megépítette azokat a szupertiszta hangrendszereket, amelyekkel a Dead koncertjei híressé váltak.

(Rick Turner 2022-ben hunyt el.)

A Turner-hangzás további rajongói közé tartozik Stanley Clarke jazz-előadó és Lindsey Buckingham, a Fleetwood Mac együttes tagja, az egyik első ismert zenész, aki Rick Turner gitárt választott. Buckingham egy Turnert játszott a „Rumours” című világsikerű korongon, amely még mindig minden idők 10 legsikeresebb albuma között van.

Ezekkel a referenciákkal Turner a „kívánságlistánk legelején volt” – mondja Obenaus. „Elküldtük neki sorozatunk első DVD-jét, és teljesen le volt nyűgözve. Azt mondta: Amit ti csináltok, az nagyon fontos az amerikai zenetörténet és hangszertörténet szempontjából.” Turner beleegyezett a részvételbe, és a sorozat második DVD-jén is szerepel.

Irány Santa Cruz!
A Kölnben lévő stúdiójukból (amelyet a cikk születésekor éppen Dél-Karolinába költöztetni terveztek) a partnerek összecsomagoltak két jó minőségű kamerát, nagy teljesítményű mobil számítógépeiket, mikrofonokat, lámpákat és nagy kapacitású adathordozókat, és elrepültek a kaliforniai Santa Cruzba, ahol Turner műhelye található.

Ott beálltak, hogy megörökítsék a mesterembert munka közben. „Két vagy három kamerát használunk, így különböző szögekből tudunk rögzíteni” – magyarázza Obenaus. „A Mac-en a Logic Pro alkalmazáshoz csatlakozunk, a MOTU Traveler digitális átalakítót használva audio interfészként, és egyidejűleg akár hat hangsávot is rögzíthetünk 24-bites és 96 kHz-es felbontással.

Elsőként zenészként, másodsorban filmesként Obenaus érthető módon a hangminőség megszállottja. „Ez a legfontosabb” – mondja. „Ha van jó hangom és kevésbé jó képem, mindig tudok más képet vágni a kész termékhez. De ha a hang rossz, akkor rossz minőségű érzést kap a néző a film megtekintésekor. A jó hangzás nem kristálytiszta felvételekkel rendben van, de az ellenkezője nem igaz.

Grafit, kerámia és Mama Bear
Obenaus és a stáb Turner 1920-as és 1930-as évekbeli gitárgyűjteményének megfilmesítésével kezdte. Ezután a műhelyébe költöztek, ahol Turner tízéves fia, Elias önként jelentkezett, hogy levezényelje a kamerás körutat és bemutatót tartson a gépekről. „Szeretnénk sokféle látványt, helyszínt és embereket látni – magyarázza Obenaus –, hogy a 45 perces epizódok ne csak a fő személyünk elbeszéléséből álljon.

Ezután megtekintették Turner újításait. „A technológia legvégső határáig feszegeti” – jegyzi meg Obenaus. „Egyedi acélhúros akusztikus gitárokat készít, amelyeket nem kell erősíteni, és egy hibrid akusztikus-elektromos gitárt, amely egy akusztikus gitár hangminőségével rendelkezik, anélkül, hogy a nagyszínpadon az akusztika felerősítésekor fellépő problémák (például gerjedés) fellépnének.

A produkció Turner néhány rendkívül kreatív fejlesztését is tartalmazza: grafiterősítők, amelyek lehetővé teszik az akusztikus gitárok könnyebbé tételét az élénkebb hangzás érdekében, anélkül, hogy feláldoznák a nagy húrfeszesség fenntartásához szükséges erőt; a kerámia kemény, mint a zafír, ami kiküszöböli a gyakori újrafeszítés nehézségeit; és a Mama Bear nevű digitális eszköz, amely Obenaus szerint „egy olcsó akusztikus gitár csatlakoztatásából is képes egy klasszikus 1930-as évek Martin hangját kihozni”.

Logikus hang
A Logic Pro felgyorsítja Obenaus szerkesztési folyamatát azáltal, hogy megkönnyíti a számára legfontosabbnak megjelölt komponenssel, a hanggal való munkát. „A Logic megadja azokat az eszközöket, amelyeket egy igazi professzionális hangstúdiótól megszoktam” – mondja. Útközben és stúdióban is alkalmazza a szoftvert. „Minden felvételi munkamenet után FireWire-ön keresztül csatlakoztatom a Marantz-omat a Mac-hez” – magyarázza. Úgy jelenik meg, mint egy külső meghajtó. Ezután egyszerűen áthúzom a Logic hangfájlokat – ez nagyon gyors. Utazás közben megnyithatom a hangfájlokat, és elkezdhetem vágni és szerkeszteni.

Obenaus esetében az előzetes vágás mindig a hanggal kezdődik. „Gyorsabb és egyszerűbb a hanggal kezdeni, mint a videót előre- és visszatekerni” – magyarázza. „Útközben vághatok, ugrálhatok és apró darabokat vághatok a Logic-ban, megnézhetem, milyen nyersanyagokból lehet gazdálkodni, és mire hazaérek, készen állok a szerkesztőszobában történő utómunkákra.

Amikor visszatérek, végignézem a Logic-ban felvett hangsávot, és részletekre vágom, és téma szerint címkézem őket, így könnyű megtalálni az egymáshoz kapcsolódó részeket.


A filmzenét a teljes interjú durva áttekintésére szerkeszti. Ezután azt mondja: „Az egészet videón végignézem. Átteszem a felvételeket a meghajtóra, és megjegyzem, hogy mely részek látványosan kiemelkedőek. Aztán párosítom őket a hanggal. A Logic segítségével könnyen szinkronizálható a hang és a film.

Trükkös fölémondás
A Logic Pro segítségével könnyedén szerkesztheti 24 interjúsávját, zenéjét, háttéreffektusait, hangjait és különféle nyelvi fordításait. (DVD-jén angol és német hangsávok és angol, német és japán feliratok találhatók, amellyel kapcsolatban a Final Cut Pro szerepek - roles - funkcióit érdemes megismerni.).

Óriási szükségem van a Logic-ra a szinkronizáláshoz” – mondja Obenaus. „Automatizálhatom a szinteket, hogy halkítsam a gitárkészítő mester szövegét, míg a fordító a fölémondja a szinkront, majd a szinkron rész végén visszahangosodik az eredeti hang. Ez trükkös, mert a háttérben szeretnénk hallatni a mester beszédét. Logic nélkül ezt nem tudnám megoldani. Itt ezredmásodperces elhalkulásokról és hangosodásokról beszélünk, ezért a Logic Pro automatizálás pontossága nagyon fontos.



Első rendező
A The Best Luthiers Obenaus első professzionális műve, amit a Final Cut Pro segítségével alkotott meg. „Csodálatos – mondja –, mert importálhatok két vagy három különböző kameraállást, szinkronizálhatom őket, és hozzáadhatok további sávokat – például állóképeket a zenészekről, akikre a gitárkészítő mester hivatkozik az interjújában. Aztán előre-hátra navigálhatok, hogy megnézzem, mely vágásokat, szögeket vagy közelképeket szeretném használni.

Amit igazán szeretek, az az, hogy simán átjárhatok a Final Cut Pro és a Logic Pro, valamint a Motion között.

Mivel szeret kísérletezni a tartalmi lehetőségekkel, Obenaus nagyra értékeli a Final Cut Pro veszteségmentes szerkesztését. „Kipróbálhatok valamit, és egyetlen kattintással visszatérek az eredetihez” – mondja. „Ez nagyon klassz.

Még a Final Cut Pro színkorrekciós eszközeit is „nagyon zenésnek” nevezi. Elmagyarázza: „Tudom, hogy látványról beszélünk, de számomra ez zenei érzés, mert a folyamat nagyon hasonlít az EQ-hoz a stúdióban. Ha van egy remek hangszínszabályzó-felszerelésed, csak elforgatod a gombot, és jól szól – nem torz vagy furcsa. Szeretem a színszerkesztést a Final Cut Pro szoftverrel, mert ez ugyanilyen – azonnal azt csinálja, amit szeretnék, és tudom, hogy olyan eredményeket fogok elérni, amelyek tetszenek a szememnek.

Zene, videó, mozgó grafikus elemek
Tapasztalt Logic Pro-felhasználóként Obenaus azt mondja, „sok tudást átvittem a Logic-ból”, amikor elkezdte a Final Cut Pro használatát. „Ez egy nagyszerű szoftver. Roppant intuitívan használható. Aztán megismertem a Motion mozgó grafikus szerkesztőt, és azt mondtam: „Lássuk, mire képes! Csak kinyitottam, és kipróbáltam valamit.

A Motion segítségével kis címkéket hozhatok létre, amelyek azonosítják a hangszórókat, és bevihetem őket a Final Cut Pro felületén megnyitott produkcióba. Ezután összeállíthatok néhány háttérzenét a Logic-ban, és importálhatom a Final Cut Pro projektbe, hogy megnézzem, hogyan működik a videószerkesztéssel.

Látom, hogyan fog kinézni mindez együtt, így nem kell találgatnom” – mondja Obenaus. – És ez nagyon szórakoztató!

Éjszakai renderek, lenyűgöző klipek
A Final Cut Pro használatával Obenaus időt takaríthat meg a nap folyamán. „Sok renderelés nélkül is tudok dolgokat importálni” – magyarázza. „Könnyű sok munkát elvégezni rövid idő alatt, mert amit nap közben akár proxy használatával feldolgozok, azt éjszaka a Mac véglegesíti. Ez nagyon hasznos számomra.

Obenaust elsöpri a QuickTime kodek képminősége. „A QuickTime H.264 teljesen lenyűgöző” – mondja Obenaus. „Soha nem láttam jobbat kis streaming klipekhez. Nagyon szeretjük, mert rengeteg klipet teszünk fel a weboldalunkra.

A sorozatunk legfontosabb dolga az, hogy dokumentáljuk és megőrizzük a bemutatott hangszerkészítő mesterek tudását, és megmutassuk, hogy az egyes problémák megoldásának különböző módjai vannak” – mondja Obenaus. „Mehetsz balra vagy jobbra – és a változatosság érdekessé teszi.

Azt is mondja, „van valami a valódi kézzel készített hangszerekben, ami annyira gyönyörű, és annyira különbözik az összes műanyag, »gyorséttermi« zenétől, ami odakint van. Meg akarjuk mutatni az embereknek, hogy még mindig vannak olyan mesteremberek, akik megépítik ezeket a hangszereket.

Kreatív eszköztár:
- Stúdió
• Soundcraft TS24 40 channel mixing console with automation
• Manley SLAM
• Manley Vari-Mu stereo limiter compressor
• Manley Massive-Passive stereo EQ
• Chiswick Reach stereo valve compressor
• Avalon AD 2055 stereo equalizer
• Avalon AD 2022 stereo preamplifier
• Empirical Labs Distressor EL 8
• Empirical Labs EL 7 FATSO Jr
• Summit Audio DCL-200 Dual Compressor Limiter
• UREI 1178 Dual Peak limiter
• BSS DPR-901 II dynamic equalizer
• Lexicon 300L
• Lexicon PCM 70
• Eventide H3000S
• TC Electronic M3000
• TC Electronic Fireworx
• TC Electronic Finalizer 96K
• TC Electronic TC 2290

- Mikrofonok
• Brauner VM1-Stereo
• Neumann KM 149 Tube
• Neumann KM 54
• Neumann KM 56
• Neumann KM 184 Stereo Set
• Royer SF-12 Stereo Ribbon
• AKG C 414 B-ULS
• AKG C 12 VR
• AKG C 417

Forrás: Guja Bitoff cikke az Apple Pro rovatban jelent meg.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: