Azt mondják, ami Las Vegas-ban történik, az ott is marad. A The Killers együttes nem teljesen így gondolta, legalábbis Day & Age című albumuk kimondottan a világsikerre törekedett, ahogyan a lendületes nemzetközi turné és a megjelenés előtti pörgés is bizonyította. A zenekar tagjai, Brandon Flowers énekes és billentyűs, Dave Keuning gitáros, Mark Stoermer basszusgitáros és Ronnie Vannucci dobos a zenei mondanivaló mellett a professzionális hangminőségre is törekedtek, így nem okoz meglepetést, hogy az Apple termékeit használták az alkotás során.
Egy jól sikerült albumhoz nem elég egy pár kitűnő zenész és jól megálmodott dallamok: a végtermék élménye rendkívül nagyban múlik a produceri munkán, amely az album hangzását és a dalok egymással való kapcsolatát meghatározza. A The Killers csapat azóta befutott Day & Age albumának készítése során így folyamatos kapcsolatot tartott fenn a londoni zenei producer, Stuart Price stúdiójával, és emailben küldtek egymásnak Logic Pro fájlokat az alkotás során. Price régóta Logic Pro felhasználó, így a dobos Vannucci is erre a szoftverre állt át, és azóta lelkes felhasználóvá vált. Ted Sablay, az együttes turné zenésze először a GarageBand segítségével rögzítette az ötleteket, míg a tökéletes összhang érdekében a Logic Pro mellett törtek lándzsát. Jellemző az Apple rendszerének hangminőségére, hogy a gépek mellé ingyenesen biztosított GarageBand is zenekari minőségű rögzítést tesz lehetővé.
"Amikor az együttműködés szóba került, kihívásnak tűnt a földrajzi távolság: ők Vegas-ban, és Londonban" - mondja Price. "Ráadásul amikor egyszer-egyszer beszéltünk, akkor épp Panamában, Hawaii-n vagy Dél-Amerikában turnéztak."
Price éppen ezért a távolsági együttműködést javasolta az együttesnek. "Többféle ember van az együttesben és akörül: némelyik technikailag jól felkészült, más a zene totális megszállottja. Így aztán egy olyan platformra volt szükségünk, amely egyszerű és képes ellátni a szükséges feladatokat. Mivel az elmúlt évtizedben Logic Pro felhasználó voltam, egyértelmű volt a javaslat: Használjunk Logic-ot!"
Az együttes hamar megkedvelte a távolsági dalkészítési módot. "Ennek egyetlen útja a Logic alapú munkafelület. Ha bármelyik zenekari tagnak volt egy elgondolása, járt a fejében egy dallam vagy egy ötlet szikra, azt a Logic Próban rögzítve el tudja küldeni. Ezt a stúdióban feldolgozom, újragondolom, és visszaküldöm az együttesnek kipróbálásra akár még aznap éjjel. A dolog annyira természetesen és spontán zajlik, mintha egy helyiségben lennénk. Az album több dala is ilyen módon került rögzítésre és megalkotásra."
Vannucci elmondása szerint a kreativitásnak megfelelő talajt jelentett a távolság. "Néha amikor egy helyiségben van az ember több különböző kollégájával, nem feltétlenül tud elrugaszkodni a fantáziája, nem tud elszakadni és kreatívan gondolkodni. Így viszont akár hajnal háromkor a házam alagsorában is kigondolhatok új dallamokat."
A Day & Age alkotása egészen másként zajlott, mint az együttes első albuma, a Hot Fuss. Ezt Vannucci Las Vegas-i garázsában, munka utáni gyakorlásokat követően rögzítették a zenekar tagjai. A második album (Sam's Town) már digitális munkafelületen készült: hat hónapig írtak, próbáltak, újraírtak. A Day & Night esetén ezt a vonalat forradalmasította a Logic Pro: a zenekar tagjai saját otthonukban gyakorolva találhattak ki új dallamokat, azt egymással és Price-szal megosztva adhattak hozzá egymás ötletéhez. Price dob és billentyűs sávokkal egészítette ki a dalokat, effektusokat alkalmazott egyes hangszerek esetén, mielőtt visszaküldte volna az együttesnek.
A távolsági dalkészítés annyira jól működött, hogy mire a The Killers és Stuart Price bevonultak az együttes saját Las Vegas-i stúdiójába, már pontosan tudták, hogy mit szeretnének kihozni az albumból. "A távolsági munkafolyamat nagyon hatékony volt, mivel egyértelműen idő megy el, ha több ember összejön egy helyiségben" - mondja Vannucci. "Míg néhány együttes úgy vonul stúdióba, hogy van 5-6 jó daluk, és néhány töltelékszámuk, addig mi legalább 40 jó ötlettel láttunk hozzá." A stúdióba vonuláskor az együttes és producerük úgy gondolták, hogy a dalok kapcsán két alapvető szabályt kell követniük: szorítsák időkorlátok közé a stúdió munkát, hogy az ne legyen túlburjánzó, és tartsák meg az albumon azt az élénk, dinamikus, spontán stílust, ami a dalok alkotását is jellemezte.
Ennek jegyében például a kész dalok albumverzióiban megjelenik Dave Keuning gitár gyakorlásának eredeti hangfelvétele, de előfordul a számokban háttérhang egy Price londoni stúdiójában zajló buli hangjaiból is, és két dalban Vannucci teljesen eredeti demó ötletelésére épül fel a zenei háttér.
Alig hat hét alatt rögzítettek a 40 jó ötletből 19 dalt, amelyből 10 amolyan A oldalas szám lett, míg a továbbiak az album extrái között jelentek meg. További három hetet töltöttek Londonban Price stúdiójában a Logic Próban való lezáró műveletekkel. "Az albumon lévő minden dal az elejétől a végéig Logic Próban került rögzítésre és feldolgozásra" - mondja Price.
A mobil munka során az együttes és Price egyaránt erős MacBook Pro modellekre épít, míg a stúdióban a Mac Pro erejére támaszkodnak, amelyre kellően nagy méretű kijelzők vannak illesztve a soksávos produkciók áttekintése érdekében.
Az Apple új Mac Pro modelljének megjelenése kapcsán Stuart Price volt az egyik kiválasztott szerencsés, akinek a cég egy próba Mac Pro modellt biztosított. Price a szakmai véleményével és tapasztalataival hozzájárult ahhoz, hogy az Apple még tökéletesebbre csiszolja a gépet és a Logic Pro csúcs teljesítményű munkaállomásra optimalizált változatát. Price le volt nyűgözve az új géptől: "Az új Mac Pro elképesztően gyors és megrázóan halk. Hallani kell a csendjét, hogy elhiggye az ember! Ez a tökéletes gép a stúdió munkára."
A The Killers tagjai elégedetten léptek tovább a GarageBand-ről a Logic Pro irányába. Vannucci arról számolt be, ahogy alig egy év használat alatt nagyon látványosan tudott fejlődni a programhoz fűződő ismereteinek sora. "Az első időszakban, ahogy sokan mások is, simán csak egy felvevőként használtuk a Logic-ot, de ahogyan kiismeri az ember a program képességeit, nagyon hasznos kreatív eszközzé válik a hangok létrehozása és keverése kapcsán is."
Vannucci és a zenekar többi tagja folyamatosan sajátította el a Logic Pro használatának alapjait pusztán azáltal, hogy nézték, miként dolgozik Price a stúdiójában. "Szeretem a Logic-ot úgy kezelni, mint egy hangszert" - mondja Price. "Ezt úgy értem, hogy a Logic sokféle automatizálási funkciót rejt, amely révén ugyanúgy használható, ahogyan a zenészek az ütemeket megalkotják a zenéjükben. Az ember elkezd a hangszer fizikai terén agyalni, és azon gondolkodni, hogy milyen egyéb hangokat keverjen a sávra, és hogyan kezelje a zeneszám kialakulását, csúcspontjait és időtartamát. Ekkor kezdenek érdekes dolgok történni."
Vannucci éppen ezen érdekes dolgok színpadra vitele céljából ismerkedett meg a MainStage programmal, amely az Apple élő fellépésekhez alkotott környezete. Ez az alkalmazás olyan kedvelt számok előadása közben játszott szerepet, mint a slágerré vált Human vagy a Spaceman. "Élő alkalmazásként a MainStage nagyon-nagyon hasznos, de jóval több a sima billentyű hangoknál. Teljes dobszólókat van lehetőség vele futtatni a koncert közben, és jópár Logic Pro effektust alkalmazni a dobokon fellépéskor."
"A Human jó példája annak, amikor egy ismétlődő zenei blokkot használunk a Logic-ban. Van a dalban egy alap billentyűs blokk, amely abszolút tánc zenévé teszi a számot. Ezt a billentyűs blokkot követi Ronnie lábdobjának hangja egész végig. Ezzel a stílussal megjelenik a tánczene a rock zenekar palettáján" - mondja Stuart Price.
A The Killers nem csak a Day & Age album alkotása kapcsán használta aktívan a Logic Pro képességeit, hanem a földrajzi helyzetük gyakori változása közben, azaz turnézáskor demók készítésére. Vannucci egy mobil hangfelvevő stúdióval utazik: a MacBook Pro gépén futó Logic Pro programhoz egy Apogee Symphony Mobile rendszer társul, hogy utazás közben se álljon le az új dalok szerzése.
"Az ötlet az volt, hogy az utazás közben minden hangot felvegyek, eljátszadozzunk az egyes dallamokkal, ezek a variációk meg legyenek örökítve, és a koncert után egy-két napig a hotelben a Logic segítségével felfedezzük ezeket az elkanyarodásokat. Kedvelem a lehetőséget, hogy utazás közben is egy teljes körű hangstúdió áll a rendelkezésemre" - mondja Ronnie Vannucci.
A dobos arról is beszél, hogy a The Killers számára ezek a technikai újítások természetes folyamat részei: "Mindig toljuk magunkat előre, hogy túlszárnyaljuk a korábbi eredményeket. Mint zenekar, nem lehetünk elégedettek azzal, ahová jutottunk. Ezt nem úgy értem, hogy country vagy metál számot fogunk felvenni, de folyamatosan törekszünk arra, hogy új, jobb és érdekesebb zenét alkossunk."
Cikk: Joe Cellini, Apple.com Pro rovat
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: