A Final Cut Pro számos kiváló címfelirat és címanimáció típussal rendelkezik, amelyeket a Motion program segítségével akár testre is tudunk szabni. Nem kell azonban elhagynunk az alkalmazás felületét ahhoz, hogy látványos mozgó animációt alkossunk, hiszen a Final Cut Pro is széles körű tudással rendelkezik, amelyet megismerve kreatív módon tudunk használni.
Ezen írásmű során egy mozgó vonalrajzot hozunk létre, amely behúzza magával a megjeleníteni kívánt szöveget. A művelethez pedig csak a Final Cut Pro képességeit használjuk.
Az érintett területek:
Objektumkövetés a Final Cut Pro felületén…
Egyesített (compound) klipek használata…
Colors / Színek paletta az operációs rendszerben…
Retime Editor / Időzítő szerkesztő…
Elsőként hozzunk létre egy új produkciót a File menü New Project… parancsával! Attól függően, hogy milyen filmen kívánjuk alkalmazni, a párbeszédablak bal alsó részén lévő Use Custom Settings / Egyéni beállítások alkalmazása gombra kattintva válasszuk ki a Video felnyíló menüből a megfelelő felbontást, illetve a Rate felnyíló menüből a megfelelő képkocka rátát, például 60p, amennyiben iPhone készülékkel rögzített videókhoz kívánjuk használni a művet.
A folyamat során a Titles and Generators / Címek és generátorok (Command ⌘ + Option ⌥ + 1 billentyűparancs) felületről a Solids / Álló hátterek gyűjtemény valamely tagját használjuk fel. A Custom / Egyéni teljesen szabad szín választási lehetőséget biztosít, míg a többi téma valamilyen módon kötött színeket kínál. Összesen hat darab ilyen objektum van a Final Cut Pro felületén, de ez nem hat lehetőséget jelent, hiszen a Custom / Egyéni bármilyen színűre beállítható, míg a többi, látszólag kötött szín esetén is van választási lehetőségünk.
A kiválasztott elemet húzzuk az idővonalra, vagy nyomjuk meg a Command ⌘ + E billentyűparancsot (Append / Hozzáadás), amely az idővonalra helyezi az adott elemet!
Ekkor az objektum az idővonalon nagyon kis helyet tölt ki, így célszerű a Shift + Z billentyűparanccsal optimalizálni a kiterjedését az idővonal felületén, hogy a kijelzőnk lehetőségeihez mérten kitöltse a rendelkezésére álló helyet. Ez természetesen csak nézetbeállítás változás, vagyis magát az időtartamot nem befolyásolja.
Az Inspector / Vizsgáló felületét megnyitva (Command ⌘ + 4), és ott a legelső címkét (esetünkben Generator Inspector / Generátor vizsgáló) megtekintve a Custom / Egyéni hátteret választva láthatjuk, hogy az idővonalra helyezett generátor lehetőséget ad szín választására. Ez történhet a macOS operációs rendszer általában Colors / Színek palettájáról, illetve az RGB csúszógombok egyéni beállításával is. Mi több, ezek a paraméterek akár külön-külön kulcskockázhatóak, vagyis az idő haladtával változtathatóak a produkcióban. Amennyiben nem a Custom / Egyéni elemet választottuk, a Generator Inspector / Generátor vizsgáló felületén néhány előre definiált szín közül tudunk választani, de nem állítható teljesen egyéni módon a szín.
Tipp: A felhasznált, kikevert színt a Colors / Színek palettán el tudjuk menteni, ha a színkeverő alatti négyzetek valamelyikébe húzzuk, és ezáltal később pontosan ugyanezt az árnyalatot újra fel tudjuk használni.
Szerkesztésünk az Inspector / Vizsgáló következő, filmszalaggal jelölt Video Inspector / Mozgókép vizsgáló felületén folytatódik. Ahhoz, hogy a Solid / Álló háttér vonallá váljon, a Crop / Vágás elemet kell használnunk.
A vágást végrehajthatjuk a csúszógombok segítségével szemmérték alapján, de a 4K idővonal esetén balról és jobbról 300 képpont, fentről és lentről 1070 képpont beállítása megfelelő. Ezeket manuálisan beírhatjuk a Crop / Vágás felület adott értékeihez, de az egér segítségével szemmértékkel is húzhatjuk a számok alatt és fölött megjelenő háromszögeket az átformáláshoz. Az Option ⌥ nyomva tartásával a húzás eredményeként finomabb az érték változása, vagyis kisebb egységeket ugrik a vágás.
A vágást követően tehát a Viewer / Megjelenítő felületén egy vonal látható. A Timeline / Idővonal felületén a lejátszófejet egy olyan pontra kell mozgatnunk, ahol szeretnénk, ha az animáció már befejezett lenne. Erre a pontra az Inspector / Vizsgáló felületén a Video Inspector / Mozgókép vizsgáló alatt rögzítenünk kell a Crop / Vágás paraméter Right / Jobb soránál egy kulcskockát. Ezt a paraméter mellett jobbra tudjuk megtenni, és egy narancs színű rombusz kerül jól láthatóan a sor végére.
A kulcskocka rögzíti a paraméter adott időbeli állapotát.
Ezt követően a Timeline / Idővonal felületén mozgassuk a lejátszófejet arra a pontra, ahonnan az animáció indul, vagyis a Solid / Álló háttér legelejére. Itt ismét el kell helyeznünk egy kulcskockát a Right / Jobb paraméter sorában. Majd a Right / Jobb vágási paramétert drámai mértékben meg kell növelni - erre a csúszógomb nem alkalmas, mindenképpen manuálisan kell beírni a számértéket, amely a 4K videó esetén 3520 lesz.
Ha most lejátsszuk az idővonal tartalmát, máris láthatjuk, hogy a vonal animálódik. Két kulcskocka és néhány méretre vágási paraméter megadásával létrehoztunk egy mozgó objektumot.
Tipp: Ezen ismeretek nyomán hozhatunk létre például a produkció stílusához illeszkedő áttűnést, amelynek keretében több, a képet teljes mértékben kitöltő vonal animálódik balról jobbra, és így viszi át a képet egyik irányból a másikba. Természetesen az animáció sebessége gyorsítható, amelynek legegyszerűbb módja a Retime Editor használata, amelyről önálló írásmű érhető el.
A cél az, hogy a vonal rajzolatát kövesse egy címfelirat. Ehhez első lépésként adjunk hozzá a produkcióhoz egy címfeliratot a korábban már használt Titles and Generators / Címek és generátorok (Command ⌘ + Option ⌥ + 1) felületről! A Build In/Out gyűjteményben lévő Custom / Egyéni megoldás nem tartalmaz semmilyen önálló látványelemet, így a célnak megfelel. A szöveg bepötyögését követően a színét az Inspector / Vizsgáló (Command ⌘ + 4) felület második címkéje, a Text Inspector / Szöveg vizsgáló Face / Arculat sorában tudjuk módosítani. Itt szintén elérhető a színpaletta, amelyen használhatjuk a korábban elmentett színt. Ha nem mentettük el a színt, akkor a színkeverő alatti felületen lévő pipetta segítségével vehetünk mintát a vonalrajzból, és adhatjuk a szövegnek pontosan ugyanezt a színt.
Ahhoz, hogy a vonalrajzunk követhető legyen, át kell alakítanunk compound / egyesített klippé. Ennek az a logikus oka, hogy bár a munkánk eredményeként egy vonalat látunk animálódni, valójában az egy álló háttérszín, amelyet különböző eszközökkel ugyan módosítottunk, de maga az álló háttérszín nem végez mozgást. Ha viszont compound / egyesített klippé alakítjuk, máris követhetővé válik a Final Cut Pro számára a mozgása.
A compound / egyesített klippé alakításhoz az idővonalon a vonalanimáció sávján Control-kattintva megjelenő környezetfüggő menüből a New Compound Clip… / Új egyesített klip… opciót kell választanunk. A menüelemek kedvelői ezt a File menü New… > Comound Clip… almenüből is elérhetik, de az Option ⌥ + G billentyűparanccsal is kiváltható a művelet.
A compound / egyesített klip létrehozása után a szöveget kell kijelölnünk a Viewer vagy a Timeline felületén, és a a Viewer bal alsó sarkában lévő Transform / Átalakítás gombra kattintani. Ez a felület nyitja meg a Tracker / Követő képességet is a Viewer felület felső részén lévő kapcsoló segítségével. A szöveget elsőként az alatta megjelenő kör alakzat segítségével mozgassuk oda, ahol szeretnénk a vonalrajzzal szinkronba helyezni.
Ennél a konkrét példánál a szöveg vége egy vonalban lesz a vonalrajz jobb szélével, és azt fogja követni, tehát ennek megfelelően a vonal jobb oldalával egy vonalba kell húzni a szöveg végét.
A Tracker / Követő alapból nagy méretű, hiszen kész objektumokat is tud követni a videóban, esetünkben azonban a vonal jobb szélének mozgását, vagyis a vonal „becsúszását” kell követni, tehát a tracker / követő méretét le kell csökkenteni. Ezt az általa képzett hálón lévő narancssárga körök húzásával tudjuk leszűkíteni. A Viewer megjelenését szükség esetén a Fit értékről akár 400-600%-ra is nagyíthatjuk, hogy a Tracker / Követő ténylegesen annyira kicsire legyen összenyomva, hogy a vonalrajz jobb széléhez illeszkedik.
Ezt követően a Viewer bal felső részén lévő Analyze / Elemzés gombra kattintva a Final Cut Pro az Apple Silicon rendszerek Neural Engine gépi tanulás motorjának tudását kiaknázva elemzik a mozgást, amelyet az adott ponthalmaz a képen végez, és ennek köszönhetően tökéletesen leképezik a vonal kifejlődésének mozzanatát, amelyet ezáltal tehát a szövegdoboz követ.
Amennyiben jól pozicionáltuk a szöveget és kellően kicsi Tracker / Követő került megjelölésre a vonal végén, első nekifutásra tökéletes eredményt érünk el.
A rugalmas használat érdekében érdemes a vonal és a felirat kettőséből létrehozni egy újabb compound / egyesített klipet, így egyben kezelhetőek ezek az elemek.
Az így alkotott címfelirat máris ráhelyezhető egy klipre, vagyis szabadon felhasználható, színe pedig az Inspector / Vizsgáló felületén a háttérben lévő videóhoz igazítható, ha esetleg kevésbé emelkedne ki a klip hátteréből. Ehhez az Inspector / Vizsgáló második címkéje, a Color Inspector / Szín vizsgáló felületet kell megnyitnunk, és itt a compound / egyesített klip révén együtt tudjuk módosítani a vonal és a szöveg színét.
Az animáció alapból a kép közepén található, amelyet igény esetén természetesen tudunk mozgatni. Ehhez szintén a Transform / Átalakítás gombot kell használnunk, és lenyomását követően lentebb tudjuk húzni a feliratot és a vonalat. Hogy pontosan hová, ahhoz érdemes a Viewer jobb felső részén lévő View / Nézet menüből a Show Title/Action Safe Zones / Cím/Cselekmény biztonságos zóna megjelenítése opciót, amely irányadást ad ahhoz, hogy hová tudunk ízlésesen feliratokat elhelyezni. (Valójában ez a klasszikus régi televíziós világból származó biztonsági határjelző megoldás annak érdekében, hogy a televízió kicsi felbontásából ne fusson ki a címfelirat. Ezt a funkcióját viszont napjainkra már nagyjából elvesztette a szolgáltatás, használata azonban praktikus, ha nem akarjuk szemmértékre bízni a címfeliratok elhelyezését.)
Előfordul, hogy az animáció sebességével nem vagyunk elégedettek, az túl lassan bontakozik ki. A Retime Editor / Időzítő szerkesztő (Command ⌘ + R billentyűparancs) segítségével módosítható a vonal és szöveg által alkotott compound / egyesített klip sebessége, így például gyorsítható az animáció.
A végeredmény egy egyedi megjelenésű, mozgó animációt tartalmazó, kizárólag a Final Cut Pro tudását kiaknázó címfelirat.
©2023. MacMag.hu Cikk: Birincsik József, 2023. március 9.
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: