Az összes hangszer közül az egyik legnépszerűbb a gitár: számos zenei műfaj él a lehetőségeivel, az elektromos gitár megjelenése pedig teljesen új hangokat és ezáltal új műfajokat, stílusokat és zenei csillagokat hívott életre. Az elektromos gitár olyan hangszer, amelynek hangzását akár dedikált hardverekkel, akár azok digitális reprodukciójával képesek vagyunk módosítani, torzítani, gazdagítani, kiterjeszteni és természetesen hangosítani. Az Apple élő zenei fellépésekhez alkotott célszoftvere, a MainStage ezen feladatkörökre gazdag lehetőségeket kínál kultikus hangzások, legendás korszakok stílusából és hardvereiből. A Mac teljesítménye révén pedig ezeket érzékelhető késés nélkül, valóban élőben elérhetjük.
Az elektromos gitárok nagy többségében klasszikus nagy méretű jack csatlakozóval, esetleg XLR csatlakozóval, nagyon ritkán, főként a számítógépek tanulásra alkotott példányok USB-n juttatják ki a hang jelét. A Mac - az USB kivételével - önmagában nem képes ezt a jelet feldolgozni, hanem szükséges egy dedikált hardver egység, kvázi egy külső hangkártya, amelyen gitár bemenet található. Erre azért van szükség, mert az elektromos gitár értékelhető erő nélküli jelet bocsát ki csupán, ezért aztán szükséges egy olyan egység, ami digitálissá alakítja az analóg jelet, és a digitális információt már az olyan szoftverek, mint a MainStage - vagy a szintén Apple által jegyzett Logic Pro és GarageBand - képes feldolgozni, színesíteni, effektelni és hangszórók vagy keverő irányába továbbküldeni.
A Mac számára gitár beviteli lehetőséget az iJoe.hu kínálatában az IK Multimedia több terméke biztosít:
iRig HD 2
iRig Pro I/O
iRig Pro Duo I/O
AXE I/O
AXE I/O Solo
A MainStage felületén több mint 20 híres gitárerősítő és kabinet hangszóró legendás hangja érhető el, illetve tehető egyénivé számos beépített hangszínszabályzó használatával. A MainStage gitárerősítő-hangszóró párokat kínál, de ezek vegyíthetőek is, és bármelyikhez használhatunk hangszínszabályzókat (EQ). A szoftver ezt Amp Designer névvel jelöli, és az effektusok (Audio FX) között érhetjük el.
A MainStage az új produkciók létrehozása során lehetőséget ad arra, hogy a Guitar Rigs kategóriából a Guitar Amp opciót választva kifejezetten az elektromos gitárok megszólaltatására alkalmas szoftveres környezetet nyissunk meg.
Tipp: A gitáros produkciókban alkalmazhatunk különféle pedálokat, torzító- és effektpedálokat, úgynevezett stompboxokat, amelyeket a MainStage szintén támogat, de ezekről külön írásműben ejtünk szót.
Az új produkció létrehozásakor egy Brit and Clean feliratú munkafelületet látunk, a Perform nézetet elhagyva pedig az első Channel Strip sávján találjuk az Amp effektust, amelyet kiválasztva testre szabhatjuk a rendelkezésünkre álló hangzások alapján a saját gitárjátékunk hangját.
Az Amp effektus nevére kattintva tehát szabályozható, hogy milyen virtuális erősítőt és hangszórót, illetve mikrofont használjunk az elektromos gitár hangjának mintavételezéséhez. Ezek mind-mind virtuális paraméterek, de a MainStage az Apple szoftveres képességei okán törekszik arra, hogy valósághűen képezze le a sokszor régi hangtechnikák hangját: a régi, 1960-as évekből származó erősítők és hangszórók hangja zajos, ugyanakkor kellemesen meleg hangú, míg az újabb típusok tiszták, modern hangjuk van.
Az Amp Designer paletta alsó részén felnyíló menüket találunk: Model, Amp, Cabinet és Mic opciók szerint. Ezek segítségével választjuk ki azokat a virtuális hardvereket, amelyek meghatározzák az elektromos gitárunk jelének hangzását.
Már itt fontos kiemelni, hogy a hangerőt két helyen kell szabályoznunk, amelynek az az oka, hogy ennél a típusú hardvernél komoly túlvezérlési veszélyek merülhetnek fel. Emiatt a paletta jobb alsó részén van egy Output csúszógomb, amely a kimeneti hangerőre utal, míg a potméterek sorában - amelyeket rövidesen részletesen is bemutatunk - egy Master potméter kapott helyet, amely a virtuális erősítő modell által továbbküldött jel erejét határozza meg, és alap esetben nulla értéken van, amelyet finoman hangosítva tudjuk elérni a kívánt hatást. Fontos, hogy ezekkel a szabályozókkal tudatosan és kellő finomsággal bánjunk, mert a túl intenzív használat esetlegesen kárt okozhat a hangszóróban, fülhallgatóban vagy akár a hallásunkban is!
A MainStage lehetőséget ad arra, hogy a modellek - erősítő, hangfal és mikrofon összeállítások - helyett egyéni módon válasszunk ki erősítőt, hangszórót és mikrofont. Ezekkel a módszerekkel izgalmas kísérleteket hajthatunk végre a hangzás terén.
Erősítők a MainStage kínálatában
A MainStage hatféle kategória szerint gyűjt erősítő modelleket és hozzájuk tartozó hangszórókat.
Ezek egyike az 1950-es és 1960-as évekből származó, a rock, a blues és a country zenében népszerű Tweed Combo megoldások. (Ezeknek a stílusát, érzetét a mai napig számos modern erősítő használja egyébként.) A modellek közül választva eltérő Tweed Combo összeállításokat találunk, amely az erősítő terén azonos, de a kabinet terén eltérő megoldásokat kínál. (Small Tweed Combo, Large Tweed Combo, Mini Tweed Combo)
A másik gyűjtemény a Classic American Combos, amelyben a Black Panel, Brown Panel és Silver Panel erősítők találhatóak, amelyekhez többféle rock, vintage, R&B, jazz, country és szörf muzsika stílusaihoz illeszkedő összeállítás tartozik. (Large Black Panel Combo, Silver Panel Combo, Mini Black Panel Combo, Small Brown Panel Combo, Blues Blaster Combo)
A British Stacks gyűjtemény 50 és 100 wattos erősítőket foglal agába, amelyek annak idején a keményebb rockzenei stílusokat engedték életre kelni. Egyúttal rendkívül lírikus gitárszólók és hatékony ütemek keltésére is kiválóan alkalmasak. (Vintage British Stack, Modern British Stack, Brown Stack)
A British Combos összeállítás az 1960-as évekbeli brit pop és rockzene ikonikus erősítőinek és hangfalainak gyűjteménye. Aki szereti az adott korszak zenéjét, felismeri ezeket a technikákat a játék közben. Erősségük a felső szólamokban gazdag hangzás (treble), a kiemelkedően finom tónusok a lágy torzításnak és a visszafogott tömörítésnek köszönhetően. Ezek a hangzások nem élesek, nem hivalkodóak. (British Blues Combo, British Combo, Small British Combo, Boutique British Combo)
Tipp: A British Combos erősítőkhöz remekül párosítható a Hi Drive vagy a Candy Fuzz pedál, amelyek egyike agresszív blues hangot, a másik pedig kemény rock tónust kölcsönöz.
A British Alternatives gyűjteményben olyan, az 1960-as évekbeli összeállítások találhatóak, amelyek a Sunshine nevű modelleket jelenítik meg. Ezek hangos, agresszív erősítőket határozott középső frekvenciákkal. Remekül használhatóak gitárszólókhoz, nagy erejű, gitár alapú dallamokhoz. Ezekkel az erősítő típusokkal az 1990-es évek brit popzenéjében találkozhattunk, és azóta is igen népszerűek. Stadium alkategóriájuk arról ismert, hogy hatalmas erősítési löketet tud kölcsönözni az elektromos gitároknak anélkül, hogy érezhetően torzítana. (Sunshine Stack, Small Sunshine Combo, Stadium Stack, Stadium Combo)
Tipp: A Stadium erősítőkhöz a a Candy Fuzz és a Fuzz Machine pedálok illeszkednek jól. Ezek az erősítők lassan torzíthatóak, ezrét hasznos az ilyen nagy erejű effektpedálok alkalmazása.
A Metal Stack gyűjteményben a nevének megfelelően a metal zenéhez illeszkedő erősítőket találunk, amelyek erőteljesen vagy akár extrém torzítást biztosítanak a gitárhangnak. Rendkívül komoly erejű mélyek, agresszív és éles magasak, nagyon hosszú kitartások jellemzik az így alkotott dallamokat. (Modern American Stack, High Octane Stack, Turbo Stack)
Emellett vannak olyan összeállítások is, amelyek nincsenek máshová besorolva. A Studio Combos az 1980-as és 1990-es évek divatos erősítőinek hangzását idézi fel, a Botique Retro Combo az 1960-as évek hangjait idézi fel, de már modern, tiszta áramkörök alkalmazásával. A Pawnshop Combo az 1960-as évek olcsó és nem éppen csúcsminőségben gyártott erősítőinek virtuális utánérzete. Ezek az eszközök az olcsóságuk miatt terjedtek el tömegesen, és emiatt számos legendássá vált zenész is használta őket a rock, blues és punk kategóriában.
Amennyiben nem szeretnénk virtuális erősítőt használni az előerősített jel továbbítása során, az Amp felnyíló menüből a Transparent Preamp opciót választva ki tudjuk iktatni bármely erősítőnek a használatát.
A kabinet opciók között tipikusan az erősítőkhöz párosított hangszóró megoldásokat találjuk, amelyek között vannak egy, kettő és négy egységből álló virtuális megoldások is. Ezeket tetszőlegesen vegyíthetjük is másik technikával. A jelöléseik (4 x 12, 1 x 8) arra utalnak, hogy hány darab hangszóró alkotja az összeállítást, és az hány hüvelykes átmérőjű hangsugárzót tartalmaz: tehát a 12 egy 12 hüvelyk átmérőjű hangsugárzót jelent, a 8 pedig 8 hüvelykes átmérőjűt.
Minden erősítő felületén találunk virtuális potmétereket. Ezek esetén mindnél jelen van a Gain, a Presence és a Master. A Gain az előerősített jel fokozására vonatkozik, vagyis az elektromos gitár hangját a Mac irányába digitalizáló hardver, például iRig Pro I/O jelének erejét képes fokozni. Ez azért található a bal szélen, mert ez hatással van az összes többi potméter által kapott jelre. A potméterek elhelyezése terén ez a típusú logika érvényesül: balról jobbra haladva a beállításaink kihatással vannak a többi elem által kapott hangra is.
A Presence potméter azoknak a hangoknak az erejét képes fokozni, amelyek a Treble (felső szólam) tartományon felül találhatóak. A potméter értékének növelésével ezek a hangok markánsabban szólalnak meg.
A Master potméter fentebb már említésre került: ez az előerősített, effektelt jel továbbvitelére vonatkozik a virtuális hangszórók irányába.
Vannak köztes potméterek is, amelyek a hangszínt állítják, illetve effektusokat képesek alkalmazni a gitárjátékon. Itt a Bass, Mids és Treble az eltérő hangmagasságú tónusok erősítését és gyengítését teszi lehetővé: a Bass segítségével a mélyebb hangok erejét tudjuk fokozni vagy csökkenteni, a Mids jóvoltából a középső frekvencia tartomány, míg a Treble révén a felső szólam ereje állítható.
Ezeket nem csak manuálisan tudjuk tekerni, hanem az EQ feliratra kattintva megjelenik egy felnyíló menü, amelyből előbeállításokat tudunk kiválasztani különböző stílusok szerint. (British Bright, Vintage, U.S. Classic, Modern és Boutique)
A hangszínszabályzóktól (EQ) jobbra az effektusok találhatóak, mint a zengető (reverb), tremolo és vibrato. Az előbbit ki- és bekapcsolni tudjuk, míg az utóbbiak között váltani tudunk egy kapcsolóval.
A zengető effektus a Reverb kapcsoló On állásra állításával aktiválható, ereje potméterrel módosítható, illetve a REVERB szóra kattintva megjelenő menüből előbeállításokat választhatunk ki. (Vintage Spring, Simple Spring, Mellow Spring, Bright Spring, Dark Spring, Resonant Spring, Boutique Spring, Sweet Reverb, Rich Reverb és Warm Reverb.) Ezek mind-mind meghatározó zenei stílusok és korszakok élményét idézik fel a kitörő, felszabadult játéktól a sötét, tompa tónusokig.
A tremolo a gitárjáték amplitúdójára van hatással, annak változásaival ér el hullámzó hatást, míg a vibrato a hangmagasság változtatásával (pitch) színezi a játékot. Elsőként az effektusok használatát ki és be tudjuk kapcsolni az ON/OFF kapcsolóval. Az effektus szinkronba helyezhető a dallam tempójával (SYNC) vagy szabadon hagyható (FREE). A Depth potméter a moduláció intenzitására van hatással, akár a tremoló, akár a vibrato effektust használjuk. A Speed potméter a moduláció hertzben meghatározott sebességére van hatással. Az alacsonyabb értékek sima, folytonos hangot biztosítanak, míg a magasabb értékek rotorszerű, pulzáló effektust.
Az Amp effektus hangképe szempontjából kiemelkedően fontos még a virtuális mikrofon alkalmazása. A MainStage háromféle típusból enged választani, és a mikrofon modell mellett annak elhelyezését is módosítani engedi az egérrel történő húzás formájában.
A három mikrofon típus a kondenzátor mikrofon (Condenser 87, Condenser 414), a dinamikus mikrofon (Dynamic 20, Dynamic 57, Dynamic 421, Dynamic 609), illetve a Ribbon 121 modellel azonosított ribbon mikrofon - ez utóbbi a dinamikus mikrofonok közé tartozik, de önálló kategóriát képez a karakterének sajátosságai okán.
A mikrofon helyzetét egyszerűen az egérrel tudjuk módosítani, ha az egérkurzort a hangszóró fölötti területre mozgatjuk. A hangszóró előtt láthatjuk a virtuális mikrofont, amelyet egy megjelenő, fekete alapú felülnézeti kép nyomán tudunk módosítani.
Hogy a gitársávunk a koncerten milyen hangerővel szólaljon meg, azt a jobb alsó sarokban lévő Output csúszógombbal tudjuk meghatározni.
Különálló területe képez a basszusgitárok hangja, így a Bass Amp Designert egy külön írásmű taglalja…
Továbbá külön foglaljuk össze az effektpedálok és a Pedalboard effektus használatát…
© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. május 7-8.
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: