Az iPhone 13 sorozatban az Apple bemutatott valami egészen rendkívüli és újszerű képességet, a Cinematic Mode / Filmszerű mód nevű funkciót, amely hihetetlen kreatív lehetőségeket nyit a felhasználók számára olyan jeleneteknél, amelyben több szereplő is jelen van eltérő távolságban a kamerától a térben. A funkció a bejelentéskor még leginkább előzetesnek tekinthető, hiszen a 4K korszakban az Apple úgy mutatta be, hogy csak 1080p felbontást támogat, így sajnos korlátozottak az alkalmazási lehetőségei, de megismerkedni és eljátszadozni vele már most is kiváló, hogy egy később megjelenő erősebb processzorral szerelt iPhone modell esetén akár 4K felbontásban is alkalmazni tudjuk.

A filmszerű mód azért bámulatos, mert az Apple által fejlesztett szabvány, a H.265, azaz High Efficiency Video Coding (HEVC) képes arra, hogy kvázi réteg információkat tároljon el a felvételben, vagyis a hardveres gépi tanulás révén azonosított tartalmat élesen hagyja, a hátteret pedig elmossa. Ez álló képen Portré mód néven ismert, ám a filmszerű mód ezzel a módszerrel nem csupán egy szereplőt tud azonosítani, hanem akár többet is - hagyományosan kettőt szokott alkalmazni a filmművészet -, és mód van a fókusz állítására bizonyos tartományon belül, hogy kreatív igényeink szerint vagy az egyik vagy a másik szereplő legyen éles, míg a másik tagja a felvételnek és a háttér finoman elmosásra kerül. Ezt a művészi megoldást számos produkcióban alkalmazták, és korábban az operatőr ügyessége révén a párbeszédnek vagy a cselekménynek megfelelően volt lehetőség a fókusz váltására.

Az iPhone 13 sorozat esetén ez felvétel közben akár bökéssel szabályozható, de a HEVC formátum nagyszerűsége, hogy a felvétel elkészülése után is módunk van változtatni ezen paraméteren. Erre lehetőséget ad akár az iPhone készüléken futó iMovie, vagy a Mac gépre letöltve nagyobb méretű felületen is tudjuk szerkeszteni ezeket a felvételeket az iMovie alkalmazásunkban. (A funkciót a Final Cut Pro felületén is elérjük, amellyel egy külön cikk foglalkozik.)



A felvételt visszajátszva nem veszünk észre különbséget más felvételektől - leszámítva persze a kisebb felbontás miatti gyengébb minőséget, de most vonatkoztassunk el az 1080p felbontástól! Ha azonban az idővonalon lévő klipet egy kattintással kiválasztjuk, akkor a média lejátszó felület fölött bal szélen megjelenik a Cinematic Mode / Filmszerű mód gomb, amely révén bekapcsolhatjuk a fókusz állítását kínáló segéd keretezést.

A keretek akkor jelennek meg, ha leállítjuk a lejátszást, tehát amikor a film zajlik, nem látszódik a keret. Ha azonban váltani kívánjuk a fókuszt, akkor meg kell állítanunk az adott ponton a művet, és az álló filmen már megjelenik sárga színnel a fókuszban lévő szereplőn lévő keret, míg fehér színnel a potenciális másik szereplő körüli keret. A fehér keretre kattintva tudunk váltani, vagyis áthelyezni a fókuszt a másik szereplőre. Ettől kezdődően az a szereplő lesz fókuszban, amíg újból nem változtatjuk a fókuszt manuálisan, vagy amíg a szereplő ki nem kerül a képből, mivel akkor a fókusz értelemszerűen visszatér a másik szereplőre.

(A rutinos videóvágó felhasználók számára felmerülhet a kérdés, hogy miként kerül eltárolásra az információ, hogy mikor melyik szereplőn legyen fókusz. Nos, az iMovie felületén nincsenek kulcskockák, de a program a metaadat egy speciális formáját alkalmazza arra a célra, hogy ezt az információt eltárolja és a produkcióhoz rendelje.)

A funkció zseniális, megállításokkal és kattintásokkal számtalanszor, egy beszélgetés során akár minden mondatnál változtathatunk a mélységélesség paraméteren.



Cikk: Birincsik József | 2022. május 12.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: