Vegyítsunk össze egy Kandinsky-t egy Duchamppal, keverjük össze Zaha Hadid egy kisebb építészeti próbálkozását H.R. Geiger borzongató élő formáival, az eredményt méretezzük HD felbontásúra, és nagyjából meg is kaptunk egy Scott Pagano művet. Ereszkedjünk le a kavicsos, rotterdami ipari vízpartra, a világ legnagyobb kikötőjébe, és a hangulatot megzenésítve máris egy Jochem Paap, ismertebb nevén Speedy J. zeneművet hallhatunk. A kettőt vegyítve pedig nem csak egy digitális hifi szósz az eredmény, hanem valami teljesen új…

Az agyat erősen lefoglaló sűrűségű képek művésze, Scott Pagano sikeres reklámkampányokban dolgozott például a Nike vagy az XXX részére, illetve zenészek egyedi album borítóinak és zenés-mozgóképes egyvelegének háttérfilmjét készítette el, mint amilyen a MacMag.hu-n is bemutatott BT féle This Binary Universe című remek album volt, amelynek zenéi összeforrtak a háttérvideókkal, és fordítva.

Paap világszerte feltüzeli a táncparketteket és Európa egyik legkeményebben dolgozó DJ-je. Emellett rengeteg saját remixet készít olyan együttesek számaiból, mint a Depeche Mode, Björk, a Shamens és még sokan mások. És ha mindez még nem lenne elegendő, hangokat alkot a Native Instruments részére, televíziós hirdetések háttérmuzsikáit alkotja, és mozifilmek zeneszerzőjeként is feltűnik.

A filmes és a zenész egyesítették képességeiket, hogy olyasmit alkossanak, ami igazán eredeti: az eredmény egy térhangzású DVD korong, rajta az Umfeld című albummal, amely újramixeli a digitális művészet alapeszméit. A duó ezt az újfajta médiumot mobillá tette, és fellépések százain kápráztatják el a szórakozni vágyókat az élő látvány és zenekeverés termékével.

"Nem kellett gondolkodnunk azon, hogy milyen platformot válasszunk a munkához: egyértelmű volt a Mac" - mondja Pagano. "A gyártásnak áttetszőnek kell lennie, a technika nem lehet akadály, csak eszköz. A Mac-en a technikai problémák köre kizárható szempont."

"Igazi Mac-szállott vagyok" - mondja Paap. "Zenészként meg akarom valósítani az ötletemet, rögzíteni az inspirációt olyan gyorsan, ahogy csak lehet. Erre egy alkalmas eszköz van: a Mac."

A kapcsolat, ami Paap és Pagano tevékenységét összekötötte, a kezdeti időkben optikai és rézkábel volt - nagyon sokáig csak e-mailben érintkeztek Kalifornia és Hollandia között. Így készültek el az első zenei-mozgó látomások. "Kaptam egy e-mailt Jochem-től, hogy érdekelne-e egy produkció, amit megálmodott" - mondja Pagano. "Nagy rajongója voltam a zenéjének évek óta, és nem kellett sokat gondolkodnom a válaszon."

"Szerettem volna a zeném mellé vizuális produkciót is készíteni, és Scott munkáját régóta ismertem a weblapjáról és néhány olyan produkcióból, amelyek nagyon impresszívek voltak a számomra" - így Paap.

Scott Pagano művészeti fejlődése még gyerekkorában indult el, viszonylag korán elkezdett festeni, fényképezni, majd videóval foglalkozni. A művei igen népszerűek galériákban, fotókiállításáokon. A művészete igen finom szimbólumrendszerre épül, Pagano a szemiotika művésze. "A Brown Egyetemen találkoztam először komolyabb videós eszközökkel, és itt készült el az első absztrakt videóművem, amit nem lineáris szerkesztőprogramokban vágtam meg." Az így elkezdődött multimédiás fejlődés kihatott a művészetére is. Több DVD-t kiadott grafikus és reklám ügyfelek számára, és ügyfelei között van a NIke reklámjait készítő AKQA marketing cég. "A nagy cégek munka megoldásaiból sokat tanulok, és próbálom hatékonyabbá tenni kis méretben a stúdiómat. Ez segít gyorsabban és jobban dolgozni."

A nemrégiben elkészült BT remekmű, a This Binary Universe egy térhangzású DVD korong, amely az első eredeti ilyen produkció. A zene együtt lélegzik a mozgóképpel.
Bővebben a This Binary Universe albumról…

Paap az öreg kontinens elismert elektronikus zenésze. Lemezeink és kliubokban Speedy J-ként ismerik, és szörnyen precíz mechanikus vezérletű DJ. "Rotterdam iparváros, eléggé durva hely. És a környezet mindig nagyban kihat a művészeti termékre." Speedy J műhelyében visszacsengenek a gyárak, olajfinomítók, gépek hangulatai. A hangjai szintén megjelennek a Native Instruments Reaktor nevű szoftverében és így más hangstúdiókban világszerte. "Úgy gondolom, hogy a hangszer gyártókkal és a programozókkal való együttműködés mellett nagyon fontos a szakmának is adni valamit új hangok és hangszerek kitalálásával. Szerintem ez fontos, és sokat tesz a hanggal foglalkozó kollégák érdekében." Paap aprólékos szakember, aki csak a legjobbal elégszik meg.

Pagano és Paap stílusainak egyesüléséből született meg az "Umfeld".

Paap ugyan rotterdami, de munkájából kifolyólag rengeteget utazik. Az, hogy távol van az otthonától, nem rontja a kreatív lehetőségeit. "A Logic Pro és a MacBook Pro mindig velem van. Ott dolgozok, ahol éppen akarok: hotelszobákban vagy repülőgépen. Más zenész kollégákkal iChaten át kommunikálok. Bármit magammal vihetek a MacBook Pro-n, amire szükségem van egy-egy produkcióhoz, gyakorlatilag egy gépben egy egész stúdió bújuk meg."

A térhangzás Paap számára új lehetőségeket, a zenei kiteljesedést nyitotta meg. "Az Umfeldhez a Kontakt nevű Logic Pro kiegészítőt használtam, és a hangokat hat csatornára vezettem ki. Ugyanaz a bővítmény dolgozta fel a hangokat, de különböző térelhelyezéssel és hangerővel. Az eredmény egy több irányból felcsendülő előadás, ami egyedi élményt nyújt hallgatás közben."



Pagano és Paap az ötleteiket iChaten, e-mailben és a jó öreg telefonon keresztül beszélték meg egymással. Paap már a térhang produkció vége felé járt, amikor Pagano bekapcsolódott a munkába. "Úgy gondoltam, hogy eljuttathatjuk a produkciót a következő szintre, és új módon közelíthetjük meg a hangok és pixelek együtthatását " - mondja Pagano, aki Paap zenéjéből nyert inspiráció révén az Adobe After Effects, a Photoshop, a Shake, a Maya és a Max/MSP/Jitter szoftverek és bővítmények segítségével alkotott 2D és 3D képeket. A készre renderelt anyagokat a Final Cut Pro jóvoltából egyesítette. "A Final Cut Pro formátum és felbontás független. Bármit képes kezelni, amit belehúzunk. Ez a rugalmasság nagyon fontos ahhoz, amit csinálok."

Paap a zenei produkciót Max/MSP, Native Instruments Traktor és Kontakt, illetve Logic Pro szoftverekkel készítette el, amelyek általánosságban mondhatók a munkája megbízható eszközeinek. A DVD minden száma 5.1-es térhangzással készült el, amely Paap számára egy izgalmas új formátum. "Érdekes és újszerű gondolat egy több részes hangfalszettre komponálni. Nem én voltam az első, aki ilyet csinált, de én még azelőtt nem szereztem ilyen zenét." A zenész a Logic Pro-ban alkotta meg a számokat, amelyeket szűrőkkel és effektusokkal telített. A Logic Pro natív térhang képességei segítségével hat csatornás számokat készített. "Mindent a Logic Pro segítségével készítettem el. A Logic Pro a végső fázisa minden zenének, amit alkotok."

A mozgás és zene jobb összhangja érdekében Pagano Rotterdamba utazott, hogy személyesen dolgozzon Paappal. A város hangulata inspiráció forrása volt a képi világnak, amelyet Pagano filmre vitt. A dalok hangulatát 2D-s és 3D-s tervek formájában képezte le, majd megszületett a koncepció: minden szám keresztülvonul egy adott környezeten. Az együttműködés igen jól alakult, Pagano és Paap már-már lelki rokonságba kerültek, ami kulcsfontosságú mozzanat az élő fellépések idején.

Az élő előadás során viszonylag sok technika kíséri el a párost a klubokba. Pagano egy MacBook Pro-t, egy Mac mini-t, egy iPodot, a DVD Player szoftvert, illetve egy videó keverőt használ. A fellépések során megannyi mozgóképet kever össze, amelyeket élete során alkotott, és amelyet a MacBook Pro nagy sebességű külső lemezen keresztül ér el. A mozgóképek közötti böngészést segíti a Max/MSP program, amely révén azonnal, késés nélkül elérhetők és betölthetők a filmek.

Paap kettő Apple mobil számítógéppel utazik, az egyik a Native Instruments Traktor nevű programját futtatja, a másik az Ableton Live-ot, amelyeket az Allen & Xone 3D keverőpulttal vezérel. Az eszköz gondtalanul együttműködik a Mac-en futó programokkal, és a segítségével a két gépen futó program képességeit úgy lehet elérni, hogy az egérhez hozzá sem kell nyúlni. A DJ munkájával párhuzamban az egyik Mac MIDI időzítési információkat küld Pagano MacBook Pro-jára, amely révén így a vizuális háttér összhangban van a zenével.

Az előadás bármikor módosítható, minden alkalommal egyedi. "Teljes egészében véletlenszerű. Tudjuk egy képernyővel vagy több képernyővel csinálni, térhangos hangtechnikával vagy szeteróval. A műsor hangulata kihatással van arra, hogy az előadás milyen irányokban kanyarog."

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: