Az hinnénk, hogy a színészek rutinosan viselkednek a fényképezőgép előtt, pedig ők az igazán idegesek" - mondja a veterán fényképész Kevin Foley, akinek ügyfelei között olyan hírességek vannak, mint Debra Messing, Brooke Shields, Morgan Freeman, Anthony Hopkins és az NBC és a Warnes Brothers szintű cégek.

A színészek egész életüket kamerák előtt töltik, és a személyiségük és színészi képességeik kibontakozhatnak. Ezzel szemben az állóképeknél a másodperc tört részének egy képe fogja fedni egy magazin címlapját akár másfél hónapig." A Mac alapú digitális fényképezőre áttérő Foley elhozta a változás: az ő kamerája előtt a színészek inkább szabadok, mint óvatosak.

A múltban, amikor az első Polaroidot megnézte a színész, már 2-3 másik Polaroid is elkészült. És nem volt különösen nagy különbség az első 200 fényképben. A színész ez alapján ítélte meg a munkát. „Manapság készül 10-15 fotó, ami alapján a kollágák megcsinálják a tökéletes fénybeállítást, és amikor a 30 képnél járunk, már lehet 2-3 olyan kép, ami megfelel a színésznek is."

Foley mindig megmutatja a fényképeket az ügyfeleknek, és „az önbizalmuk elszabadul. Örülnek, hogy ott vannak. Általában egy órás fotózást négy óra elteltével fejezzük be egy 'Rendeljünk ebédet!' gondolattal."

Ez a legnagyobb áttörés a szakmában: segíteni a fotóalanyoknak megnyugodni azáltal, hogy látják a fényképüket az elkészülés után azonnal."

Könnyű dolog bármelyik fényképészt, aki a kezébe vesz egy digitális fényképezőt, pionírnak nevezni, de Kevin Foley-ra valóban ráillik ez a megnevezés. „Amikor a digitális fényképezés ötletét hallottam, úgy gondoltam, remek dolog lesz. Spórolok a kidolgozáson és a filmen. Azonnal láthatom a képeket, és felvehetem az összes fénykép retusálását a portfóliómba a korábbi egy darab helyett."

A kilencvenes évek elején Foley a fényképészek egy szűk elit rétegébe tartozott, akik még eléggé fiatalok voltak, hogy ismerjék a számítógépeket, és eléggé sikeresek, hogy megengedjenek maguknak egy digitális fényképezőgépet. Már több mint hat éve Mac felhasználó volt, és szkennelt képekkel, illetve Quarkkal készítette el a nyomtatott portfólióját, így eléggé felkészült volt arra, hogy könnyen átálljon a digitális technikára.

Foley első fényképezője egy 2 megapixeles Canon gép volt, ami elemek és memóriakártyák nélkül röpke 20.000 dollárba került. Kis híján a vállalkozás teljes tőkéjét felélte a digitálisra váltás akkor, amikor még nem volt felkészülve a piac a digitális technikára. „Volt pár átalvatlan éjszakám, miután megvettem a felszerelést."

A váltást elindítandó, Foley az ügyfeleinek ajánlotta a digitális lehetőségeket, amiknek nem volt előhívási költsége, hiszen csak azokért a képekért kellett fizetni, amik jól sikerültek, és az ügyfél kérte őket. „Amikor már elegendő digitális kép volt a portfóliómban, az ügyfeleknek elmondhattam, hogy mennyi jó kép készült digitálisan. Általában próbáltak rájönni a portfólióból, hogy melyik képek voltak digitálisak, de többnyire sikertelenül. Mivel nem fedezték fel a különbséget, meg voltak győzve a digitális előnyeiről."

Manapság a komoly digitális fényképészek legalább 16 megapixeles képekkel és Macintosh-sal felszerelve dolgoznak - például a macOS remek kereső technológiája, a Spotlight előnyeit használva a képek gyors elérésére. Foley komolyan épít az Calendar / Naptár szoftverre is, amely alapvető eszköze az ügyfelekkel való kapcsolattartásnak, időbeosztásnak. Az iCloud Drive révén az interneten is közzé tehető üzleti naptár egész egyszerűen megmutatja, hogy mikor vannak szabad napok-órák, és elegendő csak egy e-mailben bejelentkezni a naptár alapján, máris megvan az időpont - telefonhívás és papír nélkül.

Néha az ügyfelek és szerkesztőségek kérik az eredeti fájlnevek megtartását, ami nagyjából így néz ki: ZX045D6934. Elegendő csak kimásolnom ezt a Mailből és a Spotlight a név alapján pillanatok alatt átfésüli a hálózatban lévő hat Mac-et, és a rájuk kötött FireWire meghajtókat, és máris rendelkezésre áll a kép. Csak kimásolom a Desktopra, retusálom, és küldhetem tovább az ügyfélnek. A Spotlight képes előnézeti képet is mutatni a RAW fényképekről, tehát teljesen biztos lehetek abban, hogy a megfelelő képet másolom át."

Foley egy nap körülbelül 23 gigabyte képet készít egyetlen ügyfélről - ez 100-120 képet jelent, amit a PowerBookról egy külső FireWire lemezre másol. A képek DVD-re is archiválásra kerülnek biztonsági okokból.

Az iView Media Pro szoftvert használom az archív lemezek menedzselésére, mert azokon a lemezeken is tudok keresni a segítségével, amik nincsenek a meghajtón. Így hamar megtalálom, hogy egy-egy kép melyik lemezen van archiválva. Ez meggyorsítja a tartalom elérését DVD-ről is, hiszen ugyanúgy dolgozik mint a Spotlight. Megadhatok különböző kritériumokat - például 'fürdőruhás képek '97-ből' -, és úgy kapom meg az eredményt, hogy a DVD-t már évek óta elő sem vettem."

Foley digitális szolgáltatásai függetlenek tértől és időtől: nemrég Hawaii-n fényképezett modelleket egy katalógushoz, és egy kollégája eközben ugyanahhoz a prodzsekthez termékeket fotózott Los Angelesben. Úgy készült el a végtermék, hogy többezer kilométer választotta el őket egymástól, és közben az iCloud Drive képességeit használták.

Az ügyfél nagyon igényes volt, és végig nyomon követte a munka fázisait. A kollégám Los Angeles-ből minden nap feltöltötte a termék képeket egy Photos / Fotók alkalmazásból publikált .Mac webgaléria formájában, amit a prodzsekt menedzserrel a szigeten átfutottunk, és kiválasztottuk a legjobb képeket, amiket aztán nagy méretben a kolléga e-mailben is átküldött."

Manapság akárki megengedhet magának egy jobbfajta digitális fényképezőgépet és fényképésznek nevezheti magát. De a profi fényképészet ugyanolyan igényes és összetett maradt, mint korábban volt: azért választanak engem az emberek, mert fontos a jó megvilágítás, a hátterek, az ötletek, amik emelik egy kép tartalmi értékét. A környezet és a munka hangulata pedig megelőlegezi a kedvező eredményt." Gyakorlatilag tehát Foley szerint a fénykép legfontosabb eleme a fény: ahogy a téma meg van világítva vagy épp el vannak árnyékolva.

Kevin Foley alaposan épít az újabb macOS operációs rendszerekben bemutatott új képességekre, mint az okos mappák (Smart Folders). Ennek segítségével kategorizálja az egyes ügyfelekhez tartozó fényképeket és prezentációkat. Ha egy ügyfél nem kéri a teljes szolgáltatást, személyre szabott ajánlatot kap, amit Foley egy MacBookon küld ki, amin az Photos / Fotók alkalmazást futtatva az ügyfél megtekintheti a neki szánt ajánlatot.

Kevin Foley weblapja…

Forrás: Apple.com Pro rovat 2005.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: