Történelmi kalandra hív a MainStage az effektusai körében található Rotor Cabinet nevű elemmel, amelyet a zsargon Leslie effektusnak is nevez amiatt, hogy az évtizedek alatt összeforrt a Hammond B3 orgonával, amelyet a MainStage Vintage B3 Organ néven is rendelkezésünkre bocsát.
Az effektust a MainStage Channel Strips felületén az FX sorban kattintva érhetjük el a legalsó, MainStage gyűjteményt választva, és ott a Modulation > Rotor Cabinet menüpontban a Stereo elemig navigálva.
Az effektus hozzáadását követően a Channel Strip közepén lévő tológombokkal szimbolizált részre kattintva tudjuk megnyitni annak részletes beállításait, amelynek alapja az így megnyíló paletta bal alsó részén lévő forgási sebesség kapcsoló - ezt igény esetén pedállal vagy más MIDI-vezérlő megoldással is szabályozható, és beállítása alapvető hatással van az effektus működésére gyakorlatilag bármilyen hangszer esetén.
A Lesie Rotor Cabinet megalkotásának célja az volt, hogy a színpadi orgona a legjobb hangzást nyújtsa, és leginkább hasonlítson a sípos orgonákhoz.
A Leslie szlogenje is az volt: „Pipe Voice of the Electric Organ”, vagyis az elektromos orgona síphangja (a pipe valójában csövet jelent, de az orgona csöveit sípoknak hívjuk).
Ezt úgy oldották meg, hogy egy olyan erősítős hangszóró (cabinet) került kialakításra, amelynek alsó részén a mély és közép sugárzók előtt (a gyakorlatban általában alatt) egy sajátos alakzatú doboz forog, amely úgy töri meg a hangot, hogy az kedvező az orgonahangzás számára, míg a magas hangokat két kürt szólaltatja meg, amelyek maguk forognak. Mindehhez a hangkeltést csöves erősítő biztosította. Ez az effektus a MainStage virtuális világában azonban az orgonától szétválasztva más hangszerrel is együtt használható.
Az is látványos és jól kidolgozott megoldás a virtuális rotor kabinet eseétn, hogy a MainStage természetesen a gyorsról fékre vagy lassúra váltásnál finoman kidolgozza az átmenetet, ahogyan az az élő hangszóró esetén is tapasztalható lenne.
Ez utóbbi finom paramétereket tudjuk többek között szabályozni a Rotor Cabinet gombra kattintva megnyíló felületen, ahol egy ábrázolását is látjuk a fa burkolattal ellátott szerkezetnek, amely előtt mikrofonok lebegnek.
A mikrofonoknak komoly jelentősége van, hiszen ez a virtuális analóg hangszer úgy adott lehetőséget a hangjának a rögzítésére, hogy különböző helyeken mikrofonokat kellett elé helyezni. A virtuális ábrázolásnál a mikrofonra kattintva változtathatunk a típusok közül, mód van Dynamic / Dinamikus (kardioid), Condenser / Kondenzátor és Stereo / Sztereó mikrofonokat alkalmazni mind a kabinet előtt (Front), mind pedig mögötte (Rear). A hangot a MainStage elől és hátul is mintázza. A dinamikus mikrofon fényesebb, élesebb hangot rögzít, míg a kondenzátor mikrofon rendkívül pontos, stúdió igényű rögzítést tesz lehetővé. A Stereo mikrofon esetén gyakorlatilag kettő mikrofon alkot egységet: egy kardioid mikrofon figyel a kabinet felé fordítva, még egy kétirányú mikrofon oldal irányba rögzít, így képezik le a sztereó teret.
Az ábrától balra a Mic Processing felületen van mód a felső hangsugárzók (Horn / Kürt) valamint az alsó tartomány (Drum/ Dob) sztereó szélességének állítására, valamint azok hangjának egyensúlyát is tudjuk is módosítani egy potméterrel, amely alap állásban felfelé áll, így egyenlő arányban fogadja a magassugárzó és mélysugárzó hangját.
Mindezen paraméterek akkor látszódnak, ha az alapértelmezés szerint a Real Cabinet beállítást hagyjuk érvényben a Type felnyíló menüben.
A Type alatt számos egyéb paraméter közül választhatunk, így a Wood opció a Lesie 122 vagy 147 modelljének impulzus válaszát emulálja, a Proline a Lesie nyitottabb 760-as modelljét idézi, a Single azt a Leslie 825 modellt utánozza, amelyben egy darab rotor forgatta a kürtöket és a mélysugárzó előtti objektumot, míg a Split esetén a mély tartomány rotorjának jele enyhén balra, a kürtök rotorjának jele enyhén jobbra van irányítva.
A következő három opció kevert impulzus válaszokra épül, amelyek nem konkrét modellek hangjai, hanem azok karakterét keverik a hang más paramétereivel.
Az impulzus válaszokról bővebben az Apple által fejlesztett Impulse Response Utility nevű alkalmazásról szóló írásból olvashat részletesebben.
Bővebben az Impulse Response Utility alkalmazásról…
A Deflector kapcsoló segítségével a kürtök terelőinek eltávolítása is emulálható, amelyek természetesen jól hallhatóan másként szólnak terelők nélkül, mint terelőkkel. Az eltávolított terelőkkel az amplitúdó moduláció válik erősebbé a frekvencia modulációval szemben, de ennek hangját legjobban kipróbálás útján tudjuk megkülönböztetni.
A forgást a Leslie kabinet hangszóróban egy motor biztosítja, amelynek működését pedállal tudjuk szabályozni. A Motor beállítási szekcióban az idevágó paraméterek érhetőek el, így az Acceleration potméterrel a rotor maximális forgási sebességre gyorsulásának ideje, dinamizmusa állítható be. Mivel a Leslie kabinet régi eszköz, igény szerint itt lustább beállítást is megadhatunk, amely hatással lesz a hangra, hiszen a forgási sebesség maga függ össze az orgonahanggal. Hogy a rotor milyen gyorsan tudjon forogni, azt a Max Rate potméterrel állíthatjuk be. Ettől függetlenül természetesen a lassú beállításnál a forgás lassú, a fékezésnél megáll, ám a gyors beállításnál akár nagyobb sebességű is lehet, mint az alapbeállítás.
Tipp: Bár a potméterek egérrel forgathatóak, az egérkurzort alájuk pozicionálva számszerű értéket tartalmazó mező jelenik meg, amelybe egyszerűen begépelhetünk egy eltérő értéket az egyszerűbb módosításhoz.
A Motor Control felnyíló menüben azt tudjuk szabályozni, hogy a mély sugárzó és a magas sugárzó forgási motorja hogyan működjön. Az alapértelmezett normal beállítás esetén szinkronban vannak, és a Main felület bal alsó részén lévő kapcsoló pozíció szerint műdkönek, az Inv (inverz) esetén a basszus rész gyorsan forog, míg a kürtök lassan, a 910 beállítás (egykoron Memphis kódnévvel) a basszus forgását lassú tempón tartja, míg a kürtök sebessége állítható pedállal vagy meghatározott MIDI vezérlővel, végül pedig a sync beállítás esetén következik, amelynél a gyorsítás és lassítás üteme a két egységnél nagyjából azonos. (A Single Cabinet beállítás esetén ennek a beállítássornak nincsen gyakorlati haszna, hiszen ott egy közös motor van.)
© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. november 9., 14.
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: