Az Apple a Final Cut Pro mobil verziójához társítva mutatta be az önállóan is használható Final Cut Camera alkalmazást, amely abból a tényből indul ki, hogy az iPhone készülékek olyan kiváló kamerákkal rendelkeznek, hogy manapság akár haladó filmes produkciókat is lehet velük készíteni. A Final Cut Pro mobil változata az iPad készülékekre alkotott megoldás, amely kiaknázza az iPad Pro modellek erős processzorát, és képes arra is, hogy akár több kamerát, azaz iPhone készüléket irányítsunk a segítségével. Ez az úgynevezett Live Multicam funkció, amely a fő erőssége a Final Cut Pro iPad változata és a Final Cut Camera együttműködésének. A Final Cut Camera alkalmazás továbbá olyan Apple videó felvételi megoldás, amely képes az iPhone készüléken USB-C külső tárhelyre rögzíteni a filmet.

Letöltés
A Final Cut Camera alkalmazás ingyenesen letölthető az App Store-ból

Felület
A Final Cut Camera legfőbb előnye azok számára, akik videót kívánnak rögzíteni az iPhone készülékkel, hogy az Apple alkotta. Ennek köszönhetően nagyban hasonlít a beépített Camera / Kamera alkalmazáshoz. Ellenben számos más professzionális kreatív alkalmazással (mint a Filmic Pro), a Final Cut Camera nagyjából a megszokott felületet nyújtja, beállítási és működési logikája is a Camera / Kamera alkalmazásra hasonlít, ám jóval több funkcióval rendelkezik.



Az első indítást követően érzékelhetjük, hogy az alkalmazás kijelez egy homokórával jelölt időt: ez arra utal, hogy az adott beállításokkal mennyi felvételt tudunk készíteni. (A tárhely opciókról a későbbiekben ejtünk szót.) Emellett az akkumulátor idő is látható, de a készülék nincsen áramforrásra csatlakoztatva. Szintén látható a a sztereó hangbemenet ereje a szokásos zöld, sárga és piros kódolással. (Külső hangkártya és mikrofon is használható, amelyről szintén a későbbiekben ejtünk szót.)

Fekvő helyzetet feltételezve a bal felső sarokban a beállítások találhatóak, alatta a formátum adatai kerülnek felsorolásra, amelyek között itt bökéssel válthatunk is: alapból a Camera / Kamera alkalmazás beállításai szerint rögzít a Final Cut Camera, vagyis itt HEVC a felvételi formátum, HDR a fényességi paraméter, 4K a felbontás és 60 fps a részletesség.

Alul pedig a Live Multicam lehetőségét találjuk: itt mód van a Final Cut Pro alkalmazást futtató iPad készülékhez csatlakozni.

Jobbra a lencsék között válthatunk: az iPhone 15 Pro Max, iPhone 16 Pro, iPhone 16 Pro Max és ezek utódai esetén a 120 mm az 5x-ös közelítést, a 24 mm a normál főkamerát, míg a 13 mm az ultraszéles látószögű kamerát jelöli.

Alattuk nagyító található, amely arra való, hogy az adott lencsét kiválasztva digitálisan belenagyítsunk a képbe. Fontos tudni, hogy ez nem vált a lencsék között, vagyis ha az ultraszéles lencsét használjuk, nem tudjuk úgy végigjárni a 10x-es zoom tartományt, hogy a végén a 120 mm-es lencse lesz aktív, hanem az alap lencse képe lesz élvezhetetlenül szemcsésre nagyítva. Maga a zoom egyébként nagyon lágyan, lassan működik még durva ujjmozdulatra is, valóban filmszerű az élménye.

A jobb felső gombbal az előoldali kamerára tudunk váltani, alatta indíthatjuk el a felvételt, továbbá láthatjuk az elkészült felvételeinket is. (Ezeket alapból nem tölti le a Camera Roll / Filmtekercs tartalomba a program, vagyis nem kerülnek bele a Photos / Fotók program tartalmába, hanem saját döntés alapján menthetjük oda őket, illetve küldhetjük át a Final Cut Pro iPad verziójába.)

Általános beállítások és használatuk
A Final Cut Camera számos olyan beállítást is kínál, amely a Camera / Kamera alkalmazásban nem érhető el, így például a ProRes formátumban való rögzítést 60 fps részletességgel - igaz, hogy ezt csak külső meghajtóra.

A külső meghajtó kezelése azért zseniális képessége a Final Cut Camera alkalmazásnak, mert ez az első olyan Apple által fejlesztett iOS alkalmazás, amely képes erre a funkcióra. Számos piaci szereplő támogatja ezt a típusú rögzítést, ám az Apple alap Camera / Kamera alkalmazása ezt nem kínálta fel. A Final Cut Camera viszont nem csak felkínálja azt, hogy rögtön külső meghajtóra rögzítsen, de az Apple ProRes 4K/60 fps beállításnál csak külső tárhelyre tesz lehetővé rögzítést.

A tapasztalatok szerint szinte bármely külső meghajtóval működik: a teszt során a Crucial X6 SSD-vel, az OWC Envoy Express Thunderbolt alapú tárhellyel, az OWC Envoy Pro mini aprócska USB-C meghajtóval, illetve USB-C kártyaolvasó segítségével SD-kártyával is zavartanul működött. A sebesség érdekében nyilván valamilyen gyors SSD-t érdemes használni. Az OWC Envoy Express azért tűnik előnyösnek, mert a csomagjában van egy ragasztható sín, amely például a forgatásnál használt dedikált iPhone tokra rögzíthető, és akkor nem lifeg a lemez a kábel végén, hanem stabilan rögzül például az iPhone hátán. Természetesen ha közben MagSafe kapcsolaton keresztül szeretnénk tölteni a készüléket, akkor nem ez a jó megoldás, de mint lehetőség, vonzónak tűnik, hiszen nem egyszerű ilyen esetben a lemez rögzítése. (Tapasztalatunk szerint a népszerű OWC Express 1M2 USB4 szabványú tárolót nem képes ellátni árammal az iPhone, így azzal nem működik együtt. Ráadásul az OWC Express 1M2 a méretes passzív hűtése okán viszonylag nehéz is, tehát eleve nem szeretné az ember, hogy kábelen lógjon.)

Ideális megoldást az OWC Envoy Pro mini termék jelenthet, amely 1 és 2 TB kapacitással is elérhető, közvetlen USB-C kapcsolatot biztosít, így elég gyors ahhoz, hogy Apple ProRes RAW felvételt rögzítsen.
Az OWC Envoy Pro mini külső tároló megoldás…



A csatlakoztatást követően a kép alsó részének közepén jelenik meg a külső tároló, és itt egy felnyíló menüből kiválaszthatjuk, hogy arra, avagy a belső tárhelyre (This Device / Ez az eszköz) történjen a rögzítés. A megjelenés kicsit ellentmondásos, mert álló módban, ahogy tipikusan nem készítünk felvételt, valóban a Record / Felvétel gomb alatt található a menü, és így értelmezhető a Record: This Device / Felvétel: Erre az eszközre elrendezési logika. Fekvő módban azonban a kép aljának közepén megjelenő This Device / Ez az eszköz felirat alapból nem utal arra, hogy a felvétel helyéről van szó. Ez persze csak aprócska kukacoskodás az interfész tervezők irányába, de e téren mintha nem lett volna konzisztens az Apple.

A fekvő módban a bal felső sarokban, álló módban a jobb felső sarokban lévő, fogaskerékkel jelzett Settings / Beállítások gomb segítségével számos alapvető paramétert rögzíthetünk a felvétel készítése előtt. Kiválasztható a Preferences / Beállítások címke alatt a kodek, amely alapértelmezés szerint HEVC (H.265) vagy Apple ProRes lehet. Az Apple ProRes esetén az iPhone maximum 30 fps részletességgel tud a saját tárhelyére rögzíteni, de külső tárhellyel ez 60 fps is lehet.

A Format / Formátum alatt találjuk a felbontási lehetőségeket: manapság talán nem kérdés, hogy a lehető legjobb 4K/60 fps beállítással érdemes rögzíteni.

A Color & Dynamic Range / Szín és dinamika tartománya sorban a standard dinamikatartomány (SDR) és a nagy dinamikatartomány (HDR) között választhatunk. A HDR felvétel esetén a Final Cut Camera a Hybrid Log-Gamma rögzítési technológiát alkalmazza a szoftver. Azért érdemes HDR-ben rögzíteni a felvételeket, mert ha a néző ennek megjelenítésére alkalmas eszközön nézi azt vissza, sokkal jobb élményben lesz része a legsötétebb és legfényesebb pont közötti kitágult határok révén. (Az SDR még a televíziózás őskorából velünk maradt szabvány, amelyet kényelmi okokból számos gyártó máig használ, de az iPhone készülékek évek óta alkalmasak arra, hogy nagy dinamikatartományt rögzítsenek.)

Itt lehetőségünk van még aktiválni a stabilizálást, amely hasznos, még ha olykor az érzékenység terén áldozattal is jár. Továbbá az előoldali kamerát tükrözhetjük, ha ez ideálisabb a felvétel során, noha minden bizonnyal a hátoldali kamerákkal lesz többször dolgunk.

A Tools / Eszközök felületen mód van arra, hogy a Camera / Kamera alkalmazásban is bekapcsolható rácsot megjelenítsük (Grid Overlay), amely hasznos a harmadok szabálya okán.

Lehetőségünk van az Aspect Ration Guide / Képarány mutató megjelenítésére, amely négyzet, illetve 4:3 arány szerint tud segédletet adni a felvétel során, hogy a témánk lehetőleg benne maradjon ebben a méretarány keretben.

Az alsó részen két segédlet kapcsolható be: az Overexposure Indicator / Túlexponálás jelző célja az, hogy a fehér színű részeknél figyelmeztet annak veszélyére, hogy a felvételen kiéghet az adott terület, vagyis érdemes manuálisan állítani az expozíció alapértékein. (Ezekről bővebben később.) Ez a funkció piros vonalakkal jelöli a túlexponált részt.

A Focus Peaking / Fókuszcsúcsolás jelölés a digitális képalkotás egy hasznos lehetőségét kapcsolja be, amely egy élességállítási segédeszköz, amely zöld sávos kiemelést helyez el a kép éles szélein. A funkciónak csak akkor van jelentősége, ha nem az automatikus fókuszt használjuk (ez az alapértelmezett), hanem manuálisra váltunk. Ez az iPhone esetén bökéssel és az ujjunk kijelzőn tartásával történik. A zöld sávos részekre van lehetőség hatékonyan és egyértelműen fókuszálni. Ezek általában a többi résztől elkülönülő, jól azonosítható távolságú részei az élő képnek. Alap esetben ennek nem feltétlenül van jelentősége, de amikor művészi célú képet rögzítünk, ahol fontos a mélységélesség megjelenése, vagy közeli témáról rögzítünk felvételt, és alapvető igény, hogy a téma éles maradjon az iPhone pozíciójától függetlenül, igazán hasznos lehet az, hogy a szoftver segít megadni a legstabilabb „kapaszkodókat” a fókuszhoz.

Az utolsó elem az Audio / Hang, amely alatt a bemeneti forrást választhatjuk ki. Az iPhone nagyszerű mikrofonokkal rendelkezik, ám aki használt már professzionális mikrofont, tapasztalhatta, hogy az emberi hang rögzítéséhez vagy akár egy hangszerjáték felvételéhez szignifikánsan jobb megoldások léteznek, és valóban látványosan érzékelhető a különbség. E felületen egyrészt elérhetjük a beépített mikrofont (This Device / Ez az eszköz), illetve a csatlakoztatott USB-C minijack adaptert, vagy akár EarPods fülhallgatót, ha azt csatlakoztattuk.

Komolyabb minőségi igények esetén csatlakoztathatunk olyan eszközt, mint az iRig Stream Pro, amely egyszerre több sávot is képes fogadni, előerősít, és például egy sokszereplős beszélgetés során több célzott mikrofon hangját is képes azonosan magas színvonalon az eszközbe juttatni. A Final Cut Camera ennek a használatát is támogatja.

Lehetőség van továbbá olyan mikrofonok használatára, amelyek nem több sávos hangkártyák, de jobb minőségben hivatottak a hangot rögzíteni. Ilyen például az iRig Mic HD 2 vagy az iRig Stream Mic Pro is.

Helyszíni beállítások és használatuk
A fent bemutatott beállítások általánosan érvényesek a felvételeinkre. Vannak azonban olyan paraméterek, amelyeket a helyszín határoz meg, ilyen a világítás, a fényerő vagy a fehéregyensúly.

Ismerjük hát meg ezek használatát is!

A lencse választó felület fölött, illetve álló módban mellett található egy relációjel, amelyre bökve megnyílnak azok a beállítások, amelyek a felvétel előtt bármikor, de akár felvétel közben is módosíthatóak a helyszín igényeinek függvényében.

Az első beállítás az izzóval és nappal jelölt fehéregyensúly: ez alapértelmezés szerint önműködően igazodik a fényviszonyokhoz, de lehetőség van manuálisan is állítani, valamint bizonyos előbeállításokat is alkalmazni, az Automatic / Önműködő és Fixed / Rögzített mellett a Daylight / Nappali fény, Shadow / Árnyékos, Cloudy / Felhős, Tungsten / Volfrám (hagyományos „sárga” izzó), Fluorescent / Fluoreszkáló (hideg fehéren világító izzó), Flash / Vaku beállítási opciók közül válogathatunk. Ezek elnevezése alatt a színhőmérséklet értékeit is láthatjuk. Eléggé jól működik az önműködő érzékelője az iPhone készülékeknek, de természetesen igényeinkhez igazíthatjuk a felvétel beállításait.

Az Exposure / Expozíció a képalkotás világában a megvilágítás, vagyis a téma fényességének területét írja le. A beállításokban bekapcsolható Overexposure Indicator / Túlexponálás jelző például ádázul jelöli azokat a területeket, amelyek potenciálisan kiégésre veszélyesek, vagyis a fehérségük meghaladja az érzékelők határértékeit. Ennek oka általában az, hogy egy-egy fehér részről nagyobb erejű fény verődik vissza, mint amit a szenzorok fogadni képesek, és előfordulhat, hogy a szemünk számára is túl sok a fény: ilyenkor van az, hogy lehunyva a szemünket látjuk a beégett területet vonalait. Az iPhone és más kamerák ilyenkor egyszerűen hófehér részként rögzítik a területet, de ez azt is jelenti, hogy annak esetleges részletei, formái elvesznek.

A túlexponálás kijelzése némileg túl óvatos a Final Cut Camera esetén, mert nem igazán létezik olyan helyszín, ahol valami nem verne vissza túl sok fényt. Természetesen egy jól felépített díszlet, egy jól megválasztott forgatási helyszín esetén ezeknek a piros sávos területeknek az aránya kicsi. Amennyiben szeretnénk módosítani az expozíció értékét az iPhone érzékelői kapcsán, ennél a beállításnál lehetőségünk van rá a közelítéshez hasonló ujjmozdulattal, ám a fényérzékenység csökkentése a többi terület sötétedéséhez is vezet, tehát érdemes kerülni a hófehér elemeket a háttérben, és valóban a forgatás körülményeinél törekedni arra, hogy lehetőleg ne legyenek kiégésre hajlamos fehér elemek.

Itt ki kell emelni, hogy a HDR rögzítés esetén a fényes részekből is több részlet marad meg, és a Final Cut Camera láthatóan az SDR értékekhez méri a túlexponált zónák fényességét.

A következő elem a fókusz, amelynél az alapértelmezett beállítás az önműködő rögzítés, vagyis az Autofocus, amelynél lehetőségünk van manuálisra állítani a fókuszálást, ahol kreatív elképzeléseink szerint van mód arra, hogy a tárgyról elmosodóva élesítsünk a háttérre. Mindkét esetben van lehetőség hosszú bökéssel rögzíteni a fókuszt, ám míg az önműködő fókusz esetén az iPhone gépi tanulással igyekszik azonosítani a szereplőt és rajta tartani a fókuszt, addig a manuálisnál lehetőségünk van ettől teljesen eltérő logika mentén módosítani az élesség tárgyát, és máshová helyezni a fókuszt.

Végezetül lehetőségünk van arra, hogy rögzítsük a Final Cut Camera alkalmazás tájolását, tehát akkor is vízszintesen jelenjen meg az alkalmazás, ha függőlegesen tartjuk, illetve a felvételnél minden esetben vízszintesen rögzítsen. Felvétel közben egyébként nem módosítja a tájolást a készülék, de az interfész kezelése kapcsán eltérő az álló és a fekvő mód, így ha az egyiket szeretnénk mindig látni, akkor a rögzítés praktikus lehet. Rögzített állapotban hiába forgatjuk el fizikailag az iPhone-t, a Final Cut Camera alkalmazás nem mozdul.

Érdekesség, hogy mód van arra is, hogy balra vagy jobbra döntve feküdjön vízszintesen a készülék. Ennek azért van jelentősége, mert ha például egy állványon helyezzük el az iPhone-t, fontos lehet, hogy a lencsék bal vagy jobb oldalon találhatóak. Ez természetesen bármikor igény szerint ki- és bekapcsolható, ám számos élethelyzetben hasznos a rögzített megjelenés.

Live Multicam
A Final Cut Camera alkalmazás leginkább előtérbe tolt funkciója az a lehetőség, hogy a Final Cut Pro által vezérelve négy eszköz képes többkamerás felvételt készíteni, vagyis például négy iPhone segítségével, vagy egy iPad Pro és három iPhone együttműködésével ugyanarról a témáról több szögből készíthetünk felvételt, hogy színvonalas produkciót hozzunk létre.

A funkció kulcsa az iPad készüléken futó Final Cut Pro mobil alkalmazás, amelyhez WiFi és Bluetooth kapcsolat segítségével csatlakoznak az iPhone készülékek a forgatás során. Ehhez nem kell közös WiFi hálózaton lenniük, illetve egyáltalán nem kell WiFi hálózaton lenniük, de használják a WiFi képességüket, vagyis minden vezeték nélküli kommunikációs protokollnak aktívnak kell lennie. Fontos még, hogy minden érintett eszköz be legyen jelentkezve valamilyen Apple Account / Apple fiókkal. Nem szükséges azonos Apple Account / Apple fióknak lennie, de eltérő Apple Account / Apple fiók esetén párosítási kódot szükséges megadni.



A Live Multicam gomb fekvő módban a bal alsó, álló módban a bal felső részen található. Az iPhone készülékről a kapcsolatot kezdeményezve egyrészt érzékeli a közelben lévő, rögzítésre alkalmas és egyéb eszközöket, valamint a Final Cut Pro mobil verzióját futtató iPad készüléket is.

A Live Multicam felület használatakor az iPad készüléken a négy érintett eszköz képét láthatjuk kisebb méretben és jól tömörítve, valamint felvétel esetén élőben láthatjuk a proxy média megjelenését, vagyis egy erősen tömörített, de még kielégítő minőségű képet arról, hogy melyik kamera mit vesz.



A felvétel során egyszerűen bökéssel tudunk a szögek között váltani, valamint az iPad készülékről vezérelni is lehet bizonyos paramétereket - például az Apple által közelítésnek nevezett digitális nagyítást, amelyet éppen ezen paramétere okán nem érdemes használni, fogadjuk el, hogy az iPhone lencséi fix közelséget tudnak hozni!

A felvétel befejezésekor a Final Cut Camera minden eszközről át tudja tölteni a jó minőségű nyersfelvételt WiFi kapcsolaton keresztül az iPad készülékre, hogy ne a tömörített nyersanyaggal kelljen dolgozni. A média visszanézésekor a FInal Cut Camera esetén ez a bal alsó sarokban található kamera ikonnal kezdeményezhető. Ez nyilván jelentős időt vesz igénybe, míg Thunderbolt kábel segítségével dinamikusan le tudjuk tölteni a felvételt az iPadre a készülékekről.

Szintén használhatjuk a Share / Megosztás gombot a Final Cut Camera alsó gombsorának második elemeként, ahonnan a Files / Fájlok programon belül külső tárolóra, AirDropon keresztül szintén a WiFi sebességével másik készülékre, illetve a Photos / Fotók programunkba is lementhetjük a felvételt.

Ha nem is rögzítünk négy kamerával, de két-három szögből mindenképpen izgalmasabb egy felvétel, jobban le tudja kötni a nézőt, ráadásul minden iPhone rögzít hangot is, így ha valami okból az alap hangsáv nem tökéletes, a további rögzítések révén lehetőségünk van másik forrást felhasználni.

A Final Cut Pro e téren kínált szolgáltatása praktikus és könnyen használható, és a kategóriájában teljesen egyedülálló, a Final Cut Camera ugyanakkor nem csak ezen funkcióhoz, hanem az iPhone alapú kiemelkedő minőségű filmfelvétel rögzítéshez is jól sikerült Apple megoldás.

© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2024. szeptember 19-23.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: