A metronóm a zeneszerzés világának egy alapvető kiegészítője, amely révén a ritmikus értékek egységnyi időre eső száma pontosan követhető. A tempót a metronóm megalkotásától kezdődően a klasszikus zene világa számszerűen kezdte kifejezni, a Logic Pro felületén a BPM (beats per minute, percenkénti leütés) adata hivatott ezt reprezentálni.

Történelem: A metronómot Dietrich Nikolaus Winke találta fel, ennek alapján 1816-ban fejlesztett ki használható változatát az ismert osztrák feltaláló Johann Nepomuk Mälzel. Ettől kezdődött a tempó számszerű kifejezése. Napjainkban is használatban vannak kottákon azok a régi olasz nyelvű tempó jelzések, amelyek kevésbé egzakt, inkább ízlés és temperamentumhoz illeszkedő jelzései voltak az adott mű előadási ütemének (Allegro, Andante, Largo, Adagio). Ezek nem konkrét tempót, hanem egy BPM tartományt jelölnek. Az Adagio (kényelmesen) kifejezés egyes tudományos vélekedések szerint a zene előadásának legtermészetesebb, a szív ritmusában zajló kifejezésmódja.

A Logic Pro eszköztárának egyik alapvető eleme a metronóm, amely hangfelvétel előtt és közben segít érzékelni a pontos ütemet, így ha egy hangszerjátékot rögzítünk, akkor kisebb az esélye, hogy a pontos játék helyett saját ízlésünk, vérmérsékletünk, hangulatunk szerint esetleg gyorsabban vagy lassabban adjuk elő az adott művet. A metronóm segítségével lehetőségünk van felkészülni a hangrögzítésre abban az esetben is, ha egyszemélyes hangfelvételt készítünk, és más, már meglévő sávokhoz szeretnénk feljátszani valamilyen dallamot.

A Logic Pro kétféle metronóm típust enged használni: a hangkimeneten át megjelenő ütemes kopogás áll legközelebb az általános iskolai énekórákról ismert klasszikus berendezéshez, amely Audio Click néven elérhető. (Ez a Logic Pro német eredetére is utaló, korábban Klopfgeist néven ismert virtuális metronóm.) Ezen kívül MIDI jelzés (MIDI Click) is használható, ha az az igényünk, hogy valamely külső, MIDI jel fogadására alkalmas egység a metronóm hangja helyett egy meghatározott speciális hangot adjon ütemként. Ez utóbbi esetben szükséges egy külső kiegészítő, amely fogadja a Logic Pro MIDI jelét, és abból hangot szintetizál.

Visszaszámlálás a hangfelvétel előtt (Count-In)
A Logic Pro kiválóan alkalmas arra, hogy egy többsávos produkcióra valamely hangszert stúdiókörnyezettől távol, akár a természetben kikapcsolódva feljátsszuk. Ehhez csak a hangszer és a MacBook Pro digitális kapcsolata szükséges. Ez többféleképpen kialakítható: hangkártyák, közvetlen bemenet vagy MIDI alapú hangszer mind-mind szóba jöhet.

Amennyiben saját magunk látjuk el a hangmérnök szerepét is, mindenképpen praktikus, ha időt hagyunk arra, hogy a felvételt elindítsuk, és a hangszerjátékot elkezdjük. A Logic Pro ezt az időt visszaszámlálásnak (Count-In) nevezi, amely alapértelmezés szerint egy ütem (1 bar, 4/4) hosszúságú. Ez egyes hangszereknél elég lehet arra, hogy felvegyünk a játékot, de nem minden esetben. A visszaszámlálás hosszát a Logic Pro Record (felvétel) menüjének Count-In almenüjében állíthatjuk, ahol a klasszikus negyedes zenei ütem, és a szerkesztő programban megszokott sáv (bar) mértékegység szerint is módunk van beállítani a visszaszámlálást. A visszaszámlálás során a metronóm üti a negyedeket, hogy könnyedén bekapcsolódjunk a többi hangszer játékába.

A metronóm használata felvétel közben
Természetesen a metronómnak nem csupán a felvétel előtt, hanem közben, vagy éppen a visszajátszásnál is van jelentősége. A felvétel közben segít tartani a pontos játékot, a visszajátszásnál pedig ellenőrizni az eredmény pontosságát.

A Logic Pro alkalmazásban mind a fentebb vázolt visszaszámlálás, mind pedig a metronóm elérhető az eszköztárban. Mindkettő gombnyomásra bekapcsolható. A metronóm paramétereit Control kattintással tudjuk szerkeszteni: ha az eszköztáron lévő metronóm szimbólumon Control kattintunk, a felnyíló menüből kiválasztható, hogy a metronóm hangfelvétel közben végig szóljon (Click While Recording), csak a visszaszámlálásnál szóljon (…only During Count-in), és visszajátszásnál is szóljon (Click while playing).

Megjegyzés: Kissé zavaró lehet, hogy a Click While Recording opció akkor is aktív, ha kipipáljuk a …only During Count-In opciót. Ez azonban a rendeltetésének megfelelően működik, azaz hangfelvétel közben nem, csak a visszaszámlálásnál halljuk a hangját.

A metronóm további hasznos beállításai érhetőek el a Control kattintásra megjelenő menü, illetve a Record menü Metronome Settings… pontjából. Ezt választva láthatjuk, hogy a Logic Pro Preferences (beállítások) ablaka külön felületet szán a metronóm beállításainak. Az Options felület alatt a fentebb részletezett beállítási paraméterek láthatóak, kiegészítve a többszólamú kattanásokkal - ebben az esetben egynél több szimultán hang jelzést küld a program, szemben az egyébként egyetlen jelzéssel.



A Source (forrás) felületen adhatók meg további paraméterek: például hogy sávonként (bar, négynegyed) legyen jelzés, negyedenként is legyen jelzés (beat), vagy ennél kisebb mértékenként (division) legyen jelzés. Utóbbi igen zavaró lehet játék közben, de ha a visszajátszás pontosságát szeretnénk értékelni, akkor hasznosnak találhatjuk.

Nagyon hasznos beállítás a hangszín (tonality) és a hangerő (volume) megadása. A hangszínt azért lehet előnyös szabályozni, mert ha például dobalap szól a háttérben, a metronóm mély hangú kattogását sokszor nem halljuk. Ez nem feltétlenül probléma, mivel a dobalap önmaga is meghatározza az ütemet, ám a lehetőség adott arra, hogy a metronómot így is hallani tudjuk: egyszerűen csak el kell húzni jobbra a Tonality csúszógombot, és a metronóm éles, harsány hangot vesz fel. A hangerő növelésével a metronóm megjelenése markánsabbá tehető.

Az Output (kimenet) felnyíló menüből a Logic Pro által használatos számozási séma szerint van mód megadni, hogy mely kimeneti úton szeretnénk hallani a metronómot.

© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2014. V. 19. 20:57

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: