Azt gondolnánk, hogy egy elképesztően sikeres bemutatkozó album után az embernek nincsen miért aggódnia. Pedig igen: az óriási nyomás, hogy újra sikerüljön. Lily Allen első albuma, az Alright, Still több mint 2,5 millió példányban talált gazdára, így a producereken lévő nyomás hatalmas volt.

Még 2006-ban a szinte teljes ismeretlenségből feltűnt Lily Allen a szép emlékű MySpace portálon kezdte el építeni barátságait, és rövid idő alatt több ezer lett belőle. Ezeknek a barátoknak a rajongása az album elkészítését és fogyasztását is nagyban segítette. Az album népszerű és kritikus fogadtatása, Lily Allen zenei tehetsége és harsány életvitele együttesen tették őt nagyon hamar a világ egyik legismertebb pop csillagává.

Az első album sikere után úgy látszott, hogy nincsen hová feljebb kúszni. A második album, az It’s Not Me, It’s You kiadásával azonban az ifjú művésznő mégis úgy határozott, hogy megpróbálja felülmúlni saját magát. Londoni hétköznapjait hátrahagyva Greg Kurstin producert kérte fel, hogy a brit vidékre visszavonulva segédkezzen a Logic Pro alapú stúdiójában a dalszövegek csiszolásában és a zenei tartalom magas színvonalú elkészítésében és rögzítésében.

A hölgyek emberének is nevezett Greg Kurstin és Lily Allen természetesen egyaránt tisztában volt azzal, hogy a földrajzi fekvés semmiféle elkanyarodást nem jelenthet a második album számára elképzelt friss, új és erőteljes zenei iránytól.

Kurstin egyébként jazz billentyűsként kezdte el a karrierjét, és a producerkedés mellett saját indie pop együttese, a The Bird and the Bee sorsát is egyengeti. Becenevét (Ladies’ Man) onnan kapta, hogy valahogy az élet női előadókkal hozta össze: Kylie Minogue, Natasha Bedingfield, Britney Spears, Sia és Clarkson is őt választotta partnernek Lily Allen mellett egyes produkciók elkészítéséhez.

Kurstin professzionális Logic Pro alapú stúdiója már játszott szerepet Lily Allen karrierjében, mivel az első album három dalának társszerzője volt. Ez természetesen segített abban, hogy oldottabban és dinamikusabban tudjon együttműködni Lily Allennel, s közben megértse és tiszteletben tartsa a stílusát.

Allen elmondása szerint azért kedvelte meg Kurstint, mert billentyűsként teljesen természetessé vált számára, hogy a hangfoszlányokból alkosson pillanatok alatt teljesen új dallamokat. „A szobában szeretek dalokat írni, a fényben. Megírom a dalt, és aztán elkészítjük belőle a számot. Lilyvel akkor tudunk legjobban együttműködni, mikor őt is szorosan bevonom az alkotásba, és nem a saját elképzelésemet erőltetem rá. Ezáltal kevesebb a házi feladata is” - mondja mosolyogva. „Csak meg kell adni az alaphangot, és a többi jön magától.

A valós idejű kollaboratív dalkészítés abszolút új felfedezése volt a második albumnak. „Az első album esetén egy felépített zeneszámmal készültem, amit fel kellett énekelni” - mondja Kurstin. „De a második korong esetén elkezdtem egy Logic Pro hangszerrel játszani egy dallamot, és ha Lilynek tetszett, visszajátszottam újra és újra. Lassan formálódott a dalszöveg is, és amikor már volt valami közösen összehozott alap, arra felépítettük a számot. Felvettünk egy-két vokális sávot, és amikor összeraktam a félkész számot, az motiválta őt, hogy a refrént felénekelje. Szóval abszolút csapatmunka volt.

Mivel a több hetes album készítési folyamat két különböző vidéki helyszínen történt, Kurstin akusztikus kihívásokkal is szembesült. „A vidéki nyugalom ára, hogy öreg kőházban dolgoztunk, ahol semmiféle rezgés tompítás nem volt a falakon. Mindenhonnan visszaverődött a hang, így kicsit munkásabb volt a minőségi felvétel elkészítése, de az élő alkotás vibrálása ott van az albumon.

Kurstin a bérelt kúriát felszerelte mikrofonokkal, hangszórókkal és más alapvető eszközökkel a hangfelvétel céljaira, és a rögzített anyagot egy MacBook Pro segítségével dolgozta fel a Logic Pro alkalmazásban. A gitárokat például egy Neve/1176 segítségével közvetlenül a Logic Pro felületére rögzítették. „A Logic Pro gitárerősítő bővítményét használva játszottam fel a gitár sávokat. A vokálokat szintén közvetlenül a Logic Pro-ban vettük fel a Compressor, a Channel EQ, a Tape Delay és a Space Designer bővítmények használatával, amelyek szerencsére mind-mind részei a Logic Pro szoftvernek.

Kurstin egész életében Mac felhasználó olt. 2000-ben látta először akcióban a Logic Pro-t, és rögtön megtetszett neki a program képviselte stílus és funkciótár. „Amikor egy új dalt írok, nem szeretek sokat vesződni a hanggal. Gyorsan szeretem rögzíteni az ötleteket, létrehozni valami érdekeset vagy szokatlant, ami inspirálhat minket. A Logic Pro segítségével gyorsan össze tudok dobni egy számot anélkül, hogy elveszteném a kreatív lendületet, úgyhogy számomra ez a tökéletes zeneíró és felvevő eszköz a vidéki alkotási események során.

Az It’s Not Me, It’s You album felvétele során Kurstin végig MIDI kódolást használt. „Az egyik dolog, amit a legjobban kedvelek a Logic Pro-ban, az a MIDI és a hang zavarmentes együtt lélegzése. Ez roppant fontos a számomra és remek tulajdonság az írás során.”

Kurstin a keverés utolsó fázisaiban is a szoftveres hangereit és sampler sávjait használja, kiaknázva a Logic Pro képességét az utolsó simítások gyakori változtatásainak rugalmas kezelésére. „Ütemet változtatok, lecserélem az ütős hangszereket akár a végső keverés közben is. A Logic Pro segítségével ez egyáltalán nem lehetetlen.

Hogy az alap elektro-pop hangzást a tánczenétől a jazzen és a 60-as évekbeli popon keresztül a country stílusig variálják, Kurstin a Logic Pro gazdag hangszer és effektus tárát használta. A Compressor, a Tape Delay, a Guitar Amp Pro és az EQ bővítményeket igáslovaknak tartja, amelyek oroszlánrészt vállaltak az album létrehozásában.

Kurstin megannyi billentyűzetet is használt a felvétel során a Logic Pro EXS24 bővítményével rögzítve: zongorát, analóg szintetizátort, orgonát, ’70-es évekbeli szintetizátor hangokat. „Jó dolog, ha az ember saját hangmintákat hozhat létre különféle forrásokból. Szeretem a sajátos, szokatlan, tökéletlenül hangzó mintákat. Ezeket a MacBook Pro segítségével mindenhová magammal viszem, és lehetőségem van kísérletezni velük utazás közben. Jó dolog, hogy csak belehúzom a produkcióba, és máris egy kész minőséggé lépnek elő a dalban. A zenehallgató sosem tudja meg, hogy mi szólt valójában.

Szintetizátor gyanánt a Logic Pro ES2 felületét használom. Sokkal gyorsabban elérem vele, amit akarok, mint bármilyen más szoftveres szintetizátorral.” Ennek segítségével született meg az az éles hang, amely a Back To The Start és az Everyone’s At It című dalokban is felcsendül.

Kurstin hasznosnak találta az Evoc PS 20 Vocoder szintetizátort is, amelyet több dalban is használt, mint a The Fear című slágerben.

Visszatekintve a munkára Kurstin úgy véli, hogy a Lily Allennel való szoros együttműködésben zajló zeneírás hozzájárult ahhoz, hogy valami egyszerre régi és egyszerre új hangzást alkossanak meg, és elérjék azt, amire törekedtek. „Zeneileg kicsit más lett a végtermék. Az első album jamaicai soul és rock steady stílusával szemben határozottan eltérő hangzást hoztunk létre. Úgy gondolom, hogy nagyon kreatív hangulatban voltunk, és tetszik az is, ahová Lily a dalszövegekkel eljuttatta a zenémet.

Az It’s Not Me, It’s You igen hamar a brit listák élére került, és az iTunes Store legtöbbet eladott albumává vált a megjelenését követően. „Nagyon sok pozitív véleményt olvastam róla” - mondja Kurstin -, „még olyanok is a tetszésüket fejezték ki, akik arra készültek, hogy leszólják a produkciót. Ez mindig kellemes meglepetés.

Greg Kurstin eszköztára:
Mac Pro
MacBook Pro
Logic Pro
Neve 1073
UA 1176
Vintage Neumann U87 (Royer Mod)
Apogee Ensemble

Joe Cellini cikke az Apple Pro rovata számára




 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: