Röpke másfél év alatt négy vezető cserélődött az Apple hazai vezérképviseletét ellátó cég élén. Milyen változások zajlottak? Mi várható a jövőben? Van-e jelentősége a személycseréknek? A lezajlott változások tükrében vizsgáljuk az elmúlt 24 hónap meghatározó eseményeit az Apple apró, de annál színesebb hazai világában.
Az Apple Inc. Európa keletibb régiójába még nem tette be a lábát cégként, kirendelt képviselői fel-felkeresik a régiót, és egyre nagyobb odafigyelést érdemelt ki az ország, de a cég termékeinek forgalmazását úgynevezett IMC (independent marketing company) végzi, amely gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy, az Apple-től független, de azon termékek piacszerzését szolgáló, elsődlegesen abból élő cég végzi a terjesztést, logisztikát, marketinget. Az Apple természetesen ehhez adhat és olykor ad is támogatást a számára fontos területeken - például Apple Premium Reseller hálózat, oktatási piac, szerver rendszerek, pro alkalmazások terjesztése és oktatása.
Magyarországon a forgalmazást 2008. elején az ITM CE Kft végezte, amely a köznyelvben nem tudta levetkőzni társa/elődje, a HDSys Kft nevét, amely cég még 2004-ben átadta a belföldi viszonteladók kiszolgálásának feladatát frissen alapított Information Technology Marketing Central Europe Kft-nek. A névváltás oka az volt, hogy a forgalmazási struktúra átalakult, és a Hungarian Data Systems Kft dolgozói voltak hivatottak a közép-európai piacok további feladatait is ellátni, így aztán olyan név kellett, amely nem korlátozódik Magyarországra. A HDSys Kft és az ITM CE Kft tehát gyakorlatilag ugyanazt a céget jelöli, noha két külön bejegyzett cégről van szó. Mindkét cég az MDS Holdings nevű libanoni cég leányvállalata, az MDS pedig az észak-afrikai, közel-keleti és kelet-közép-európai régió Apple értékesítését meghatározó vállalat. A harmadik leány az Apcom Kft volt, amely az ITM CE Kft létrehozásának időszakában elsősorban az EU-n kívüli, de európai MDS piacokat szolgálta ki (Szerbia, Bulgária).
A sok cég létének oka elsősorban az, hogy az Apple közép-európai raktára Magyarországon található. Innen szolgálják ki többek között Szlovákiát, Csehországot, Szerbiát és más, közeli országokat. Magyarország tehát az Apple kelet-európai logisztikájának egyfajta főközpontja. A feladatokat a hazai dolgozók kiválóan ellátják, és az Apple piac növekedésével is sikerült lépést tartani, amikor az azóta már lakóparkká vedlett korábbi XIII. kerületi raktárat a BILK területén lévő óriás hangárra cserélték. Ez a raktár végzi a termékek készletbe vételét, kiadását, futárszolgálatok számára történő címzését, és a viszonteladók kiszolgálását hétköznap 13 és 16 óra között. A jól megszervezett költözés mindössze négy napot vett igénybe, amely után nem volt fennakadás a viszonteladók kiszolgálásában.
A 2008-as év váratlan hírét az hozta, hogy az addig meghatározó vezető, a rossz szájak szerint csak "Az Olasz"-ként jelölt Emanuele Massimo visszavonul az "Apple Magyarország"-ként meghatározható cégcsoport vezetésétől, és másfajta területen keres magának megélhetési forrást. A több más nyelv mellett magyarul is példásan beszélő Massimo feladatköre nem volt egyszerű: egy elenyésző piaci részesedéssel rendelkező cég termékeit juttatta egyre nagyobb nyilvánosság elé, és úgy tudott az Apple számára kedvező növekedést produkálni, hogy munkája megfelelt a tulajdonosi kör profit elvárásainak is. Emanuele több sikeres marketing aktivitást is magáénak mondhat, mint a Coca Cola társhirdetései, illetve több autóforgalmazónál végrehajtott ajándék iPod lehetőségek. Ezek azért nevezhetők különösen zseniálisnak, mert az Apple számára már önmagában ingyen tévéhirdetést jelentett, hogy iPod volt a nyeremény, miközben a nyeremény kiosztó kedvező áron ugyan, de meg is vásárolta a kiosztott nyereményeket.
Emanuele Massimo vezetése alatt nyílt meg a patinás és kiemelt helyszínen lévő A4 AppleCenter, a mai iStyle. Az üzlet megnyitása kapcsán több régi viszonteladóban visszatetszést váltott ki, hogy "Közép-Európa első Apple Centere"-ként beszéltek a boltról, és próbálták azt a látszatot kelteni, mintha hivatalos Apple tulajdonú boltról lenne szó, de az Andrássy úton elsétálva minden Apple rajongónak jóleső érzést kelt, hogy egy ilyen frekventált helyen megjelenhetett a márka. Massimo úr pedig elsősorban azt tartotta szem előtt, hogy a lépéssel mind az Apple piaca növekedhessen a jobb rálátás révén, mind pedig az iStyle-ban szintén tulajdonos MDS elvárásai teljesüljenek. Az Andrássy úti üzlet megnyitása Massimo vezetésének egyik csúcspontjaként jellemezhető, amely hosszú távon kulcs szerepet tölt be a magyarországi Apple világban, és a márka hazai reprezentációjában.
Az igen hosszúnak nevezhető Massimo-korszak fő kritikusai elsősorban a garanciás ügyek intézését és céges szintű kezelését visszhangozzák: az Apple már réges-rég növekvő tendenciát mutatott a hazai piacon is, amikor a garanciás ügyek nagyobb részét egyetlen szerviz, a budai vár alatt lévő InterCas Kft intézte: egy kétszobás földszinti lakásban alkatrészhegyek álltak, az ügyintézés pedig hosszadalmas és lassú volt. Hiába dolgoztak remek szakemberek a szervizben, az Apple hazai alkatrész szállítási mechanizmusa elavult és rugalmatlan volt: az alkatrészeket Csehországon keresztül kellett megrendelni, és csak heti egyszer, szerdán fogadtak megrendelést. Amennyiben valaki csütörtökön vitte be a hibás Mac-jét vagy iPodját, csak a következő hét szerdán történt meg az alkatrész rendelés az Apple felé… Ez pedig nem kevés elégedetlenséget okozott.
A cég kissé lomha módon reagált a kihívásokra, és bár az "Apple Magyarországnál" szintén régi szereplőnek számító Androczky Gábriel közreműködésével megszerveződött az új szerviz, a korábban viszonteladással foglalkozó üzlet nevét öröklő Almárium Pro Kft, de az alkatrész rendelés lassúsága nem csökkent jelentősen. Emanuele Massimo távozásának idején már megjelentek az Index webportál fogyasztóvédelmi fórumain az első, Apple-lel kapcsolatos kritikák, amelyek ugyan pár hét alatt lenyugodtak, de mindenképpen ártottak a márkának.
Massimo úr távozására nem volt felkészülve a cég. Amikor egy régi, jól bevált vezető távozik, jellemző, hogy 3-4 ember kell, hogy helyettesíteni tudja. Az ITM CE Kft-nél is apró fejetlenség következett, Massimo nem is tudott az előre bejelentett időben távozni, csak pár hét csúszással. Helyét ideiglenesen a francia Christophe Chastan vette át. A magyarul nem beszélő vezető "másik fele" Horváth Zoltán lett, akinek elsősorban a viszonteladókkal való kapcsolattartás és az értékesítési vezetés volt a feladata.
Szűk három hónap telt el, míg meglett a megfelelő utód: Majoros Miklós. A feladata nem volt egyszerű: egy jól működő csapat élére kellett állnia, ahol mindenki régóta ismer mindenkit. Képzett és tapasztalt középvezetőként előnye és hátránya is ugyanaz volt: felhasználói oldalról érkezett, külső szereplő volt, aki addig még nem tevékenykedett az Apple semmilyen értékesítési vonalán. Ennek az az előnye, hogy átláthat olyan problémákat, amelyek a felhasználók számára elégedetlenséget okozhatnak, hátránya pedig, hogy némi időre volt szükség, hogy a helyzetben kialakítsa a haladási irányt.
Viszonylag hamar sikerült megbirkózni a kihívásokkal, és bár több régi embert lecserélt korábbi kollégákra, hamar kialakította a fő irányokat: jobb és gyorsabb szerviz, naprakész lokalizáció a Mac-es helyett a Windows-nál elterjedt, vagy ahhoz közelebb álló nyelvezettel, az Apple Premium Reseller hálózat további bővítése, és persze az eladások növelése. A kulcs feladatokra új embereket nevezett ki, de például a jól működő logisztikát és a pénzügyet gyakorlatilag változatlanul hagyta.
Majoros Miklós regnálása az "Apple Magyarország" élén alapvetően sikeresen indult: 2008. áprilisi megjelenése után fél évvel az Almárium Pro Kft és az iStyle szerviz is Apple Authorized Service Provider-ként, azaz hivatalosan az Apple-lel kapcsolatban álló, nem a hazai logisztikai rendszeren átfutó szervizként folytatta a működését. Mindez azt eredményezte, hogy a javítások a korábbi 1-5 hétről 4-10 napra rövidültek. Nyilván felhasználói oldalról nem várhatott éljenzést, hiszen a vásárlók és kereskedők szerint az Apple árkategóriájában ez a minimum, mégsem lehet észrevétlenül elsiklani ezen eredmény fölött. Majoros úr tovább folytatta az Apple Premium Reseller hálózat bővítését, és kiemelten fontosnak tartotta e hálózat részarányának emelését az értékesítési csatornákon belül. Az Apple Premium Reseller egy olyan üzlet, ahol felkészült eladók, az Apple által milliméterre meghatározott megjelenésű üzlethelységben, bőséges demó gépparkkal magas szinten reprezentálják az Apple márkanevet. A követelményeik között van a bolt megfelelő mérete, annak helye, cseregép biztosítása szerviz igény esetén, az alkalmazotti létszám megléte, a bútorzat színe és hasonló paraméterek. Cserébe az Apple jobb árrést biztosít és marketing anyagokat is küld az eladás növelése érdekében.
A 2008-as évben a macOS 10.5 lokalizált változata körülbelül 2-3 hetes késéssel követték a hivatalos megjelenéseket, és a Parallels nevű virtualizáló program, amellyel az Intel alapú Mac gépek felhasználói Windows-t futtathatnak a Mac-en, szintén megjelent magyar nyelven az ITM CE Kft lokalizáló szakemberének, Mattburger Zsoltnak a gondozásában. Majoros Miklós elégedetten zárhatta az évet, és kívülről szemlélve is úgy tűnt: valami elindult, mégpedig nem a szokásos magyar csigatempóban, hanem tapintható eredmények formájában.
Nyilván nem lenne igazságos persze vezetőket összehasonlítani, hiszen a helyzetek mindig másfélék, de az akut problémák - lokalizáció, szerviz - terén megállapítható, hogy jót tett a Massimo-Majoros csere.
Majoros úr bevallott céljai között szerepelt a márka komolyabb szintű képviselete, amelynek megvalósítását az Apple felügyelete mellett kezdte el. Nem tudni, hogy a kezdeményezés honnan indult, de az eredményei 2009. közepére részben megszülettek.
Göröngyös utakon…
2009. április 24-én egy viszonteladói találkozó zajlott Budapesten, amelyen minden kereskedő előtt bemutatták, hogy a jövőben miképp épül majd fel a kereskedelmi rendszer. A dolog lényege, hogy a korábbi Apple Premium Reseller-ek helyzete nem változik, a nagyobb forgalmú viszonteladók - AppleCorner, iStore, MacBolt.hu - Apple Authorized Reseller-ként folytathatják útjukat, míg egyes szakosodott értékesítők Apple Solution Expert-ként tevékenykedhetnek tovább, ha bizonyos követelményeknek megfelelnek. Az egyelőre belső információkat a hazai Mac-es szaklap, az Almalap még aznap közzétette, így másnap az Apple logók és jogvédett tartalmak nem megfelelő használata miatt a Majoros Miklós vezette ITM CE Kft kivonult a támogatása mögül. Mivel az Almalap non-profit módon üzemelt, ez az egyetlen hazai Mac-es sajtótermék végét is jelentette. Bennfentesek bosszúról beszéltek, a hivatalos verzió szerint jogi inkompatibilitás állt a döntés mögött.
A szomorú eseménynél azonban fontosabb strukturális átalakítás gondolata itt jelent meg nyilvánosan. A viszonteladók egy részében visszatetszést keltett, hogy költséges és szigorú követelmények teljesítése szükséges a status quo eléréséhez, vagyis az "Apple Magyarország" változtatásokat vár el, hogy az éppen aktuális feltételek megmaradhassanak, ne romoljanak. A következő hetekben, hónapokban Majoros úr nyilván nem kevés vitában vett részt az új rendszer kapcsán. A felhasználók egyébként üdvözölték a híreket, amely nyilván annak tudható be, hogy általában minden pozitív színben tűnik fel, ami Nyugatról érkezik. Valójában a vásárlók azok, akik legkevésbé érzékelhetik ezeket az elinduló változásokat.
Majoros Miklós egyik legfőbb lépése az áprilisi eseményen az volt, hogy bejelentette: az ITM CE Kft szerepét az Apcom veszi át, amelynek névváltoztatására is sor kerül, és Apcom CE Kereskedelmi Kft lesz. Megindult tehát egy Apple-höz kapcsolódó új márkanév felépítése, amely azonban a kevésbé konkrét HDSys vagy ITM CE helyett az Apple Computer-re névleg utaló megjelölést viseli. Az arculatváltással együtt Majoros úr beteljesítette még egy korai ígéretét: az Apple.com lemaradt másolataként üzemelő www.apple.hu oldal helyett egy szűkebb tartalmú, de frissebb és teljes mértékben magyar nyelvű oldal, a www.apcom.hu kezdte meg működését. Az Apcom, mint márka sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy a felhasználóknak "ráállt a szája" erre a névre, és a nehézkes ITM CE, illetve az aktualitását vesztett, de még mindig gyakran emlegetett HDSys helyett elkezdték az új nevet használni.
Az áprilisban bejelentett változások megvalósítása lassabban haladt a várakozásoknál, a 2008. végén kibontakozó gazdasági válság hamar elérte a magyar piacot, és az Apple eladásokat is: az euró alapú árak megugrottak a forint gyengülése miatt, az emberek adósságcsapdába esése okán csökkent a vásárlásra fordítható tőke, és míg a téli-tavaszi időszakban a raktárról lassan fogyó készletek okoztak gondot, nyárra az Apple válságra adott termelés visszafogása idézett elő visszaesést: közel egy hónapon keresztül nem volt a magyar piacon mobil számítógép.
Majoros Miklós hamar bekerült a mély vízbe: a könnyűnek tűnő feladat - egy növekvő céget jó irányba terelgetni - hirtelen komoly és új kihívásokat támasztott: válságkezelés, a növekedés fenntartása emelkedő árak mellett, a viszonteladói hálózat életben tartása és segítése kiszámíthatatlan nemzetgazdasági háttérrel és bizonytalan nemzeti valutával… Az árakkal nem volt mit kezdeni, bár a képviselet olyan gyorsan csökkentette az árakat árfolyam javulás esetén, mint ahogyan emelte azokat árfolyam romlásnál. A növekedést akciókkal, ajándék termékekkel igyekeztek ösztönözni. A viszonteladói hálózatot pedig úgy segítették, hogy az ajánlott fogyasztói árakból hajszálnyival vastagabb árrést hagytak meg, ezáltal a visszaesett forgalmat lehetett némileg ellensúlyozni. A vásárlás ösztönzés olykor annyira aktív volt, hogy már-már kaotikusnak tűnt a helyzet: akció akció hátán, amely a gyanakvóbb természetű szemlélőknek azt sugallta, hogy valami nincsen rendben. Ráadásul nem egyszer olyan termékekre szóltak akciók, amelyek nem voltak raktáron. Júliusra aztán kiderült, hogy a növekedés ütemét nem a csökkenő vásárlások, hanem az Apple gyengécske szállításai rontják majd le. A Majoros Miklós-féle hajó vitorlájából a szelet kifogni látszott az újabb áremelés veszélye: az áfakulcs 2009. júliusi emelése. Csupa olyan körülmény, amelyre a kedvezőtlen jelző túl gyenge kifejezés.
Sikerült azért itt is egy-két okos döntést hozni: az áfaemelés előtt erősödött a forint, de a Majoros vezette "Apple Magyarország" nem csökkentett árakat, így aztán az áfa-emeléskor elmondhatták, hogy nem nőttek a fogyasztói árak. Apró trükk, de marketing szempontból remek, és az online médiákban is jól csengett a dolog. Az Apcom felismerte azt is, hogy a diákok fontos vásárlóerőt jelentenek, így az Apple 3%-os kedvezményén túl további 3,5%-kal beszállt a diákkedvezmények finanszírozásába, amely így a viszonteladói önrésszel elérhette a 10%-ot.
Majoros Miklós távozása meglepetésként érte a magyarországi Apple világot. Az Apcom 2009. augusztus 19-én körlevélben jelentette be bő egy évig regnáló vezetője távozását. Majoros úr személyesen felhívta legfontosabb partnereit, hogy megköszönje az együttműködést. Egy másik, számítástechnikai iparban tevékenykedő cégnél folytatja a karrierjét saját vállalkozása, a BasePoint Kft mellett.
Majoros úr távozása kapcsán nem kevés kritika fogalmazódott meg bő egy éves munkája kapcsán. Többen azt kifogásolták, hogy az Apple Premium Reseller boltok aránytalanul sok támogatást kapnak a többi bolttal szemben, amely nem alaptalan, bár sok esetben az Apple közvetlen támogatására vezethető vissza. Egyesek erőszakosnak érezték a nyugati bolt minősítési rendszerek meghonosítását, amely szintén Apple irányelvet követ. Nem meglepő, hogy az eredményekről kevesen ejtettek szót: egy év alatt szinte természetessé vált a gyors szervizelés, a szinte friss lokalizáció, a magyar nyelvű Parallels, és az új weboldal. Az mindenféle előjel és értékítélet nélkül megállapítható, hogy Majoros Miklós jelenléte felpörgette a hazai Apple világ változásait, és véget vetett az állóvíznek tűnő cégkultúrának.
Hogy jó irányba indult-e el minden területen a 42 éves vezető, évek múltán tudjuk majd megítélni. Utódja egy régi kollégája, Szeidl Tibor lett, aki várhatóan folytatója lesz majd a Majoros Miklós-féle folyamatoknak. 2008. januárja óta ő az "Apple Magyarország" kvázi ötödik vezetője. Feladatai nem egyszerűbbek, mint elődeié, munkáját hasonló figyelem övezi majd.
Cikk: 2009. Birincsik József
Képek forrása:
Geszti Péter, Emanuele Massimo: Almalap.hu 2006.
Emanuele Massimo portré: Fitlamp (http://www.fitlamp.com/company)
Majoros Miklós: Almalap.hu 2008.
Christophe Chastan: LinkdIn.com publikus profilkép
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: