Brett Davidson élete csúcsához közelített - az amerikai filmakadémia legnagyobb rangú kitüntetéséhez, az Oscar díjhoz. Grafikus tervező lévén, nem saját kitüntetéséről volt szó, hanem a 77. Oscar átadás poszterének tervéről, amelyre évről évre rengeteg tervező cég és egyéni kreatív pályázik, ám ebben az évben az Oscar szervezéséért felelős Academy of Motion Picture Arts & Sciences (AMPAS) 10 éves munkaviszonnyal rendelkező dolgozójának, Davidsonnak a munkája lett kiválasztva, hogy bejárja a világot a televíziós közvetítések során, illetve megjelenjen villanyoszlopokon, taxik tetején, reklámplakátokon és az interneten is…

"Már kölyökként vonzott az Oscar varázsa" - mondja Davidson - "Mióta az eszemet tudom, videókazettára rögzítettem a díjátadásokat, és elkészítettem minden kazetta saját borítóját." Davidson a Miami Egyetemen tanult filmkészítést és grafikus tervezést. "Mindig volt egyfajta érzékem a színek harmóniájához, szóval a tervezés egy természeti adomány volt." A filmes ismeretek azonban közel vitték a rajongott Oscarhoz. "Az egyik dolgozatom az akadémiai díjról szólt, és ennek kapcsán kerültem kapcsolatba az AMPAS-szel. Olyannyira segítőkész volt a férfi, akinek írtam, hogy elküldte a soron következő díjátadás műsortervét is, és ez nagyon megragadott. Néhány évig tartottuk a kapcsolatot, aztán személyesen is meglátogattam Kaliforniában, ahol meghívott az Oscar díjátadás próbáira a Samuel Goldwyn Színházba. Nagyon megragadott az egész, hogy ott állhattam, ahol ez a varázs minden évben lezajlik."

Azután határoztam el magam a Kaliforniába költözés mellett, hogy az Andrew hurrikán elmosta a házamat… szóval otthagytam Floridát." Mivel az AMPAS-nál viszonylag ritkán vannak meghallgatások, nem volt könnyű bekerülni. "Először a filmszínházban kaptam részmunkaidőben egy állást. A Samuel Goldwyn színház az Oscar átadás mellett a jelölt filmek vetítésével is foglalkozik, és a mozi működtetésében nyújtottam segítséget."

Aztán az ajtók elkezdtek kinyílni. "Kaptam egy állást az AMPAS galéria egy kurátorának asszisztenseként." Ezután került az IT munkakörbe, ahol azóta is dolgozik. Amellett, hogy az AMPAS rendszergazdájaként feladata a hivatal számítógépes rendszerének fenntartása, részt vállal a PR munkákban is.

A munkája mellett természetesen igyekezett a kreatív izmait is életben tartani az észrevétel reményében. "Egyszer arra kértek, hogy készítsem el az Akadémia tagsági kártyáit. Ez annyira megtetszett a többieknek, hogy több és több apró munkát bíztak rám - műsorfüzetek, brosúrák…" De a legfontosabb produkció, ami Davidson fantáziáját megmozgatta, az Oscar poszter elkészítésének ötlete volt. Négy éven keresztül próbálta beadni az ötleteit annak a bizottságnak, amelyik választ, de mindig mást választottak. „Egy belső alkalmazott vagyok, és nem egy neves design cég. És mivel nincsen hivatalosan egy tervező egységünk, a foglalkoztatásom szerint csak a rendszergazda vagyok. Négy elutasítás után már csak a barátaim ösztönzése miatt tartottam ki, de tele voltam ötletekkel, szóval adtam még egy esélyt magamnak"

Davidson posztere nyert. "A több mint 100, világhírű tervező és design cég által készített terv egy nagyon kemény mezőnyt jelentett. A legőrültebb dolog az volt, hogy a munkám miatt az én dolgom volt, hogy mindebből bemutatók készítsek az elbírálóknak, és nekem kellett kiraknom a tervekről készített előnézeti posztereket is. Kicsit Dávid és Góliát érzése volt a dolognak."

Grafikus kreatívként, IT dolgozóként és úgy összességében Davidson imádja a Mac-et. "Az első számítógépem egy Apple II Plus volt, és nagyon vagánynak éreztem magam, amikor a kis táskájában magammal hurcoltam a beépített lemezmeghajtóval és zöld monitorral felszerelt kis gépet." Mára fejlődött a felszerelés: "Egy duál-processzoros Power Mac G5-ön dolgozok a csúcs nVidia grafikus kártyával. A Mac egy abszolút álom számítógép. A Photoshop és Illustrator nagy hasznát veszi a G5-ös erejének például a nagy fájlok kezelésekor és a színek renderelésekor. Imádom."

Idén a poszternek nagyobb a jelentősége, mint valaha: "A fő cél idén az volt, hogy a poszter ne csak egy látványos kép legyen, hanem egy marketing eszköz is. Szóval jónéhány verziót kipróbáltam, hogy eldönthessem, melyik felel meg leginkább erre a célra. Próbáltam olyannyira leegyszerűsíteni a munkámat, mint Saul Bass, aki egy híres film poszter készítő volt még az 1950-es években. Ő tervezte például az AT&T logóját is. Olyan posztert szerettem volna készíteni, ami magára vonzza a tekinteteket. Az Oscar figura áttöri a kép határait, ezzel is mutatva a hatalasságát."

Davidson a szoborról szóló fényképek tanulmányozásával kezdte a munkát, hogy lássa a fények játékát az alakon. "Aztán amikor egy nap részletes megfigyelés után megszülettek az elképzelések, Photoshopba szkenneltem a képeket, és elkezdtem a színekkel játszani." Davidson segítőtársa, Hillary Tymorek Illustratorben megrajzolta a pontos alakot a képek alapján, ami megteremtette a munka alapját. „Aztán elkezdtem a gradiensekkel próbálkozni. Szerettem volna a lehető legélénkebb posztert elkészíteni, hogy az amúgy is színes városban feltűnő legyen."

A poszter hatalmas életet futott be - a magasba emelve a tervezőjét, aki munkáját óriás plakátok, taxi hirdetések, illetve telefonfülkék, buszmegállók, villanyoszlopok hirdetőtábláin látja viszont. Az Oscar reklámfilmje és weblapja is a Davidon Power Mac-jén készült retró stílusú posztere köré szerrveződött.

A cikk forrása az Apple Pro rovata.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: